toukokuu 22, 2024, 16:34:07 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Maailman paras chili con carne?

Aloittaja jortikka71, tammikuu 10, 2010, 00:15:04 ap

« edellinen - seuraava »

mxv

Lainaus käyttäjältä: jortikka71 - tammikuu 10, 2010, 00:15:04 ap
no niin, eli hili kon karne..
tästä tulee reilummallekin porukalle, resepti toimii myös PUOLITETTUNA.!!

  n 800g naudan paistia kohtuullisen kokoisena suikaleena
suolaa, mustapippuria mieluiten myllystä
2 kpl sipulia
1 prk tomaattipyrettä(se pieni)
1,5 tl jauhettua chiliä
1 tl paprikajauhetta
3 kpl luumutomaattia tai tavallista kuutioituna
4 kpl valkosipulin kynttä siivuina tai jotenkin muuten pienittynä..
1 kpl aji cristal
1/2 kpl lemon drop
2 kpl lihasliemikuutiota
1 kpl paprikaa
vettä
2 prk (2x2dl) demi glase kastikepohjaa
1 prk red kidney papuja
1/4 kpl red habaneroa
1/2 kpl lime tai sitruuna puristettuna
1/2 rkl sokeria/fariinia/hunajaa..
maitzenaa ohjeen mukaan
riisiä
suolaa


eli..
ruskista reilun kokoiset suikaloidut lihat parissa-kolmessa erässä, mausta suolalla ja mustapippurilla
lisää viimeiseen lihaerään pilkotut sipulit, ruskista hetki,yhdistä kaikki ruskeat lihat
lisää tomaattipyre, chilijauhe sekä paprikajauhe, pyörittele jonkin aikaa
kuutioitu tomaatti seuraavaksi , sekä valkosipuli
heitä sekaan aji sekä lemon drop sekä lihaliemikuutiot
suikaloitu paprika tässä vaiheessa
lisää vettä kunnes lihat just peittyvät
demi glase sekaan ja anna kiehahtaa muutama minuutti
pienennä lämpöä jotta keitos nippa-nappa pulppuaa,
HAUDUTA MINIMISSÄÄN 4 TUNTIA!! (aina kun käyt maistelemassa pataa, niin sekoittele samalla..)

loppuvaiheessa kun lihat ovat mureita ja maku miellyttävän voimakas ja täydellinen: papuja perkele sekaan,lisää habaneroa makusi mukaan viimeistelemään sopiva polte
lisäile limen /sitruunan mehu
älä unohda sokeria/hunajaa, se mukavasti tasoittaa makua,
suurusta maitzenalla,..malta hauduttaa vielä 10 min.
tarkista maku, lisää suolaa ja pippuria tarpeen mukaan
tarjoa keitetyn riisin kera.. koska ei kannata pilata hyvää chili con carnen makua jollain ihme lisäkkeellä, pelkkä suolalla maustetu riisi kelpaa parhaiten

ja makuja on monia, itse käytin edellämainittuja chililajikkeita ja kyllä oli minun makuuni. myöskin chilin voimakkuudesta ei kannata kinastella, mielestäni chili con carne saa maistua muullekin kun pelkälle poltteelle; tomaattia, lihaa, papuja, paprikaa..
toimii erittäin hyvin myös seuraavana päivänä, jos sattuu jäämään..!
vinkki; seuraavana päivänä kokeile paistaa riisi pannulla..ja lisää kasti pannulle.. toimii!!
ja paistista sen verran, että ei välttämättä kannata satsata kalleimpaan lihapalaan, kyllä halvempikin lihas neljässä tunnissa mureutuu, äläkä poista lihasta kaikkia rasvoja eli läskejä, tuovat vaan makua lissee..
ja juomaksi kylmää bissee..aiiijjjj!!!!

p.s on muuten aika hyvää kuumana myös patongin kanssa: dippaa patonkia soossiin tai täytä patonki kastilla..

T: jortikka71


Todella hyväksi reseptiksi osoittautunut tää, kolmisen kertaa kokeiltuna (parilla eri variaatiolla kun ohjeessa olevia chilejä ei aina tuoreena löytynyt). Kaipaisin mielelläni jengiltä "pavuttomia" chili reseptejä, naudan (ja miksei possunkin) lihasta tai noiden kombinaatiostakin!

Mites muuten jauheet, onko tavatonta tehdä chili ns. pelkillä jauheilla, vai tuleeko siitä yhtään mitään kun ei ole mitään stockia josta laittaa tuoreita pataan?

-V-

Lainaus käyttäjältä: mxv - tammikuu 08, 2013, 11:13:44 ap
Mites muuten jauheet, onko tavatonta tehdä chili ns. pelkillä jauheilla, vai tuleeko siitä yhtään mitään kun ei ole mitään stockia josta laittaa tuoreita pataan?


Ei vissiin ihan tavatonta, kun mulle on syntynyt sellainen mielikuva, että tuolla rapakon takana pelkät jauheet (myös sipuli ja valkosipuli) ovat normi.

Chilivaari

Resepteissä on helpompi ilmaista vain jauheen määrä lusikallisina, mutta ei mikään voita tuoretta chiliä. Tulisten lajikkeiden lisäksi kolmasosa koko sisällöstä voi olla tuoreita jalluja isoina paloina ja hyvää on.

mxv

Jauheen käyttö tuli mieleen siitäkin, että vaikka oletan että vaikka mun englannin kielen ymmärtäminen on ihan "ok-parempi" tasoa, niin jäin miettimään Butelin Chili Madness -kirjasta tsekkaamiani reseptejä ja lähes jokaisessa on aineosina mainittu esim. "pure ground hot/mild red chile", tämän oletan tarkoittavan jauhetta, vai onko pure ground = pyre?

Koska noissa resepteissa yleensä mainitaan lisäksi erikseen tuoreita chilejä nimeltä, noiden "pure ground" lisäksi? Voi olla et oon ihan kahvilla... mut joku tietää varmaan paremmin? Oon joutunut ylipäätään korvaamaan sipulit ja valkosipulit (tuossa topikin reseptissäkin) jauheilla ja se on toiminut ihan hyvin maun puolesta kyllä, vaimo ei nimittäin siedä sipulia "oikeassa" muodossaan, haha.

TunturiTiger



sorrii

tammikuu 08, 2013, 21:13:25 ip #46 Viimeisin muokkaus: tammikuu 08, 2013, 21:19:13 ip käyttäjältä sorrii
Lainausjokaisessa on aineosina mainittu esim. "pure ground hot/mild red chile", tämän oletan tarkoittavan jauhetta, vai onko pure ground = pyre?


Mä en oo tarkemmin miettinytkään noita vaan lukenut "sujuvasti"  ...
Mä luulisin sen "pure" tarkoittavan puhdasta, pelkkää eli niinkuinkin tuoretta jauhettua [=ground]; ehkä kuivattukin liotettuna ja sitten jauhettuna.
Meinaten ettei käytettäisi jotain soosia kuten Srirachaa, sambal oelekia tai jotein enemmänkin maustettua, makeutettua jne. sekoituksia?

Mun kokemukseni mukaan chiliin voi kyllä laittaa melkein mitä vaan minkä voisi arvella maistuvan  :-\

Mä tein syksyllä yhtä versiota paholaisen hilloa johon menin kummemmin ajattelematta jauhamaan purkillisen Chipotleja [La Costena]:
Siihen tuli liikaa savunmakua [ja mukavasti nagaa], joten mun tulee aika vähän sitä syötyä: Chiliin siitä tulee oiva lisämaku, joten tulee sekin käytettyä ennen uutta satoa varmasti...

Muita kokeiltuja:
-Kaneli: sopii loistavasti, kunhan laittaa varovaisesti
-Korianteri: yrttinä! [lehtikorianteri] maku ja hajukin jakaa ihmisiä - varovaisesti!
-Laakerinlehti: sopii, mutta maistuu helposti lihakeitolta tai teolliselta valmisruualta. Hyvä määrä on sellainen että sitä ei tiedä maistavansa ...
-Basilika, timjami, muutkin yrtit menee hyvin kun ei liioittele [ei liian montaa makua kerrallaan]
-Lime [tai sitruuna] sopii: varsinkin yhdessä korianterin kanssa.
-Suklaa: mun mielestä oikeessa chilissä on aina suklaata ... ja kanelia ...
-Olut on aika monissa ohjeissa..
-Viini ... ??? .. miksi muka ei ...
-Masa harina on monissa jenkkiohjeissa. Mä en ole kokeillut vaikka ostin "masaa" pussin Ruohonjuuresta [Cool Chile] ajat sitten! Nyt on Pirkkalan Cittarin Mexico-hyllyssä masa harinaa isossa pussissa melkein normi-jauhojen hinnalla! Senkin maku voi vaatia totuttelua ellei peräti asennemuutosta ...
-Selleri, sipuli, paprika ...

Mun mielessäni chilin perusmaku, mikä sen tekee chiliksi, on juustokumina. Sehän se vallitsee kaikissa Tacomausteissakin ym.
Ei se silti varmaan pakollinen ole jos ei tykkää .. ei mikään oo  :D ;D

Edit: Jenkkilässä chili voi jossain yhteydessä tarkoittaa "chilijauhetta" eli maustesekoitusta jolla saa siis chili con carnen helposti ilman kikkailuja. Tällaisessa ohjeessa sitten saatetaan korostaa, että nyt maustetaan itse: laitetaan erikseen ne oreganot, kuminat ja chilijauheet [chilipippuri!?] ym.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

mxv

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - tammikuu 08, 2013, 16:33:02 ip
Ground = jauhettu


Tiedän joo, mutta kehitin jotain ihme yhtälöitä jostain syystä että voisiko se tarkoittaa tuoreen chilin "silpuksi" leikkaamista :)

Juhaz

Lainaus käyttäjältä: mxv - tammikuu 08, 2013, 11:13:44 ap
Todella hyväksi reseptiksi osoittautunut tää, kolmisen kertaa kokeiltuna (parilla eri variaatiolla kun ohjeessa olevia chilejä ei aina tuoreena löytynyt). Kaipaisin mielelläni jengiltä "pavuttomia" chili reseptejä, naudan (ja miksei possunkin) lihasta tai noiden kombinaatiostakin!

Mites muuten jauheet, onko tavatonta tehdä chili ns. pelkillä jauheilla, vai tuleeko siitä yhtään mitään kun ei ole mitään stockia josta laittaa tuoreita pataan?


Kun ruokalajin nimi on "chiliä lihalla", niin minusta se tarkoittaa aika yksiselitteisesti, että vaikka kaikesta muusta voidaankin tapella niin chili on raaka-aine eikä pelkkä mauste.

Jos tulisuuden haluaa lisätä pelkillä jauheilla, niin olkoon sitten niin, mutta kyllä siinäkin tapauksessa jotain tuoretta capsicum -suvun hedelmää pitää olla mukana reilusti, jos ei muuten niin sitten vähintään sen paprikan muodossa.

Zor

tammikuu 19, 2013, 00:07:13 ap #49 Viimeisin muokkaus: tammikuu 23, 2013, 15:37:44 ip käyttäjältä Zor
Mullakin on heittää kehiin chili con carne ohje sen voi katsoa tuolta -> http://reseptitarkeen.blogspot.fi/2013/01/chili-con-carne-juustokuminalla-tulinen.html

sorrii

tammikuu 19, 2013, 13:47:21 ip #50 Viimeisin muokkaus: tammikuu 19, 2013, 15:47:31 ip käyttäjältä sorrii
Onko kenellekään tuttua meksikolainen oregano??
Tuo "meksikolainen" mainitaan joissakin ohjeissa erikseen ...

Näyttäisi mm. Cool Chile myyvän sitä.
Hyvinvoinnin tavaratalokin kauppaa CC'n tuotteita vähän edullisemmalla toimituksella:
https://www.hyvinvoinnin.fi/cool-chile-meksikolainen-oregano

Näyttäisi saavan sieltä kohtuuhintaan kuivattuja meksikon chilejäkin: Ancho, guajillo, pasilla, piquin, chipotle ...

Eipä ole saanut aikaiseksi tilata ja kokeilla ..  ::) Kotimaisilla [Ruotsalaisilla?!] mausteilla mennään, ja omilla chileillä mitä sattuu olemaan.

Tänääkin pitäisi sellainen perinteinen suomalainen peruskouluchili kokkailla illaksi:
Jauhelihaa, paprikoita, pakaste- ja kuivattua omaa chiliä mielialan mukaan [tänään piri-piri ja lemondrop tuoreena - pala nagaa pakasteesta] Santa Marian Chilijauhetta, tomaattimehu/murska, paria lajia papuja [Punnitse ja Säästä myy muuten kivasti aika monia lajeja purkissa; Pintopapuja, mustasilmä- ja mustapapuja, kidneypapuja ym] vähän masa harinaa .... Kaneli-suklaa tai korianteri-lime ... hmm... tulee jo nälkä.
Joku aika sitten hommasin jeeraa kokonaisina siemeninä [punnitse&säästä] ja kokeilin sitä: kevysti paahdettuna mortteliin, ja wot ... "Tuoreen" jeerankin maku säväyttää ja tuo syyvyyttä, hienostunutta aromia tähän ameriikan torstai-rokkaan ..
Arkiruokaahan tuo on! Mulla ollut melkein viikoittainen perusmättö yli 30 vuotta  8)

Viime viikolla bongasin -ja ostin tiätysti!- häränhäntiä kauppahallista jossa kävin piiiitkästä aikaa. En silloin keksinyt muuta kuin tein niistä lihakeiton piiitkällä lihan hauduttelulla. Hyvää sekin oli mutta joku jäi vaivaamaan:
Kävin sitten eilen uudelleen kauppahallissa mielessä ettäjosnyt häränhäntächilistä tulisi oikeesti se suomen paras chili con carne. Vaan ei ollut häntiä jäljellä kuin puolisen kiloa sellaisia kissanhännän näköisiä ruipelopaloja. Kauppias sanoi että viikoittain, keskiviikkoisin niitä tulee. Ensi viikon lopulla vasta nähdään melkein maailman paras ... taas!

Edit: Mitäpä tässä aikailemaan: Tilasinpa setin Hyvinvoinnin tavaratalosta:
Lainaus1 x Cool Chile Ancho chili 80g (#12370), yht. 5,59 €
1 x Cool Chile Meksikolainen Oregano 25g (#12381), yht. 4,59 €
1 x Cool Chile Epazote yrtti 25g(#12382), yht. 4,59 €
1 x Cool Chile Chipotle Meco chili 40g (#12373), yht. 5,59 €


Katsotaampa ens viikolla jos vaikka kunnon häränhäntächili ja Frijoles Charros eli papupata erikseen lisukkeeksi epazotella maustettuna ...
[enpä ole mainittua epazote-yrttiäkään maistanut - saattaa maistua paskallekin  ??? :'( ::) - pakko vaan on kaikki kokeilla, kun elämä on niin pitkä]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

LainausTuntuu tuo 40g/6e ja 80g/6e melkoiselta ryöväykseltä. Taitaa olla postitkin kalliimmat kuin amerikoista tilattaessa.

N-joo. Mä mielessäni ajattelin että 80g kuivattua paprikaa vastaa kuitenkin jopa ½kg tuoretta poblanoa/anchoa[?!]
Itsellä oli ancho [kiertokirjeen siemenistä] kasvamassa plantaashillani hyvässä valossa muovitunnelissa viime kesän; ja toinen autopotissa kasvihuoneessa mökillä: Kummatkin kasvoivat komeiksi tukeviksi pensaiksi mutta eivät ehtineet tehdä hedelmää. Kasvarissa siihen tais tulla 3cm alkuja pari ... Luin sitten jonkun siemenkaupan selosteesta että sadontuottoon menee 200pv!

Nyt on tuo toinen iso talvehtimassa natikan alla ja kukkii. Kokeilen kesäksi pistää [lasi-]parvekkeelle tai kasvihuoneeseen. Hyvällä hoidolla sitten voisi tulla 5 kokonaista hedelmääkin siitä. Tiukka paikka saada 80g kuivattua, luulisin ...

Noissa yrteissäkin ajattelin että 25g on aika iso purkki kun normi maustepullossa oreganoa on kait ~5g

Jotenkin vaan mä vierastan ostamista ulkomaisista kaupoista. Mieluimmin haen itse kivijalkakaupasta yleensä kaiken.
Tuon Hyvinvoinnin Tavaratalon taksa oli halvimmillaan Ärräpakettina tai Smart-postina 4,95€ - yli 89€ tilaus ilmainen.

Mähän tilasin anchon kaveriksi nuo muut tuotteet että saisin halvemmalla  ;) :D ;D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Aji Inferno

tammikuu 23, 2013, 13:45:46 ip #52 Viimeisin muokkaus: tammikuu 23, 2013, 13:51:51 ip käyttäjältä Aji Inferno
Toistan: pysykäähän otsikon aiheessa. Vertailut maustekaupoista ja siementen tulisuudesta voi laittaa omiksi ketjuikseen (joihin voi toki viitata tässä ketjussa). Lörpöttely aiheiden vierestä johtaa vain siihen, että joku vetää herneen nenään, ja asiallinen ketju muuttuu nopeasti paskaksi. Lainatakseni taas vanhaa vääpeliäni: järjen käyttö sallittu. ;)

Rähinä-Reetta

Itse teen aina Nigellan ohjetta sovellellen:

Chili Con Carne

2 sipulia
6+ kynttä valkosipulia
öljyä paistamiseen
tuoreita tai kuivattuja chilejä maun mukaan
1 tl jauhettua korianteria (mun tl on aika reilu tässä tapauksessa...)
1tl jauhettua juustokuminaa (sama juttu)
4 vihreää kokonaista kardemummaa murskattuna (näitä en ole löytänyt, olen laittanut _varovasti_ ihan normi kardemummaa, vaikken edes tiedä onko se likipitäenkään sama asia, hyvä lämmin maku siitä tulee :D)
800g - 1kg pieneksi pilkottua naudan paistia, tai -jauhelihaa, tai patalihaa
2 tölkkiä tomaattimurskaa
suolaa ja sokeria
2.5 dl vettä
1 rkl kaakaojauhetta
1 tölkki (luomu)kidneypapuja

Hienonna pieneksi käsin tai yleiskoneella sipulit, valkosipulit ja chilit. Paistele seos öljyssä isossa kattilassa kunnes sipulit pehmenevät. Lisää korianteri, juustokumina, kardemumma ja kuivattu chili. Paistele kunnes mausteet alkavat tuoksua. Lisää nauta osissa ja ruskista. (No tässä vaiheessa mä laitan mausteisiin tomaattimurskat ja siirrän ne uunipataan odottamaan, ja paistan jauhelihan itsekseen).
Lisää tomaattimurska, pavut, suola, sokeri ja vesi ja sekoita ja anna kiehahtaa. (Liedelle sopiva uunipata käy hyvin tähänkin) Kun seos alkaa kuplia lisää kaakaojauhe. Hauduttele pataa vähintään 1 ½ tuntia miedolla lämmöllä kannen alla. (Itse laitan uunipadan uuniin 150 asteeseen muhimaan). Mitä pidempään hauduttelee, sitä parempaa tulee. Tarkista mausteet ja mausta lisää tarvittaessa.

Ryhis

^ Ohjeen kaakaojauhe on vissiin jotain "oikeaa" kaakaota, eikä esimerkiksi O'boyta tai Vesseliä?
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - huhtikuu 01, 2013, 15:06:37 ip
^ Ohjeen kaakaojauhe on vissiin jotain "oikeaa" kaakaota, eikä esimerkiksi O'boyta tai Vesseliä?


Joo, nimenomaan sitä sellaista oikeaa.  :D

Ryhis

Hyvä! Täällä pitää olla tarkkana, kun sitä jengiä kuitenkin on joka vetäisi Dumle-Vesselit pataan...
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

davve

Ainakin Ruohonjuuri liikkeistä on ainakin aikaisemmin löytynyt kokonaista kardemummaa, ja varmaan myös "etniset kaupat" olettaisin että myy kokonaisena. Kannattaa kokeilla!


sorrii

LainausJoo, nimenomaan sitä sellaista oikeaa.   :D


Kaakao -ehdottomasti aito- sopii loistavasti. vrt. Mole-kastike

Mulla on normi chilijauheen [mausteseoksen] lisänä käytössä vuoronperään paria SantaMarian hopeakantista sekoitusta: "Chili & Lime" sisältää limeä, new mewxico chiliä ja korianterinlehteä; toinen "Cocoa & Chili" sisältää ancho -chiliä, tummaksi paahdettua kaakaopapua(?) sekä kanelia (ja niitä pakollisia säätöaineita, sokeria, paprikaa jne)
Molempaiset sopivat peruschilin lisämausteeksi noin ruokalusikallinen /kilo. Molemmat yhdessä tekee kyllä aika oudon makuelämyksen ...  ??? :'(

Pala (5g) taloussuklaata ja ripaus kanelia tai puolikkaan limen mehu ja korianterisilppu ajaa saman "vaikeammalla" tavalla ..

(eipä olekaan tullut tehtyä pariin vikkoon chiliä ... huomenna siis!) 
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: davve - huhtikuu 01, 2013, 18:12:19 ip
Ainakin Ruohonjuuri liikkeistä on ainakin aikaisemmin löytynyt kokonaista kardemummaa, ja varmaan myös "etniset kaupat" olettaisin että myy kokonaisena. Kannattaa kokeilla!


Kiitos vinkistä! Nyt olen jopa nähnyt kuvan niistä, tiedän miltä näyttävät.  ;D Harmi, kun monessa nettipuodissa oli varastot tyhjänä, muuten olisi jo tilauksessa. Tänään täytyy käydä yhdessä Ruohonjuuri-tapaisessa puodissa kaupungissa katsomassa. :)