Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

turaukko

kesäkuu 12, 2013, 19:45:50 ip #1380 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 12, 2013, 20:41:38 ip käyttäjältä turaukko
Lainaus käyttäjältä: PP - kesäkuu 12, 2013, 19:13:47 ip
Lainaus käyttäjältä: turaukko - kesäkuu 12, 2013, 17:36:26 ip
Nyt on jokin öttiäinen tehnyt pesänsä Aji Cristalin uuteen kasvustoon. Noita ei vielä epidemiaksi asti ole. Tuo on tumma piste, silmällä havaittava. Kokoa ehkä arviolta 0,5-1mm. Harmi, kun minun kameravehkeillä ei tuon lähemmäksi kaveria päässyt, mutta onnistuuko tuosta mitään päättelemään?


Täysin ystävällisenä vinkkinä: tuon tasoisia kuvia ei kannata lähettää eikä niistä ole mitään hyötyä. Ota vaikka paljon kaempaa kunnolla tarkennetut kuva ja rajaa sitä. Mahdotonta sanoa ötökästä mitään, mutta voi olla harmitonkin. Näkyykö vaurioita?


No juu, myönnettävä on, että asiallinen huomautus oli. Tuo oli kroppi. Tuossa alkuperäinen:



Nuppuja on tippunut, sen takia aloin tarkemmin tutkimaan tuota. Tuota on vasta kasvin alaosassa, yläosaan ei ole epidemia levinnyt. Ruiskutin juuri kasviin "herpisiilit" (vai mikä sen mäntysuopa, rypsiöljy, alkoholi + vesi sekoituksen nimi olikaan).

Kiitos chilivaarille vinkistä.

sorrii

Hyvänä huonona esimerkkinä taas voin todeta eilen sumutelleeni kaikki kasvini Spruzitilla sekä perään varmuuden vuoksi Cooper Puutarhasprayllä...  :-[ :-[ :-[

Minähän en jaksanut suurta nummeroa tehdä talvella [enkä edellisenäkään] kun Aji Cristaleissa veti lehdet laikuille ja jossain kohtaa näkyi jo selkeitä seittejä ja tarkkaan likinäköisillä [-5; -5.5; cyl.1] silmilläni katsoen näin pikku hämiksiä juoksemassa lehdillä. Yksitellen olen sumutellut kasveja välillä kylppärissä kun näyttivät punkit tekevän jo jonkunlaista tuhoa. Keväällä sumuttelin koko kämpän Cooperilla ja siinä sivussa palellutin kaikkien taimieni latvatkin...

Kuukausi sitten havaitsin sitten ripsiäisiä yhdessä samaisessa AC'ssa ja tein Provadoiskun [murskatuilla ja veteen liotetuilla pillereillä] kaikille kasveille.
Siitähän sitten -kai, eli arvaten- lähtivät punkit taas leviämään. Provadohan kuulemma jopa saa punkit lisääntymään!

Pari viikkoa sitten jouduin leikkaamaan aika monelta jo isolta annuumilta suurimman osan lehdistä ja taas sumuttelemaan ...

Eilen sumuttelin kuten jo mainitsin ...  :-\

Jälkiviisaana voisin todeta ettei ehkä olisi kannattanut säilyttää niin paljon vanhoja kasveja talven yli;
Ja samaan aikaan idättää "sataa" uutta taimea;
Eikä ehkä olisi ollut viisasta sekoittaa pakkaa käyttämällä neljää ei kasvualustaa ja menetelmää [turve, kookos, hydrosora, kivivilla; bubleri, ebbi, nft, pellepeloton]
Kaksiossa joka on täynnä muutenkin tavaraa on aika hankala hallita ja hoitaa moista puutarhaa loppukeväästä ....

Juuri äsken tilasin hienon luupin Kiinasta ~3,50€: 45X suurennos kahvan kanssa - ledivalot AAA-pattereilla:
http://dx.com/p/handheld-21mm-40x-magnifier-with-white-2-led-light-3-x-aaa-65853

Syksyllä kunhan olen kärrännyt kottikärryillä satoni tuolta plantaasiltani aion hävittää pääosin kaikki vanhat kasvit ja varaudun idättämään puhtaaseen kämppääni seuraavat. Voi olla että jonkun kymmenen hienointa puskaa kuitenkin säästän tuholta  8) 8) 8) 8) 8) ... mikäli tunnen yhtään itseäni ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

bobster

Nagan podi tummuu ja siinä on pieni reikä.


Ulkona on ollut sateessa ja paisteessa. Halkaistuna ei muuta erikoista näkynyt, kuin muutama tummunut siemen.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

sorrii

Joku etana [tai toukka?!] tykkää nagasta  8)

Mulla oli viime kesänä tunneleissa monenlaisia chilejä, ja jotkut [suippopaprika, "kashmiry" ja cheyenne] houkutteli etanoita. Varsinkin niissä paprikoissa joita poimin ja söinkin, oli reikiä ja joskus etana sisälläkin. Osa lajeista sai olla ihan rauhassa. Hiljattain muuten huomasin, että samaisen paikan etanat tykkää rocoton lehdistä! ...perkeleet  >:(
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

Onko tietoa tai havaintoja uuden kasvun lehtien kärkien ja reunojen kuivumisesta? Tuollaista on rajoitetussa määrin muutamassa ebbissä majailevassa baccatumissa, muttei kaikissa eikä koko kasvin uusissa versoissa. EC on reilut 2 ja pH 6,0 joten ainakaan lannoitusta on vaikea syyttää. Ötököitä ei näy, ja kasvupisteet näyttää terveiltä.






-V-

^^^ Tuo tummuminen on ihan normaalia, kun saavat aurinkoa.

Reikä sensijaan ei ole. Maailmalla esiintyy sellaisiakin veijareita, jotka käyvät munimassa podiin ja toukat sitten kehittyvät siellä sisällä. Pitäisi kyllä näkyä jotain mellastuksen jälkiä sisällä. Pikagoogletuksella ei myöskään löytynyt mainintaa ko. veijareiden esiintymisestä Suomessa.

Saattaa olla joku satunnainen perhosen tms. toukka. Tarkkailisin tilannetta ja palaisin asiaan, jos reikiä ilmestyy enemmän.

Ja tosiaan, joku etanakin voi kai tuollaista jälkeä tehdä.

bobster

Lehdet terveet, mitä nyt vanhoissa kaiken näköistä. Ötököitä on vaikka muilla jakais, lähinnä petoja, kuten hämähäkkejä, ampiaisia ja hyrräpunkkeja. Tummia kohtia luulin kylmästä johtuviksi, mutta ei kylmä kai reikiä poraa ja siemeniä tummenna.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

wille

Lainaus käyttäjältä: bobster - kesäkuu 17, 2013, 17:12:57 ip
Lehdet terveet, mitä nyt vanhoissa kaiken näköistä. Ötököitä on vaikka muilla jakais, lähinnä petoja, kuten hämähäkkejä, ampiaisia ja hyrräpunkkeja. Tummia kohtia luulin kylmästä johtuviksi, mutta ei kylmä kai reikiä poraa ja siemeniä tummenna.


Mulla vastaavaa jälkeä teki toukat. Tuhosivat varmaan pari tusinaa hedelmää tuolla tavalla. Jokos kerkesit leikellä tuon auki ja vilkaista sisään?
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

bobster

Vilkaisin sisään, eikä siellä näkynyt muuta erikoista kuin reiän kohdalla tummuneita siemeniä.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Feint

Mistähän johtuu kukkien kuivuminen? Mun Bolivian Rainbowssa on kukat alkaneet kuivua ja tippuvat sitten pois.

Seppo

Lainaus käyttäjältä: Feint - kesäkuu 18, 2013, 07:18:48 ap
Mistähän johtuu kukkien kuivuminen? Mun Bolivian Rainbowssa on kukat alkaneet kuivua ja tippuvat sitten pois.


Ehkä ne on hedelmöityneet ja niistä alkaa kasvaa podeja? ???

Feint

Lainaus käyttäjältä: Seppo - kesäkuu 18, 2013, 08:37:14 ap
Lainaus käyttäjältä: Feint - kesäkuu 18, 2013, 07:18:48 ap
Mistähän johtuu kukkien kuivuminen? Mun Bolivian Rainbowssa on kukat alkaneet kuivua ja tippuvat sitten pois.


Ehkä ne on hedelmöityneet ja niistä alkaa kasvaa podeja? ???


Nää kuivuu eri tavalla, kuin ne joista kasvaa podeja :( kukat saattaa kuivua kokonaan auki ja siis kirjaimellisesti kuivuvat, eivät lakastu tms.

Fredrik-flugarn

kesäkuu 20, 2013, 17:53:33 ip #1392 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 20, 2013, 17:56:49 ip käyttäjältä Fredrik-flugarn
Voinko jotenkin huijata minun pubet kukkimaan?  Olen hissun kissun vähentämässä typen osuus lannoitelitkussa mutta ku haluisin kukkia nyt... Tai eilen ;D Tasapainoilen Nutriforten kastelulannoitteella ja Kekkilän syyslannoiotteella (miks nyt käytäisin joku toimiva setti?) EC noin 3.2 Valo ei tietty pahemmin katon alla ole tällä hetkellä mutta kyllä luojan natikka taas laskee... Että sillai. 1-1,5metriset köynnösmaiset muuten terveen oloiset rehut.

Niin... Vanhojen lehtien kärjet ovat kellertäviä. Onko joku pubejuttu tai syy vianetsintään?

Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

PP

Lainaus käyttäjältä: Fredrik-flugarn - kesäkuu 20, 2013, 17:53:33 ip
Voinko jotenkin huijata minun pubet kukkimaan?  Olen hissun kissun vähentämässä typen osuus lannoitelitkussa mutta ku haluisin kukkia nyt... Tai eilen ;D Tasapainoilen Nutriforten kastelulannoitteella ja Kekkilän syyslannoiotteella (miks nyt käytäisin joku toimiva setti?) EC noin 3.2 Valo ei tietty pahemmin katon alla ole tällä hetkellä mutta kyllä luojan natikka taas laskee... Että sillai. 1-1,5metriset köynnösmaiset muuten terveen oloiset rehut.

Niin... Vanhojen lehtien kärjet ovat kellertäviä. Onko joku pubejuttu tai syy vianetsintään?


Eiköhän pääsyy ole valon puute, mutten myöskään antaisi noin vahvaa lannoitusta kuin kunnon paisteessa. Kokeile laskea EC puoleen tuosta. Onhan yön ja päivän lämpötilassa selvä ero eikä toisaalta päivällä yli 30?

Vanhoista lehdistä ei kannata välittää, jos uudet on kunnossa.

Fredrik-flugarn

Samoilla linjoilla ollaan näköjään... Tosiaan joku lehti on vähän överi-korppu/veneen näköinen. koklaan jossain EC 2-2,5 maissa. Ei vielä mitään ödeemakiteitä tai vastaava kuitenkaan. Pelleilen lasien kanssa vähän villimmin vielä kun chinenset saa vaan podit kii... Pieni ristiriita lajien kesken. ;D

-No... Kohta rehut valtaavat parvekelasinkin ::)

Kiitos henkisesta tuesta!
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

sorrii

Yksi Hamppulamppukaupan kaveri kertoili työskennelleensä jossain puutarhalla [tomaatti?] jossa harrastettiin kukittamista PK-lannoitteella [jota syyslanta vastaa aika hyvin]: Annetaan kasvin päästä kuivumaan niij että lerpattaa, ja sitten tömäys pelkää PK'ta ... tai sitä syyslannoitetta. Kun alkaa kukkimaan palataan normilannoitukseen.
Mä tuota kokeilin keväällä parilla kasvilla ja rupesivathan nuo kukkimaan: tiedäsitten olisivatko jo muutenkin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Fredrik-flugarn

Olen leikkinyt ajatuksella... Talvella pakotin (luulen ainakin) pohjoisikkunan chinenset kukkimaan pklla. Nyt aristaa vähän kokeilla ku on 8 samassa röörissä ja samasta resosta juovatkin. Kuivausvaihe taitaa jäädä pois ku vaatisi melkoinen täsmäisku putkihypdrossa ettei kuivuu liikaa yhtäkkiä...
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

Petteri.H

Moro.
Oiskohan kellään tietoa mikä riivaa tota hot carrottia, kun lehdet meinaa kurtistua kokonaan.
Kasvaa sangossa Biolanin kasvuturpeessa ja lannaoitteena on puutarhan kesää alle ohjeistuksen.
Vieressä oleva hot tomato näyttää eri terveeltä.


Linkki isompaan kuvaan: http://i8.aijaa.com/b/00469/12369672.jpg

jannes81

Mitkä syyt voivat aiheuttaa uusien kasvupisteiden tummumisen ja pois kuihtumisen joissakin kasveissa? Esim Aji Fantasy.  Muuten ihan ok, on isoa podia siinä killumassa. Kasvi on aika pieni.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: jannes81 - kesäkuu 25, 2013, 23:17:50 ip
Mitkä syyt voivat aiheuttaa uusien kasvupisteiden tummumisen ja pois kuihtumisen joissakin kasveissa? Esim Aji Fantasy.  Muuten ihan ok, on isoa podia siinä killumassa. Kasvi on aika pieni.


Esimerkiksi punkit.