toukokuu 14, 2024, 00:42:46 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Terve teille, chilipäät

Aloittaja Sergio Pissahätä, maaliskuu 30, 2024, 17:21:31 ip

« edellinen - seuraava »

Sergio Pissahätä

Ihan uusi käyttäjä täällä hei! Liityin palstalle, koska olen innostunut  :chili: chilien kasvattamisesta ja nyt on ensimmäinen oma viljelmä tulilla. Pystyn ensimmäistä kertaa viettämään koko kasvukauden samassa paikassa ja on asuinkumppani huolehtimassa viljelmistä silloin, kun käyn reissussa, joten patoutunut puutarhahulluus on päässyt valloilleen ja kaikenlaisten hyötykasvien taimia on melko tavalla joka ikkunalaudalla. Chilit kiinnostavat erityisesti, koska tykkään tulisista ruuista ja pidän puutarhapuuhastelusta.

Minua kiinnostaa mahdollisimman ekologinen ja omavarainen viljely, jossa hyödynnetään luonnonkiertoa, kompostointia ja sitä, mitä kotona on jo. Tarkoitus on luoda vuokralla olevan vanhan maatalomme pihalle paikallisia ravinteita (lanta, risut, komposti) ja pohjoisen kesän valoa ja lämpöä hyödyntävä vehreä keidas diy-kasvihuoneineen ja kohopenkkeineen ja lisätä pihapiirin monimuotoisuutta. Toisaalta kumppanini vanhaa vesiviljelylaitteistoakin aion kokeilla ja vertailla.

Asun täällä kumppanini ja kissan kanssa, hekin ovat innokkaita viherpeukaloita, tosin kissa on onneksi niin hieno rouva, ettei tuhoa kasveja. Kumppani on puuseppä ja hänen kanssaan ryhdymme lumien sulaessa väsäämään nurkkiin kertyneestä jätepuusta ja vanhoista ikkunoista kasvihuonetta. Olemme köyhiä mutta osaamme kaikenlaista ja opettelemme, jos emme vielä osaa. DIY ja hauskuus ovat tärkeitä asioita. Itse olen ammatiltani äänisuunnittelija ja taiteilija, joten puutarhahommat ovat minulle todella hyvää vastapainoa kaikkeen tietokoneella nysväilyyn ja pään rassaamiseen.

Olen laittanut maaliskuun alussa kasvamaan yhdeksää erilaista chiliä, joista seitsemän on itänyt, tuolla ne vahvistuvat lamppujen alla eteläikkunalla. Lajikkeet ovat chiliyhdistyksen yllärilajitelmasta tulleet Aji Cristal, Aji Benito, Santa Fe, Rocoto Rio Huellago (ei itänyt), Bhut Jolokia Yellow (istutin vain yhden siemenen ja siitä on versonut todella aneemisen näköinen risu), Harold St. Barthes ja Lemon StarrBurst, lisäksi on Hyötykasviyhdistyksen habaneroa muutamia taimia ja lahjaksi saadusta chilimausteesta otettuja siemeniä, jotka eivät itäneet. Harmittaa, kun en pystynyt kylvämään aikaisemmin, mutta muuton takia moinen ei ollut mahdollista. Ensi kaudella varmasti paremmissa ajoin, osaavammin ja lajikkeet itse valikoiden.

Rocotot kiinnostavat, toivottavasti saan jostain ostettua taimia, koska siemenistä en ehtinyt laittaa. Niihin erikoistunut tuttava ei tänä vuonna kasvattanut niitä perhesyistä. Kaikenlaiset pohjoisen oloissa menestyvät ja monivuotiset chilit kiinnostavat. Supertulisia lienee turha kasvattaa, kun niitä en ainakaan vielä pysty kovin suuria määriä syömään. Jännä nähdä, mihin chilimatka vie ja onnistunko saamaan romupihamme kukoistukseen. Jos kiinnostaa seurailla projektia, kirjoitan varmaan foorumille jotain aina välillä!