Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

DoZe

Noh, tuossapa paras mitä onnistuin vanhalla kameran rähjällä ottamaan. Petopunkki etsimässä uhriansa (kuvaa klikkaamalla isompaa):



Edit: Se on siis se pienen pieni otus siinä keskellä kuvaa :)

Huru-ukko

marraskuu 17, 2011, 10:50:58 ap #521 Viimeisin muokkaus: marraskuu 17, 2011, 10:54:51 ap käyttäjältä Huru-ukko
Hurjan näköinen kaveri, kirjoittelehan kun ötököiden rivit harvenee... :).
Oliskos se tuossa, tosin lajeja taitaa olla satoja...

DoZe

Tuossa aamulla yritin tiirailla ripsiäisiä tahi niiden toukkia kasveista. Yhden ainoan toukan näin yhdessä kukassa. Joko ne oli menneet parempiin suihin tai sitten olivat vain piilossa. Pari päivää sitten niitä perskeleitä vilisi useampia jokaisessa kukassa.

sorrii

Mitenkäs, muuten, nuo petopunkit kulkee postissa näin talvella?!?
Vai pitääkö toimittaa jollain kuriiripostilla?
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

DoZe

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 17, 2011, 14:53:25 ip
Mitenkäs, muuten, nuo petopunkit kulkee postissa näin talvella?!?
Vai pitääkö toimittaa jollain kuriiripostilla?

Tulee next business day periaatteella ja hyvin pakattuna styroksiin joten eivät pääse kovin jäätymään matkalla. Ja mukana tulleissa ohjeissa oli myös maininta että paras lämpötila noille ennen varsinaista "actionia" on 10-15 astetta.

sorrii

Pirämpä harkinnassa. Jotenkin tuntuu silti vieraalta kutsua tuhansia uusia öttiäisiä viihtyisään asuntooni. Muijaa ainakin kauhistuttais ajatus PETO-luteista vuodevaatteissa ...

Eipä nuo ripsiäiset näytä paljon tuhoa aiheuttavan:
Mä havaitsin niitä joskus pari kk sitten ja joku täällä foorumilla diagnosoi Kalifornian ripsiäisiksi. Kasveja on tossa aika tiheästi vähän kaikkia lajeja, tai paljon: AC, LD, Fish Pepper, Cajamarca, Pink Habanero, jotain jalluja pariakin lajia ym. Osa on leikattu alas ja odottaa tietoa kohtalostaan. Pikku hyttysiä parveilee välillä paljonkin, esim keittiössä biojäteastian liepeillä. Voi olla toki täällä ekohuushollissa muutakin älytöntä elämää, kuten banani- tms kärpäsiä. Aji Cristalit tossa kukkii ja siellä täällä näkyy niitä ripsiäisiä kukkien sisällä. Ei kuitenkaan vaikuta että suurta haittaa olisi.

Oon kokoajan ollut kahden vaiheilla pitäisikö noita elukoita torjua, mutten ole tehnyt mitään, kun ei näytä kovin pahalta. Vituttaa lähinnä kun ne hyttyset tunkee suuhun kun yritän lukea sängyssä illalla. Helppo ratkaisu vois kuitenkin olla että kastelen kaikki kasvini kerrällä jossain kohtaa provado-litkulla, kun ne on vähimmillään, ja ennen uusien taimien idätystä.

Noi peto-punkit kyllä herättää uteliaisuutta. Jotenkin luulen, että pitäisi ostaa useampia pakkauksia niitä, kun on kasveja kolmessa huoneessa, eja useissa erillisissä ryhmissä .... Hintavaa!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Heittelin pienet raid-tujaukset kasvien mullille, loppu se v***n pörinä.
Nyt voi haukotella ilman että on suu täynnä harsosääskiä.

En tiedä tappoiko toukatkin, mutta uusitaan käsittely jos tulee tarvetta.  :)

sorrii

Ei ou tullut Raidia hommattua sen jälkeen kun viimeksi kaikki suihkin. Sprutzit'ia olisi (jossa samaa pyretriiniä tehoaineena) mutta on niin sotkuista ainetta, kun siinä on öljyä. Sehä on sumutettava aine joka suihkitaan lehdille, ja pitäisi tappaa toukat ja munatkin, joka kyllä on paha vale ... Raid taas haisee..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

DoZe

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 18, 2011, 12:22:19 ip
Jotenkin luulen, että pitäisi ostaa useampia pakkauksia niitä, kun on kasveja kolmessa huoneessa, eja useissa erillisissä ryhmissä .... Hintavaa!


Niitä tulee kyllä sen verran reilusti että yhden satsin pitäisi riittää melkoiselle chilimäärälle. Jossain muistan nähneeni tekstin (varmaankin tuo biotus.fi): Paha ripsiäistartunta, 250 petopunkkia / 100m². (Pullossa siis 5000kpl)

Huru-ukko

Tuolla annostuksellahan torjuisi kaikkien foorumilaisten ripsiäiset  :). Jos noita ötökkäinvaasioita tulee  kesällä, täytynee muistaa että myrkytönkin vaihtoehto on..... 8).

sorrii

Mä käsitin, että ne on jonkunlaisissa pusseissa joita ripustetaan kasvien oksille, eli tarvitaan ainakin yksi pussi jokaiseen kasvatuspaikkaan, nurkaan, ikkunaan ...
Jos 5000kpl tulee yhdessä putelissa, niin voiko niitä päästää jotenkin siitä kasveille ympäriinsä. Nuohan eivät lennä, enkä uskoisi että osaavat kävellä "1000km matkaa" keittiöstäni makuuhuoneeseen, esmes,.. ?!?
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko


Ripsiäiset   
Ripsiäispetopunkki
5000 punkkia (riittävyys 20 - 50 m2)
4 pussia 1000 punkkia / pussi. 1 pussi/joka kolmas kasvi

Biotuksen sivuilla ollut ohje. :)

DoZe

Muistinpas sitten neliöt ja määrät pahasti pieleen. Olisi pitänyt tarkistaa ennen kirjoittelua  :) Tuolla taas vähän sitten noista pullopedosta: http://www.biotus.fi/DowebEasyCMS/?Page=Ripsiaisetharraste

Yleisohje:
Pullopedot (ennakkotorjunta): 100 / m2 joka toinen viikko
Pullopedot (lievä-paha saastunta): 100-250 / m2 viikoittain
Pussipedot: 1 pussi / 2-3 pöytäneliömetri pussit vaihdetaan uusiin 4-8 viikon kuluttua

Tuon perusteella niitä pitäisi olla laittamassa viikoittain jos on kovin pahasti saastunut. Mutta sitten taas toinen ohje väittäisi vähän toista. ( http://www.biotus.fi/DowebEasyCMS/?Page=ripsiaispetopunkki )

Aikuinen Amblyseius cucumeris on noin 0,3 mm pituinen, väriltään kellertävä-punertava. Nuoruusvaiheet ovat lähes värittömiä. Petopunkin kehitys munasta aikuiseksi kestää 6-9 päivää (25 °C). Aikuinen punkkinaaras munii noin 2 munaa päivässä (25 °C) jopa kolmenkymmenen päivän ajan, mikäli niille on riittävästi ravintoa saatavilla. Viileämmissä olosuhteissa muninta hidastuu puoleen.

Eli tuon perusteellahan ne lisääntyvät kunhan ravintoa riittää. Eli luulisi sitten ongelman poistuvan kun nämä lisääntyvät ja syövät kaikki syntyvät ripsiäiset. Pitänee vähän tarkentavia kysymyksiä heittää Biotuksen suuntaan ja kysyä että pitääkö minun nyt tilata parin viikon sisällä toinen satsi että pääsen ripsiäisistä eroon lopullisesti.

slebachi

Huomasin Nagassa harmaata/hopeaa lehdissä. Onko tämä vakavaa? Ja mikä tämän aiheuttaa? Siinä on vähän turvetta lehdissä, että nuo ruskeat köntit ei ole mitään ötököitä.


Aku

^ Hopeanharmaita läiskiä ilmaantuu usein ripsiäisten kiusaamiin kasveihin.

slebachi

Tepsiikö Neem-öljy ripsiäisiin?

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: slebachi - marraskuu 21, 2011, 21:15:32 ip
Tepsiikö Neem-öljy ripsiäisiin?


Ehkäisevänä toimenpiteenä ehkä, mutta luulisin ettei tapa jo vauhtiin päässeitä yksilöitä. Raidia suosisin minä.
#816

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - marraskuu 22, 2011, 23:22:58 ip
Lainaus käyttäjältä: slebachi - marraskuu 21, 2011, 21:15:32 ip
Tepsiikö Neem-öljy ripsiäisiin?


Ehkäisevänä toimenpiteenä ehkä, mutta luulisin ettei tapa jo vauhtiin päässeitä yksilöitä. Raidia suosisin minä.


eikös se ollu viel niin että sinistä raidia? =tehokkaampi

Whili

Lainaus käyttäjältä: slebachi - marraskuu 21, 2011, 21:15:32 ip
Tepsiikö Neem-öljy ripsiäisiin?

Mäntysuopa- / vesiliuosta oon käyttänyt hyvällä menestyksellä.

slebachi

Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 23, 2011, 06:13:38 ap
Lainaus käyttäjältä: slebachi - marraskuu 21, 2011, 21:15:32 ip
Tepsiikö Neem-öljy ripsiäisiin?

Mäntysuopa- / vesiliuosta oon käyttänyt hyvällä menestyksellä.


Käytätkö Havu mäntysuopaa?


Joo voisi tuota raidia käydä ostamassa.