Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

Whili

Lainaus käyttäjältä: slebachi - marraskuu 24, 2011, 00:08:59 ap
Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 23, 2011, 06:13:38 ap
Lainaus käyttäjältä: slebachi - marraskuu 21, 2011, 21:15:32 ip
Tepsiikö Neem-öljy ripsiäisiin?

Mäntysuopa- / vesiliuosta oon käyttänyt hyvällä menestyksellä.

Käytätkö Havu mäntysuopaa?
Joo voisi tuota raidia käydä ostamassa.

Jeps. Ihan perus-mäntysuopaa, noin 5% liuosta.

Ryhis

Mäntysuoaa voi huoletta käyttää 10% liuoksenakin, ainakin itse teen näin ja saan mahtavan tahmaisen pinnan myös lehtien alle.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Horsester

Nyt kun puhutte ripsiäisistä niin aloittelija kysyy, mistä ripsiäisen ja harsosääskin erottaa? Täällä pörrää jotain pikkukärpäsiä ympäri kämppää ja en sitten tiedä, onko nuo vaarallisia kasveille. Hävisivät vähäks aikaa, mutta kun laitoin uusia itämään, oon joutunu melko kosteena niiden mullat pitämään ja sitten tuli taas lisää... :/

Huru-ukko

Harsosääski...... :)


Ripsiäinen.... :)

sorrii

Vai niin. Pitänee kysyä hammaslääkäritädiltä vaikka ensi käynnillä josko lainaisi niitä kiikarisilmälaseja ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 24, 2011, 17:43:07 ip
Vai niin. Pitänee kysyä hammaslääkäritädiltä vaikka ensi käynnillä josko lainaisi niitä kiikarisilmälaseja ...

Silloin kun mennään yli 50v. niin niitä tarvitaan......höhö
             Toinen vaihtoehto on Googlettaa itse eikä kysellä turhia  ;).

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Horsester - marraskuu 24, 2011, 14:10:40 ip
Nyt kun puhutte ripsiäisistä niin aloittelija kysyy, mistä ripsiäisen ja harsosääskin erottaa?


Eikös noilla ole selkeä kokoero? Ripsiäinen n. 1mm, harsosääski ainakin 2mm.
Lisäksi ripsiäisen siivet ovat rispaantuneet päistään, eikä se juuri pörrää huoneistossa. Tosin niitä on satoja eri lajeja, jotka voivat olla vähän erilaisia.

Harsosääski ei vahingoita lehtiä.

sorrii

Mitenkäköhän Google auttaa erottamaan ripsiäisen ja harsosääsken?? Onko Googlella joku mikroskooppipalvelu ;)

..eikun, joo...

Mä sain tässä ketjussa muutama sivu aikaisemmin diagnoosin: Kalifornianripsiäinen. Peruspokkari Canonilla sain jonkunlaisen kuvan.
Siinä kohtaa nuo oli sellaisia pieniä pari milliä pitkiä tuhatjalkaisia jotka juksenteli Cajamarcan kukissa mutkitellen ja ympäriinsä. Mähän kyllä erotan ne kun otan ne lasit pois! Ikää on 52 ja miinusta 5 linsseissä. Nyt noita pikku hyttysiä lentelee jonkun verran ympäriinsä, muttei kasveissa mitään pahoja vaurioita ole. En siis ole torjunut vieläkään niitä.

Muutamassa kasvissa tulee nytkin uutta satoa, tai sato jatkuu vielä. Ehkäpä ennen uusia taimia täytyy joku myrkkytys tehdä: provadokuuri varmaan ...

Lälläriripsiäisiä ne taitaa olla. Edellistalven kirvainvaasio oli paljjonn rankempi.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

slebachi

Kuinkas usein tuo mäntysuopakäsittely kannattaa tehdä?

Whili

Lainaus käyttäjältä: slebachi - marraskuu 25, 2011, 15:50:48 ip
Kuinkas usein tuo mäntysuopakäsittely kannattaa tehdä?

Mulla on ripsikset uskonut kerrasta, mutta kait tuota voi suihkutella uudelleeen jos elämää näkyy, luonnontuotettahan tuo on.

slebachi

Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 25, 2011, 15:55:10 ip
Lainaus käyttäjältä: slebachi - marraskuu 25, 2011, 15:50:48 ip
Kuinkas usein tuo mäntysuopakäsittely kannattaa tehdä?

Mulla on ripsikset uskonut kerrasta, mutta kait tuota voi suihkutella uudelleeen jos elämää näkyy, luonnontuotettahan tuo on.


Toivottavasti mullakin uskoo kerrasta. Luulen että täällä lentelee harsosääskiä, pitänee tehdä ansa heille. ;)

Pawni

http://fi.wikibooks.org/wiki/Kodin_ruukkukasvit/Hoito-ohjeita#Ravinneongelmat

Tuli tällänen äsken vastaan, näyttäis ihan pätevältä pikaoppaalta erinäisten ongelmien ratkaisuun.
Ensimmäistä satoa odotellessa... :)

slebachi

Mikähän näitä suippopaprikoita vaivaa? lehdet käpristyy ylöspäin ja lehdet vaalenee.



Nizo

Lainaus käyttäjältä: slebachi - marraskuu 27, 2011, 01:01:27 ap
Mikähän näitä suippopaprikoita vaivaa? lehdet käpristyy ylöspäin ja lehdet vaalenee.



Oletko vielä mitenkään lannoittanut?

slebachi

Lainaus käyttäjältä: Nizo - marraskuu 27, 2011, 09:00:33 ap
Lainaus käyttäjältä: slebachi - marraskuu 27, 2011, 01:01:27 ap
Mikähän näitä suippopaprikoita vaivaa? lehdet käpristyy ylöspäin ja lehdet vaalenee.



Oletko vielä mitenkään lannoittanut?


Muutama päivä sitten kastelin 1ml/1l biogrowilla.

Wahi

joulukuu 04, 2011, 12:36:17 ip #555 Viimeisin muokkaus: joulukuu 04, 2011, 12:38:57 ip käyttäjältä Wahi
Tervehdys,

mikä on tämä otus? Joku aika sitten sisälle tuotu annuum on kärsinyt tämmöisestä. Onko tämä nyt se kuuluisa vihannespunkki? Pientä seitintapaista on (ylimpiin) kasvupisteisiin ja haaroihin ilmestynyt. Vedellä olen sumutellut muutamaan otteeseen mutta näyttäisi aina vähän ajan kuluttua tulevan uudelleen. Altakasteluruukussa majailee eli multa on päältä kuivaa ja soraakin on. Tosiaan lehdet on vähän kärsineen näköiset ja nuo kasvupisteet mutta muuten hyväkuntoisen näköinen. Poditkin on kypsyneet mutta kukkimaan ei ole uudelleen ruvennut vaikka onkin valon alla sisällä.



Parii kuvaa vielä tuhojäljestä:






Asia nyt ei varsinaisesti ole vakava, sain isomman sadon kuin osasin odottaa ja vieläkin on sisälle tuotua tuottanut satoa eli ei haittaa vaikka pitäisi heittää koko kasvi pois, ensi kaudelle kuitenkin eri kuviot. Mietin vaan jos olisin bonsaita kokeillut, sen verran on hyvin varsi puutunut ja suht kompaktin kokoinen ollut aina tuo.

EDIT: Niin ja huomasin tänään muutamilla lehdillä pieniä, ohuita, ehkä 1mm pituisia kellertäviä pötkylöitä. Toukkia? Välillä myös lentelee jotain pikkuperkeleitä puskan lähellä. Heh, parempi että tulee örkki-invaasio nyt kauden päätyttyä, itse kausi meni täysin ilman tuholaisia.

Wahi

Kai se pitää mäntysuopaa kokeilla. Tällä hetkellä puskassa on paljon kypsää jotka poimin varmaan ihan lähipäivinä ja sitten vaikka se suihkuttelu.


Mites, jos haluan tehdä tuosta bonsain ja leikkaisin lähes kaiken vihreän pois ja muut bonchin alkuun liittyvät toimenpiteet, mitä luulette, hoituisiko ötökkäongelma ehkä sillä?

JarnoJ

Morjesta!

Alkuun sanottakoon, että nyt ei oo pistää kuvaa. Asia kuitenkin niin että kasvit kuolee pystyyn ja tiputtaa kaikki lehdet. Näyttää/tuntuu että kuivuvat.

Kasvit on ollut loiteputken alla aikasemmin ja nyt pistin ne boxiin ja 70w monimetallin alle. Voiko kasvit todellakin ottaa noin paljon nokkiinsa pelkästä valon vaihdosta? teltassa ilmanvahtoa hoitaa 125mm ulostulolla oleva kanava puhallin merkkin on ruck ja muistaakseni joku 40wattia tehoa. En muista imutehoa, mutta olisko joku 225 ja jotain yksikköä. Eli ei pitäis olla liian kuumakaan.

Mitään muuta siis en ole tehnyt kun vaihtanut toisen valon alle. Eikö monimetalli sovi chileille? Mitään muuta muutosta ei ole tullut kuin tuo valo, joten se varmaan on ongelma. Valon ja chilien välillä on kuitenkin 60-70cm.

Nyt jotain on tehtävä!
A: pistänkö kaappiin 400w suurpainenatriumin? ainakin olis ehkä parempi valonspektri
B: pitääkö käydä ostamassa joku esli? Minkähän kokoinen olis hyvä tollaseen 90x90x160 telttaan?
C: Parempia ehdotuksia...

Xbow

Lainaus käyttäjältä: JarnoJ - joulukuu 07, 2011, 16:17:14 ip
Nyt jotain on tehtävä!
A: pistänkö kaappiin 400w suurpainenatriumin? ainakin olis ehkä parempi valonspektri
B: pitääkö käydä ostamassa joku esli? Minkähän kokoinen olis hyvä tollaseen 90x90x160 telttaan?
C: Parempia ehdotuksia...


Varmaan osastoon Cee menee. Jotenkin tuntuisi siltä, että ongelma piilisi juuripuolella ja / tai olosuhteiden vaihtumisessa. Ovathan taimet reilun kokoisia? Pienet taimet ottavat nopeista olosuhteiden muutoksista helposti nokkiinsa. Kaipaavat vähän kosteutta, jotta jaksaisivat juurillaan imeksiä tarvittavan määrän vettä. Rajulla ylikastelulla saanee myös juuret tehottomiksi / mädiksi. Ja ravinteiden puute kellastuttaa lehtiä, kaipaavat ravinteita. Itse pitäisin pikkutaimia loistareiden alla niin pitkään, kunnes ne ovat riittävän kokoisia vaikkapa 10l kasvatusastiaan, ravinteikkaaseen, liki märkään sekä _ilmavaan_ multaan. Ja riittävän kokoisia ne tuntuvat olevan viimeistään palttiarallaa silloin, kun alkavat tekemään nuppuja ja paljon juuria näkyyy mullassa.

Esimerkiksi tämän kuvan tsilit ovat olleet jo ehkä pari viikkoa totaalisen valmiita lopulliseen kasvatusastiaan

Ja nämä tsilit alkavat pikkuhiljaa olemaan valmiita "lopulliseen" ruukkuun, näkee että niillä on terveet juuret Mikäli tsilit ovat tämän kuvan tsilejä pienempiä, saavatten ne tarvittavan valon loistareista loistavasti.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: JarnoJ - joulukuu 07, 2011, 16:17:14 ipVoiko kasvit todellakin ottaa noin paljon nokkiinsa pelkästä valon vaihdosta? teltassa ilmanvahtoa hoitaa 125mm ulostulolla oleva kanava puhallin...

Saisiko vetoa?
Oletko mittaillut lämpöjä?

Nehän saattavat kasvattaa uudet lehdet, kunhan ovat tottuneet uusiin oloihin. Älä vain pidä kovin märkänä tai juuret mätänevät. Kokeile vaikka sormella aika syvältä ellei ruukun paino kerro sinulle mitään.