toukokuu 18, 2024, 18:19:27 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kamerat ja valokuvaus

Aloittaja Lihamestari, tammikuu 16, 2011, 18:19:23 ip

« edellinen - seuraava »

MiM

Upeita kuvia, Caide  8)

Tuossa lokkikuvassa on kyllä paljokin muuta, kuin se lokki. Hiukan jää kyllä miettimään, että erottuuko lokki liikaakin taustasta.

Ihana nainen rannalla on jo ihan asiallinen taidekuva. Ehdottomasti tuon setin ykkönen (minun mielestä).
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

akselsson1

Melkein silmiin sattuu kuin hyviä  ;)
Aika ovelan näköisiä nuo porot  :o :P
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Aji Inferno

Transcendin muistikortti oli sitten tosiaan totaalikuollut, joten tilalle gameraan muutti SanDiskin Extreme 16-gigainen SDHC UHS-1 mallia 45 MB/s tallennusnopeus. Pasilan valokuvausliikkeessä yllättäen aika hyvään hintaan 25,90 (muualla 8-gigainen olisi ollut 19,90). Vahvisti kyllä heti sen, että ainakin OM-D hyötyy nopeista muistikorteista. Onhan paljon tätäkin nopeampia (ja pirusti kalliimpia...) kortteja myynnissä, mutta luulisin, että tämä on aika optimaalinen normaalikäyttööni.

Aji Inferno

Uudessa Digikuva -lehdessä on todella kiintoisa puoliammattilaisjärkkäreiden vertailutesti:

Canon EOS 6D
Fujifilm X-T1
Leica T
Nikon D610
Olympus OM-D M1
Panasonic DMC-GH4
Pentax K-3
Sony a7

En tiedä, pitääkö olla yllättynyt vai ei, mutta voittajaksi selvisi Fujifilm! Kamera-alaa pirun pitkään seuranneena en muista Fujin, vaikka laatuvalmistaja aina onkin ollut, vielä koskaan voittaneen esim. Canonin ja Nikonin paremman pään laitteita ja siinä sivussa aivan hiljan saaneen vielä (Olympuksen lailla) "Vuoden Järjestelmäkamera" -palkintoja. Näyttää siltä, ettei enää ole mitenkään automaattisesti aihetta olettaa valtamerkkien olevan parhaita valintoja vaativallekaan harrastajalle, tai edes ammattilaiselle. Fujista kun esim. todettiin, että kamera saavuttaa aivan ammattilaistason full-frame-kameroiden kuvanlaadun, silti pienempänä ja kevyempänä + erinomaisin objektiivein.

Kärki oli testissä hyvin tasainen. Vain kolme viimeistä, Leica (!), Pentax ja Sony erottuivat selvästi heikommin tuloksin. Hyviä kameroita silti nekin.

Fujin objektiivien kehuun voin kyllä helposti yhtyä. Vanhassa filmi-järjestelmä-Fujicassani (niitä oli jopa kaksi, loistokameroita molemmat) ollut (ei mikään vakiolinssi) 55mm f: 1.6 -objektiivi oli aivan fantastinen niin piirroltaan kuin muutoinkin. Se on yhä täällä tallessa, koska en ole saanut aikaiseksi laittaa superhyvää kaunotarta e-bayhin...

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - syyskuu 02, 2014, 20:40:17 ip

Fujin objektiivien kehuun voin kyllä helposti yhtyä. Vanhassa filmi-järjestelmä-Fujicassani (niitä oli jopa kaksi, loistokameroita molemmat) ollut (ei mikään vakiolinssi) 55mm f: 1.6 -objektiivi oli aivan fantastinen niin piirroltaan kuin muutoinkin. Se on yhä täällä tallessa, koska en ole saanut aikaiseksi laittaa superhyvää kaunotarta e-bayhin...

Mitäpä jos etsisit ebaystä jonkin kikkareen jonka avulla saisit sen olympukseen kiinni  8)
Just saying...  ;) ;)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Huru-ukko

syyskuu 04, 2014, 10:00:35 ap #425 Viimeisin muokkaus: syyskuu 04, 2014, 10:04:02 ap käyttäjältä Huru-ukko
Tästä OM-D E-M5 tarjouspaketin ostaneista, niin joutuuko sen teleobjektiivin saamiseksi tekemään mitään enempää kuin odotella  :o ?.
Yhteystiedothan on kauppiaalla....

Whili

Ei ollut ennen valokuvaus näin vaikeaa  :o :o :o
200 sivuinen käyttöopas ainakin saa pään sekaisin ja tulee ikävä vanhaa pokkaria.
Ehkä kymmenen vuoden päästä saan jo otettua jonkun kuvankin....

Ostin meinaan uuden digijärkkärin kun halvalla sain  ???

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Whili - syyskuu 04, 2014, 10:43:14 ap
Ei ollut ennen valokuvaus näin vaikeaa  :o :o :o
200 sivuinen käyttöopas ainakin saa pään sekaisin ja tulee ikävä vanhaa pokkaria.
Ehkä kymmenen vuoden päästä saan jo otettua jonkun kuvankin....

Ostin meinaan uuden digijärkkärin kun halvalla sain  ???

Käyttöopas? Eipä oo näkyny ::) oon tosi huono niissä. Maalaisjärki toimii :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Whili - syyskuu 04, 2014, 10:43:14 apOstin meinaan uuden digijärkkärin kun halvalla sain  ???

Minkäpä ostit?
Vaan onhan niissä kait kaikissa "mummoautomaatti" sanoo vaimoni, entinen valokuvaaja. Hänen uusimmassa kamerassaan se on hienosti iA, "inteligent auto". Sen automaatin laitat päälle ja alat kuvata - runsaasti. Kun alkaa tulla ongelmia, selvität ne sitten vasta manuaalista. Ei kaikkea kannata kerralla haukata. Yksi asia kerrallaan ja sekin kokeilun kautta, ei lukemalla.

akselsson1

Vaikka olenkin manual tilan käyttäjä, vaari puhuu asiaa. Automaagisuusasetuksilla saa kyllä kuvaa aikaan, jopa ihan hyvääkin. Sitten kun tietää itse mitä tahtoo....voi olla hyvä lähteä pikkuhiljaa opettelemaan shutter-, aperture- ja vastaavia tiloja, kokeilemalla ne tuli opeteltua kantapään kautta. Älä lannistu ;)
Toki kiinnostaa myös, mikä kamera tuli hankittua? :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Whili

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - syyskuu 04, 2014, 12:27:24 ip
Lainaus käyttäjältä: Whili - syyskuu 04, 2014, 10:43:14 apOstin meinaan uuden digijärkkärin kun halvalla sain  ???

Minkäpä ostit?
Vaan onhan niissä kait kaikissa "mummoautomaatti" sanoo vaimoni, entinen valokuvaaja. Hänen uusimmassa kamerassaan se on hienosti iA, "inteligent auto". Sen automaatin laitat päälle ja alat kuvata - runsaasti. Kun alkaa tulla ongelmia, selvität ne sitten vasta manuaalista. Ei kaikkea kannata kerralla haukata. Yksi asia kerrallaan ja sekin kokeilun kautta, ei lukemalla.

Sony a3000  http://www.sony.fi/support/fi/product/ilce-3000
Ja automaatilla mennään toistaiseksi  8)   ..kyllä tuolla käsikirjassa kaikkea kivaa on ja kaikemmaailman opetusvideoilla  :o :o

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - syyskuu 04, 2014, 10:00:35 ap
Tästä OM-D E-M5 tarjouspaketin ostaneista, niin joutuuko sen teleobjektiivin saamiseksi tekemään mitään enempää kuin odotella  :o ?.
Yhteystiedothan on kauppiaalla....


Vain odotella...

Köpä

Lainaus käyttäjältä: Whili - syyskuu 04, 2014, 15:30:23 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - syyskuu 04, 2014, 12:27:24 ip
Lainaus käyttäjältä: Whili - syyskuu 04, 2014, 10:43:14 apOstin meinaan uuden digijärkkärin kun halvalla sain  ???

Minkäpä ostit?
Vaan onhan niissä kait kaikissa "mummoautomaatti" sanoo vaimoni, entinen valokuvaaja. Hänen uusimmassa kamerassaan se on hienosti iA, "inteligent auto". Sen automaatin laitat päälle ja alat kuvata - runsaasti. Kun alkaa tulla ongelmia, selvität ne sitten vasta manuaalista. Ei kaikkea kannata kerralla haukata. Yksi asia kerrallaan ja sekin kokeilun kautta, ei lukemalla.

Sony a3000  http://www.sony.fi/support/fi/product/ilce-3000
Ja automaatilla mennään toistaiseksi  8)   ..kyllä tuolla käsikirjassa kaikkea kivaa on ja kaikemmaailman opetusvideoilla  :o :o


Ongelmana on vain ettei kukaan tiedä mitä tuo "intelligent Auto" missäkin tilanteessa oikeasti tekee.
Mitä sitten kun sillä ei saakaan sitä mieleistään kuvaa aikaiseksi  :-\

Tuolta Sonyn manuaalista ei tarvitse lukea kuin sivut 50, 63 sekä 60.
Herkkyys kohdilleen, aika ja aukko sopivaksi ja sitten kuvaamaan. Ai niin, ja valotuksen korjaus, sivulta 40

Luulin että om-d on monimutkainen kamera, mutta kyllä Sonyn insinöörit vieneet tämän vielä pidemmälle...
Opiskelee tuolta manuaalista vaikkapa taustaltaan epäterävän kuvan ottamista  :D Miten yksinkertainen asia tehdään noin vaikeasti.

Chilivaari

syyskuu 04, 2014, 23:03:03 ip #433 Viimeisin muokkaus: syyskuu 04, 2014, 23:15:44 ip käyttäjältä Chilivaari

Enhän minä noita "mummoautomaatteja" suositellut kuin alkajaisiksi, kameraan tutustumiseksi.

Lainaus käyttäjältä: Köpä - syyskuu 04, 2014, 22:39:49 ipOngelmana on vain ettei kukaan tiedä mitä tuo "intelligent Auto" missäkin tilanteessa oikeasti tekee.

Kyllä niistä saa selvää. Manuaali jo saattaa kertoa jotakin ja kuvankäsittely- tai katseluohjelmat osaavat kertoa käytetyt ajat, aukot, herkkyysasetukset ja muut kommervenkit. Niistä voi oppia kuvaamalla paljon ja tutkimalla kuvia.

Olenhan minä järjestelmäkameroita käyttänyt jo vuodesta 1963, joten jotain luulisin tietäväni. Aukon esivalintaa käytin pääasiallisena työkalunani viime kesään asti, kunnes tutustuin tarkemmin ohjelmoituun (ja ohjelmoitavaan) automaattiin. Nyt se on pääasiallinen asetukseni. Siinä on semmoinen hienous vanhalle miehelle, että se mittaa käteni tärinän ennen laukaisua ja säätää valotusajan ja kuvanvakaajan sen mukaan. Tärähtäneet kuvat ovat vähentyneet ratkaisevasti. Mahdollisista pienistä valotus- tai balanssivirheistä en välitä, kun Raw-kuvasta ne on niin helppo korjata.

On toki paljon tilanteita, että aika tai aukko on viisasta valita itse. Kyllä ne kannattaa opetella.

Selvennettäköön vielä, että en kehunut iA, vaan P-automaattia. Nuo kirjaimet näyttävät olevan monellakin valmistajalla jo samoja. Toiminnoissa voi olla eroja. Ainakin Canonissa sitä voi itse muokata, jos tarvetta ilmenee.

Aji Inferno

Valokuvaus järjestelmäkameroilla on kyllä muuttunut. Digikuva-lehden testivoittajasta, Fujista sanoivat, että on kaikkein hankalin käsitellä. Olen täysin eri mieltä! Tuo Fujin järkkäri on suunniteltu aivan parhaiden filmijärjestelmäkameroiden kaltaiseksi, eli istui kokeiltaessa käteen kuin vanha ystävä, ja jokainen tuttu säädin on oikealla paikallaan! Olympuksen OM-D:stä saa pienellä virityksellä aika lähelle samankaltaisen, ja joka tapauksessa hyvän. Kaiketi muistakin kameroista. Kaipaan silti yhä sitä tiettyä yksinkertaisuutta, mikä filmikameroissa oli. Ne vaativat oman taitonsa, mutta olivat kyllä myös nykykameroita jollain tavalla parempia käyttää. Nykykameroista tuo Fujin kalliihko järkkäriuutuus on lähinnä sitä tunnelmaa, mitä olen vielä digikameroissa kokenut. Valokuvausta, ei tekniikkaa.

MiM

iA:n suurin ongelma on se, että kamera valitsee mihin tarkentaa. Tästä syystä se on jäänyt minulta lähes kokonaan käyttämättä, ihan alkuvaiheilta asti, kun sillä tulee niin paljon kuvia jossa tarkennus on jossain muualla, kuin missä sen haluaisi olevan.

Täytyy myöntää, että normaalitilanteissa tulee lähinnä käytettyä P-automaattia, tai sitten lähinnä aukon esivalintaa. Lisäksi valotuksen säätöä (+- asteikolla), jos näyttää siltä, että jää puhkipalamisia. P-automaatin joutuu toki ensin säätämään etukäteen mieleisekseen.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Caide

Täytyy myöntää, että en ole ikinä tajunnut, miten tuo P-automatiikka toimii. Alkuun vedin kameralla ihan AUTO-päällä, kunnes jaksoin tutustua eri termeihin ja opettelemaan mitä järjestelmäkamerakuvaus tarkoittaa.

Sitten pitkään käytin A-asentoa, eli Nikonin aukon esivalinta. Tällä sai kivasti kuvan helposti mieleisekseen säätämällä vain aukon ja automatiikka hoiteli loput. Samalla tarkkailin, miten muut arvot vaihtelevat valoisuuden mukaan.

Aloin lopulta Norjan reissulla käyttämään pelkkää M-asentoa, eli Nikonin manuaalia. Vaikeat valaistusolosuhteet olivat kameran automaatiollekin liikaa ja en ollut tyytyväinen kuviin. Apinasysteemillä oppii äkkiä heittämään asetukset kohdilleen. Eli ensin aukko mieleiseksi, pimeällä tietysti usein joutuu sen maksimiaukon valitsemaan, muuten usein F8:lla menty. Sitten perstuntumalla pystyy jo virpomaan valoitusajan melkein kohdilleen ja sillä apinasysteemillä siirretään valoitusta pikku hiljaa niin, että se osuu kohdilleen. RAW-kuvissa pitää valoitus vetää vähän liian vaaleaksi ja sitten kuvankäsittelyssä sitä tummennetaan.

Säälin muistikorttia ja annan tulla sinne aina kuvia reilusti ennen tyhjennystä ja en poista epäonnistuneita kuvia yksitellen, vaan sitten vasta lopuksi kaikki kerralla. Lightroomissa on helppoa, kun katselee kuvat läpi, niin painaa X-näppäintä hylättyjen kohdalla ja kun on kuvat katsonut läpi, niin poistan hylätyt kovalevyltä.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Caide - syyskuu 06, 2014, 09:54:43 ap
Täytyy myöntää, että en ole ikinä tajunnut, miten tuo P-automatiikka toimii.

Kannattaisi ehkä tutustua, jos haluaa vaivattomasti melko hyviä kuvia. Ehkä ei sinun, jos jo M-kirjaimenkin hallitset.  ;)


Lainaus käyttäjältä: Caide - syyskuu 06, 2014, 09:54:43 apRAW-kuvissa pitää valoitus vetää vähän liian vaaleaksi ja sitten kuvankäsittelyssä sitä tummennetaan.

Tuosta minulla on Canonin kanssa hieman eri näkemys, mutta johtunee laitteiden eroista ja henkilökohtaisista mieltymyksistä. Minä olen säätänyt P-automaattini valottamaan puoli aukkoa ali. Sillä tavalla saan sävykkäimmät kuvat.

Tein testinkin, valotin samaa kohdetta aukon välein ali- ja ylivalotuksella. Liikaa valotetut alkoivat nopeammin poiketa normaalivalotuksesta Lightroomin säätöjen jälkeen. Vaaleimmat osat jäivät sävyttömäksi nopeammin kuin alivalotetuissa tummat osat. Päättelin siitä, että lievästi alle valottaminen sopii minun työtapoihini. Parin aukon virhe kumpaankin suuntaan on toki korjattavissa RAW-käsittelyssä aivan normaalivalotuksen näköiseksi. Vastavalossa ja kirkkaalla auringonpaisteella alkavat erot tuntua pikemmin.

Caide

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - syyskuu 06, 2014, 11:22:47 ap
Lainaus käyttäjältä: Caide - syyskuu 06, 2014, 09:54:43 ap
Täytyy myöntää, että en ole ikinä tajunnut, miten tuo P-automatiikka toimii.

Kannattaisi ehkä tutustua, jos haluaa vaivattomasti melko hyviä kuvia. Ehkä ei sinun, jos jo M-kirjaimenkin hallitset.  ;)


Lainaus käyttäjältä: Caide - syyskuu 06, 2014, 09:54:43 apRAW-kuvissa pitää valoitus vetää vähän liian vaaleaksi ja sitten kuvankäsittelyssä sitä tummennetaan.

Tuosta minulla on Canonin kanssa hieman eri näkemys, mutta johtunee laitteiden eroista ja henkilökohtaisista mieltymyksistä. Minä olen säätänyt P-automaattini valottamaan puoli aukkoa ali. Sillä tavalla saan sävykkäimmät kuvat.

Tein testinkin, valotin samaa kohdetta aukon välein ali- ja ylivalotuksella. Liikaa valotetut alkoivat nopeammin poiketa normaalivalotuksesta Lightroomin säätöjen jälkeen. Vaaleimmat osat jäivät sävyttömäksi nopeammin kuin alivalotetuissa tummat osat. Päättelin siitä, että lievästi alle valottaminen sopii minun työtapoihini. Parin aukon virhe kumpaankin suuntaan on toki korjattavissa RAW-käsittelyssä aivan normaalivalotuksen näköiseksi. Vastavalossa ja kirkkaalla auringonpaisteella alkavat erot tuntua pikemmin.

Aika jännää, kun tuolla valoisassa päässä histogrammia pitäisi olla RAW-kuvissa paljon enemmän sävyjä, kuin tummemalla alueella. Ja yleensä kuvat ei kestä paljoa vaalennusta kuvankäsittelyssä, mutta tummemmaksi kyllä saa aina.

Chilivaari

Kokeile, voit yllättyä. Tai sitten kameramme mittaavat ja valottavat hieman eri tavoilla.

Lainaus käyttäjältä: Caide - syyskuu 06, 2014, 11:31:15 ap... yleensä kuvat ei kestä paljoa vaalennusta kuvankäsittelyssä, mutta tummemmaksi kyllä saa aina.


Eikös tuo juuri tarkoittaisi, että tummentamalla kameran valotusta säätövara lisääntyy?  ???
Lightroomin clipping, J-näppäin alkoi näyttää sävyjen leikkausta ylivalotetuilla nopeammin kuin alivalotetuilla. Älä nyt kuitenkaan tämän vuoksi ala muuttamaan hyväksi havaittua kuvaustapaasi. Minä teen minun tavallani, sinä omallasi.