toukokuu 13, 2024, 19:23:52 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


ZenGrow-hydro chileille

Aloittaja Caderusso, huhtikuu 18, 2010, 18:59:54 ip

« edellinen - seuraava »

Caderusso

Aloitin kotimaisen ZenGrow-pöytäpuutarhan kokeilut chilien kanssa.

Blogissani pidän kuvien kera päiväkirjaa pöytäpuutarhan toiminnasta ja siitä miten muutamat chililajikkeet siihen suhtautuvat  ;)

sivut löytyy täältä: http://caderusso.blogit.fi

ja pöytäpuutarha-juttu lähtee tästä: http://caderusso.blogit.fi/zen-grow-hydro-chileille/

Ja muutenkin vastaan mielelläni kysymyksiin tuohon ZenGrow -pöytäpuutarhaan liittyen.
Veikkaisin että laite on mainio ja helppo tapa noviiseille tutustua chileihin, jos ja kun jotkut hienohelmat eivät halua sotkea käsiään multaan, eivätkä muista kastella kasvejaan  ;D

biblo

Lamppu taitaa olla halogeeni joka melkoisen huono hyötysuhteeltaan.Jos idea on pitä koristeena niin siinä käytössä voi toimia.
"Grow food, not lawns"

chilimieli

Lainaus käyttäjältä: biblo - huhtikuu 19, 2010, 11:34:18 ap
Lamppu taitaa olla halogeeni joka melkoisen huono hyötysuhteeltaan.Jos idea on pitä koristeena niin siinä käytössä voi toimia.


Saman huomasin, kannattanee jättää ikkunalla kokonaan pois, halogeenit eivät oikein sovellu kasvatukseen.. ;)
Muuten näyttää mielenkiintoiselta projektilta, seurailen..

biblo

ZenGrow-kasvatuksen olen nähnyt alusta loppuun mutten chileillä.Eli tulee onnistumaan,siitä ei ole epäilystäkään.
"Grow food, not lawns"

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - huhtikuu 19, 2010, 12:03:21 ip
Lainaus käyttäjältä: biblo - huhtikuu 19, 2010, 11:34:18 ap
Lamppu taitaa olla halogeeni joka melkoisen huono hyötysuhteeltaan.Jos idea on pitä koristeena niin siinä käytössä voi toimia.


Saman huomasin, kannattanee jättää ikkunalla kokonaan pois, halogeenit eivät oikein sovellu kasvatukseen.. ;)
Muuten näyttää mielenkiintoiselta projektilta, seurailen..

Kiitoksia kovasti huomioista! Saman asian opin juuri eilen, lukiessani juurikin kasvatuksen alkeita  ;D ;D
Valaistukseen on tulossa keskiviikkoon mennessä muutos, onneksi  :) (budjetti ollut vähän rajallinen..)

Ainiin, tänään tein Motonet-myymälästä melkoisen löydön! Spiraali-eslit 36w/6400k vain 6,90eur :)
Ostin 2 kpl niitä mukaan ja vaihdan ne tänään tuonne minikasvihuoneeseen vanhojen 22w eslien tilalle.

shp

Ihmettelin hetken, mihin minun vastaus on hävinnyt, mutta tuolla aloittelijoiden puolella on myös zengrow lirpake =)
Kunnon valaistuksella sun hilit tulee kasvamaan ihan järkyttävää tahtia!
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: shp - huhtikuu 20, 2010, 14:04:16 ip
Ihmettelin hetken, mihin minun vastaus on hävinnyt, mutta tuolla aloittelijoiden puolella on myös zengrow lirpake =)
Kunnon valaistuksella sun hilit tulee kasvamaan ihan järkyttävää tahtia!

Hei, nyt järkyttävästä tahdista puheenollen! Kertokaas joku oisko siinä mitään logiikkaa että tuo zengrow-hydro on idättänyt tuon annuumin pussisiemenestä sirkkalehteen neljässä (4!) päivässä ???  ??? :-X ???
Alla kuva jonka otin juuri äsken.

Ja kaikki muutkin 16.4. laitetut siemenet ovat tunkemassa myös sirkkalehtiä pinnalle..
Onkohan ollut mitään merkitystä sillä että hydrossa kulkeva vesi sisältää hieman ravinnetta ja se olisi vaikuttanut siementen itämiseen?? apuva!

Tinsa

Sehän on vaan hyvä jos ne kasvaa nopeasti eikä hitaasti, ei kannata nopean kasvun takia olla huolissaan.
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Vaikka on jo vuosia kasvatellut ja antanut tutuille amistiaisia

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 24, 2011, 21:02:53 ip
Kaupassa luulivat teeholistiksi kun ihmettelin ettei hyllyssä ollut 32:ta teesiivilää.

psyphish

Niinpä, itsellä ei ole tsilit muuttuneet ollenkaan ainakaan viikkoon. Epäilen kyllä, että juurille ei ole yksinkertaisesti tilaa kasvaa. Tollasia n. 3cm rääpäleitä noi on. :(

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: psyphish - huhtikuu 20, 2010, 15:53:25 ip
Niinpä, itsellä ei ole tsilit muuttuneet ollenkaan ainakaan viikkoon. Epäilen kyllä, että juurille ei ole yksinkertaisesti tilaa kasvaa. Tollasia n. 3cm rääpäleitä noi on. :(

huudat niille oikein kovaa. se auttaa. "eijjumalauttaanyssaatnakasvakaaa!!"  ;D

Julli-

Eiku hellästi pojat hellästi. EI niinku naisia vaan hellästi.

psyphish

En viitsi huutaa kun noi on niin herkkiä, saattavat kutistua. Parin päivän sisällä pitäis tulla Biobizzit niin saa alkaa lannoittelemaan. Varmaan jotain hydroa pitää itsekkin jossain vaiheessa kokeilla. Vähän meni offtopiciksi.. ja menee yhä, huomasin että kaikki tsilit lopetti kasvun samaan aikaan, iästä riippumatta. Osa on tollasia tuuheita puskia ja osa sirkkalehdellisiä. Kaikki stoppas samaan aikaan.

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: psyphish - huhtikuu 20, 2010, 16:12:08 ip
En viitsi huutaa kun noi on niin herkkiä, saattavat kutistua. Parin päivän sisällä pitäis tulla Biobizzit niin saa alkaa lannoittelemaan. Varmaan jotain hydroa pitää itsekkin jossain vaiheessa kokeilla. Vähän meni offtopiciksi.. ja menee yhä, huomasin että kaikki tsilit lopetti kasvun samaan aikaan, iästä riippumatta. Osa on tollasia tuuheita puskia ja osa sirkkalehdellisiä. Kaikki stoppas samaan aikaan.

hmm.. odottaisin sen biobizzin antavan vähän potkua taas kasveillesi. Tosin en usko että se yksinään auttaa. Jos sirkkalehti-vaiheessa, niin lisää kasvatustilan ilmankosteutta, jos vaan pystyt. Änge ne vaikka jonnekin kaappiin kunnes kasvattavat kestävämmät varret  :)

Caderusso

Kaikki chiliheadit! Nyt on taas saatu tota zengrow-projektia hieman eteenpäin  :)
täältä osoitteesta löytyy tuorein tutkimukseni:http://caderusso.blogit.fi/chilien-kuulumisia-poytapuutarhasta/

mm. pointtikohta siementen idätyksestä. Kommentoikaa blogiin ihan vapaasti, enhän mä ikinä mitään sensuroi  ;D ;D

Caderusso

Kyllähän tuo ZenGrow näyttää asiansa osaavan ja varsin tehokkaasti  ;D



Ja näyttäähän se myös aika pirun hienolta. Meillä istuu olkkarissa surisemassa, eikä emäntä ole valittanut yhtään  ;D



Lisää tuosta projektista löytyy tuolta mun blögistä :D http://caderusso.blogit.fi

Tuakko

Mulla on ollu Zengrow jostain syyskuusta asti pöhisemässä. Tuo vehje on tosiaan erityisesti aluksi ihan uskomattoman nopea. Mulla lähti kans itämään siemenet tuossa parin päivän kohdalla ja sirkkaa puski pari päivää siitä. Eri tahtiin kasvavat chilit rupesi melko pian peittäään hitaampiaan ja osa jäi ihan rääpäleiksi isompien varjossa. Nyt mulla on siinä enää neljä chiliä, mutta isoimmat niistä on reilusti toista metriä. En oo oikeen jaksanu vesiä vaihdella piiiitkään aikaan, mutta vielä kasvaa. Pitäis heittää Zengrown asukit ebbiin jos semmosen joskus jaksais tehdä. Kovin isot kasvit tuossa ei tosiaan pysy pystyssä pienistä ruukuista johtuen. Kovin painava kasvi myös tunkaisee itsensä vesitilaan kun heppoisen ruukun reuna antaa periksi. Nyt mun risut nojailee ikkunaan ja kasvaa miten sattuu. Ilmeisesti systeemi tykkäsi hyvää kun laitoin ruukkujen päälle ja vähän sisäänkin Vulcaponicia sen mitä mahtui.
Hauskaa pitää olla ja paukkuakin saa.
                       - Katto-Kassinen, aikamme anarkisti

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: Tuakko - toukokuu 05, 2010, 09:50:34 ap
Mulla on ollu Zengrow jostain syyskuusta asti pöhisemässä. Tuo vehje on tosiaan erityisesti aluksi ihan uskomattoman nopea. Mulla lähti kans itämään siemenet tuossa parin päivän kohdalla ja sirkkaa puski pari päivää siitä. Eri tahtiin kasvavat chilit rupesi melko pian peittäään hitaampiaan ja osa jäi ihan rääpäleiksi isompien varjossa. Nyt mulla on siinä enää neljä chiliä, mutta isoimmat niistä on reilusti toista metriä. En oo oikeen jaksanu vesiä vaihdella piiiitkään aikaan, mutta vielä kasvaa. Pitäis heittää Zengrown asukit ebbiin jos semmosen joskus jaksais tehdä. Kovin isot kasvit tuossa ei tosiaan pysy pystyssä pienistä ruukuista johtuen. Kovin painava kasvi myös tunkaisee itsensä vesitilaan kun heppoisen ruukun reuna antaa periksi. Nyt mun risut nojailee ikkunaan ja kasvaa miten sattuu. Ilmeisesti systeemi tykkäsi hyvää kun laitoin ruukkujen päälle ja vähän sisäänkin Vulcaponicia sen mitä mahtui.

Jep, se on sairaan nopea :D
Pitäisi just lähteä hakemaan postista uusi zengrow (mustana) johon tökkään tänään nuo seuraavat siemenet itämään:

    * Bhut Jolokia
    * Black Scorpion Tongue
    * Bolivian Rainbow
    * Chocolate Fatalii
    * Naga Morich
    * Starfish

Itsekin pitäisi rakentaa ebbi isommille kasveille, kun ei niitä zengrowsta voi oikein enää multaankaan siirtää (vai voiko ???)
Emäntä tykkää kun kämppä alkaa muistuttaa viidakkoa :)

Lisää mun projektista täältä:
http://caderusso.blogit.fi

Tinsa

Kyllä ne multaan voisiirtää, kannattaa vain napsaista pieni pala juuria pois.
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Vaikka on jo vuosia kasvatellut ja antanut tutuille amistiaisia

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 24, 2011, 21:02:53 ip
Kaupassa luulivat teeholistiksi kun ihmettelin ettei hyllyssä ollut 32:ta teesiivilää.

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: Tinsa - toukokuu 06, 2010, 15:45:21 ip
Kyllä ne multaan voisiirtää, kannattaa vain napsaista pieni pala juuria pois.

hmm.. hyvä tietää. Olisin kuvitellut että kasvit tottuisivat ottamaan erilaisia ja eri määrän ravinteita hydrossa, jonka jälkeen menisivät shokkiin jos siirtäisi multaan  ???

jeQQ

Kyllähän ne siitä hieman säikähtää, mutta tottuvat kyllä tosi hyvin. Kunhan ei leikkaa liikaa juuria pois.