Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Mulla eleli toissa talvena "tuohinopsajalka" niminen hämis kämpässä monta kuukautta. Käveleskeli pitkin seiniä ja viihtyi katossa. Se muutti mun viikonloppurepussani Helsinkiin keväällä! Kaivelin tyttöystävän luona puhtaita kalsareita -varmaankin- repustani, kun se nopsajalka vilisti repusta ...

Se teki musta pieniä verkkoja kasveihin ja muualle, enkä keksinyt muuta paikkaa missä tuo olisi asustellut, kuin ruukut ... Voin toki erehtyä :)

Tuli vaan fiilis että heti kun nopsajalka lähti, tuli kirvat ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Horsester

Hämistä en sisällä ole nähnyt, vaan parvekkeella. Nyt meni puska pesuun ja saa siellä muutaman päivän olla.

neutraali

Kyselläämpäs vihjeitä. Kesän ikkunalla kasvanut ja syksyn tullen lyhennetty tuntematon chilini on saanut kerännyt hieman värivammaa. Kiinnostaisi meneekö jäljet tuholaisten/ripsiäisten piikkiin vai onko kyse muusta. Vaurioita alkoi kesällä muistaakseni ilmetä tökättyäni 3 puikkoa substralia mullan sekaan (virhe). Värivammaa esiintyy enimmäkseen alaosan suurissa lehdissä, jotka ovat menettäneet myös hieman ryhtiään. Muuten kasvi tuntuu voivan kohtuullisen hyvin ja on syksyllä puskenut lisävalon voimalla muutaman podinkin.


Vaaleita kuivia täpliä, joissa ruskeat reunat.



Yleiskuvaa kaverista.

Kuvat napattu halvalla nokialaisella, joka näemmä ei osaa oikein tarkentaa lähikohteisiin.

DoZe

Vähän samannäköistä mitä itselläni oli tuossa tovi sitten. Ripsiäiset syynä siihen. Provadokuuri näytti auttavan :)

neutraali

Vaikuttaakos provadolla tai muilla myrkyillä ruiskiminen podien syötävyyteen?

PP

Lainaus käyttäjältä: neutraali - lokakuu 26, 2011, 12:09:37 ip
Vaikuttaakos provadolla tai muilla myrkyillä ruiskiminen podien syötävyyteen?


Kyllä. Haku-toiminnolla löydät Provadosta ja muis myrkyistä paljon tietoa, mutta kerron kuitenkin, että yleisesti varoaikana on pidetty 2-4 viikkoa, jos provado annostellaan liuoksena eikä puikkoina.

Juhaz

Kuivettuneita kohtia voi ihan hyvin tulla myös esimerkiksi auringonpolttamiin paikkoihin tai vaikkapa kasvia siirtäessä syntyneiden mekaanisten vaurioiden ympärille. Ja vaikka kyse olisikin tuholaisista niin niistä on todennäköisesti jo päästy jos vikaa on kerran vain alimmissa lehdissä. Jos uusissa lehdissä ei ilmene ongelmia tai ötököitä ei kasvista bongaa niin mitään myrkkyjä ei kannata ruveta ruiskimaan.

Wednesday

Omissa itämisrasioiden mullissa on "valkoista täplästöä" nurkissa. Lieneekö hometta tai vain mullan kuivumisen jäljiltä kiteytynyttä kivennäislannoitetta. On ilmestynyt sen jälkeen kun olen aloittanut lannoittamisen Puutarhan kesällä talviannostelun ohjeen mukaan, kuitenkin parissa päivässä parin viikon satsin annosteltuani.

Kuvassa alaoikean turverasian oikeissa nurkissa ja ylävasemman vasemmassa ylänurkassa. Noista kohdista turvemulta siis kaikkein nopeiten kuivuu.

t. nimim. "Vitun hädässä ihan kaikesta!"


JohnnyBlade

Ei noin pikkusia vielä tarvii ees lannoittaa... Ja kannattaa leikata nuo turveruukut kappaleiksi muuten niistä ei juuret kasva lävitse  :o
Ja ei tuo minusta ainakaan homeelta näytä

Wednesday

Lainaus käyttäjältä: JohnnyBlade - lokakuu 26, 2011, 14:39:40 ip
Ei noin pikkusia vielä tarvii ees lannoittaa... Ja kannattaa leikata nuo turveruukut kappaleiksi muuten niistä ei juuret kasva lävitse  :o
Ja ei tuo minusta ainakaan homeelta näytä


Jep, isommille tarkoitettua kasteluvettä noihin on lorahtanut useamman kerran ja siitä se lannoite. Turveruukkujen huonosta maatumisesta kuulin kanssa, joten pitääpi muistaa kun siirtelen isompiin ruukkuihin nuo baccatumit.

JohnnyBlade

No jos meinaat ruukkua vaihtaa niin samallahan se poistuu ehkä mahdollisesti alkava home ongelmakin. Vaihat vaan mullat kans huljuuttelet käjen lämpösessä veessä pois mullan juurista ja lykkäät sit uuteen turpeeseen sen

PP

Ei kannata vaihtaa multia. Hometta tuskin on, eikä se haittaa kasveja vaikka olisi. Lisäksi noin pienet taimet ottaa helposti itseensä, jos niitä alkaa huuhtomaan.

JohnnyBlade

Yhen taimen olen saanut tapettua kun olen tuossa vaiheessa siitä juuret huuhtonu. Kymmeniä kuiten siirtäny. Mutta ainahan se mahollista on vaikka vähän isommastakin

neutraali

Ripsiäisteoria vahvistui tarkemmalla tutkimisella ja kasvi sai annoksen Provadoa suihkittavana versiona. Kiitokset vinkkejä tarjonneille :)

Wednesday

Kyllä se nyt pojat ihan homeeksi kostautui. Jollei sitten ole lunta tai helvetin hyvin hometta näyttelevää jotain. ;D Valkkasin kaksi, vaihdoin mullat ja pistin isompiin ruukkuihin. Tämänkin jälkeen mulla on vielä yhdeksän taimea, joten lisää raakkausta saattaa olla luvassa ihan tilanpuutteen vuoksi. Enpähän enää käytä noita turveruukkuja kun kerran homehtuvat noin helposti.


exa

Iltoja.

Tällä kertaa lähestyn teitä valkoisten kiteytymien kanssa (ks. todistusaineisto 1a-c). Kyseinen ilmiö esiintyy laajalti muutamien kasvien lehtien yläpinnoilla. Lehtien alapinnoilla ei mitään erikoista. Ödeeman tiimoilta tutkin asiaa, mutta mielestäni on huomionarvoista ellei peräti omituista, että kiteytymät ovat vain lehtien yläpinnoilla.

Todistusaineisto 1a-c: havainnollistavaa kuvamateriaalia.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Kiteytymät näyttävät aivan kuin olisin ripotellut karkeaa suolaa lehdille. Rapsuttaessa kiteytymät eivät kuitenkaan varise pois, vaan lähinnä kuluvat hieman. Hajuhavainnoin ei mitään raportoitavaa, nuha voi olla osasyy.

Kastelussa olen ollut varsin maltillinen ja kaikenmoinen lannoitus on ollut mitätöntä. Tosin männä viikolla karsin kasvien lehvästöä ja silppusin nypityt lehdet mullan pinnalle hajoamaan. Mielestäni tuo näyttää siltä, kuin kasvi yrittäisi poistaa jotain, mitä sillä systeemissään on liikaa. Katson miten asia kehittyy ja palailen asiaan.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Toni.A

^ Mitä ja miten paljon lannoitteita käytät, samoiten kysyisin vähän valaistuspuoltakin?

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

exa

Lannoitteita en ole käyttänyt ollenkaan lukuunottamatta merileväuutetta, jota olen kerran-kaksi kuukaudessa suihkutellut lehvästölle. Melko minimalistisella lannoituspolitiikalla liikenteessä siis.

Valaistus muttui aika tarkasti kaksi viikkoa sitten dramaattisesti. Yksi 45-wattinen ESLi sai väistyä 2x36-wattisen loisteputkivalaisimen tieltä. Värilämpötilat vaihtuivat myös: 4000K -> 6500K. Onko mahdollista, että valon suuri lisäys vaikuttaisi asiaan (valaistusta vaihdettuani kukkia ilmestyi runsaalla tahdilla, jotkut jopa hedelmöittyneet)? Kasveja tosiaan 11, mutta vain noin puolet kärsii em. oireista.

Vastasinko kysymyksiin tarpeellisen informatiivisesti?

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Whili

Lainaus käyttäjältä: exa - lokakuu 31, 2011, 08:56:08 ap
Lannoitteita en ole käyttänyt ollenkaan lukuunottamatta merileväuutetta, jota olen kerran-kaksi kuukaudessa suihkutellut lehvästölle. Melko minimalistisella lannoituspolitiikalla liikenteessä siis.
Onko mahdollista, että valon suuri lisäys vaikuttaisi asiaan (valaistusta vaihdettuani kukkia ilmestyi runsaalla tahdilla, jotkut jopa hedelmöittyneet)? Kasveja tosiaan 11, mutta vain noin puolet kärsii em. oireista.

Kyseessä saattaa olla siitepöly tai/ja kalkki.

Xbow

Niinpä, valaisimen vaihto saattoi vaikuttaa, mutta chlikasvin sisäinen chilimatiikka, joka riippunee useista asioista, kuten ravinteista, päätti vaan, että nyt on aika pistää hösseliksi :)
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti