Taas tuoreita Citymarketissa ..

Aloittaja sorrii, syyskuu 29, 2011, 12:36:56 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Siis kyllähän motivaatio taas sai kolauksen:
Kävin eilen Pirkkalan Cittarissa: Iso ilmoitus jo aulassa: Heinän puutarhan tuoreet chilit 25€/kg ...
Siellähän niitä: Aji Cristal, Champion, Jalapeno [sekä punaisia että vihreitä sekaisin] sekä starfish.

Otin pussiin starfishejä 20kpl - 2.50€
Kymmenkunta Aji Cristalia - 2.30€
...
Sitten vielä pari isoa punaista jallua, kun näyttää aika hyvältä lajilta, simeniksi - 1€

Starfish oli uusi tuttavuus mulle: Kerran yhtä yritin kasvatella, mutta se vei tilaa ja kasvoi vaan: en jaksanut odottaa satoa ekä ollut tilaa eikä mahdollisutta viedä ulos ...
Nythän sitten maistoin eka kerran: söin päältä kunnon siivun: hyvä maku, muttei poltetta lainkaan;
söin sitten pala kerrallaan koko podin lukuunottamatta kantapalaa josta keräsin siemenet talteen. Sen loppupalan sitten ajatuksissani heitin huiviin, ja tuli se polte. Join maidot jääkaapista loppuun ja kipitin Siwaan hakeen lisää paniikissa. Tuli herätteenä ostettua Kiroileva Siili -muki, jossa siili kiroaa: Ristus kun o kuuuumaaaa ...
Tätä lisää!

Jotenkin panee vaan miettimään mitä järkeä on pyhittää koko kämppä jollekin risuille jotka vaatii pelkästään sähköä 30-40€/kk ja sitten tuotto on tyypillisesti vaikkapa aji cristalilla 30cm ruukussa 20 palkoa/4kk ... Ja esim jalapenoista en ole kotona saanut kun pari hassua podia. Ulkona ja kasihuoneessa aisa on vähän toinen.
Alkaisinkohan kohta jo vähän parantua tästä hulluudesta ...

[luulen että en parannu, ei huolta :) ]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jiri

Tässä oli pitkälti syy itselläkin kasvattamisen lopettamiseen. Ne jotka ei osaa, ostaa kaupasta. Sopii mulle helvetin hyvin!
http://jirin.hommat.info | cl @ IRCnet

Rami

Itsellä syynä on ainakin että saa ympäri vuoden jonkinmoista satoa tuoreena, tai onhan noita kaupoissakin välillä mutta ei lajeja mitä itse kaipaan. Sitten kesällä suurissa määrin ulos niin ei sähkön kulutustakaan ja saa juuri niitä podeja kun haluaa...

Tietty jos ei tuoreista välitä ja hollantilaiset perus k-market chilit kelpaa niin eihän kasvattelussa järkeä olekkaan.

Juhaz

Tosiaan jos pirkkalan cittarin tms. hyvin varustellun kaupan lähistöllä asuisi niin eipä sitä varmaan tulisi ainakaan samoja lajikkeita kasvateltua... ellei sitten viitsi panostaa valaistukseen niin paljon että se ympärivuotisuus olisi syy.

Onneksi niitä lajikkeita piisaa kokeiltavaksi vielä aika monta sen jälkeen kun niistä pudottaa nuo muutamat kaupallisesti saatavat pois  ;D

Ja lopuksi vielä varoituksen sanaa sen verran, että käsittääkseni penan jalapenot on lajiketta 'Gaucho', joka on F1-hybridi. Niistä siemenistä et siis samanlaisia jalluja saa kasvatettua.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 29, 2011, 12:36:56 ip
Siis kyllähän motivaatio taas sai kolauksen:
Kävin eilen Pirkkalan Cittarissa: Iso ilmoitus jo aulassa: Heinän puutarhan tuoreet chilit 25€/kg ...
Siellähän niitä: Aji Cristal, Champion, Jalapeno [sekä punaisia että vihreitä sekaisin] sekä starfish.

Otin pussiin starfishejä 20kpl - 2.50€
Kymmenkunta Aji Cristalia - 2.30€
...
Sitten vielä pari isoa punaista jallua, kun näyttää aika hyvältä lajilta, simeniksi - 1€

Starfish oli uusi tuttavuus mulle: Kerran yhtä yritin kasvatella, mutta se vei tilaa ja kasvoi vaan: en jaksanut odottaa satoa ekä ollut tilaa eikä mahdollisutta viedä ulos ...
Nythän sitten maistoin eka kerran: söin päältä kunnon siivun: hyvä maku, muttei poltetta lainkaan;
söin sitten pala kerrallaan koko podin lukuunottamatta kantapalaa josta keräsin siemenet talteen. Sen loppupalan sitten ajatuksissani heitin huiviin, ja tuli se polte. Join maidot jääkaapista loppuun ja kipitin Siwaan hakeen lisää paniikissa. Tuli herätteenä ostettua Kiroileva Siili -muki, jossa siili kiroaa: Ristus kun o kuuuumaaaa ...
Tätä lisää!

Jotenkin panee vaan miettimään mitä järkeä on pyhittää koko kämppä jollekin risuille jotka vaatii pelkästään sähköä 30-40€/kk ja sitten tuotto on tyypillisesti vaikkapa aji cristalilla 30cm ruukussa 20 palkoa/4kk ... Ja esim jalapenoista en ole kotona saanut kun pari hassua podia. Ulkona ja kasihuoneessa aisa on vähän toinen.
Alkaisinkohan kohta jo vähän parantua tästä hulluudesta ...

[luulen että en parannu, ei huolta :) ]

Oih!

Suurkiitokset informaatiosta, lähden nyt samantien sinne. Tästä töistä on kokonaiset pari kilometria tuonne matkaa, ja tosta kohtaa koukkaan työmatkallani pikatielle.

Lisää näitä! (Sittareita ja ilmiantoja)  ;)
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Whili

Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 29, 2011, 12:36:56 ip
Siis kyllähän motivaatio taas sai kolauksen:
Kävin eilen Pirkkalan Cittarissa: Iso ilmoitus jo aulassa: Heinän puutarhan tuoreet chilit 25€/kg ...
Siellähän niitä: Aji Cristal, Champion, Jalapeno [sekä punaisia että vihreitä sekaisin] sekä starfish.

Joop
Pirkkalan cm tuntuu olevan chilimiehen mekka.
Penan chilit jotka jäivät torilla myymättä päätyivät Pirkkalaan.
Ja kauppiashan kiinnostui oitis, "että näitähän on saatava lisää!"
Saattavat olla tulevaisuudessa vakiotavaraa Heinän tuotteet Pirkkalassa.

TunturiTiger

Ei kannata laskea omien kasvavattien kilohintaa. Voi tulla itku.

Itsekkin olen laittanu tähän sen verran rahaa kiinni, että sillä rahalla sais ostettua tabaa määrän, jossa pienempi kaveri vois uida.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: linker - syyskuu 29, 2011, 16:54:28 ip

Sitä kutsutaan harrastukseksi

Nimenomaan... Sitten kun niitä "harrastuksia" on enemmän, niin ei ole sijoitusvaikeuksia! Pääsee siitäkin riesasta. ;D

Jompru

Myyköön vaikka eurolla kilon, minä kasvatan ensi vuonnakin omani!  ;D On tuolla takapihalla sen verran kasvihuoneeseen hakattua rahaa, että ei kestä jättää tyhjäkäynnille!

Ryhis

Myös autot, porakoneet, sähköjohto ja paskapaperi tulevat halvemmaksi jos ne ostaa kaupasta kuin että tekisi itse.

Epämääräisten lisävalojen aiheuttamaan sähkölaskun suuruuteen syy löytyy peilistä.

Pitäisi varmaan ryhtyä nihilistiksi ja ynnätä paljonko ruukkuihin sekä multaan on mennyt tällä kaudella, väittäisin selvinneeni alle 100€/kg-hinnalla. Pitkässä juoksussa "ikuiset" saviruukut halpenevat kausi kaudelta..

Saatu ilo ja riemu suhteututtuna rahasummaan on taasen ollut moninkertainen moneen muuhun harrastukseen verrattuna.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

..TOMPPA..

harrastuksille ei kannata laskea hintaa, ja mikä parasta tämä on harrastus joka antaa minulle itselleni paljon!

En tajua että miksi monet maksavat jostain zumbatunnista yms tolkuttomia summia tai miksi jotkut laittavat rahaa vaikka kuntosalikorttiin yms.. mutta he eivät taas ymmärtäisi että miksi ostaa multaa ja ruukkuja yms maksella sähkölaskua joka voi olla iso..

Kyse on todellakin harrastamisesta ja itse en ole hintaa laskenut monille omille jutuilleni. jos tahtoo jotain mitä voi saada ja mitä tarvitsee niin miksi pihtailla?

Linker on hyvä esimerkki siitä miten pitkälle voi harrastuksia viedä ja kohtuu rahalla.

Harrastuksenhan ei aina tarvitse maksaa paljoa, vaan tähänkin harrastukseen pääsee mukaan muutamalla siemenellä sekä ruukku+multaa. väittäisin että 15e riittää alkuun pääsemiseksi. Naurettavan pieni summa...

joka homman toki voi vetää overiksi jos tahtoo..   

itse olen sisustanut asuntoani emännän kanssa nyt  melkoisella summalla ja jos näen jotain kivaa niin ostan sen jos budjetti antaa myöten..


Mutta:  Jokainen varmasti kysyy että "miksi"   siinä vaiheessa kun näkee minkä tahansa harrastuksen joka on todellakin ammuttu yli!!   
           tärkeintä on että harrastus on itselle mieluisaa.

Jos sorri kauhisteli että mikä hinta tulee itse kasvatetulle chilille niin voin heittää pari esimerkkiä harrastuksista jotka maksaa..

1.  Kunnon hifit kotiin maksavat helposti yli 5000€
2.  Aloita sukellusharrastus  2500€
3.  Laskuvarjohyppy harrastuksena aloitus noin 600€

Lahdessa on auto jota on rakennettu yli 50.000€


Kaikki maksavat, mutta jos harrastus on mieluisa niin älä laske hintaa sille vaan anna mennä!   Mieti niitä pennejä sitten sairaalavuoteella, nauti elämästä!!

Ja CHILISTÄ!!

sorrii

 ;D
Oli masennus päällä eilen ...

Huomenna taas mania!

(Kyllähän tässä ihan vakavissaan pitää itseä psyykata vähän hillitsemään tätä harrastusta. Raha nyt on vaan hyvä mittari millä asioita voi järkeistää normaali-ihmisten ymmärtämään muotoon. Mä en tosiaankaan ole varat huomioon ottaen pihistellyt näissä hommissa. Ekalla kaudellani muuten laskin että hintaa tuli 1800€/kg ... [satoa siis 300g]

Nyt kesällä taas meinas mennä hermo monelta muultakin kuin multa, kun kasvattelin täyttä kasvihuoneellista [+ muutamaa ulkona] vanhempieni mökillä ja kotona tampereella parveke täynnä + sisällä: Kaikki ikkunanlaudat ja niiden edustat; pöydät, hyllyt ja joskus tuolitkin täynnä kituvia isoja puskia. Satoahan varmaan tuli jo monta kiloa, mutten nyt tiedä mitä niillä tekisin ...
Aikaa on kulunut kohtuuttomasti kasvien hoitoon ja ylimääräiseen siivoamiseen ym. Hyvinhän mä pärjäisin jollain 4 puskalla; lajivalikoiman takia ehkä pitäisi olla kuitenkin kymmenkunta. Nyt on ollut reilu 30 lajia ... Mukavaa hommaahan tää, ja hyviä herkkuja. Tasapainossa vaan on vähän hakemista ...  :-* )

Tässä vähän tän hetken näkymää "asunnosta"


ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jaolsten

LoL.

Pakko toivoa, ettei vaimo lue tätä foorumia (enää). Vois nuo mun 40 pikkutaimea lähteä nopeesti tangentin suuntaan...
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

PP

Sillälailla. Ihan kiva määrä tiloihin nähden. ;D

biblo

Lainaus käyttäjältä: ..TOMPPA.. - syyskuu 29, 2011, 21:49:34 ip

1.  Kunnon hifit kotiin maksavat helposti yli 5000€
2.  Aloita sukellusharrastus  2500€
3.  Laskuvarjohyppy harrastuksena aloitus noin 600€

Lahdessa on auto jota on rakennettu yli 50.000€


Kaikki maksavat, mutta jos harrastus on mieluisa niin älä laske hintaa sille vaan anna mennä!   Mieti niitä pennejä sitten sairaalavuoteella, nauti elämästä!!




Samaa mieltä, tosin tuolla 5000e ei paljoa hifiä vielä ostele jos oikein kultakorva on.
"Grow food, not lawns"

Whili

Lainaus käyttäjältä: biblo - syyskuu 30, 2011, 08:04:01 ap
Lainaus käyttäjältä: ..TOMPPA.. - syyskuu 29, 2011, 21:49:34 ip
1.  Kunnon hifit kotiin maksavat helposti yli 5000€
2.  Aloita sukellusharrastus  2500€
3.  Laskuvarjohyppy harrastuksena aloitus noin 600€
Lahdessa on auto jota on rakennettu yli 50.000€
Kaikki maksavat, mutta jos harrastus on mieluisa niin älä laske hintaa sille vaan anna mennä!   Mieti niitä pennejä sitten sairaalavuoteella, nauti elämästä!!

Samaa mieltä, tosin tuolla 5000e ei paljoa hifiä vielä ostele jos oikein kultakorva on.

Tais jäädä ainakin oks nolla perästä pois. Tuolla hinnalla saa kohtuu hyvän äänirasian levysoittimeen.

Whili

Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 29, 2011, 23:52:44 ip
Nyt kesällä taas meinas mennä hermo monelta muultakin kuin multa, kun kasvattelin täyttä kasvihuoneellista [+ muutamaa ulkona] vanhempieni mökillä ja kotona tampereella parveke täynnä + sisällä: Kaikki ikkunanlaudat ja niiden edustat; pöydät, hyllyt ja joskus tuolitkin täynnä kituvia isoja puskia. Satoahan varmaan tuli jo monta kiloa, mutten nyt tiedä mitä niillä tekisin ...
Aikaa on kulunut kohtuuttomasti kasvien hoitoon ja ylimääräiseen siivoamiseen ym. Hyvinhän mä pärjäisin jollain 4 puskalla; lajivalikoiman takia ehkä pitäisi olla kuitenkin kymmenkunta. Nyt on ollut reilu 30 lajia ... Mukavaa hommaahan tää, ja hyviä herkkuja. Tasapainossa vaan on vähän hakemista ...  :-* )

Asiallisen näköistä meininkiä, kuvat kuin suoraan meikäläisen asunnosta 

Lampsu

Tulipahan maistettua chiliä..

Prismasta löysi Aji Fantasya ja Aji Finlandia ja kotona päätin sit maistaa Fantasya.

Tulisuus piti olla mieto ja ihan varovasti vähän haukkasin ja maistu ihan paprikalle, ei yhtään tulisuutta.

Aattelin sit että kai täytyy ottaa vähän reilumpi pala et vähän polttelis, haukkasin sit koko chilin kerralla ja voin kertoo että ei tuntunut kivalta :D

Suuta ja huulia poltti aivan sietämättömästi vartin verran ja viiden maitolasillisen jälkeen alko pikkuhiljaa helpottaa..

En tiedä mikä tuon julmetun kivun aiheutti, neste joka purskahti haukatessa vai jokin muu, mutta sen tiedän että toista kertaa en haukkaa :D

InkRose

Siemenkannakkeissahan sitä kapsaisiinia eniten on paprikoissa. Etenkin miedoissa baccoissa se vaikuttaa keskittyvän käytännössä täysin sinne, joten vähänkin huolellisemmalla leikkelyllä voi poltetta säätää mieleisekseen.

Whili