huhtikuu 19, 2024, 02:33:28 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tomaattia ja chiliä mitäköhän tekisin?

Aloittaja cola, lokakuu 15, 2008, 14:19:40 ip

« edellinen - seuraava »

cola

Eli nyt on viimeiset tomaatit kypsyneet (22 isoa pihvitomaattia ja kymmenittäin pienempiä tomaatteja) sit minulla on myös Apache kasvista kerättyjä n 150kpl chilejä. Mitä mun kandeis noista tehdä?
vai kannattaako tosta Apachesta edes tehdä mitään kun olen täältä lukenut se olevan todella pahaa?

Poppamies Tuliliemi

Ei se nyt todella pahaa ole, mutta vähän rajoittaa käyttötapoja. Jos on tomaatit sopivan kokosia niin kokeile täyttää jolloin jauheliha-apassi-juustotahnalla ja heitä uuniin, vois tulla varsin hyvä ruoka niistä.
"In sudore vultus tui vesceris pane"

Riiviö

Mä tein joskus hunaja-viinietikkaliemeen chilisiivuja. Siementen poistoon käytin kaksinkerroin taitettua ns pianolankaa eli jäykkää ohutta teräslankaa jolla "hoonasin" sisukset pois ja sitten siivuiksi... muuten liemessä kelluisi läjäpäin siemeniä :(  Liemeen laitan 1/3hunajaa 2/3 valko- tai omenaviinietikkaa ja hieman suolaa. Kiehautan liemen ja heitän siivut sekaan hautumaan mutta en keitä. Sitten vaan purkkeihin ja jääkaappiin...
 Liemi on hyvää vaikka salaatissa, mutta en tiedä tuosta sinun lajikkeesta käykö tämä resepti siihen. Jos tänä kesänä olis kasvanut yhtään kurpitsaa niin olisin tehnyt samaa kuin viime vuonna; periaatteessa sama liemi kuin edellisessä ja juustohöylällä (tai lopulta yleiskoneen siivuttimella kun määrät karkasi käsistä :roll: ) kurpitsaa siivuiksi ja chiliä joukkoon ja lievä kypsennys liemessä ja purkkiin.
  Tomaatti ja chili ovat varmasti myös hyvä yhdistelmä tuon liemen kanssa ja siihen kannattaa laittaa vielä kokonaisia korianterin siemeniä ja valkopippureita niin tulee hyvä aromi. Myös sipulia yms niin tulee sellainen chutney-tyyppinen pikkelsi, nam.
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

piipari

tai sit noi tomaatit voi kaltata ja duunaa soseeks ja pakastaa .. ja siis soseen maustaa apachella, tai sitten ei, jos se on pahaa :)
chili on herkku juures.

Noli Me Tangere

Vaikka tää taitaa olla pihvitomaattien haaskuuta, niin neuvon silti tekemään tulista tomaattikeittoa. Sipuli tai pari vielä hakkeluksena sekaan.

Thiikeri

Yks kokeilemisen arvoinen asia on itsetehty salsa, tarvitset vain tomaattia, sipulia, limeä, chiliä, hiukan sokeria ja oman maun mukaan suolaa (itse jätin pois ja silti toimi). 3-4h jääkaappia ja Voila!, salsa on valmis. :)