Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: eetuk - helmikuu 14, 2013, 08:40:21 ap
Kastellu olen kun multa tuntuu kuivalta päältä. En sitten tiedä miten mullan sisältä, mistäs sitä tietää.



Jos poraat sen sormesi vähintään viiden sentin syvyydelle ja siellä on vähänkin kosteaa, älä kastele.

Lainaus käyttäjältä: eetuk - helmikuu 14, 2013, 08:40:21 apEn oikein tiedä mikä tohon kasteluun olisi hyvä nytkkisääntö, kun ei tuota mullan kosteutta oikein tiedä, ilman mitään kosteusmittareita.

Halvin mittari, ihan ilmainen on ihmisen lihasmuisti.
Kokeile ruukun painoa kädelläsi. Aika pian opit huomaamaan, milloin se on kevyt, milloin raskas. Mullasta poistuu puolet painosta, kun se kuivuu, kyllä sen jo huomaa.

Lightweight

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 14, 2013, 13:07:19 ip
Halvin mittari, ihan ilmainen on ihmisen lihasmuisti.
Kokeile ruukun painoa kädelläsi. Aika pian opit huomaamaan, milloin se on kevyt, milloin raskas. Mullasta poistuu puolet painosta, kun se kuivuu, kyllä sen jo huomaa.


Totta ruukut on "höyhenen kevyitä" kun itselläni esiintyy vasta kastelun tarvetta..
Jaaha, jäljet johtaa puuhun- epäilemme oravaa...
Mitä harrastus toimintaan tulee se on kaikki tai ei mitään.
Joka pojan lavuaarista ei kärmestä ole tullutkaan.

wille

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 14, 2013, 13:07:19 ip
Halvin mittari, ihan ilmainen on ihmisen lihasmuisti.
Kokeile ruukun painoa kädelläsi. Aika pian opit huomaamaan, milloin se on kevyt, milloin raskas. Mullasta poistuu puolet painosta, kun se kuivuu, kyllä sen jo huomaa.


Nollapostauksen uhallakin julistan tätä samaa sanomaa.

On toki ärsyttävää nostella kahdeksaakymmentä parin desin jugurttipurkkia ahtaassa taimikasvatustilassa, mutta vielä ärsyttävämpää on vaurioittaa, tai peräti tappaa kaikki samalla kastelualustalla majailevat chilit liikakasteluun. ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

sorrii

Mikä chilejäni vaivaa??  ??? ::)
Vastaan itse:

Päätin hankkiutua eroon harsosääskistä ja tehdä taktisen ennaltataehkäisevä iskun koko asuntooni Cooper Puutarhasprayllä. Noita pikkuitikoita kun on pyörinyt jokapuolella pitkin talvea ja nyt on muutamia taimiakin tulossa. Näyttivät ittiäiset viihtyvän huolestuttvasti nimenomaan taimilaatikossa.

Sumuttelin viime lauantaina kaikki kasvit läheltä [=ohjeen mukainen ~40cm] ja lisäksi sumuttelin ympäriinsä joka huoneessa muutaman sekunnin; ja menin yökylään.
Tiistaina jo näkyi ensimmäisiä itkoita lentelemässä tässä tietokonenäytöllä ja muuallakin.
Sumuttelin uudelleen; tällä kertaa vähän hillitymmin. Erityisesti sumuttelin kookoskudussa elävien juurelle.

Nythän näyttävät aika monen kasvin latvat "paleltuneen". Uudet pienet lehdet ovat järjestään vaalenneet. Eivät kyllä ihan kuolleita, onneksi. Chinenset ilmeisestikin ovat aika herkkiä tuollaiselle kylmälle suhkulle, mutta huomasimpa jopa lemondropissa paleltuneita latvoja ... Taimet huolestuttaakin vähän.

Arvasinkohan oikein?? Enpä huomannut varoa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

Itse en ole koskaan uskaltanut metriä lähempää sumutella, mutta se onkin kai sitten ollut ihan viisasta, koska minkäänlaisia vioituksia ei minulla ole näkynyt ja sama aine käytössä.

Raumala

Itsekkin tullut palelletettua lehtiä, sitten tein siirrettävän pahvisuojan hahlolla, sumuttelein pelkästään pintamullan ja aluslautasen -> 4-5 kertaa tuli sumuteltua 5-7 päivän välein ja sillä noista pääsin eroon. En näe tarvetta enää sumutella lehtiä kun mullastahan ne tulevat.

Ryhis

En ole kyllä havainnut mitään vaalenemista paleltumisen yhteydessä. Lehdet ja varret pikemminkin tummuvat ja menevät aivan lötköiksi.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

wille

Jep. Uudet pienet lehdet ovat usein varsin vaaleita ja tämä on seurausta ainoastaan normaalista terveestä kasvusta. Sitä ei kannata sekoittaa paleltumiseen.


Tässä nyt on kyseessä toki vielä pieni taimi, mutta esimerkiksi talvetettujen rehujen uusi kasvusto näyttää usein samalta. Se on se paljon puhuttu kasvuspurtti.

Auringon polttamat lehdet kyllä vaalenevat ja muuttuvat läpikuultaviksi, ennen lötkähtämistään.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

sorrii

Toivon toki että olisi vaan joku kasvuspurtti. Aika selvästi nuo vaalenneet lehdet ilmestyivät ensimmäisellä sumutuksella. Toisen[kin] kerran sumuttelin aika kiireessä enkä huomannut varoa. Ja vaalenneita latvoja tuli lisää. Yhdellä pienellä TSMB-bonchilla näkyy lisäksi putoilleen nuppuja...

Kyllä mä aika varma olen yhteydestä tähän sumutteluun. Ennen ei ole vastaavaa näkynyt; ennen en ole sumutellut.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Hubert

Kertokaas vesiviljelijät, että meneekö tällainen vaaleneminen vielä tuon nopean kasvun piikkiin?



Kasvi bublerissa ja päällä möllöttää 400W natikka.
Lantana Yaran calcinit+hydro 1:1. EC 1,2. pH 5,9.

wille

Lainaus käyttäjältä: Hubert - helmikuu 16, 2013, 14:34:06 ip
Kertokaas vesiviljelijät, että meneekö tällainen vaaleneminen vielä tuon nopean kasvun piikkiin?


En lue itseäni vesiviljelijäksi, mutta väittäisin tuon olevan todiste erinomaisen voimakkaasta kasvusta. ;)
Noi alemmat lehdethän on jo hiukan alkaneet tummua näihin ihan uusiin verrattuna.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

sorrii

Minä - vajavaisella kokemuksellani - katsoisin tuon vaalenemisen johtuvan laihasta litkusta: Näyttäisi olevan chinense joka tykkää ärtsimmästä liemestä (luulen...)

EC 1.2 on melkein taimille tarkoitettu. Mä laittaisin 2 ..
Mikro-Mato-setin ohjeilla sen pitäisi olla 1,6

PS. Mun aikasempi epäilys omieni "jäätymisestä" ponnekaasujen kylymään pitää edelleen. Sitä vaalenemista kun näkyy kaikissa kasveissa oli ne sitten hyvässä tai heikommassa valossa; uusissa ja vanhoissa mullissa ja muissa alustoissa. Kehottaisin varomaan suhkuttelemasta spraytä kovin läheltä suoraan kasveihin ....  ??? ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Snattu


Clavo, Red tekee tällaista.

- Lehtisuonien välit ovat ruskeat
- Uudet lehdet tippuivat omia aikojaan
- Näyttää hieman siltä että kasvi on palanut. Ei se kuitenkaan kovin lähellä loisteputkia ole ollut
- Ötököitä en etsimällä löytänyt


Kaksi Purple Haleliani taasen rullailee lehtiään
Ödeema? en ole kuitenkaan kauheasti lannoittanut. Magnesiumin puute?
Tämä näyttäisi olevan pikemminkin lajikkeelle tyypillistä. Viime vuonna minulla oli myös kaksi Halelia ja tekivät samaa. Foorumin hakutoiminnolla löysin myös muita tapauksia.

unenkuva

Ylemmässä kuvassa multa näyttää märältä. Kuinka paljon olet kastellut? Itse veikkaisin ylikastelua diagnoosiksi

Snattu

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - helmikuu 17, 2013, 11:33:24 ap
Ylemmässä kuvassa multa näyttää märältä. Kuinka paljon olet kastellut? Itse veikkaisin ylikastelua diagnoosiksi


Ei multa mitään järin märkää ollut kuvaamishetkellä, mutta ruukunvaihdon yhteydessä lotrasin tuonne reilusti vettä, eli saatat hyvinkin olla oikeassa. Katsellaan josko vaurioiden eteneminen loppuisi.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Hubert - helmikuu 16, 2013, 14:34:06 ip
Kertokaas vesiviljelijät, että meneekö tällainen vaaleneminen vielä tuon nopean kasvun piikkiin?

Kasvi bublerissa ja päällä möllöttää 400W natikka.
Lantana Yaran calcinit+hydro 1:1. EC 1,2. pH 5,9.


Jos olis Orange Scorpion tai Limo niin sanoisin lajikkeesta johtuvaksi. Näyttää kuitenkin että lehtisuonien välit alkavat vaaleta. Bubblerikasvisi taitaa olla nälissään. Vaida litkut ja nosta EC 1,8 paikkeille. Viikon kuluttua EC 2,0. Jos olisi NFT:ssä niin EC 1,5 riittäisi muttei nähtävästi bubblerissa.

koomikko

Snattu - tuossa alemmassa kuvassa voi olla kyse vain kuivasta huoneilmasta. Itellä ainakin noi käpristelyongelmat helpottu kun aloin kuivata pyyhettäni chilien vieressä.
"Kokemus on sitä että tunnistaa virheensä tehdessään sen uudestaan" - Franklin Jones

koomikko

Onkohan mulla joku punkki-ongelma tai ripsiäisiä?
Tuntuu noi kasvupisteet kuivuvan ja kaikki alalehdet on tippuneet tässä talven mittaan. Samantyyppistä kitukasvua on havaittavissa muissakin kasveissa mutta ei yhtä voimakkaana. Mitäköhän näille pitäisi tehdä? Kompostoida? Herpiilisidiä?
Kasvit on maitotölkin puolikkaassa ja saa puutarhan kesää 1-2krt/kk näin talvella.



"Kokemus on sitä että tunnistaa virheensä tehdessään sen uudestaan" - Franklin Jones

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: koomikko - helmikuu 19, 2013, 16:18:44 ip
Onkohan mulla joku punkki-ongelma tai ripsiäisiä?

Eipä noissa kuvissa näy erityisiä ripsiäisen vaurioita. Niiden pitäisi näyttää tältä: http://chilivaari.blogspot.fi/2010/06/ei-toivottuja-vieraita_05.html

Suurennuslasilla voisit tietysti tutkia begoniapunkkien varalta, mutta eivät ihan näytä siltäkään.

Talvi tuollaista tekee tropiikin kasveille ja mullan vaihto voisi olla jo paikallaan: http://chilivaari.blogspot.fi/2013/02/habanero-ei-voi-kovin-hyvin.html

koomikko

helmikuu 19, 2013, 16:53:31 ip #1079 Viimeisin muokkaus: helmikuu 19, 2013, 17:00:23 ip käyttäjältä koomikko
Kiitos nopeasta vastauksesta. Pistetään tuoreeseen multaan sitten, onhan se kevät tässä jo ovella muutenkin. Taidan kuitenkin tehdä pari herpiilisidi käsittelyä varmuuden vuoksi.
"Kokemus on sitä että tunnistaa virheensä tehdessään sen uudestaan" - Franklin Jones