toukokuu 13, 2024, 01:46:22 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Sisäkasvatus jatkuu 2022

Aloittaja miiksuli, tammikuu 28, 2022, 18:27:07 ip

« edellinen - seuraava »

miiksuli

Noniih. Alkohan toi risteytys kantaa hedelmää. Nyt vaan jännittämään mitä tulee. Toivottavasti on edes kohtalaisen kokoisia. Se on ehkä semmosin huono juttu jos jää liian pieniksi niin voi olla vaikea saada paljon siemeniä.

miiksuli

Nonii. Nyt melkee jokasesta kukassa näkyy chilin alku. Saas nähä millasta muotoa ja väriä puskee. Mutta selkeästi nähtävissä Borg 9 tai 7 Pot Bubblegum tyypillinen verhiö mikä on myös Peach Bleederissä kun se on tuntematon ristetys kanssa Borg 9:iä ja jotain muuta.


miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Tervo - elokuu 31, 2022, 10:54:14 apSinä idätät näitä vuoden ympäri? Kerkeekö noi lamppujen alla jo satoamaan kevättalvella, vai jääkö kesään? Millaisten valojen alla noita talvella elätät?
Sitten kun alkaa taas aurinko porottaa joka päivä kunnolla niin kannattaa sitä kesällä hyödyntää niin turhaan kasvattaa chilejä valojen alla :) Aurinko on aina paras mutta kun itsellä ei ole kasvihuonetta ja tuulinen parveke niin otolliset hetket jää joskus lyhyiksi mutta tän vuoden kesä oli hyvä. Noilla LM301B LED valoilla saan 50-85K LUX. 30-50 cm etäisyydeltä. 100K+ alkaa olla sitten suoraa auringonpaistetta ikkunan takaa. Mutta oon pidentänyt etäisyyttä koska musta tuntuu että noi chilit ei tykkää liian voimakkaista valopisteistä. Nyt tuntuu että hieman paremmin voi kun kasvatin etäisyyttä 15-20 cm.

miiksuli

syyskuu 15, 2022, 18:04:20 ip #123 Viimeisin muokkaus: syyskuu 15, 2022, 18:27:44 ip käyttäjältä miiksuli
Jännitystä piisaa. Ihan hyvän kokoisia chilejä tulossa ja eri muotoisia. Nyt alkaa eka marja kypsymään. Värit on mielenkiintoiset. Parissa marjassa näkyy selkeitä rusehtavan punertavia täpliä/läikkiä. Mahdollinen pääväri alkanut muuttumaan kellertävän suuntaan. Odotin että kypsyminen voisi viedä nelisen viikkoa vähintään mutta nyt näyttää siltä että kypsyminen vie ehkä kolmisen viikkoa. Yllättävän nopealta vaikuttaa. Ei tuo montaa chiliä lopulta tehny. Onko nyt kuus tulossa ja yhden heitin pois kun alkoi pilaantumaan. Katotaan josko seuraavat sukupolvet tuottais paremmin satoa.

Molemmat vanhemmat oli noin 1,3-1,5M SHU chilejä. En odota mitään tuhnua kuitenkaan tulisuudelta mutta kaikki mahdollista. Voihan se yllättääkin. 

Tervo

Aika nopeeta kypsyminen. Mulla toi Scorpioni ollut 6 viikkoa, ja toi eka alkaa olla kypsä, muut vielä raakoja, osa vielä keskenkasvuisia. Scotch Bonnet taitaa saada nopeammin kypsäksi noi 9 mitä siinä nyt on raakileina, ja melkoinen joukko kukkia.

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Tervo - syyskuu 15, 2022, 18:58:05 ipAika nopeeta kypsyminen. Mulla toi Scorpioni ollut 6 viikkoa, ja toi eka alkaa olla kypsä, muut vielä raakoja, osa vielä keskenkasvuisia. Scotch Bonnet taitaa saada nopeammin kypsäksi noi 9 mitä siinä nyt on raakileina, ja melkoinen joukko kukkia.
Joo on. Mä oon huomannu että kun kasvatan noilla tehokkailla valoilla niin alkaa satomaan nopeasti ja kypsyy kanssa nopeasti mutta kasvit kärsii. Lehdet kellastuu nopeammin ja tiputtaa lehtiä ja lopulta ei satoa ollenkaan. Mut ei oo kyl noi super tuliset kertaakaan vissiin kolmessa viikossa kypsyneet. Nopein ollu T-REX neljässä viikossa. Joka oli ihan häijy muttei kauheasti makua.

miiksuli

Tosi härskin värinen. Noi läikät kuuluu juoneen... Noita pisteitä alkanut tulee muihinkin marjoihin :o

Tervo


miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Tervo - syyskuu 16, 2022, 18:59:58 ipRuma kuin rutto!
Kauniimmaks tuskin muuttuu! Se aloittaa noista pisamista eka. Ainakin 2/6 on noita samoja täpliä näkyvissä. Saas nähä mikä lopullinen väri tulee olemaan. Onko nimi ehdotuksia? Ajattelin sanoo tätä Swamp Bleeder:iksi. Tosiaan jokainen marja on erinäköinen. Otan sitte vielä kuvii enempi ku kaikki kypsyy.

miiksuli

Väri ei ole enää muuttunut tuosta. Vaihtanut väriä keskeltä mutta alku ja loppu edelleen vihreitä. Voiskohan olla kypsä? Tosi outo värimuutos. Hyvin pieni värivuoto mennyt verhiöön. Eriskumallista.

miiksuli

Mulle tuli mausta mieleen hieman karambola. Hirvittävä salamapolte ja kova. En uskaltanu kokonaan popsia mutta ei epämiellyttäviä makuja oikeastaan. Paljon öljyä sisällä.

Eka Swamp Bleederi korkattu :)

Tervo

On se ärtsyn näköinen! Meinaat, että toi on lopullinen väri, vai muuttuisko vielä enempi sinappiseksi?

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Tervo - syyskuu 20, 2022, 13:48:17 ipOn se ärtsyn näköinen! Meinaat, että toi on lopullinen väri, vai muuttuisko vielä enempi sinappiseksi?
Oli lopullinen väri tälle marjalle. Lisää on tulossa, eri muodoissa ja poikkeavissa väreissä. Tuo toinen marja on varmaan huomenna valmis niin otan kuvia ja maistelen. Jokaisesta marjasta toki otan hyvät siemenet talteen. Odotin tosin enemmän makua kun yhdistin kaksi maukasta chiliä.

miiksuli

Odotellaan vielä hetki. Näyttäis siltä että melkein kokonaan yks värinen tulossa. Semmosta kivan porkkanan väristä chiliä pukkaa. Toi eka marja oli aika ruma. Vielä on viis chiliä tulossa ja toivotaan että muutama niistä olis kultaa. Tulisuus on jo hyvällä mallilla, jotain T-REX tasoa. Pääsee sitten kasvattelee kunhan sähkön hinnat tippuu. Nyt ei kannata kun saa maksaa ittensä kipeeks näillä hinnoilla.

Tervo

Luet sähkölaskua? Kyllä mulla saa palaa noi pari Starlightiä, jos rahat loppuu, niin karataan jonnekin lämpösempään ;-)

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Tervo - syyskuu 21, 2022, 21:41:07 ipLuet sähkölaskua? Kyllä mulla saa palaa noi pari Starlightiä, jos rahat loppuu, niin karataan jonnekin lämpösempään ;-)
Pakkoh. Tai no jos en haluu et kaikki rahat menee chileihin...

Katos tätä chiliä. En odottanut ihan näin isoa muutosta edelliseen. Näistähän riittää iloa pitkin vuotta kasvatella :D

miiksuli

Nyt mä hokasin miksei makua ollu ekassa marjassa. Oli vielä osittain raaka. Eli oli viallinen kun ei kypsynyt loppuun asti. Samaa vikaa tällä toisellakin marjalla ettei kypsynyt täysin loppuun asti. Sain tosiaan enemmän siemeniä talteen.

miiksuli

lokakuu 03, 2022, 18:10:47 ip #137 Viimeisin muokkaus: lokakuu 03, 2022, 18:19:34 ip käyttäjältä miiksuli
Oon nyt saanu neljä hyvää chiliä ja kaksi vielä tulossa. Tosta ylemmästä pullukasta pitää laittaa kasvatukseen vaikka jäikin hieman raa'aksi. Ehkä jotain vikaa mutta oli sen verran tulinen että dingas hyvin :D

Tääkin oli erinomainen. Tosi nätti ja kypsy 100%:sti. Linkin takaa löytyy lisäkuvat.


Edit. Tässä vielä 04 ja 05.

Tervo

Siistin ja tulisen näköinen!

Kuinkahan käy mun tulisten kasvatuksen, vaimo avitti noiden scorpionien kanssa (piti minigrippejä auki kun itse pudottelin viipaloituja pussiin), sai sen verran kovan allergisen reaktion että joutui ottamaan pari kortisonipilleriä ja antihistamiinia, että sai ahdistusta helpotettua!

miiksuli

Sitä on vaikee kuvailla jos ei pääse ite maistamaan ja nuuhkimaan. Mutta tuoksussa on semmoista kivaa hdelmää, jotenkin kirpee karamelli tulee nyt mieleen mutta ei se makea eikä kirpeä maulisesti ole. Aika hyvä ekaksi yritykeksi. Tulisuus noh varmaa jotai yli miljoona skovillea. Vielä tuo muoto, maku, tulisuus ja ehkä väri muuttuu. Mutta jännä että tuli kivan punainen chili vaikka yhdistin vihreän ja pinkin.