Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

Miquel

Aivan, juu. Sain mielikuvan vain heti jostain paljon pahemmasta roikkumisesta ja nahistuneista lehdistä, kuten silloin kun kastelu on unohdettu viikoiksi.
Jos jatkossa ajattelisi asioita muiltakin, kuin ensimmäisenä mieleentulleelta kannalta. :D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Milton

Help, help. Millä mä varmistan onko mulla punkkeja vai ei? Bonchit ei nyt varsinaisesti ole ihan kuoleman kielissä, mutta jossain on keltaisia lehtiä, joissain lehtiä kippuralla ja joissain laikkuja. Yhden lehden alapinnalla oli "pölyä", nuppineulan kärjen kokoisia pölypalloja, sitten luupilla havaitsin yhden miniminin valkoisen öttiäisen..Boncheja on tasolla n. 20 ja muut kasvit siihen päälle. Myrkytänkö taas (myrkytin kahdesti sisääntuotaessa) kylpyhuoneessa Provadolla kaikki ja riittääkö esim. yön yli siellä kylpyhuoneessa pitäminen, ettei koirille aiheutu mitään haittaa?

sorrii

LainausHelp, help. Millä mä varmistan onko mulla punkkeja vai ei? ...
...Myrkytänkö taas (myrkytin kahdesti sisääntuotaessa) kylpyhuoneessa Provadolla kaikki


Haloo!  ???
Provado ei tehoa punkkeihin, vaan päinvastoin saa ne jopa lisääntymään rajusti! Minä sumuttelisin jollain mäntysuopa-öljy-litkulla tai valmiilla Spruzitilla [tiiviste on muuten aika halpaa ja riittoisaa - se on ihan hyvä aine] ja sulkisin kasvit muutamaksi tunniksi jätesäkkeihin, johon vielä sumuttelisin Raidia tms. Spraylla kannattaa varoa sumuttamasta läheltä kohti latvoja ... Toinen käsittely ~viikon kuluttua.

Provadoa vastaavilla aineilla ei suositella enempää kuin yksi käsittely kaudessa. En tiedä kyllä miksi. Luulisin että resistenssin takia: Jos jotkut elikot ei kuole sillä ja sumuttelee monta kertaa, niin ne saattavat tulla kokonaan immuuniksi ko. myrkylle ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

qwe

marraskuu 26, 2013, 16:19:43 ip #1623 Viimeisin muokkaus: marraskuu 26, 2013, 16:22:15 ip käyttäjältä qwe
Terve,

Chileihini on alkanut ilmestyä läpikuultavia kiteitä/munia(?). Osaisiko joku auttaa näiden tunnistamisessa? Olen koittanut etsiä vastaavia netistä ja täältä foorumeilta, mutten ole löytänyt mitään, mikä näyttäisi samalta. Liikkuvia silmällä/macrolinssillä nähtäviä itikoita en ole vielä chileistäni löytänyt. Lehdissä tai rungoissa ei näyttäisi olevan minkäänlaisia vaurioita, mutta nuo tunnistamattomat kohdat vähän arveluttavat. Jostain threadista luin että tuonlaiset kiteet voivat myös johtua ylikastelusta/ravinnosta. Chilivaarin blogista löytyvät kuvat vihannespunkista sisältätät myös hieman saman näköisiä munia.

Alemmassa kuvassa oleva möykky on noin 0.5mm leveä.



PP

Lainaus käyttäjältä: qwe - marraskuu 26, 2013, 16:19:43 ip
Terve,

Chileihini on alkanut ilmestyä läpikuultavia kiteitä/munia(?). Osaisiko joku auttaa näiden tunnistamisessa?


Näyttää selvästi kiteiltä. Noita tulee helposti (ainakin minulla) joihinkin chinenseihin lannoituksesta ja kastelusta riippumatta.

qwe

Lainaus käyttäjältä: PP - marraskuu 26, 2013, 16:31:07 ip
Lainaus käyttäjältä: qwe - marraskuu 26, 2013, 16:19:43 ip
Terve,

Chileihini on alkanut ilmestyä läpikuultavia kiteitä/munia(?). Osaisiko joku auttaa näiden tunnistamisessa?


Näyttää selvästi kiteiltä. Noita tulee helposti (ainakin minulla) joihinkin chinenseihin lannoituksesta ja kastelusta riippumatta.


Kiitos. Tuo tieto helpotti paljon :)

Pelästyin jo että nyt täytyy ruveta myrkyttämään.

unenkuva


Ylilannoitusta minä sanoisin.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - marraskuu 27, 2013, 08:59:36 ap

Ylilannoitusta minä sanoisin.


Tai ylikastelu. Samat oireet. Usein kyllä yhteydessä toisiinsa nuo.

Jani M

Siitä vihannespunkkien vipellystä sitruunantaimilla:

http://www.youtube.com/watch?v=qG4zXH_uoZ4

Suosittelen katsomaan 1080p -laadulla. Pahoittelut taustamusiikista, en ehtinyt editoida sitä pois.

sorrii

Just oikea taustamusiikki, hyvä  8) 8) 8)

Mulla on pari vuotta vanha "joku sitrus-kasvi", arvattavasti lime [tai verigreippi] jonka löysin taimena huonekasvin juurelta olohuoneen sohvan vierellä.
Eivät ole siihen käyneet mitkään öttiäiset -ainakaan niin että olisin nähnyt jälkiä. Mulla oli vuorollaan kaikki yleisimmät tuholaiset viime keväänä, eikä tullut edes mieleen että olisin tätä sitrusta varjellut. Arvokkaimpia taimiani yritin siirrellä pois niiden läheltä joilla oli ollut "kirppuja". Kyllä kului Spruzitia, Provadoa ja Cooperia keväällä ...

Oli jotenkin käsitys etteivät täkäläiset ötökät pystyisi edes noin paksulehtisiin kasveihin  :D
Jotenkin selittämättömästi tuostakin kasvista kuitenkin kuoli oksia kesällä niin että mainasin jo hävittää koko risun. Voisivatkohan punkit järsiä niitä näkymättömissä?!?
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

0lli

Nimenomaan baccatumien lehtien keskiruotiin (onkohan tuo edes oikea sana) on ilmestynyt tuollaista ruskeata hässäkkää, ötököitä ei juurikaan ole näkynyt, banaanikärpäsen näköisiä sillon tällön lennellyt, mitähän tuo voisi olla? Vasemmanpuoleisesta lehdestä ei ole syöty palaa vaan repäisin sen irti kun tutkin tuota ruskeaa hässäkkää, kuva valitettavasti vähän epäselvä, tuo ruskea hässäkkä vähän tummempaa mitä kuva antaa ymmärtää.

If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

mcl



Mitä voisi chiliä vaivata,lehdet ovat rawitin ensinmäiset oikeat lehdet.Muut lehdet hyvän näköisiä(tumman vihreitä) mutta pieniä kasvultaan,heti kun leikkasin nuo pois niin seuraavat "alimmat lehdet" saivat samat oireet.
Kasvaa 8l altakasteluruukuissa kukkamullassa,valaisimena 150w led 16-8 jaksotuksella sekä satunnainen aurinkovalo.Kasvu on tuon ledvalon asennuksen jälkeen ollut aika huimaa.Taimi on tällä hetkellä n 10cm korkea,isoja lehtiä on n 10 ja parikymmentä lisää tulossa.Samana ajankohtana idätetty rawit on kaverin luona kasvattanut 3x isommat lehdet.

Toiset omat kasvit habanero ja madame jeanette kasvavat tismalleen samoissa olosuhteissa,niissäkin alimmat 2 lehteä todella vaaleita muihin verrattuna.

bobster

Ei välttämättä mikään vaivaa. Vanhoja lehtiä usein tippuu pois kun ovat tehtävänsä tehneet.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: mcl - joulukuu 08, 2013, 12:54:37 ip


Mitä voisi chiliä vaivata,lehdet ovat rawitin ensinmäiset oikeat lehdet.Muut lehdet hyvän näköisiä(tumman vihreitä) mutta pieniä kasvultaan,heti kun leikkasin nuo pois niin seuraavat "alimmat lehdet" saivat samat oireet.
Kasvaa 8l altakasteluruukuissa kukkamullassa,valaisimena 150w led 16-8 jaksotuksella sekä satunnainen aurinkovalo.Kasvu on tuon ledvalon asennuksen jälkeen ollut aika huimaa.Taimi on tällä hetkellä n 10cm korkea,isoja lehtiä on n 10 ja parikymmentä lisää tulossa.Samana ajankohtana idätetty rawit on kaverin luona kasvattanut 3x isommat lehdet.

Toiset omat kasvit habanero ja madame jeanette kasvavat tismalleen samoissa olosuhteissa,niissäkin alimmat 2 lehteä todella vaaleita muihin verrattuna.


Ei niissä minustakaan mitään ihmeitä näy..... Oleellista (kiva) olisi ollut kuva myös kasvista, ja kuinka lähellä se ledi on. Olettaisin, että aika liki, koska lehtiä on 10 cm matkalla ainakin 5 lehtiparia, ja lisää tulossa se parikymmentä ??... Haarautunut jo ?.

Jos päällä on isoja lehtipareja useampi, niin alhaalla ei ole enää tarpeeksi valoa, joten kasvit yleensä itse tiputtaa tarpeettoman pois. KÄYTETTYÄÄN ensin lehdestä sen lehtivihreän muuhun kasvamiseen.

8 l. ruukku on suhteettoman iso kymmensenttiselle taimelle. Kasveilla on tapana kasvatella juuristoa ruukun mittoihin, ennenkuin ne alkaa kasvattaa kunnolla maanpäällisiä osia.
Kukkamullassa on ravinteita, joten ethän ole vielä lannoitellut sitä.
No kyllä se kesään mennessä on kunnioitettavan kokoinen silti, ja taidat saada ledin kanssa maistiaisiakin ennen kesää.

hara

Enpä jaksa alata lukemaan koko ketjua läpi tarkistaakseni löytyykö tämä vihannespunkkien torjuntakeino jo täältä -- aiemmin kun noitten kanssa taistelin niin ei löytynyt, nyt kun ei ole punkki-invaasiota vähään aikaan ollut niin löysin kiinanruususivuilta tälläisen ohjeen.

Upottaa kasvit multineen yli 32asteiseen veteen tunniksi -- ei kuitenkaan liian lämpöiseen.

Kiinarithan on noiden punkkine suosikkeja joten luulisi että keino on tepsivä -- tähän asti olen mennyt neemi + tolu seoksella mutta seuraavaksi olisi tarkoitus koittaa tuota mikäli invaasio iskee johonkin sopivan pieneen kasviin.

mcl



Tuossa on muutama päivä vanha kuva,keskellä rawit,vasemmalla habanero ja oikealla MJ.
Rawitilla on ikää n 1 1/2 kuukautta,habanerolla muutama viikko vähempi ja MJ taas pari viikkoa habaneroa nuorempi.Isommat ruukut on tarpeen koska kasvien täytyy välillä pärjätä muutamia viikkoja ilman ylläpitoa.

Tuo rawit oli MJ kokoinen kaksi viikkoa sitten,kasvit olivat siihen asti 29w ledi spottivalon alla.Nytt uuden valaisimen myötä rawitissa on 8 kukkaa tulossa,uusia lehtiparia on tosiaan parikymmentä tulossa ihan joka puolelta kasvia.Uudet ledit on 35cm etäisyydellä kasviin.

Kasvaa siis nuo chilit todella hyvin mutta nuo lehdet vähän askarruttaa,valoa tulee kahdesta eri suunnasta joten kaikki lehdet saavat kyllä valoa.Varsinkin kun lehdet ovat niin pieniä.Heti kun leikkasin nuo ekan kuvan lehdet pois,niin seuraavaksi alimmat lehdet muuttuivat tumman vihreästä vaalean suonikkaiksi vuorokaudessa.Ikään kuin kasvi saisi övereita jostain niin että lähimpänä juuria olevat lehdet kerää kaiken schaiban jotta loput lehdet voivat hyvin.

IndigoRose

mcl:

LainausMuut lehdet hyvän näköisiä(tumman vihreitä) mutta pieniä kasvultaan


Lainausheti kun leikkasin nuo pois niin seuraavat "alimmat lehdet" saivat samat oireet.


Yleisesti kasvien vanhimmissa (=alimmissa) lehdissä näkyvät ensimmäisenä liikkuvien ravinteiden puutosoireet. Liikkuvia ravinteita ovat typpi, fosfori, kalium ja magnesium (rikkikin ehkä jonkin oppikirjan mukaan, kun se liikkuu kai ihan pienissä määrin), eli niitä kasvit pystyvät kuljettamaan puutostilanteessa vanhoista kasvinosista uusiin varmistamaan uusien lehtien kasvua (vrt. liikkumattomat ravinteet, joita kasvi ei pysty kuljettamaan vanhoista kasvinosista uusiin > puutosoireet ensin uusissa kasvinosissa). En nyt erittele tarkemmin mikä puutos noista 4-5:stä liikkuvasta ravinteesta voisi olla kyseessä, mutta esim kaliumin puutteesta lehdet voivat kellastua mm. reunoista, sen jälkeen ruskettua ja lopulta tippua. Eikä näitä kaikkia ulkoa muista, niin lunttasin lisää interwebsistä: kaliumin puute voi näkyä myös heikentyneenä kasvuna. Oireissa on toki aina vaihtelevuutta eri lajien välillä..

Peruskukkamullassa on ravinteita, mutta kasvukaudella niihinkin kai suositellaan säännöllistä lisälannoitusta? Eli jos et ole vielä lannoittanut, niin itse saattaisin ehkä kokeilla sen vaikutusta. Varsinkin jos noita on useammassa ruukussa, niin vähintään testaisin yhteen ja seuraisin vaikutusta ja eroja lannoittamattomiin..

Voi toki myös olla normaalia, ja johtua juuri tuosta valonpuutteesta muiden lehtien varjossa. :)


Vastuunvapautuslausekkeena todettakoon: Oma käytännönkokemus kasvatuspuolesta melko vaatimatonta. "Kirjatietoa" taas suhteessa ihan liikaa. Opettelen paraikaa itsekin soveltamaan tietoa käytäntöön :)

mcl

Kiitos,tuo selvensi paljon.Taitaa vaan olla niin että ylikastelun takia ravinnepuutosta.Oon näet ekaa kertaa kasvattamassa oikeastaan mitään,alussa luulin fiksuna että kunhan pidän tuon aluslautasen jatkuvasti piripinnassa niin kasvilla on tarpeeksi vettä.

Suunnilleen kaksi viikkoa sitten äkkäsin ettei tämä välttämättä ole kovinkaan fiksu veto,tyhjensin lautasen vedestä ja puhalsin tuulettimella pohjan kautta ilmaa muutaman päivän.Silloin huomasin että tuo rawitin multa haisi pohjalta ihan suolta kun taas haba ja Mj tuoksuivat perus mullalle.En ole antanut kasveille vettä sen jälkeen vaan antanut kasvien käyttää veden pois mullasta.

Eilen kyllä annoin hätäpäissäni 1dl laimean lannoiteannoksen rawitille selvittääkseni jos siinä on ravinnepuutosta.Taitaapi olla käynyt niin että tuo rawit kärsii edelleen tuon ylikastelun oireista,juuret mahdollisesti ottaneet damagea.Tuskinpa on mullasta ravinteet loppu tässä vaiheessa.Haba ja Mj jotka olivat lyhyemmän aikaan uppokasteltuna voivat huomattavasti paremmin.

Taidan jatkaa kuivattelulinjalla ja antaa varovaisesti vettä vasta kun kasvi alkaa nuukahtamaan.Kait se rawit ajan myötä saa juuristonsa kuntoon,kasvaahan se silti tälläkin hetkellä ihan mukavasti.

IndigoRose

Hyvä että huomasit :) seisova vesi on aina pahasta. Tämmöstä opettelua tää on kai ikuisesti :)

Jos pitää pelata multaruukkujen kasteluväliä mahdollisimmat pitkäksi, niin testailisin seuraavissa multaseoksissa vermikuliittia tai vanhaa villalankakastelua tai jotain limsapulloa nurinpäin ruukkuun. Vermikuliitti on sellasta vähän popkornimaista rouhetta, jolla on hyvä vedenpidätys ja -luovutuskyky eli sen pitäs pitää multa kosteana vähän pitempään (kuinka pitkään? -eipä juuri kokemuksia). Huonekasveja oon ite lomalla kastellu virittelemällä astiasta (esim. 1,5l limupullo) villalangat suoraan multaan. Jotku käyttää tota limsapulloa, jonka lyö nurinpäin pystyyn multaan.. On kai sitä noillakin kyllä joku hukuttanu kasvejaan, että varovasti sitten :)


sorrii

LainausHuonekasveja oon ite lomalla kastellu virittelemällä astiasta (esim. 1,5l limupullo) villalangat suoraan multaan. Jotku käyttää tota limsapulloa, jonka lyö nurinpäin pystyyn multaan.. On kai sitä noillakin kyllä joku hukuttanu kasvejaan, että varovasti sitten :)


Löytyyhän noitakin virallisena tuotteena: http://www.chilitarvike.fi/blumat_ruukkukastelija_xl_2kpl
Halpiskopioita on ainakin Vapaavalinnassa, Tokmannilla, muistaakseni ~3€/3kpl ... Kyllä nekin toimii.

Mä olen jo kauan laittanut altakasteluruukkuihin reilusti soraa pohjalle, joskus alimmat multakerrokset korvannut kookoskuidulla: silloin voi ylikastellakin välillä jos joutuu olemaan pois kotoa pitempään.

Nyt vuoteen en ole kotona kasvatellut mullassa enää mitään lukuunottamatta muutamia taimia viime keväänä, jotka istuttelin vertailun vuoksi puolet multaan, toiset kookokseen: Kookoksessa selvästi parempi kasvu - tiätysti! Tällä hetkellä lähes kaikki kasvit kasvaa kookoskuidussa joka on aikas huoletonta ylikastelun suhteen, eli voi pitää kokoajan märkänä. Pari passiivihydroa on lisäksi vaan. Varsinaiset vesiviljelyt jätän suosiolla keväälle ja kesälle, kun on sitä aurinkoakin ...

Vastoin ennakko-odotuksia ei kookos ole mitenkään parempi ötököiden suhteen kuitenkaan. Tuntuu että harsosääket viihtyy siinä paremminkin kuin mullassa. Etu on puhtaasti juurten hapensaannissa ja siinä ettei mätäne vaikka pitäisi märkänä. Kasvu lähes vesiviljelyn tasoa. Tietysti lannoitteetkin pitää olla asianmukaiset ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`