toukokuu 18, 2024, 15:31:55 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Vesiviljely ja talvettaminen

Aloittaja sirpa65, heinäkuu 25, 2023, 13:07:57 ip

« edellinen - seuraava »

sirpa65

Ehkä jostain viestiketjusta löytyis vastaus tähänkin, mutta olen ekaa kertaa onnistunut tosi hienosti saamaan chilit kukintavaiheeseen vesiviljelyssä ja nyt jo mieltäni painaa tuleva talvi... mitä pitää tehdä? Missä vaiheessa vähennetään lannoitusta (käytössä ollut Puutarhan Kesä) ja lopetetaanko sitten kokonaan? Entäs mitä sen jälkeen? Leikataanko juuristoa? Entäs typistetäänkö latvasta jne?

Huru-ukko

Oletattavasti kasvatat sisätiloissa..

Vesiviljely on siitä hienoa että jos valosi ja tilasi riittää, ei tarvitse tehdä mitään jos haluat koko ajan chilejä.

Jos haluat hidastaa niin sitten leikataan kasvustoa ja kai juuriakin.
Ja vähennetään lannoitusta.

Itse en ole koskaan tehnyt koska kasvihuone, kun kausi loppuu chilit lentää kompostiin.

sirpa65

Kiitti Huru-ukko! Mulla on yksi pikkunen Indoor Garden sisällä (kylpyhuoneessa kun siinä on oma valonsa niin ei tarvitse luonnonvaloa...) ja se on toiminut mulla "esikasvattamona". Indoor Gardenista olen siirtäänyt toiseen "diy" systeemiin (toisessa 2 allasta ja toisessa 3) mutta ne on ulkona pienessä kasvihuoneessa, joka kyllä täytyy syksyllä tyhjentää kun sitä ei voi lämmittää. Tietenkin siirrän ko. systeemit sisälle eteiseen (sisällä ei paikkaa/mahdollista kun kissat vetelee kaikki elävät lehdet poskeensa) eikä sitä eteistä ole mahdollista pitää kovin lämpimänä kaikkein kylmimpinä aikoina. Olen onnistunut parina talvena hyvin talvettamaan eteisessä "typistettynä" joitain mullassa kasvavia yksilöitä (jotka ovat edelleenkin mullassa), mutta nyt pitäis siis ekan kerran talvettaa myös vesiviljelyt. Kuinkahan lämmin pitäis tilan olla, jos meinais pitää systeemin talven läpi toiminnassa?
Mulla on vedessä esim. Madame Jeanette (chinense), Jamaican Red (chinense), Hainan Yellow Lantern (chinense), Mushroom Yellow (annuum) ja muutama muu mullassa (Harold St Barts, Lemon Drop, Champion, Super Chili, Basket of Fire)... Eikös ainakin chinenset ole arkoja kylmälle?