huhtikuu 28, 2024, 13:45:54 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chiliharrastuksen portaat

Aloittaja varis, huhtikuu 05, 2023, 04:32:41 ap

« edellinen - seuraava »

varis

Tällaista mietiskelin yhtenä päivänä...

  • Ostat kaupasta chilejä ja syöt
  • Tilaat verkosta chilituotteita (esim. Heinän Puutarha) ja syöt
  • Ostat taimia/siemeniä, kasvatat ja syöt
  • Kasvatat chilejä, jotta muut saa siemeniä/taimia/syödä
  • Risteytät tai jalostat chilejä, jotta on lisää kasvatettavaa

Varmasti kaikenlaisia muitakin jänniä akseleita on harrastuksen kehittymisessä  :D

miiksuli

Mulle jäi toi chilijuttu päälle kun viisvuotiaana Meksikossa ollessa sain tulista ruokaa johon laitettu habaneroja. Kasvattelua alotin vasta kolmekymppisenä. Vaatiihan se vähän vaivaa et kasvattelee ja moni tykkää tulisesta ruoasta muttei viitsi kasvattaa. Kyllä se harrastus lähtee siitä kunhan tarpeeksi tykkää chileistä kun kauppojen valikoima on meillä aika laihaa.

varis

Tässä on kans se arvoketju

Risteytys -> jatkojalostus -> kasvatus -> sadon käsittely -> ruuan laitto -> syöminen

DiscoKai

Tähän arvoketjuun kommentti.

Kun on kerran saanut maistaa itse kasvatettua chiliä, ei kaupan pötkylät enään kelpaa (poikkeuksena Penan ketjuille myydyt).

Yhtään chilikastiketta ei kannata ostaa. Itse tekemälle saa paljon parempaa. Valitettavasti koskee myös Poppamiestä osittain.

Kaupan säilöttyjä jalapenoja ei tarvitse ostaa. Ottamalla puskista omia raakoja ja tekemällä säilykkeitä säästää ja voittaa maussa.

Whili

Lainaus käyttäjältä: DiscoKai - huhtikuu 14, 2023, 19:59:47 ipTähän arvoketjuun kommentti.

Kun on kerran saanut maistaa itse kasvatettua chiliä, ei kaupan pötkylät enään kelpaa (poikkeuksena Penan ketjuille myydyt).

Yhtään chilikastiketta ei kannata ostaa. Itse tekemälle saa paljon parempaa. Valitettavasti koskee myös Poppamiestä osittain.

Kaupan säilöttyjä jalapenoja ei tarvitse ostaa. Ottamalla puskista omia raakoja ja tekemällä säilykkeitä säästää ja voittaa maussa.
Aika rankka argumentti, mutta enpä väitä vastaan.

Myös muut kotimaiset tuottajat myyvät maukkaita chilejä. Hollantilaisia ja muita ulkomaalta tuotuja halpischilejä kannattaa välttää ja varsingin niiden siementen edelleen markkinointia.

Kaupallisia chilikastikkeita on myös hyviä, mutta itse tekemällä omista chileistä saa juurikin sitä mitä sattuu tulemaan. Usein todella hyvää !!

Kaupan jalapenosäilykkeet....  hätävara

akselsson1

Viime keväänä myin nimelliseen hintaan extra Fantasyn ja tomaatin taimia ja nyt kaverit kyselee että voinko tänä keväänäkin toimittaa :D Risteytysprojektikin on menossa eli kenties mennään tuolla 4-5 portailla :D
Chilihulluutta jo vuodesta 2011