helmikuu 07, 2025, 04:47:47 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Sisäkasvatus ja risteytykset 2024-25

Aloittaja miiksuli, maaliskuu 11, 2024, 14:41:03 ip

« edellinen - seuraava »

akselsson1

Chilihulluutta jo vuodesta 2011

miiksuli

Näyttäää siltä että pari Moruga vanillaa selviää ja ainakin yksi Dragon's Breath x Tuntematon x Peach Bleeder F2. Perola Laranja risteytykset vielä tulleet mullasta :( Tosi pikkuruinen on DBxTxPB. Eli hyvä merkki että voi olla kivan tulinen :D

akselsson1

Nonii ei kuulosta liian pahalta :) Ja uutta voi onneks yleensä laittaa tulille :) Ja sitte ne vanhatki lopulta kuitenki itää ja sit chilejä on taas liikaa  ;D

miiksuli

Niinhän se yleensä käy... Mulla noi kolme Ahjon Reaperii tuli viikon eri aikaa ja kaikki kuitenkin lopulta lähes samankokoisia. Kituuttaa niitä 1-2 viikkoa ylimääräistä ekoissa ruukuissa niin kaikki lopulta on samankokoisia.

Kaverilla on pituutta vasta 16 cm, haaroittuu ja kohta kukkii. Nää kaikki kolme on samassa tilanteessa. Aika hurjaa, ei yleensä näin hyvin voi.

akselsson1

Lehtihangoistaki tursuaa versoja, nyt on olosuhteet kohillaan.

miiksuli

tammikuu 15, 2025, 19:29:13 ip #145 Viimeisin muokkaus: tammikuu 15, 2025, 19:49:39 ip käyttäjältä miiksuli
Tuossa kuvassa ei oikein näy mutta siellä on jo kolme oksaa. :D Yhden voi bongata kuvasta.

Edit. Meen edelleen tuolla mun luonnonturve+hiili kompolla. Jota nyt vaan lannoitan kaikessa yksinkertaisuudellaan vaan TA 3-osaisella kompolla. Yhteen litraan 4 ml Bloom, 3 ml Grow, 3 ml Micro. Tulee noin 2,5 EC lannoitusta, jota laimennan tilanteen mukaan. Tosiaan ensilannoituksena käytän Neudorffin tomaatti- marjalannoitetta kun ekaa kertaa kun käyttää niin ei ole mitään lannoitusta.

miiksuli

Joo näyttää siltä että yksi DBxTxPB F2 selviytyy hengissä. Eiköhän riitä :D Sitte ei yksikään PLxTxPB ole vielä itänyt. Laitoin nyt kahdeksan siementä tulemaan. Hemmetin harsosääsket vaan pörrää siellä kun multa pysyy liian hyvänä niille pirulaisille. Onneks siellä on kuitenkin torjuntapuikosta tehtyä lientä vahvistamassa noita taimia.

Viikonloppuna edessä kahden Ahjon Reaper F4:sen istuttaminen altakasteluruukkuihin.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - tammikuu 23, 2025, 18:29:51 ipJoo näyttää siltä että yksi DBxTxPB F2 selviytyy hengissä. Eiköhän riitä :D Sitte ei yksikään PLxTxPB ole vielä itänyt. Laitoin nyt kahdeksan siementä tulemaan. Hemmetin harsosääsket vaan pörrää siellä kun multa pysyy liian hyvänä niille pirulaisille. Onneks siellä on kuitenkin torjuntapuikosta tehtyä lientä vahvistamassa noita taimia.

Viikonloppuna edessä kahden Ahjon Reaper F4:sen istuttaminen altakasteluruukkuihin.
Idätätkö turpeessa?
Mä oon jo jonku aikaa käyttäny sitä että laitan minigrip pussiin noi idätys purkit, ei harsosääsket (toukat) pääse iskemään itäviin häntiin, ja sirkkalehdillä sitten jo yleensä ovat riittävän vahvoja ettei haittaakkaan vaikka sinne joku munis ja toukka kasvais niin sitte chilillä on jo parit lehdet eikä tarvi pitää muutenkaan niin kosteana enää. simple ja toimii :) mulla taitaa noita sun TxPB F4 olla 3 tainta :) pari tavis lehteä jo kaikissa.

miiksuli

En pääsääntöisesti idätä mullassa. Nyt vaan kiirehdin kun ajattelin että kyllä ne nousee sieltä kun Morugat tulivat jo. Mutta eipä sitten. Yleensä rasiassa talouspaperin päällä. Korkeat idätysprosentit ollut. Pitää varmaan kokeilla tota pussitus tyyliä.

Meni kuitenkin pariviikkoa ennen kuin laitoin siemenet multaan. Voi olla huonoja siemeniikin.

akselsson1

Aivan. Mut joo suosittelen tota pussitus tai kelmutusta, pysyy kosteus ja sääsket ei pääse munimaan.

Ja kyllä joskus tosiaan on silleenkin hassusti että mä taisin tuota lightning peachiä idättää jo kerran onnistumatta ja toisessa erässä lähtikin sit kaikki 3/3. Ehkä se on sitä sattumaa :)

miiksuli

Nonii nyt on istutettu ja katotaan kuukauden päästä miltä näyttää 8)

Viime kerrasta:

miiksuli

Ei kasvu pysähtynyt ollenkaan, vaikka katkoin kaikki alimmat haarat ja lehdet pois. Puuskuttaa kunnolla menemään vaikkei vielä satoakaan. Nyt on vasta viikko menny. Menee varmaa vielä 1-2 viikkoa niin uskoisin molempien satoavan.

Crazy Boi:n eka marja. Vähän irstaan näköinen ???

Tervo

Onko noissa kantikkaissa ruukuissa (Eden?) muuta hyötyä kuin korkeampi hinta ja pyöreään verrattuna pienempi tilantarve?

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Tervo - helmikuu 02, 2025, 17:38:59 ipOnko noissa kantikkaissa ruukuissa (Eden?) muuta hyötyä kuin korkeampi hinta ja pyöreään verrattuna pienempi tilantarve?
Noissa halvemmissa jotka on pyöreitä on ruukku+pohja. Tuossa kalliimmassa on ruukku+toinen ruukku. Eli koko kasvin voi nostaa kerralla ja tehdä hoitotoimenpiteitä jos tarvetta.

Tervo

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - helmikuu 03, 2025, 11:59:03 apNoissa halvemmissa jotka on pyöreitä on ruukku+pohja. Tuossa kalliimmassa on ruukku+toinen ruukku. Eli koko kasvin voi nostaa kerralla ja tehdä hoitotoimenpiteitä jos tarvetta.

Ahaa. Tuotapa en ole tullut ajatelleeksi!

miiksuli

helmikuu 03, 2025, 18:41:04 ip #155 Viimeisin muokkaus: helmikuu 03, 2025, 19:02:47 ip käyttäjältä miiksuli
Lainaus käyttäjältä: Tervo - helmikuu 03, 2025, 12:44:30 ip
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - helmikuu 03, 2025, 11:59:03 apNoissa halvemmissa jotka on pyöreitä on ruukku+pohja. Tuossa kalliimmassa on ruukku+toinen ruukku. Eli koko kasvin voi nostaa kerralla ja tehdä hoitotoimenpiteitä jos tarvetta.

Ahaa. Tuotapa en ole tullut ajatelleeksi!
Tuon niksejä ei kannata ottaa huomioon. On vähän sinne päin. Itse suosittelen mahdollisimman ilmavaa kasvualustaa ja ei painelua. Chili kannattaa istuttaa lähes pohjalle, jättäen muutama sentti multaa pohjalle kerrokseksi. Esim joku luonnonturve+biohiili tai puutarhaturve (valmiiksi lannoitettu/kalkittu) johon sitten jotain kevytsoraa tai jotain vastaavaa.

akselsson1

Taimen istutus syvälle, etenkin jos on päässyt venahtamaan niin tuntuu kyllä buustaavan kasvua ja uuteen astiaan adaptoitumista. Onkos noissa kuinka isot vesitilat? Josko jotaki tämmösiä ehkä harkitsis...Mietteet on jo kesässä, mä kyllä varmaan tarviin isompia astioita ehkä silti ettei raaski tuollasia ostaa  :'( Sisällä kyllä altakastelut ollu aina parhaita, vai pitäskö noita kutsua säiliöruukuiksi, mene ja tiedä :)

Tervo

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - helmikuu 03, 2025, 18:41:04 ipTuon niksejä ei kannata ottaa huomioon.

Jeps. Eniten ihmetyttää toi, että pari kuukautta pitäis ensin kastella "yläkautta", ja vasta satokauden lopussa altakasteluna! Kyllä minä olen heti alusta pitäen kastellut alta.

24 senttiseen meni vettä 2,4l ja multaa 6,5l, kun 25 senttiseen pyöreään 2l/6l. Toihan varmaan riittäis noihin mökilläoloihin, sais päivän-kaksi lisää aikaa.

miiksuli

Tehokkaiden valojen alla kun chilit oli isoja niin veden tarve oli 1,5-2L/vrk. Käytännössä voi jatkuvasti antaa 2,4 EC lannoitusta 200W LED paneelien alla.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Tervo - helmikuu 04, 2025, 10:07:31 ap
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - helmikuu 03, 2025, 18:41:04 ipTuon niksejä ei kannata ottaa huomioon.

Jeps. Eniten ihmetyttää toi, että pari kuukautta pitäis ensin kastella "yläkautta", ja vasta satokauden lopussa altakasteluna! Kyllä minä olen heti alusta pitäen kastellut alta.

24 senttiseen meni vettä 2,4l ja multaa 6,5l, kun 25 senttiseen pyöreään 2l/6l. Toihan varmaan riittäis noihin mökilläoloihin, sais päivän-kaksi lisää aikaa.

Okei no eli kovin suurta tilavuuseroa ei ole. Mullakin kasvihuoneessa kesällä melkosesti meni vettä isoille kasveille,  en kyllä mitannut vaan fiiliksellä ja painon mukaan kastelin. Sellasta oon miettinyt että noihin isoihin ämpäreihin kun askartelis ite muovista välipohjat niin kyllä varmaan chilit tykkäis. Joku 40cm pauliina ruukku maksaa jo liki 30€ niin eihän semmosia raski tusinakaupalla hankkia :) Hyviähän ne varmasti olis. Minullä kyllä satosi Chinenset hyvin viimekesänä ihan parvekelaatikoissa mitkä oli kasvarissa lattialla :) Ja ne on edullisiakin.