lokakuu 04, 2024, 07:58:27 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Habanero Kabanossi

Aloittaja Vivo, huhtikuu 26, 2008, 10:54:18 ap

« edellinen - seuraava »

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - kesäkuu 22, 2010, 22:48:04 ip
Ainesosia.. chili, paprika, jalapeño, cayenne ja habanero. Nyt chili innostuksen alettua niin poimein kaupasta kyseistä tuotetta, mutta pettymys oli isohko. Odotin todella tulista tavaraa näin aloittelijalla, mutta perus auran sinappi tais olla tulisempaa kuin itse makkara. Eikös habanero oo chili? eikös paprika oo yhtäkuin chili? Mitä on chili?

Jeps, *kaikki* nuo listatut jutut ovat chiliä... Mikä jälleen osoittaa vain sen, miten onnettoman vähän tavallinen kansa tai edes elintarviketeollisuuden jengi chilistä tietää. Ja määritelmä: kaikki capsicum suvun lajit ja niiden lajikkeet ovat chiliä.  8)

Tomppa

Niin..toisaalta tyhmää mainostaa habaneron nimellä makkaraa jossa ei tulisuutta ole ollenkaan mielestäni....

Mutta jos oikeasti rupeaa makkarassa olemaan scovilleja hirveästi niin ei monikaan normaali kuluttaja osta niitä...

Toisaalta juhannuksena kaikki on niin päissään että kukaan tuskin huomaa vaikka tuo makkara olisi täytetty nagapyreellä  ;D

Vaarini osti viime kesänä jotakin makkaraa, ei ollut lapin lihaa vaan joku pikku firma joka tekee makkaraa, en saa nimeä mieleeni..

Mutta siinä oli tulisuutta niin että sen huomasi!!!   ( itse vien vaarille aina kalaa kun riittävästi saan)

Ihan halpaa tuo ei ollut,  5 isoa makkaraa maksoi 7,10€    Oli aidossa suolessa yms....  jotain spesiaalia..

Ensiksi hieman oudoksutti tuo luonnon mukainen herkku.. mutta ihan kelpo tavaraa oli kuitenkin...

Tarkoituksella pappa ei tuota ostanut vaan hänellä on periaate  " kallein on paras"      8)

popcornmaker

Ajattelinkin että tuossa tuoteselostuksessa on paljon tietämättömyyttä chileihin mukana (kuten aji sanoi).. En itse mikään asiantuntija ole, mutta muutaman kuukauden opiskelun jälkeen tuo pakkaus aiheutti hieman hilpeyttä kun siihen tutustuin. Ja Tompalle.. Musta tuo habaneron nimellä ratsastus on jo aika törkeää kun tulisuutta ei ole juuri yhtään (ja mä oon tällänen pumpuli suu).. Esim wilhelm chili sulatejuusto oli PALJON tulisempaa ja nimessä pelkkä chili (jatkossa pysyn tässä).

MikaK

Eikös taannoin joku maininnut habanero-salsan, missä ei ollut raaka-aineissa ollenkaan habaneroa? Itse ainekin törmäsin Pandan persikkasuklaaseen, missä persikkaa oli vain nimessä ja paketin kuvassa. Valmistajilla on jonkinasteinen chili-boomi menossa ja kohta tuotteesta kuin tuotteesta löytyy myös chili-versio. Koska kuitenkin tehty ajatuksella "sopii kaikille" ei näissä oikeasti ole tulisuutta. Valitettavasti Suomessa on voimassa ajatus, ettei ruuat saa maistua oikeasti, jotta nekin ketkä eivät jostain raaka-aineesta tykkää voivat halutessaan tuotetta syödä. Ongelmaksi tämä muodostuu, että moni tuote on hajuton, mauton ja väritön. Värittömyyden toki korjaa elintarvikeväreillä.

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - kesäkuu 22, 2010, 22:48:04 ip
Ainesosia.. chili, paprika, jalapeño, cayenne ja habanero. Nyt chili innostuksen alettua niin poimein kaupasta kyseistä tuotetta, mutta pettymys oli isohko. Odotin todella tulista tavaraa näin aloittelijalla, mutta perus auran sinappi tais olla tulisempaa kuin itse makkara. Eikös habanero oo chili? eikös paprika oo yhtäkuin chili? Mitä on chili?

Mutta oliko se hyvää?
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

-mtk-

Lainaus käyttäjältä: MikaK - kesäkuu 23, 2010, 08:24:39 ap
Eikös taannoin joku maininnut habanero-salsan, missä ei ollut raaka-aineissa ollenkaan habaneroa?

Mikäli viittaat Santa Marian Hot Habanero & Passion salsaan, niin ei tilanne noin toivoton ole. Oli siinä habaneroa sentään 0,3%, eli jopa hieman yli puoli grammaa per 195g purkki  ;D

Maniscalco

-----Original Message-----
From: XXXXXXXXXXXXXXX@kolumbus.fi]
Sent: 14. toukokuuta 2010 0:54
To: Kuluttajapalvelu
Subject: Kontaktformulär, www.santamaria.se

Etunimi ja sukunimi :
Osoite :
Postiosoite :
Puhelin:
Sähköposti : xxxxxxxxxxxxxxx@kolumbus.fi
Tuotteen nimi :   Hot Habanero & Passion Salsa
Maku : exiciting taste?
Pakkauskoko : 195 g
Viimeinen käyttöpäivä : 18/8/2011
Eränumero : 0049
Ostopäivä : 10.05.2010
Myymälä : Prisma, Lentola

Jos tuotteen nimessä ensimmäisenä lukee habanero ja sitä on VAIN 0,3 prosenttia se on harhautus! Suolapitoisuuskin on suurempi eikä etiketissä silti lue (hot) salt&passion salsa... hot osuuteen en ota kantaa, se on subjektiivinen käsite, itse en havainnut juurikaan mitään poltetta.Ilmeisesti pitäisi olla suurennuslasi mukana koska ainesosaluettelo on painettu etikettiin fontilla 2, tomaattimurskaa ja sipulia olisi ollut kotona muutenkin...

Kiitämme mielipiteestänne. Välitämme sen edelleen tuotekehitykselle Santa Maria AB:lle Ruotsiin.

Ystävällisin terveisin

Eija Laakso
Santa Maria kuluttajapalvelu

Aji Inferno

Chilimakkaratilanne on sitten tänä kesänä näköjään aivan pohjattoman surkea... Wilhelmin chilimakkaraa en löytänyt enää mistään, Lidl näytti poistaneen omansa myynnistä (2 myymälän otoksen perusteella) ja chilitön habanossi oli siten ainoa vaihtoehto. Täytyykö tämä mauttoman ruoan valittu kansa tosiaan oikeasti viedä saunan taakse ja työntää niille nagaa sinne minne aurinko ei paista, jotta meininki muuttuisi..? Mitä muuten tapahtui sille Kivikylän chilimagaraprojektille..?

Juhannuksia kaikille!

psyphish

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - kesäkuu 25, 2010, 14:23:14 ip
Chilimakkaratilanne on sitten tänä kesänä näköjään aivan pohjattoman surkea... Wilhelmin chilimakkaraa en löytänyt enää mistään, Lidl näytti poistaneen omansa myynnistä (2 myymälän otoksen perusteella) ja chilitön habanossi oli siten ainoa vaihtoehto. Täytyykö tämä mauttoman ruoan valittu kansa tosiaan oikeasti viedä saunan taakse ja työntää niille nagaa sinne minne aurinko ei paista, jotta meininki muuttuisi..? Mitä muuten tapahtui sille Kivikylän chilimagaraprojektille..?

Juhannuksia kaikille!

Itse laitoin juuri paketin habanero kabanosseja grilliin, lisäsin tosin habaneron siivuja makkaroihin. Taivaallisia pötkylöitä chipotle tabascon kanssa.

Hombre

Itse meirän tarttee makkaratkin tehrä...prkle
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Etikkahili

Näin juhannusaaton aikaan vinkki tulee varmaan vähän myöhässä, mutta ainakin entisen duunipaikan Wotkinsin texmexmakkara on itselle toimivan mausteinen. Ei mitenkään mielettömän tulinen mutta monelle kokemattomalle liikaa. Muutenkin hyvänmakuinen.
Tiedä häntä onko kyllä enää valikoimissa, viimeksi varmaan viime jussina ostin, mutta tehtaanmyymälästä kannattaa kysellä.

Ryhis

Kotivaralta on tullut Chili Meetwursti markkinoille. Ostin paketin kokeeksi ja annan kouluarvosanan 8 meetwurstin mausta ja edukkaasta hinnasta. Chiliä en siinä maistanut, eikä kukaan muukaan.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

pentele

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - kesäkuu 25, 2010, 14:23:14 ip

Juhannuksia kaikille!

chili - sulatejuusto wilhelmiä ainakin paikallisesta lidlistä löytyy. Ei  poltteella juhli, mutta on muuten pirun hyvän makuista.

daniel

Kaveri osti tänään näitä, niin olihan pakko maistaa. Itse en olisi ostanut, enkä muuten tule ostamaankaan. Eipä eroa tavallisesta makkarasta kun vain vähän maultaan, poltteesta puhumattakaan.

Ryhis

Vedin eilen paketin habanerokabanossia naamariini ja täytyy todeta;

Ihan ok perus-suomimakkara, taattua laatua pallogrilliin.

Polte? Ei ole, yhdessä makkarassa oli sellainen suupala jossa oli vähän enemmän punaisia rämmäleitä kuin muutoin, se antoi sellaista lievää lämmöntunnetta/kipristelyä ylähuulen paikkeilla, polte oli verrattavissa hikikutinaan. Tai sitten maggarassa olleet myrkkyfosfaatit, suolat tai jokin muu aiheutti tämän.

Jälleen nähdään, että chilin jakautuminen makkaramassaan on erittäin epätasaista. Suositaan siis tulisia lisäkkeitä tavallisemman makkaran kanssa.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Leo82

Testasin itsekin tätä kabanossia grillissä. Ensimmäinen chilimakkara jota kaverinikin syövät.
Löysin jopa hieman tulisen chilinpalasen yhdellä puraisulla, eli nämä ovat luokkaa: käsitelty tehtaassa, jossa saattanut olla työntekijällä eväänä habaneroa.

Itse veikkaan että savuaromi aiheuttaa poltteen tunnetta. :)
Kipu-sinappi kyllä teki mukavan säväyksen tämänkin nakin kohdalla.

Onhan Ingmannin jogurttikin vadelmaa vaikka siinä on alle prosentti hedelmää ja loput esanssia.

Pitänee ostaa lisää Savuhovin nagamaggaraa tai Lidlin chilimaggaraa jos haluaa poltetta :)
----------------------------------------
Nuha lähtee nagalla.

Jahvetti

Ei ole aikaa eikä mielenkiintoa lärätä koko ketjua läpi, mutta olen varmaan täälläkin kommentoinut jo aiemmin
että makkara makkarana, sinappi sinappina ja chiliä jossakin muodossa kylkeen lisäkkeenä. Valkosipulia unohtamatta!

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

Herra 47

ja veljekset mattilalta tullut broileri maggara tulilintu... hiukan kuivahko mutta muuten hjuva maggara grilliin tämäkin maultaan ja poltteeltaan :D Ei kuitenkaan kivikylän tai savuhovin voittanutta tavaraa se ole
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Herra 47 - toukokuu 24, 2012, 22:33:53 ip
ja veljekset mattilalta tullut broileri maggara tulilintu... hiukan kuivahko mutta muuten hjuva maggara grilliin tämäkin maultaan ja poltteeltaan :D Ei kuitenkaan kivikylän tai savuhovin voittanutta tavaraa se ole

Söin kanssa yhden paketillisen kyseistä tuotetta ja ihan maukasta maggaraa oli. Poltetta en kyllä havainnut juurikaan, mutta oikein lihaisa tapaus muuten. Tuon jälkeen söinkin sitten savuhovin vihaa jossa selkeästi oli enemmän poltetta.

Whili

Hiukan OT, mutta..

Löysin Suolakurkku Kabanossia kaupan makkaratiskistä.
Pitihän se maistaa, raakana vihreät kökkäreet maistuivat hiukan joltain kurkun tapaiselta.
Mutta grillattuna...   olihan ihan OK makkaran maku, mutta siihen se jäikin.

Makkara makkarana ja lisukkeet erikseen PRKL !!