Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

Diego

Osaisko joku arvioida kuvan perusteella mistä olosuhteesta nuo mun chinenset on vetässy herneet nenään? Kaikki chinenset vähän tollasia hailakoita/kellertäviä ja joissaki vähä tummaakin. Suurin osa on puskenut jo tuommosta oikeen lehden alkuakin, mutta näyttäis että ei oo muutamin päiviin oikeen edennyt.



Baccatumit taas puskee pirtänä koko ajan uutta lehteä, eikä niiden kanssa mitään ongelmia.

Chilivaari

Onko kylmä?
Tai harsosääskiä ilmassa.

Diego

Päivisin sellaset 26-27 astetta. Öisinkin pysyy päälle 20 asteen. Harsosääskiä näkyi alussa jonkin verran. Loppiaisena vaihdoin kaikkiin kiehuvalla vedellä desinfioidut mullat ja sen jälkeen ei oo näkynyt yhtäkään. Voiskohan sitte olla että oireilee mullan vaihdosta tai sitten niiden pikkuperkeleitten toukat on jo kerennyt tuhoamaan noiden juuria... Olisikohan mitään mitä kannattaisi tehdä vai pitääkö vain odotella ja toivoa parasta  ???

tp.teppet

mikäköhän tälle yhtäkkiä tuli? toivottavasti kuva näkyy C.baccantum Naranga kyseessä. Yhtäkkiä osaa lehdistä veti kerälle ja roikutti. ajattelin että vettä pyytää ja kastelin mutta ei näytä ryhdistymisen merkkejä. ei mielestäni liikakastelua eikä se nyt kuivuudestakaan ole nokkiinsa voinut ottaa, kun useamman kerran päivässä tulee seurailtua noiden vointia. Hyvin kasvoi eikä mitään oireita ennen kuin yhtäkkiä alle vrk teki tuon. Erityisesti kuvassa etualalla oleva lehti on rullalla. Muita oireita ei ole. Lannoitetta ei vielä annettu sillä oiskohan pari viikkoa ruukun vaihdosta turvemultaan. Vieressä muut baccantumit voi hyvin samoissa olosuhteissa.


karvainen

Mitähän vaivaa Habanerolla?

Pudottelee reilusti lehtiään ja osa lehdistä näyttää tältä.
Vihannespunkkia olisin itse epäillyt, mutta edes mikroskoopilla ei näy mitään liikettä.




Klikkaa kuva suuremmaksi.

Walther

Arvauksia, mitä ötököitä nämä kukkamullan mukana tulleet nyt sitten ovat? Mites käymään näitä vastaan?




>:( pahuksen öttiäiset, mun chilit, ei teidän.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Walther - helmikuu 08, 2016, 00:21:43 ap
>:( pahuksen öttiäiset, mun chilit, ei teidän.


harsosääsken toukkia sanoisin. Pidä pintamulta kuivana, kastele altakäsin. Kannattaa nykyinen multasäkki käydä läpi, että onko niitä sielä. Jos on niin kiuhuvaa vettä päälle ennenku laitat chileille.

Huru-ukko

Kuvasi on hiukan huonolaatuinen. Olisin samaa  mieltä unenkuvan kanssa.

Harsosääsken toukka

Diego

Mikähän mahtaa vaivata Puriran lehtiä?




NPhoBiaz

Ödeema, eli ylilannoitus. :( Laita Purira vesikuurille pariksi viikoksi.

Diego

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - helmikuu 17, 2016, 18:16:20 ip
Ödeema, eli ylilannoitus. :( Laita Purira vesikuurille pariksi viikoksi.

Vähän selailinkin että ylilannoituksesta tämmöstä oiretta vois tulla. Nämä siirtyi 2,5 viikkoa sitten taimimullasta puutarhaturpeeseen, jonka jälkeen en oo antanu muuta kuin vettä. Pitänee vielä jatkaa vesikuuria. Kiitoksia vastauksesta  :)

bobster

Katso uusista lehdistä, onko enää ödeemaa. Vanhat lehdet jää tuommoisiksi. Annuumit on herkkiä liikalannoitukselle.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

chilifeast

Mikähän mahtaisi olla tämä lehtien käpristelyn syy? Vai liekö ihan normaalia?  ???


Trioniska

Lainaus käyttäjältä: chilifeast - helmikuu 18, 2016, 21:15:33 ip
Mikähän mahtaisi olla tämä lehtien käpristelyn syy? Vai liekö ihan normaalia?  ???




Liian väkevä lannoite/ kasvualusta?

Tuo on se ensimmäinen syy yleensä ennen ödeemaksi menemistä, ph etc. tuon lannoitevahvuuden jälkeen.

Ja muut saa korjata jos liikaa omiani heitin kehiin  ::)
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

NPhoBiaz

Myös kuiva huoneilma voi aiheuttaa tuollaisen. :)

chilifeast

helmikuu 18, 2016, 21:50:54 ip #2335 Viimeisin muokkaus: helmikuu 18, 2016, 21:55:26 ip käyttäjältä chilifeast
Lainaus käyttäjältä: Trioniska - helmikuu 18, 2016, 21:31:38 ip
Liian väkevä lannoite/ kasvualusta?


Piru vie, onneksi ovat vasta "koekaniineja" pienissä passiivihydroissa. Nutriforten (1+2) purkin ohjeen mukaisesti lannoitettu, kun ajattelin ohjeen olevan enemmänkin multakasvatukseen, ja olleen siten sopivan mietoa sitten pikkutaimille vesiviljelyyn.. Mutta ilmeisesti ei!  :D Viereinen Jalastar näyttää ihan normaalilta, joskaan sen varsinaiset lehdet eivät ole vielä yhtä pitkällä.

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - helmikuu 18, 2016, 21:42:57 ip
Myös kuiva huoneilma voi aiheuttaa tuollaisen. :)


Jos kyse onkin kuivasta huoneilmasta, mikä voisi kyllä olla ihan mahdollista, niin olisiko tuo oire silloin kohtalokasta?

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: chilifeast - helmikuu 18, 2016, 21:50:54 ip
Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - helmikuu 18, 2016, 21:42:57 ip
Myös kuiva huoneilma voi aiheuttaa tuollaisen. :)


Jos kyse onkin kuivasta huoneilmasta, mikä voisi kyllä olla ihan mahdollista, niin olisiko tuo oire silloin kohtalokasta?


Tarkistaisin tietysti heti alkuun lannoitepuolen kuntoon, johtui tuo siitä tai ei. Jos tosiaan on kyse vain kuivasta huoneilmasta, niin ei se kohtalokasta ole, mutta ainahan se vaikuttaa johonkin. Mihin se sitten loppupeleissä vaikuttaa, en osaa sanoa.
Jos huoneilman kuivuudelle ei ole mitään tehtävissä (ilmankostutin tms), niin sumutepullolla voi suihkia kasvin lehdille silloin tällöin, se on minulla ainakin korjannut osan rullailuista.

chilifeast



Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - helmikuu 18, 2016, 21:59:41 ip
Tarkistaisin tietysti heti alkuun lannoitepuolen kuntoon, johtui tuo siitä tai ei.


pH:n tarkistin, näytti olevan siellä 8 paikkeilla (hankalaa, kun ainokainen pipettini jonka sain apteekista hajosi), EC-mittaria en omista koska ajattelin pärjääväni ilman, saas nähdä... (onko suosituksia? :D) laskin pH:ta nyt sinne kuuden tienoille ja suihkuttelin hieman lehtiä. Katsotaan mitä käy, vai käypikö mittään :) Kiittäen jälleen!

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: chilifeast - helmikuu 18, 2016, 22:25:25 ip


Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - helmikuu 18, 2016, 21:59:41 ip
Tarkistaisin tietysti heti alkuun lannoitepuolen kuntoon, johtui tuo siitä tai ei.


pH:n tarkistin, näytti olevan siellä 8 paikkeilla (hankalaa, kun ainokainen pipettini jonka sain apteekista hajosi), EC-mittaria en omista koska ajattelin pärjääväni ilman, saas nähdä... (onko suosituksia? :D) laskin pH:ta nyt sinne kuuden tienoille ja suihkuttelin hieman lehtiä. Katsotaan mitä käy, vai käypikö mittään :) Kiittäen jälleen!


Minulla on juuri taimibubleri lähtenyt kuplimaan 1. kertaa niin...

LainausNutriforten (1+2) purkin ohjeen mukaisesti lannoitettu, kun ajattelin ohjeen olevan enemmänkin multakasvatukseen, ja olleen siten sopivan mietoa sitten pikkutaimille vesiviljelyyn.. Mutta ilmeisesti ei!


Ymmärtääkseni tuo purkin kyljessä oleva ohje on kun on käyttänyt alkuun pari viikkoa esim. http://www.chilitarvike.fi/starttilannoite tai laimennettua 1+2 liuosta, itse laimensin tuon noin 3/5 tai 1/2 vahvuiseksi. Vielä ei tiedä mitä sirkkataimet tykkäävät mutta eivät ole ainakaan ihan samointein kärähtäneet.
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

sorrii

helmikuu 20, 2016, 12:05:11 ip #2339 Viimeisin muokkaus: helmikuu 20, 2016, 12:08:08 ip käyttäjältä sorrii
Minä kokeilin joskus samaan aikaan Mikro+Mato -yhdistelmää ja Nutriforten 1+2 -settiä. GHE'n ohjeissa on taulukossa EC-arvot eri vaiheiden sekoituksiin. Mittasin sitten Nutriforten setillä vastaavat EC-arvot, jotka olivat hyvinkin lähelle samat. Eli Nutriforten 7.5g + 5g /10l tuottaa EC 1.6 ... Satovaiheessa 2.1 ...

Käytännössä on toiminut hyvin, että taimille vesiviljelyssä oon antanut vain ekan viikon noin puolet laimeampaa [EC 0.8] ja toisella viikolla, kun eka lehtipari aukeaa, olen alkanut antaa sitä normaalia EC 1.6 ja mennyt loppuun asti purkin ohjeilla. Riittävän hyvin on toimunt mulla! Monissa ohjeissa kyllä suositellaan jonkun verran korkeampaa EC'tä eli esim. 2.1 jo kasvuvaiheessa. Sekin on aika helppo sekoitella ~9g + 6g /10l. Varmaan vastaavan noston voisi sitten satovaiheellekin laskea .... Eiseniintarkkaaole ..
Starttilannoitteesta en ole mitenkään kovin innostunut kuitenkaan, vaikka oon kokeillut. Musta taimet lähtevät ihan yhtä hienosti sillä tavalisella 1+2 -setillä.

Ja kyllä pikkutaimetkin voi aika korkeita EC-arvoja kestää: Mulla kasvaa yhdessä omassa hydrovirityksessa [Orthex Eden-ruukku/ hydrosora/ Jebao pikkupumppu/ 4Lvesitila] vuoden vanha Biquinho jonka huomasin siementäneen luonnollisesti sinne soran sekaan: Sieltä nousee pikkutaimia kuin rairuohoa ja huomatessani tuon oli EC ~4 ...
Oon sen jälkeen pitänyt EC'n siinä 2.2 kieppeillä ja hienosti siitä jokunen taimi nousee ... [ei pitänyt muuten Biquinhoa idättää, mutta nyt taitaa tulla ... ]

Ei ole nyt tuoreempaa kuvaa: tämä pari viikkoa sitten: EC 4.0
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`