huhtikuu 19, 2024, 03:51:39 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Vanhan chilin kasvunopeus

Aloittaja Pirketti, maaliskuu 28, 2022, 12:27:14 ip

« edellinen - seuraava »

Pirketti

MInulla on viime vuonna kasvatettu chili, jonka lajiketta en tiedä. Nostin sen syksyllä ämpäriin ja annoin olla koko ajan takkahuoneessa välillä kastellen. Nyt valon enemmän tullessa se alkoi kasvamaan ja teki valtavasti jo tähän mennessä kukkia ja yksi kukka on joku aika takaperin tehnyt hedelmän. En ole laittanut siihen lisää multaa ja sitä lienee ämpärissä kymmenisen cm. Lannoitetta laitoin vasta muutama päivä takaperin. Siinä on yksi vankka pitkä varsi ja muutamat vanhat oksat siellä korkealla sekä lisäksi paljon uusia oksia, joissa nämä kukat ovat.
Ja nyt itse kysymykseen, kuinka paljon teillä hedelmä voi kasvaa esim viikossa? Itselläni se kasvoi 5 cm /5 päivässä ja näyttää edelleen kasvavan samaa vauhtia. Onko se ihan normaalia? Tuntuu ihan mielettömältä.

Varressa on alhaalla alkamassa kasvaa lehtiä ja tuli mieleen, että kannattaisiko ne poistaa samalla kun pitää joka tapauksessa vaihtaa ja laittaa lisää multaa? Minun on tarkoitus se laittaa kesällä ulos, missä se oli viime vuonnakin.

Huru-ukko

maaliskuu 28, 2022, 20:02:41 ip #1 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 28, 2022, 20:05:57 ip käyttäjältä Huru-ukko
Jos haluat hillitä kasvua, niin poista. Jos taas haluat paljon satoa, anna kaikkien oksien kasvaa. Siis jos kumminkin haluat rajoittaa pituuskasvua, se käy saksilla tms.

Uuden kasvualustan vaihto tai uuteen isompaan ruukkuun istuttamisen voi tehdä huoletta nostamalla kasvi pois ruukusta (pienet kasvit kääntämällä ruukku ylösalaisin) ja siirtäämällä koko juuripaakku rikkomatta ja repimättä juuristoa uuteen ruukkuun jonka pohjalle ensin multaa ja sitten vain täytät ruukun mullalla.

Liikaa pituuskasvuun tehoaa parhaiten riittävän hyvä valaistus, jonka johdosta kasvista kasvaa kompaktimpi ja se kasvattaa uusia oksia heti alusta alkaen.

Nopea korkeuskasvu kielii että valossasi on liian vähän tehoa. Keinovalolla kun kasvatamme, niin alemmat osat ei saa riittävästi valoa jos lamppu on metrin korkeudessa. Sakset.

Pirketti

Olen alkuperäinen kysyjä, mutta olinko kirjoittanut väärin, kun kysyin, että hedelmä kasvaa hirveätä vauhtia, en tarkoita itse kasvia, joka kasvaa normaalisti. Ja valoa kasvi saa hyvin.
Eli onko siis normaalia, että itse hedelmä kasvaa, ei koko kasvi, tuollaista vauhtia.

Huru-ukko

Pitäisin normaalina. Se taas kuinka paljon menee aikaa hedelmän kypsymiseen vaihtelee mutta pari kuukautta lienee keskiverto.