Ulkokasvatukseen sopivat chilit

Aloittaja jukjussi, huhtikuu 11, 2022, 22:38:25 ip

« edellinen - seuraava »

jukjussi

Sopivatko mitkään lajikkeista, Nepalese Bell, Suriname Yellow tai Carolina Reaper, kesäaikana ulkokasvatukseen, vai onko parempi pitää sisällä?
TJP

rpa

huhtikuu 12, 2022, 06:35:05 ap #1 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 12, 2022, 06:47:17 ap käyttäjältä rpa
Minulla baccatumit ja chinenset on pärjänneet yllättävän hyvin astioissa ulkona. Suurin ongelma on että sato ei tahdo ehtiä kypsyä ennen syksyä.
Parhaat mulla on olleet annuum Black Hot Hungarian, Jamaican Yellow Hot (luulisin, molemmat marketin chileistä) baccatum Aji Benito, Inca Red Drop, chinense Chupetinho ja joku epävakaa chinense hybridi joka ei ollut "baccatum Inca Red Drop".

Huru-ukko

Joskus kokeilin yli 20 lajia, pubeja ja baccatumeja sekä annuumeja ulkona pellolla. Esikasvatus tuli tehtyä sisällä joten ne oli saaneet hyvän alun.
Aukealla auringossa ilman harsoja. Kaikista tuli satoa aika myöhään jääden myöskin alle per kasvi korkeintaan 2-10 kpl podeja.

varis

Helsingissä pari annuumia eteläseinustalla, aloitettu maaliskuussa, molempiin tuli runsaasti podeja, mutta podit kypsyivät vasta sisällä lokakuulla syöntikuntoon. Varmaankin ollut paljon lämpimämpi ja suojaisempi paikka kuin se pelto.

Luulen että lajike ja kasvupaikka pitää valita huolella, sekä tehdä hyvä esikasvatus. Reaper taitaa olla melkoisen haastava jo kasvihuoneessakin.