toukokuu 13, 2024, 04:40:41 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Siementen idätys kissanhiekassa

Aloittaja svalli, maaliskuu 11, 2014, 22:24:23 ip

« edellinen - seuraava »

svalli

maaliskuu 11, 2014, 22:24:23 ip Viimeisin muokkaus: huhtikuu 03, 2014, 20:59:28 ip käyttäjältä svalli
Viimevuonna tutustuin piimaahiekassa eli diatomiitissa idätykseen, mutta en löytänyt Suomesta samaa tavaraa kuin mitä Jenkeissä käyttävät. Löysin sitten bonsaidenkin kasvualustana käytetyn tanskalaisen moler nimisen maalajin. Siitä tehdään Rainbown punainen kevytkissanhiekka. Siemenet näyttävät itävän siinä nopeammin kuin mullassa ja kouliminen on helppoa, koska juuret irtoavat hiekasta todella helposti sitä vähän pöyhimällä vaikkapa hammastikulla. Juurruttamiseenkin moler toimii tosi hyvin.

Olen idättänyt siinä chilejä, tomaatteja ja kaikenlaisia kesäkukkia. Se sopii tosi hyvin käytettäväksi altakastelevissa systeemeissä, mutta onnistuu sen käyttö ihan tavallisessa purkissakin. Idätyslauttaan verrattuna tykkään tästä enemmän, koska kasvit saavat kasvaa siinä isommiksi ennen koulintaa. Harsosääsken toukistakaan ei ole ollut ongalmaa tässä kissanhiekassa.
Kaikki nämä taimet kasvaa molerissa. Vasemmalla on tomaatteja, keskellä koristetupakkaa, oikealla samettikukkia ja sen edessä pikkupurkissa Beaver Dam chilejä. Takana kannen alla on petunian ja verenpisaran pistokkaita ja nekin on kissanhiekassa.


Tänään koulin Beaver Damit ja niillä oli ihan hyvin haarautuneet juuret.


Tanskalaisella Damolinilla on myös ihan puutarhakäyttöön tarkoitettua moleria nimellä Terramol, mutta sitä ei myydä vielä Suomessa. Tuo kissanhiekkaversio on hajustettua, mutta hajuaine lähtee samalla kuin hiekasta huuhtelee hienon pölyn pois.

Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Miquel

Kiintoisaa. Kokeilin kissanhiekkaa taannoin passiflora -kasville joka ei siinä viihtynyt mutta oman kuvasi perusteella homma vaikuttaa lupaavalta. :) linkitätkö kuvan tuosta rainbown pssista, haluan varmistua että oliko kyseessä sattumalta samaa tavaraa... ::)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

svalli

Sori, nyt vasta huomasin kysymyksen.

Se sopiva kissanhiekka on tätä
http://www.rainbow.fi/tuotteet/rainbow/muut/kissoille/rainbow-kevyt-kissanhiekka-8-l-n-4-kg/


Hiekan on siis oltava tuota punaista moler-piimaata. Muut paakkuuntumattomat harmaat kissanhiekat ovat jotain savea, jonka pH on väärä ja paakkuuntuvat taas pehmenevät vedessä ja kovettuvat kuivuessaan. Kokeilin idätystä tänä keväänä myös Eco Traction nimisessä hiekoitushiekassa, ja siinä iti kyllä siemenet ihan yhtä hyvin, mutta siinä ei voi kasvattaa pidempään, koska se sitoo itseensä kaikki lannoitteet. Sen voisi kyllä esiladata tai kyllästää lannoiteliuoksella, mutta en viitsinyt lähteä kokeilemaan enemmän, koska se on aika kallista ja toi halpa kissanhiekka toimii niin hyvin.

Tässä on kissanhiekassa juurrutettu petunian pistokas.


Chilejä en ole vielä juurruttanut siinä, mutta ehkä pitäisi kokeilla ottaa vanhasta Rocotopuskasta pistokkaita.

Hieno homma tässä on myös se, että kun taimet koulii pois kissanhiekasta, saman hiekan voi käyttää uusille idätyksille tai juurruttamiseen. Ylläolevan viestin kuvassa näkyy kastelumaton päällä oleva kennosto, jossa on tomaatintaimia. Kun olin koulinut tomaatit multapurkkeihin, laitoin samaan kissanhiekkaan petunian ja stevian pistokkaita juurtumaan.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

svalli

Nämä koristetupakan ja samettikukkien taimet olisi voinut koulia jo aikoja sitten, mutta lamppujen alla loppuu tila isommilta purkeilta. Aika hyvin ne on kasvaneet tuossa kissanhiekassakin, eli kävisi kai se pasiivihydroonkin kasvatusalustaksi. Pitäisi kai kokeilla täyttää altakasteluruukku kissanhiekalla ja istuttaa siihen jokin taimi.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

chilimieli

Mielenkiintoinen alusta kaiken kaikkiaan. Itsellä kun on kissa, niin saisihan siltä pihistettyä itsellekin pienen purnukan. ;D Hiekan luulisi toimivan ainakin hitailla siemenillä multaa paremmin, joka useimmiten homehtuu ennen siemenen itämistä. ;) Hiekalla on myös erittäin hyvä kosteutta sitova ominaisuus, jolloin kapillaari-ilmiö lienee voimakkaampi, kuin esim. kaktusmullalla.

Jaava

Onko kukaan kokeillut kasvattaa ihan isoa kasvia kisuhiekassa?

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk


svalli

Googlen kuvahaku tuottaa kaktuksien ja myös sellaisten kaappikasvien kuvia, eli toimii se kai isommillakin kasveilla.

Minä en käyttäisi tätä moler hiekkaa kissan hiekkalaatikossa, koska se punainen pölyhän tarttuu tassuihin ja leviää kaikkialle. Meidän kissalla käytän vain paakkuuntuvaa hiekkaa. Ostin kokeeksi toisenlaista paakkuuntumatonta hiekkaa idätyksiin, mutta ne harmaat on sellaisia, jotka pehmenee vedessä ja muuttuu saviliejuksi, vaikka eivät paakkuunnu. Ja onhan se parempi käyttää eri hiekkaa kuin kissan vessassa, ettei kisu vaan luule mun idätysastiaa uudeksi vessakseen   ;)
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Miquel

Lainaus käyttäjältä: svalli - huhtikuu 04, 2014, 20:50:24 ip
Ne harmaat on sellaisia, jotka pehmenee vedessä ja muuttuu saviliejuksi, vaikka eivät paakkuunnu.


Voi jeesus se on hienoa hommaa raaputtaa tuota kipsiä vadinpohjasta pois kun oikein ammoniakki tuoksuu.  ;D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Viheriäinen

Mä kasvatan lähes kaikki kasvini 1:1 multa-kissanhiekkaseoksessa. Poikkeuksetta kasvin elämänlaatu on parantunut ja useat kituvat ovat pelastuneet. Pidän tätä nyt lähestulkoon ihmeaineena. Pelkkää hiekkaa en ole kokeillut, kun en kuitenkaan muista kastella kasvejani. Idätykseenkään en ole kokeillut, mutta heti menee tämän vinkin perusteella pari epäonnistunutta lajia idätykseen.

Miquel

Itäneitä lumotupakoita laittelin hiekan sekaan ja sinne hävisivät. :( laakeassa astiassa kosteus ei oikein pysy, vaatisi mielestäni säiliöruukun tms. kunnolla jos kastelee niin hiekka taas lilluu vedessä.

Kokeilut jatkuvat, toivonmukaan paremmalla menestyksellä.
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Seppo

Lainaus käyttäjältä: Jaava - huhtikuu 04, 2014, 16:08:36 ip
Onko kukaan kokeillut kasvattaa ihan isoa kasvia kisuhiekassa?


Mulla on tuommoinen hieman vajaan metrin korkuinen kahvipensas pelkässä kisuhiekassa+altakasteluruukussa ja oikein iloisesti se siinä on kasvanut jo pari vuotta ikkunalla huonekasvina. Kohta kaipaa taas isompaa ruukkua, kun vettä saa olla alvariinsa lisäämässä. Näin keväällä valon määrän lisääntyessä uutta kasvua puskee roimaa tahtia vaikkei kasvupaikka ihan paras mahdollinen olekaan.

svalli

Omien kokeilujeni perusteella kissanhiekkahiekka toimii parhaiten juuri altakastelussa. Idätyksetkin teen altakastelevassa minikasvarissa tai pluggboxissa tai laitan hiekalla täytetyt purkit isompaan astiaan, jonka pohjalla on vettä. Moler-hiekka johtaa vettä niin tehokkaasti, että pintakin pysyy kosteana, jos alustalla on vettä.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

svalli

Kissanhiekkaidätyksien innoittamana olen nyt kokeillut hiekoitukseen tarkoitettaua kevytsoraa, jota myydään Biltemassa kaupan omalla brändillä ja muualla nimellä Ecogrip.

Kylvin noin kuukausi sitten Bulgarian Carrotin ja Rocoton siemeniä tähän soraan astiaan, jota kastelen alakautta. Sora imee vettä hyvin ja siemenet itivät noin viikossa. Nyt olen lannoittanut niitä miedolla lannoiteliuoksella altakastelun kautta ja taimet ovat vihreitä ja terhakoita. Olen myös juurruttanut siinä verenpisaran pistokkaita.  Sunnuntaina kylvin samaan soraan tomaatteja ja ekat iti kolmessa päivässä ja tänään on jo 73% siemenistä itänyt.

Soran ainoa huono puoli moler soraan verrattuna on se, että keveytensä vuoksi se kelluu. Siitä ei kuitenkaan ole mitään haittaa, jos ei kaada alusastiaan niin paljon vettä, että se nostaa soraa ylös purkista. Jos veden korkeus on 1/4 soran tasosta, se ei kuitenkaan vielä kellu ja eihän sitä tuota enempää vettä voi laittaakaan tukehduttamatta juuria.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Horna

Lainaus käyttäjältä: svalli - helmikuu 12, 2015, 20:20:19 ip
Kissanhiekkaidätyksien innoittamana olen nyt kokeillut hiekoitukseen tarkoitettaua kevytsoraa, jota myydään Biltemassa kaupan omalla brändillä ja muualla nimellä Ecogrip.

Kylvin noin kuukausi sitten Bulgarian Carrotin ja Rocoton siemeniä tähän soraan astiaan, jota kastelen alakautta. Sora imee vettä hyvin ja siemenet itivät noin viikossa. Nyt olen lannoittanut niitä miedolla lannoiteliuoksella altakastelun kautta ja taimet ovat vihreitä ja terhakoita. Olen myös juurruttanut siinä verenpisaran pistokkaita.  Sunnuntaina kylvin samaan soraan tomaatteja ja ekat iti kolmessa päivässä ja tänään on jo 73% siemenistä itänyt.

Soran ainoa huono puoli moler soraan verrattuna on se, että keveytensä vuoksi se kelluu. Siitä ei kuitenkaan ole mitään haittaa, jos ei kaada alusastiaan niin paljon vettä, että se nostaa soraa ylös purkista. Jos veden korkeus on 1/4 soran tasosta, se ei kuitenkaan vielä kellu ja eihän sitä tuota enempää vettä voi laittaakaan tukehduttamatta juuria.


Moikka, kiintoisaa, viitsisitkö laittaa taimista pari kuvaa? Oletan niiden elelevän keinovalon alla? Ihan vaan mielenkiinnosta! :) Olen noita altakastelusysteemeitä harrastanut vaihtelevilla alustoilla, mutten ole oikein vielä löytänyt mitään 'suosikkia'.
"sä vaikutat normaalilta, joten ilmeisesti et ole sukua"
-kauko röyhkä

svalli

Tässä todistusaineistoa taimista.

Neljä Bulgarian Carrottia ja yksi Rocoto, joka iti viikon noiden toisten jäljessä.


Just itäneitä tomaatteja


Valaistuksena on kylmänvalkoiset ledit. Kaikki taimet menee kesällä kasvihuoneeseen, joten nyt on vain tarkoitus saada kasvatettua tanakat taimet, jotka on valmiita kukkimaan kesäkuun alussa.

Kasvihuonekasvatus tapahtuu altakastelevissa laastipaljuissa ja ruukuissa turveseoksessa, mutta ajattelin kokeilla jollain kasvilla täyttää Orthexin neliskulmaisen altakasteluruukun pelkästään tällä hiekalla.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Jalapeno-nam

Uppaan tämän ylös, ettei tarvitse seuraavaa kertaa etsiä hiki hatussa.
Nyt lähtee vaulan ja petunian pistokkaat tuohon ihmeeseen.

longi

Ciao

On itellä ollut toi kisuhiekka käytössä. Viimekesänä testissä idätyksessä ja toimi, tällä kaudella oon juurruttanu menestyksellä pari pistoa aji cristallia.
Nyt on myös monta puskaa pelkässä kissanhiekassa ja altakasteluruukuussa kasvamassa. Idätykset lautalla tein kaikkiin noihin em. Ja sitten heti sirkoilla kissanhiekkaan, tuntuvat kasvavan samanlailla, kun kookoksessa. Tiedä sitten onko tossa rainbowissa jotain ihmiselle kelpaamatonta, jonka puska imisi ja laittaisi podiin?

-longi-

Aeldur

Lainaus käyttäjältä: svalli - helmikuu 12, 2015, 20:20:19 ip
Kissanhiekkaidätyksien innoittamana olen nyt kokeillut hiekoitukseen tarkoitettaua kevytsoraa, jota myydään Biltemassa kaupan omalla brändillä ja muualla nimellä Ecogrip.


Joo, siitä on hetki aikaa kun tässä ketjussa mitään tapahtui, mutta satuin näkemään tuota Ecogrip-hiekoitusmursketta eilen kaupassa: http://www.clasohlson.com/fi/Liukkaudenestoaine-Ecogrip/31-8237. On tarjouksesssakin nyt tuolla.

Tuolla "asiantuntija"-osiossa lukeepi että se on jotain vulkaanista silikaattikamaa, mutta arvosteluissa asiakas valittaa sen jotenkin muhjuuntuvan kastuessaan. Jos on vulkaanista niin eikö siis vois olla jopa samaa tai samankaltaista kuin perliitti? Mutta eihän sen pitäisi muhjuuntua...? Ota tuosta nyt sitten selvää.  En ole paikallisissa kaupoissa nähnyt perliittiä. Ja olishan tuo murske aika edullista...

Ja samalla tietty tosiaan vähän epäilyttää tunkea kasvien juurelle jotain kissanhiekkaa (vaikka olen sitä käyttänytkin) tai moisia murskeita, kun ei tiedä onko niissä kenties jotain haitallisia aineita. Ajatuksia?

svalli

Minä olen käyttänyt nykyisin sitä Bilteman kevyttä hiekoitushiekkaa idätyksiin ja perliitin sijasta kasvulaustaan sekoitettuna. Punainen moler kuitenkin toimii mun mielestäni paremmin noissa kylvöissä, koska se kevythiekka on vähän liian kevyttä tavaraa. Pirkalla oli vielä vuosi sitten hajustamatonta molerista tehtyä kissanhiekkaa, mutta tänävuonna en sitä löytänyt. Pitäisikin kai jo nyt ostaa varoiksi sitä Rainbown hiekkaa ja jos sen huuhtelisi jo nyt ja jättäisi vuodeksi avoimeen sankoon, se haju voisi olla kadonnut ensi vuoden kylvöihin mennessä.

Haitallisia aineita jos miettii, niin ei ne kaupan multapussitkaan välttämättä ole ihan puhtaita. Luomu- ja kompostilannoitteissa saattaa olla jäämiä rikkaruohomyrkyistä, sillä vilja- ja nurmipelloilla käytetyt leveälehtisiä kasveja tappavat rikkaruohomyrkyt kulkeutuvat rehun mukana eläinten suoliston läpi lantaan ja myrkyttävät lannalla lannoitetut kasvit. Nykyisin tuntuu, että jossain sorassa kasvattaminen pelkillä keinolannoitteilla voi olla turvallisempaa kuin luomuna mullassa. (Meni jo vähän OToksi, mutta ei kai tuo haittaa, kun olen itse tän ketjun aloittaja 8) )
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

longi