Vääntyneet ja epämuodostuneet uudet lehdet

Aloittaja Doremonen, heinäkuu 18, 2022, 03:42:40 ap

« edellinen - seuraava »

Doremonen

Moi!

Oon kasvatellu chilejä viimeisen vuoden aikana innokkaasti, ja yhtä habaneroa pari pidempään. Tavoitteena saada bonchi-tyyppisiä asetelmia näteillä ja käyttökelpoisilla.Yleisesti lähtenyt hyvin käyntiin, idätys toiminut, ja kasvit olleet terveitä:


Habanero on viimeiset pari vuotta ollut kuitenkin todella sairaalloinen. Vuosi sitten näytti tältä. Lehdet siis epämuodostuneita, kippuralla ja sykeröllä.:


Ja tilanne nyt:


Aikanaan annoin tälle plantageinsta ostettua yleisravinnetta. Myöhemmin tajusin että se oli jotain 4-0-2 NPK lannotetta, ja ajattelin sen selittäneen vääntyneitä lehtiä. Muutin lannoitusta biobizz growiin ja leväuutteeseen, ja annoin calmagia ja tilanne on vähän kehittynyt, muttei vieläkään kunnolla parantunut - kasvu ollut hidasta ja lehdet vielä kippuralla

---

Nyt samanlaista ongelmaa on ilmeentynyt uusissa chilitaimissa, joita idättelin talvella:




Lehdet - erityisesti uusimmat lehdet - ovat vääntyneitä. Jostain aikanaan luin, että viittaisi puutostilaan (kastelu / valo / kirvat haittaisi myös vanhoja lehtiä)

Olen näitten kanssa ollut lannoituksessa varovainen, antanut biobizz growia, algaea, sekä calmagia, en ihan jokaisella kastelulla kun töiden takia harvoin ehtii paneutua kasveihin. Onko mahdollista että olen lannoittanut liikaa?

Bonsai-ohjeista seurasin, että epäorgaanista materiaalia kannattaa olla paljon, joten isolla osalla chileistä olen käyttänyt miksiä, jossa perliittiä, pumicea ja leca-soraa vähän yli 50%, luonnonturvetta n. 33% ja vermikuliittia n. 10%.
Ravinteita siis maassa vähän, Pelkäsin liian alhaista PH:ta, mutta jostain luin että turve olisi chilille ok. Happamana ilmeisesti turve imee kalssiumia ja voisi aiheuttaa kalsiumin puutostilaa. Tätä varten olen antanut tuota calmagia säännöllisesti puutoksen ehkäisyyn.


Olisiko täällä jollain vastaavia kokemuksia samanlaisista vääntyneistä lehdistä, missä saattaisi olla vika?
Kiitos jo etukäteen!  :)

miiksuli

Ei mulla tommosia ongelmia ikinä tainnu olla. Joskus kyllä lehdet käpristyy mutta eritavalla. Johtuneen liian tehokkaasta valosta.

Sulla on aika niukasti tuota turvetta  ja muutakaan mikä oikein sitoisi ja vapauttaisi ravinteita. Turpeen pH on jotain 4. On liian alle sellasenaan. Joku 5,5 pH on minimi. Mä lähtisin ihan vaihtamalla kasvualustan. Sanotaan nyt vaikka kasvusammalta tilalle. Otat noi ruukuista pois varovasti ja vähän ravistelet laitat uuteen multaan. Mikä toi algae on? Joku akvaarioelukoiden ruoka?


Doremonen

Kiitti neuvoista miiksuli! Pistänpä kasvusammalta tilaukseen ja tarkkailen jos sillä lähtee parempaan suuntaan

Akvaariokin itseasiassa talosta löytyy, mutta levällä viittasin biobizzin "alg-a-micciin"

Tämä sisältää vähän kaikkea: vitamiineja aminohappoja hormoneja ym., kuitenkin ilman vaaraa yliannostuksesta
https://www.biobizz.com/producto/algamic/

"Organic seaweed concentrate Alg-A-Mic contains important vitamins, amino acids, hormones. Boosts healthy growth and appearance, improves durability." https://www.ledgrowshop.eu/biobizz-additives/biobizz-alg-a-mic/

miiksuli

Itsekin annan leväuutetta. Rakkohaurua rannoilta poimittua. Ehdotin kasvualustan muutosta kun vaikutti hyvältä tuo lannoitus mitä käytät niin ei siitä pitäisi ongelma johtua. Mä vaan käytän luonnonturvetta ja biohiiltä. Kallis on mutta toimii. Kasvusammal on käyttövalmis ja edullisempi. Mutta jos joskus kiinnostaa kokeilla niin mun koktaili on 50L turvetta, 10L hiiltä. Hiili pitää ensin ladata eli lannoittaa ennen käyttöä.

Doremonen

Joo mun multamäärät on sen verran pieniä (10-20l :D) ettei hinta tuu juurikaan ongelmaksi, ostin säkin tota kasvusammalta sekä Neron biohiiltä, ollut latautumassa kohta varmaan kuukauden kun ei kiireiden takia ole ehtinyt hoitaa..

yhdelle chilille jo vaihdoin kasvusammal + hiili + perliitti kombon, ja vaikuttaa voivan hyvin

Jalostatko siis rakkohaurusta ihan itse uutetta? Kuulostaa eeppiseltä!

miiksuli

elokuu 31, 2022, 08:24:48 ap #5 Viimeisin muokkaus: elokuu 31, 2022, 08:27:05 ap käyttäjältä miiksuli
Lainaus käyttäjältä: Doremonen - elokuu 30, 2022, 23:09:32 ipJoo mun multamäärät on sen verran pieniä (10-20l :D) ettei hinta tuu juurikaan ongelmaksi, ostin säkin tota kasvusammalta sekä Neron biohiiltä, ollut latautumassa kohta varmaan kuukauden kun ei kiireiden takia ole ehtinyt hoitaa..

yhdelle chilille jo vaihdoin kasvusammal + hiili + perliitti kombon, ja vaikuttaa voivan hyvin

Jalostatko siis rakkohaurusta ihan itse uutetta? Kuulostaa eeppiseltä!
Kylmäuutetta vai miksikäs tota voisi oikealla termilla kuvailla. Siis ihan vaan pesty kolme kertaa rakkohauru. Sitten kuviatettu täysin. Sitten tehtyä jauhoa tai pientä raetta ja lopuksi 12-24H vedessä liottamista ennen käyttöä. Mulla joskus jää päiviksi tai viikoiksi toi lannoiteliemi ja haisee vaan käyneeltä viemäriltä mutta kasvit voi hyvi :D

Kasvusammalen PH on jo hyvällä mallilla niin ei kai se hiiltä tarvi enää. Voi PH nousta liian korkeaksi jos liikaa kikkailee.


Doremonen

Ah aivan olin lukenut väärin, hyvä että huomautit!

Noo onneksi kellarissa myös turvetta niin voi sillä neutraloida tuota hiiltä :)

miiksuli

Merilevää annan jodin takia. Se on ainut kasvi jossa on sitä luontaisesti. Mutta jodiahan voi ostaa apteekista tai panimo kaupoista jodiliuosta joka on tuhtia kamaa. Mutta en tiedä kuinka paljon pitää laimentaa että olisi turvallinen pitoisuus ettei kasvit kuole. Tabletit on turvallisempia.