toukokuu 19, 2024, 05:21:29 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilinkasvatusta soluasunnossa snr:n tapaan

Aloittaja snr, lokakuu 31, 2015, 15:00:23 ip

« edellinen - seuraava »

snr

lokakuu 31, 2015, 15:00:23 ip Viimeisin muokkaus: lokakuu 31, 2015, 15:02:09 ip käyttäjältä snr
Aloitin chilinkasvatuksen sattumalta, kun hetken mielijohteesta keräsin kaverin Lemon Dropin podista siemenet ja pistin ne kotona multaan. Kaikki kolme itivät heti! Vähän sen jälkeen aloin etsiä ja tutkia netistä itselleni mahdollisesti relevantimpia lajikkeita ja liityin chilifoorumille. Sain nopeasti ystävällisiltä ihmisiltä muutamia kiinnostavia siemeniä ja pistin ne hienoon viinirypälerasia-minikasvariin itämään:



Pian tuli myös aika siirtää Lemon Dropin taimet hieman isompiin ruukkuihin jugurttipurkeista:



Aluksi olin sitä mieltä, että en mitään vesiviljelyä kokeile, se vaikutti niin vaikealta ja kalliilta. Luettuani sen eduista ja nähtyäni muutamia konkreettisia esimerkkejä toteutuksista olin kuitenkin vaikuttunut, ja päätin kokeilla sitäkin.
Kolmas Lemon Dropin taimi päätyi siten pienimuotoiseen vesiviljelyyn turkkijugurtti-ämpärihydron merkeissä.



Kyseinen ämpärihydrokokeilu vaikuttaa kyllä vahvasti epäonnistuneen, koska taimi on jäänyt ihan tyngäksi verrattuna multasisariinsa. Se ei kuitenkaan varsinaisesti lannistanut: vakuuttuneena ebb&flow'n erinomaisuudesta askartelin seuraavaksi Ikea-ebbin ja laitoin itäneet Aji Fantasyn ja Panambin taimet siihen. Ainakin näin parin päivän kokemuksella tykkään siitä kovasti, ja olen ihan yli-innoissani seuraamassa kun kuulen tulvituksen napsahtavan päälle  ;D Vesiviljelylannoitteena käytän hinta-laatusuhteeltaan hyväksi kehuttua Puutarhan Kesää.



Suunnitelma on seuraavanlainen: kasvatan nyt sisällä lisävalaistuksen avulla muutamia lajikkeita. Kesäkaudelle 2016 laitan sitten huoneen eteläikkunalle parvekelaatikko-ebbin ja soluasunnon parvekkeelle naapurien siunauksella ainakin rocotoja. Parveke on talon länsipuolella ja muutenkin aika varjoisa, joten en tiedä miten muut lajit viihtyisivät siellä. Kenties Quintisho, joka kuulemma on jonkinlainen puolivilli baccatum, voisi olla tarpeeksi kestävä sinne?

Tällä hetkellä itämässä/taimella on seuraavia:
Lemon Drop mullassa. Kasvaa hyvin.
Aji Fantasy sirkoilla samla-ebbissä, hyvältä vaikuttaa.
Panambi myös sirkoilla samla-ebbissä.
Trepadeira do Werner ei ole ainakaan vielä valitettavasti itänyt. 0/3
Cacho negro ei ole vielä itänyt, mutta laitoinkin vasta vähän aikaa sitten
Canario ensi kesää varten, pubet ovat kuulemma hitaita
Mini rocoto red samoin

Lajikevalinnoissa olen käyttänyt seuraavanlaisia kriteerejä:

  • Mieto - mitään toleranssia ei ole

  • Maukas - kasvatuskokeilun tarkoituksena on osoittaa itselleni, että kaikki chilit eivät ole tulisuuden alla pahanmakuisia ja kitkeriä

  • Jännännäköinen - olen valikoinut ihan hauskuuden vuoksi mahdollisimman erikokoisia ja -näköisiä lajikkeita



Siinäpä tällainen aloituspläjäys. Palailen asiaan jaksamiseni mukaan silloin tällöin.