helmikuu 08, 2025, 04:56:47 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Siemenketjukirje II

Aloittaja Whili, tammikuu 03, 2013, 13:07:49 ip

« edellinen - seuraava »

Whili

Säänöt löytyvät ketjun ensimmäisestä viestistä.
Sisältölista on suuntaa antava, jotkut siemenet ovat loppu ja uusia lajikkeita on tullut tilalle.

Yhdistyksen kokouksissa ja muissa tapaamisissa myös tapahtuu siemenvaihtoja.
Siemenketjukirje on riippumaton Chiliyhdistyksestä.

sorrii

???  Ai että idätysaika ... Mulla on vielä edellistäkin satoa käsittelemättä 5kg .. Ja muutama puska kyspyttelee tuossa vieressä. (ne kyllä on oikeestaan kypsiä nekin - koristeita ...)

Mä laitoin menneen kesän Rocotot tammikuussa Chinensien kanssa: Hyvin ehtivät kypsyä suurin osa rocotoistakin vaikka olivat taivasalla. Kasvarista poimin viimeiset chinenset [naga, apocalypse chocolate, yellow fwver] viikko sitten. Sitä ennen olin jo poiminut nagaa 2kg ja kahta muuta vajaat kilo per laji, mikä oli enemmän kuin tarpeeksi ottaen huomioon että 2kg nagaa on täysi ämpärillinen!

Satoa muuten tuli mun puolihuolimattomalla tavallani reilut 12kg joista myin 5kg yhdelle Vietnamilaiselle ...

Tästä aasinsilta eri lajikkeiden säilyvyyteen!
Mulla kun on ollut vuosikausien ongelmana, että käytän aika vähän määriini nähden chilejä kesällä ja puskia on enemmän kuin akka sallii. Niitä sitten joutuu poimimaan ämpäritolkulla syksyllä kun uhkaa tulla pakkaset päälle ja sitten on parvekkeella paperipusseissa 30 lajiketta odottamassa käsittelyä viikkotolokulla: Kuivumaan, pakkaseen ja joskus etikkaan ym. On siis tullut kokemusta siitä säilyvyydestä kantapään kautta.

Mun lasitettu parveke-kasvihuoneeni on näin syksyllä kyllä aika hyvä paikka säilytellä chilejä. Pirkka- tai Rainbow biojätepussit [paperia] ovat osoittautuneet kelpoisiksi. Useimmat chilit säilyvät hyvinä yli kuukauden ja jotkut kelvollisina jopa 2kk !!

Erityisenä huomiona:
Aji Cristal: Se vaikka on mielestäni parhaan makuinen chili sekä tuoreena että säiykkeenä, näyttää olevan kaikken helpoimmin pilaantuva! Vaikka olisi poimittu parhaassa oranssinpunaisessa kunnossa, niin vähintäänkin nahistuvat nopeasti. Muovipussissa alkavat homehtua ja mädäntyä viikossa. Paperissa tai avonaisessa astiassakin moni pilaantuu parissa viikossa ...
Jalapenot näyttävät myös olevan keskimääräistä huonommin säilyviä.
Rocotoissa huomio tältä vuodelta, että Punainen de la Selva säilyy kohtullisesti, mutta keltainen amarillo-versio pilaantuu nopeasti ...
Chinenseissä naga ja yellow fever säilyvät tosi hyvin: chocolate scorpion pilaantuu nopeammin ...
Sugarrush stripley on ollut positiivinen ylläri: Pilaantumista ei juuri esiinny vaikka on useita pusseja ja osa raakoina poimittuja umpinaisissa muovipusseissa huoneenlämmössä: Nehän perkelleet kypsyvät punaisiksi ja ovat täysin napakoita ja kiiltaviä kuukaudenkin jälkeen ja maku kuin juuri poimittu ...

Tää kun on ihan väärä paikka avautua nyt tästä, niin totean vaan että tutkimustyö jatkuu: Idättelen ehkä pari rocotoa juuri ennen joulua ja yritän pitää pieninä pienen lampun alla. Chinenset tammikuussa. Isot ajit helmikuussa ja annuumit tomaattien kanssa maaliskuussa. Sähkö maksaa 31.12.23 asti 4.2c/KWh +1.5€/kk
Ei vaan viiti pitää 250W ledejä joka ikkunalla nyt kun joillekin naapureille voi tulla paha mieli  8)  8)  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

varis

marraskuu 16, 2022, 20:07:07 ip #1682 Viimeisin muokkaus: marraskuu 16, 2022, 20:17:00 ip käyttäjältä varis
Onko tarvetta ehdotuksille/toiveille mitä siinä kirjeessä vois olla vai päästäänkö siitä heti välittömään kohtaanto-ongelmaan? Mulla vois lähinnä olla jotain siemeniä Heinän chileistä, kun ensimmäisellä kaudella en keksinyt että siemeniä pitää kerätä ihan jaettavaksi. Myös pakkaustarpeet mitä tilasin Pakkaustukusta on jossakin määrin erilaisia kuin mitä tähän tarviis. Toisaalta näissä varmaankin vahinkoristeytysten riski paljon vähäisempi kuin itse kasvatetuissa ja joku aloitteleva viljelijä voi olla ihan iloinen niistä Aji fantasyistä ja Mucho nachoista jos ne on päässy loppumaan?

Ai niin mitä lajikkeita metsästää... Ens kaudelle on jo suunnitelmat ja siemenet, kirje silti erittäin tervetullut kun lajikkeita omassa kirjastossa alle sata kuitenkin. Ajattelin että ainakin valkoiset chinenset, hedelmäiset superhotit (näitä en ole vielä opiskellut) sekä tietysti vadelman makuiset chilit vois olla sellaisia mitkä sopis omiin villeihin risteytysprojekteihin.

Risteytykset kiinnostaa kyllä yleensäkin. Ens kaudella lähtee kasvuun mm. PDN ja Tepin x Lemon drop, katsotaan mitä tästä seuraa...

Whili

Onko kiinnostusta ???

Muutama vielä niin saadaan kirje kiertoon !!!!!

sorrii

Eihä tuolla listassa ole yhtään nimeä?? Nyt voisim määkin taas osallistua, mutta en yksin  :D

Lainaus käyttäjältä: Whili - joulukuu 08, 2022, 15:45:17 ipOnko kiinnostusta ???

Muutama vielä niin saadaan kirje kiertoon !!!!!

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Nyt on jo "siemennimet"
Kymmenkunta kun saatais kasaan niin kirje lähtee liikkeelle.

Todellakin kannattaa osallistua. Kirjeessä on valtava määrä lajikkeita !!!

DiscoKai

Voisin tulla mukaan katsomaan mitä lajikkeita tyrkyllä

Whili

Kaikkia listalla olevia lalikkeita  ei ole kirjeessssä, mutta paljon on mielenkiintoisia siemeniä. OTA vähän ja ja laita OMIASI periaatteella toimitaan.

Siemenketjukirjeen tarkoitus on jakaa iloa ympäriinsä.

Miikos

Vuosien tauon jälkeen ois kiva osallistua  :D
It burns!

varis

joulukuu 12, 2022, 03:02:18 ap #1689 Viimeisin muokkaus: joulukuu 12, 2022, 03:09:53 ap käyttäjältä varis
Mitenkä tiukkoja siemenkirjeessä muuten ollaan lajikepuhtauden kanssa? Chilhuacle negro kasvoi kesän cayennen vieressä, joten näitä ei kyllä ilkeä lykätä kirjeeseen, löytyy siemeniä jos jollain on loppu. Heinän tuotteista kerättyjen kanssa ehkä parempi tilanne, tosin ymmärtäisin että Heinän asiakaslupaus on että ne tuotteet on mukavia syödä, ei että niistä olisi hyvä kasvatella kaikennäköistä.

Jatkossakin kyllä kasvaa kaikenlaista sikin sokin mutta onhan tähän erilaisia niksejä millä voi ne vahinkoristeytykset toivottavasti välttää.

Siemenkaupoistakin on kaikkea tullu tilattua ja ehkä ihan joka lajikkeesta ei tarvii kymmentä siementä... näitäkin vois pummia eteenpäin jos joku on keräilemässä kaikkea jännää ketjun loppupäässä, mutta ylimääräisiä ei oo edes kourallista...

sorrii

Ketjukirjeen simenten puhtaudesta en menisi valalle  8)  8)  8)
Minä ainakin olen laittanut siemeniäni aika surutta, vaikka kasvaa ljikkeet sikinsokin. Kokemuksen mukaan risteymiä kuitenkin tulee aika vähän. Jos varmasti haluaa aitoja lajikepuhtaita siemeniä niin kannattaa tilata ammattilaisilta: Ei kyllä nekään aina puhtaita ole. Kyllä mä olen saanut yllätyksiä Fataliinkin siemenistä. Siksi idätän aina joka lajia vähintään 4kpl: Pahimmat sekasikiöt ja erehdykset voi nähdä jo pikkutaimista esim värin perusteella. Minä kun oon kasvatellut ~40 kasvia per kesä, niin olen idätellyt vähintään 100kpl. Kerran laskin että tuli kasvatettua alkuun ~10cm mittaan 72 taimea kahdella taimialustalla yhden Lival koululaisvalasimen valolla. Tilanahtaus iskee vasta kun ne taimet ovat 20cm ja alkavat haaroa ja levitä kunnolla. Vaatii vaan kylmää sydäntä tai kauppamiehen kykyjä hankkiutua eroon ylimääräisistä sitten ...  ::)

varis

Eiköhän nää Heinän baccatumit oo sitten ihan käypäistä tavaraa!

Miikos

Onko tämä lähdössä reissuun? Aika viimeisiä aikoja eletään tiettyjen lajien kylvön kanssa, eikä paketti oo vielä ees matkalla 🤦‍♀️ kannattaako odottaa lisää porukkaa vai oisko jo muutama osallistuja ollu parempi ku tämä odottelu.
It burns!

QnixGamer

Olisi kyllä kiva säädä tämä piakkoin, kun ei ole mitään kasvatustelttoja niin kausi on sitten lyhyempi kuin niillä jotka voivat talvellakin kasvatella.

sorrii

???  ... Eikös se mene niinpäin, että jos ei voi sisällä kasvatella, niin kannattaa panostaa kesään ja jättää suosiolla idättelyt kevääseen: Annuumit ja useimmat ajit ehtii hyvin maaliskuussa - monet chinensetkin toki. Pitää vaan sitten kompensoida laittamalla mahdollisimman aurinkoiseen paikkaan kesäksi ...
Pubejakin minä olen kasvatellut aikoinaan niin että idättelin maaliskuussa ja kasvatin aurinkoisella ikkunalla alkuun; pidin kesän auringossa ulkona ja syyskuussa kannoin ne sisälle raakileineen kypsymään: Sai rocotoja sopivasti joulupöytään  8)  ... Kypsyttelyssähän ei ihmeellisiä valoja tarvita vaan tavallinen huoneenlämpö ja ikkunavalo riittää hyvin.

QnixGamer

Kyllä mulla 12v kasvattelulla on aina paremmin saanut satoa jos on ajoissa laittanut itämään 😎

sorrii

QnixGamer

No nyt keväällä ostin T-Neon 2x55W loisteputket (kasvuun optimoidulla värilämpötilalla 6500K) ja kesällä oli käytössä kasvihuone ekaa kertaa mutta siellä chilit tahtoi ennemminkin paahtua vrt. pihalla tiiliseinää vasten hieman tuulisessa nurkkauksessa.

varis

joulukuu 25, 2022, 16:39:53 ip #1698 Viimeisin muokkaus: joulukuu 25, 2022, 17:02:08 ip käyttäjältä varis
Siemenkaupoistakin tullut osteltua vähän kaikenlaista ja ihan joka lajiketta ei heti ehdi kasvattamaan, alla vähän listausta ja jos noihin on kiintoa niin voi muutaman lykätä kirjeeseen mukaan. Näitä tosin on sitten tosi vähän, ja sillä oletuksella että löytyy vielä kun kirje on liikkeellä tai putkahtaa esiin jostain siihen mennessä...

Muutama näistä menee paprikan tai seasoning pepperin kategoriaan, hiuksenhieno ero chileihin - paprikoita ei varmaan kannata alkaa paljoa kirjeeseen keräämään, mutta jos löytyy joku mielenkiintoinen niin voisi satunnaisesti pistää jakoon. Onko näihin jotain yleistä kantaa, mitä kasvissa pitää olla että lasketaan mielenkiintoiseksi?

Monet mielenkiintoiset superhotit joita on myynnissä taitaa olla hiljattaisia risteytyksiä, joten eivät sovi kirjeeseen mukaan. Tuo PDN X Douglah 2.3 puolestaan on jo F6 eli vähän stabiilimpi lajike.

Sweet Hungarian
  Tequila Sunrise
  Antohi Romanian
  Golden Marconi
  Kampanaki
  Aji Challuaruro Amarillo
  Aji Peru Yellow
  El Oro de Ecuador
  Pérola Iaranja
  Aji Charapita Iquitos
  Aji de Belén
  7pot Rennie
  Aji Jobito
  Bubblegum X Naga Apricot
  Bane Strain Peach
  Charapón Amarillo
  CGN 21566
  Cereja da Amapá
  Bahamian Goat Pepper
  Trinidad Scorpion Moruga Caramel
  PDN X Douglah 2.3
  Rocotillo
  Jellybean
  Trinidad Scorpion Long SR
  PI 215734
  Diomar
  Pimenta Cheiro do Norte
  Orange Devil
  Sunrise Scorpion
  Kathumby Yellow
  Grenada Seasoning
  Devil´s Tongue Yellow
  Puerto Rican Yellow
  Wild Brazil                 
  Madre de Rios               
  Royal Black             
  Zébrange                   
  Kardoula                   
  Palmichal Negro                         
  Purple Jalapeño             
  Cacho Negro                 
  Ancho Mulato                         
  Purple Beauty               
  NuMex Bailey Piquin         
  Santa Fe Grande             
  Bleeding Heart Chocolate   
  Santa Lucia Yellow Seasoning           
  Habanero Pastel             
  Brazilian Ghost Pepper     
  Clavo                       
  Machu Picchu               
  Bolivian Red                                 
  Habanada                                   
  Yaki Blue Fawn             
  Habanero Carolina Yellow   
  Bradleys Bahamian                     
  Yellow Rocoto
  Aji mango
  Stalagtite White
  CGN 23209
  Citron
  Naranga

varis

tammikuu 01, 2023, 17:28:23 ip #1699 Viimeisin muokkaus: tammikuu 01, 2023, 17:33:01 ip käyttäjältä varis
Osinhan tässä tankataan kautta 2024 varten, mutta joo, voisi olla hyvä aika laittaa tämä jo liikenteeseen. Omassa suunnitelmassa ollaan nyt keskellä peruschinensen idätyskautta ja baccatumitkin on jo alkaneet. Tietty jos odotellaan vielä jotakuta joka ehkä just olis tulossa mukaan? Tosin pari saattais ehtiä jonon hännille vaikka kirje olis jo kierrossakin?

Kirjettä on nyt discordissakin mainostettu ja facessa mainittu myös. Jälkimmäinenhän on täynnä mullasta putkahtelevien kasvien kuvia tällä hetkellä. Tuskin tähän on mitään yllättävää yleisöryntäystä enää tulossa, luulen että useimmat kasvattajat on jo siemenensä hankkineet (Fataliilla oli melkoinen mainosrummutus omaan kauppaan juuri sopivassa vaiheessa jne).