toukokuu 18, 2024, 18:33:28 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bluesmanin kausi 2013

Aloittaja bluesman, marraskuu 14, 2012, 12:55:49 ip

« edellinen - seuraava »

M;kko

Tuo näyttää oikealta punertavalta chinenseltä ja siltä miltä semillaksen kuvat ko. kasvista. PdN:stä ei ole kokemuksia, mutta muistaakseni kolmannen tumman chinensen, Mata Fraden, kukat olivat myös aika lailla tuon näköiset.

Ja toinen ääni sille, ettei värillinen annuumisi ole Serrano.

bluesman





Kevättä odotellaan kiihkeästi. Osa kasveista tai ainakin kasvinosista jää todennäköisesti kellariin kun siirtoaika sitten joskus juhannuksena koittaa. Podeja syntyy siellä täällä mutta natikoiden valo peittyy massan alle niin pimeäähän ylintä lehtikerrosta lukuunottamatta on. Isoimmat NFT-murkulat omistaa C.chinense Focinho de porco jossa on n. neljäsenttisiä podeja vaan vielä raakoja.

shp

:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

bluesman



Höpöllä kukkii flexu ja nyt maltoin vähän pensselöidäkin jotta sais marjoja.



Ultra pube on hontelo kun on tiuhassa ryteikössä kasvanut. Toivottavasti tuuhenee kun on nyt luonnonvalossa.



Locato.

bluesman


Muutama foto, jonkinlaista päivitystä. Päivittelen vain pakkasten jatkumista ja odottelen hartaasti edes jotenkin siedettävää alkavaa lämpimämpää jaksoa jotta ylisuuret esikasvattelutaimet saisivat tilaa ja valoa kasvaakseen kunnolla.



C.chinense Antillais 14.5. Taitaa olla ainoa varsinainen ylivuotinen syötävä lajike, muut heitin pois mutta tämä oli kotipihalla ruukussa vailla hoitoa ja myös vailla ötököitä niin onneksi säästin kasvin. Puolentusinaa pötkylää on kypsynyt eikä tuholaisista ole havaintoja.
Kasvaa n.20 litran keraamisessa ruukussa turvemullassa mutta on huoneen perällä enkä saa kokonaiskuvaa otettua kun on jonkinverran kasvustoa edessä.





C.chinense Focinho de porco podittelee, ei vielä kypsiä mutta parin viikon kuluttua varmaan on. Korkeuskasvu on asettunut kun vähensin typpilannoitusta mutta leveyskasvu ei tokene millään. On varmaan jo yli puolitoista metriä leveä.



Tällä kaudella sain Tobago sweetin sitten vihdoinkin kasvamaan. Hipoo jo kattoa. Kasvariin olis mukava päästä.
Kahtena edeltävänä kautena en edes saanut kyseistä lajiketta itämään. Muut saivat mutta tulos oli monenkirjava.
TS x Yellow pointed habaneroja mulla on pari F3-polven yksilöä kasvamassa, Räyhiksen siemenpankista peräisin.



Natikkakaan ei enää paljoa valaise. Metrin korkeudelle lattiasta on melko pimeää.



Käytävä sentään löytyy.

Altakastelumattopöydältä olen jo ruukuttanut melkein kaikki rocotot ja muutaman muunkin. Silti on kuin ei mitään olisi poistettu. Muut kasvit kasvavat vapautuneen tilan heti umpeen. Ensimmäiset Aji cristalin podit ovat jo oransseja. Kohta alkaa siis satokausi.
Prkl. Maaliskuussa.
Kellarin saunaosastolla jatkuu hommat. Väliseinät ovat jo pystyssä ja katto kunnostettu. Vesieristysmies on hommattu ja laatoittaja samoin. 22 vuotta sitten tein kaiken itse, nyt en tee. Tuleepahan oikein ja siististi tehtyä ja jää hiukan aikaa harrastuksille.


jaolsten

Nyt luonto avuksi lämpimän kesän merkeissä ja homma on sitten siinä. Tänä vuonna lyöt noilla taimillasi kaikki satoennätykset!
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

bluesman

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - maaliskuu 28, 2013, 21:40:45 ip
Nyt luonto avuksi lämpimän kesän merkeissä ja homma on sitten siinä. Tänä vuonna lyöt noilla taimillasi kaikki satoennätykset!


Samat viestit sinnekinpäin!
Tuskin saan ehjinä kasvariin. Aji amarillo huitelee jo vaakatasossa kolmen metrin paikkeilla, huomenna pätkin latvat pisimmistä plantuista, todennäköisesti kasvavat ihan tarpeeksi vaikka lyhentää 1,5m pois pituudesta.

Kirjonen

Morjesta kaikille

Oon uus harrastaja ja tossa lämmitelyksi lukasin bluesmanin päiväkirjat läpi ja ei mulle ainakaan toi 6 tuntia ihan riittänyt!!

Erittäin hienoa työtä oot kyllä tehny chilien ja päiväkirjan kanssa et kiitos vaan näistä ja toivottavasti homma jatkuu tulevaisuudessakin. Respect! ;)


jewe

On toi mahdottoman näköistä touhua, en ymmäärrä miten pystyt enää kasveja hoitamaan ja vesiä lisäämään tuolla viidakossa, ja minä kun luulin että täällä ahdistaa, pientä tuohon verrattuna. ;D

Koska rupeat myymään pääsylippuja Keravan kasvitieteelliseen puutarhaan. :D

Ryhis

Wau!

Nätisti sanottuna; lensin perseelleni kun näin nuo kuvat!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Kirjonen - maaliskuu 29, 2013, 10:56:52 ap
Morjesta kaikille

Oon uus harrastaja ja tossa lämmitelyksi lukasin bluesmanin päiväkirjat läpi ja ei mulle ainakaan toi 6 tuntia ihan riittänyt!!

Erittäin hienoa työtä oot kyllä tehny chilien ja päiväkirjan kanssa et kiitos vaan näistä ja toivottavasti homma jatkuu tulevaisuudessakin. Respect! ;)


Mukava kuulla että joku on jaksanut päiväkirjojani lukeakin vaikka suurin osa on höpöhöpöä ja jaaritusta. 6 tuntia? Melkoinen suoritus. Toivottavasti sait jotain ideoita ja tietoa myös siitä miten ei pidä tehdä.

Lainaus käyttäjältä: jewe - maaliskuu 29, 2013, 11:05:13 ap
On toi mahdottoman näköistä touhua, en ymmäärrä miten pystyt enää kasveja hoitamaan ja vesiä lisäämään tuolla viidakossa, ja minä kun luulin että täällä ahdistaa, pientä tuohon verrattuna. ;D

Koska rupeat myymään pääsylippuja Keravan kasvitieteelliseen puutarhaan. :D


Nyt alkaa homma olla sietokyvyn rajoilla. Pakko laitta kasvari kuntoon. Olet ihan oikeilla jäljillä siinä että miten ehdin kaikki tarvittavat hommelit tehdä. En ehdikään. Kaadan ämpärillä vettä pyttyihin silloin kun pumppu alkaa rykiä tai jos huomaan litkun olevan vähissä.
En ole kovin paljoa enää kiinnittänyt huomiota EC- tai pH-arvoihin kun kerran kasvavat muutenkin.
Pääsyliputhan ovat perinteisesti olleet mustikkapiirakka tai muu nisu. Ei vaan ole kysyjiä ollut.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - maaliskuu 29, 2013, 11:07:43 ap
Wau!

Nätisti sanottuna; lensin perseelleni kun näin nuo kuvat!


Taisi olla melkoinen tärähdys. Ahterisi ei ole ihan XS-kokoa.

Raumala

On kyllä mahdottoman kokoiset kasvatukset verrattuna meidän muiden vaatimattomiin kasveihin, mietin vaan että mihin noista tulevan sadon saa mahtumaan ? ;D

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: bluesman - marraskuu 14, 2012, 12:55:49 ip
Taas alkavat sormet syyhytä siemenkansioiden suuntaan. Laitan vähän alustavaa listaa joka muuttunee melko varmasti kunhan homma etenee. Kaudelle 2013 olisi ihan oikeasti tarkoitus harventaa kasvimassaa, jo siitäkin syystä että muutan ebbit NFT-systeemeiksi ja annan kasviyksilöille tilaa enemmän saada valoa ja näinollen luulisi vähemmälläkin määrällä kasvavan suuriksi ja tuottaviksi.


Ja kuinkas kävikään  ;D


Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: bluesman - maaliskuu 29, 2013, 15:18:00 ip
Voisihan noita olla vieläkin enemmän.

Hyvä ja yksinkertainen toteamus. 
Itse joskus olen käyttänyt toteamusta että " se on yksi minun puutteistani". Myöntäminen  on tehokkain tapa välttää riitaa  ;). (Kotona).

bluesman




C.eximium CGN19198 on jo tukevahko rungoltaan. Laitan silti amppeliin köynnösmäisen kasvutapansa vuoksi. 4 yksilöä kasvamassa.



Surkeat kuvat jatkuvat. Aji cristal jossa yksi oranssi podi. Lähestulkoon pelkän LEDin valossa kasvanut. Ristrat ovat Lemon drop/ Aji calatenangoa ja lyhyt rimpsu Dulce doloria. Lasitölkissä on kuivattua sekalaista soopaa.

bluesman

 

Kauden 2013 ensimmäiset tuoreet kypsät podit. Antillais 14.5, talvetetusta yksilöstä poimittuja.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: DOOM 666 - maaliskuu 31, 2013, 15:15:02 ip
Minäs makuinen tuo afrikkalainen C.chinense Antillais 14.5 on ? Olen maukkaiden ja tulisten chinensten ystävä, enkä vielä ole maistanut Antillais 14.5:tä.


Vertailevaa maistelua jos harrastaa niin Antillais 14.5 ei muistuta esim. Antillais caribbeania kovinkaan paljoa. Samoin Bonda ma Jacquesin hulppea hedelmäisyys on tällä lajikkeella vaisumpaa. Ei yllä myöskään Orange haban hedelmäisyyteen. Silti varsin maukas ja ruoanlaittoon sopiva lajike jossa poltettakin on jokseenkin riittävästi. Ihan kasvatuksenarvoinen lajike.
Todella vaikea arvioida makua kirjallisesti, tule kesällä maistamaan niin voit itse arvioida. Helpoiten voi makuja arvioida kun on mihin verrata.

bluesman



Ja tuonne sitten pitäisi viedä subtrooppisia kasveja. Ihan kiva kun on lunta. Mutta miksi noin paljon vielä huhtikuussa?



Onkohan joku sääntö että lämpöeristykset pitäisi laittaa huoneen sisäpuolelle? Tuplakerros akryyliharsoa joka on, kuten huomaa, ollut lankomiehen kaalipellolla jo käytössä. Tämä on nyt sitä kierrätystä.
Suuret kiitokset Jahvetille avusta, harson virittäminen ei ole ihan yksinkertaista jos sen yksin tekee. Nappaa helposti teräviin kulmiin ja tuuletusikkunoihin kiinni. Ovipäätyyn laitan vielä kunnolla harsoa ja sisäpuolellekin ns. tuulikaappiharson. Tuuletusluukut pääsevät avautumaan kun vaan muistan säätää sopivaksi. Juhannukseen mennessä ovat luukkujen reunat repineet harson rikki ja peltoluteille on esteetön kulku. Huomasin että taas on maa vailla routaa. Tervetuloa tuholaisarmeijat.

jewe

Onhan tuolla nyt jonkin verran lunta mutta haitanneeko tuo ja tuntuu vaan mukavammalta astua kinoksista sisään tropiikkiin sitten kun saat huoneen käyntiin. Minullakin on huoneen sivuilla vielä puoli metriä kinosta.

Äläs nyt rupea manaamaan mitään luteita kun sulla on niin mahdoton vauhti päällä. Ennemmin sun olisi syytä ehkä ruveta miettimään huoneen korotusta lähitulevaisuudessa, veikkaan että sun NFT kasvit on kesällä viisimetrisiä. :D