toukokuu 13, 2024, 23:40:39 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chili wiki ohje lannoitukseen

Aloittaja Wesku74, huhtikuu 18, 2022, 21:10:21 ip

« edellinen - seuraava »

Huru-ukko

En ole koskaan tutustunut näihin hienoihin vinkkeihin. Mutta kuulostaa kuin oudolta.

Tåållå on joitakin jotka viljelee samoja puskia useamman vuoden joten niille kasveille voi talvetuksen aikana ehkä jättää typen määrää pienemmäksi.
On telttaviljelijöitäkin jotka kerää satoa ympäri vuoden, tuskin he muuttavat lannoituksia.

Mutta valtaosa kuten minäkin heittää syksyllä puskat kompostiin. Chili tuottaa podeja jo kesäkuusta asti (jos kylvää viimeiset siemenet tammikuussa), ja sato aika kestää vielä ainakin 3 kuukautta. Ehkä silloin ihan lopussa kun liikoja raakileita poistetaan, voi typpeä vähentää ja kalsiumia lisätä.
Itse kasvatin NFT kouruissa kun kasvatin, ja litku oli aina EC-arvoltaan siinä 2,5 ja 3 välillä. Sillä mentiin pakkasille.

Wesku74

Tarkistin pussin kyljestä. Muistin väärin onhan hydrossa typpeä vähän seassa. Pahoillani minun moka.

sorrii

Näkyy aikojen saatossa nuo "auktoriteettien" ohjeet muuttuvankin: Mä aloittelin joskus 2009 jolloin käytin lähinnä Nutriforten Tomaatti&Mansikka-lannoitteita purkin ohjeiden mukaan [Aika vastaava kuin Hydro+Calcinit] Samoin kokeilin montaa muuta kuten GHE'n Micro+Mato -yhdistelmää jota jotkut suositteli. Pääsääntöisesti kaikilla lannoitteilla väkevyyttä lisätään loppua kohden ja jotkut suosittelee kypyttelyssä pelkää vettä. Yleensä kukinnan alkaessa typpeä vähennetään; sitten sadon alkaessa tulla lisätään kaliumia ja fosforia jne. Mutta silloin jo huomasin (ja luin Chilivaarin Blogista  :D ) että Nutriforte poikkesi muista, siinä että sillä typpeä lisätäänkin kukinnan ja raakileiden alkaessa kasvaa!

Monien epämääräiseten ja kirjaamattomien kokeilujen jälkeen huomasin käyttäväni kauden alusta loppuun samaa annostusta joka siis "kasvuvaiheeseen" ja hyvin toimi mun tarpeisiini. Samaa litkuahan mä laitoin kaikille kasveille kun en viitsinyt säätää monia annostuksia.

Tänään selailin taas ajankuluksi kauppoja ja törmäsin wanhaan kunnon Matoon joka on nykyään "Perma Bloom": Yhdellä kaupalla sitten on tuon legendaarisen setin annosteluohje: Siinäpä lisätään annokseen Microa kukinnassa: Ja lisätään lisää pääsadon ja kypsytyksen [Ripening] vaiheessa! Tallessa on kuva vanhasta Mato-pullosta jossa sitä Matoa lisätään loppua kohden ja Microa vähennetään ... Ilmiesestikin ajatus siinä että lopussa "huuhdotaan" ..

Taitaa olla niin, että tässä taas mennään muodin mukaan ja kokeillaan vihellellen kaikkea: Mulla oli itseasiassa viime kesä ensimmäinen kerta kun lannoittelin "TriPartilla" - Jungle Juice -merkkisellä kylläkin ja yritin mennä ohjeen kukaan: Kyllähän se sato oli runsas, mikä kuitenkin johtui muutenkin paremmasta hoidosta ym. tiedähäntä.
Sen kolmiosaisen sekoittelussa vasta meninkin sekaisin kun näkyy se Grow olevan NPK-arvoltaan aika valmis setti. Sitten on Micro,joka näyttäisi vastaavan tuota "typpilisää" ja Bloom joka jokseenkin samaa kuin syyslannote eli PK'ta ... Mä en edes jaksanut laskea mitkä ne NPK-suhteet lopulta oli eri vaiheissa kun oon tottunut 2-osaiseen lannoitukseen, johon olen lisännyt joskus syyslannoitetta satovaiheessa extrana (jota muuten näyttäisi olevan esim. Fataliinkin Booster-lannoite!) ...

Saattaisi olla helpointa jos menisi vaan Puutarhan kesällä tms. koko kauden kunhan pitäisi taimivaiheessa huolta että on riittävästi valoa. Kesällä sitä riittää kasvarissa ilman huoltakin ...  8)  8)  8) .. Iha sama
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

varis

Herratko on siis sitä mieltä että liika (?) typpi ei pilaa chilien makua?

TA:n 3-komponentin annostus menee edelleen vanhan kaavan mukaan: kypsytysvaiheessa ei anneta yhtään mitään ja kukinnassa seoksia muutetaan kovastikin.

Jokerikysymys: Ei sitten riipu lajista ja lajikkeestakaan nämä asiat?

sorrii

Saattaa se pilata, mutta pitäisi tietää koska sitä on oikeesti liikaa! Chilit kun ovat "jatkuvasti tuottavia" kasveja, niin typpeä tarvitaan aina. Eri juttu on tuo kypsytys sillä ajatuksella, että kasvit tapetaan sadon jälkeen: Ehkäpä pelkällä vedellä kypsyttely jotain vaikuttaa - Minä en ole koskaan kokeillut!

Mun empiirinen kokemus pahanmakuisista chileistä ajoittuu taimivaiheen ensimmäisiin hedelmiin ja myöhäissyksyn satoon joka on kasvanut ja kypsynyt kylmässä ja vähällä valolla. Mutta eivät esim. viime syksyn viimeisetkään kypsät pahalta maistuneet vaikka poimin niitä lokakuun loppupuolella: Jäivät vähän haalean värisiksi ja tulisuutta vähemmän; makeus kadonnut. Nekin olivat kyllä kasvattaneet raakileet hyvänsään aikaan: vain kypsyminen viipyi. Lannoituksen pidin samana loppuun asti vaikkakaan en lisännyt enää kuukauteen.

Oikeesti pahanmakuisia, niin että voi sanoa, että koko sato meni biojätteeseen sain kerran: Mulla on kotona lasitettu parveke, jossa olen vähän lisännyt tiivisteitä laseihin: Lattiassa ja kaiteiden umpiosissa 20mm styrofoam ja katossa "alaslasku" 30mm styrofoam. Se parveke pysyy helposti plussan puolella kun pitää oven rakosellaan asuntoon, vaikka olisi ulkona pakkasta. Yhtenä syksynä päätin kokeilla: Jätin parvekkeelle kaksi pientä ebbiä joissa Aji Cristal ja Lemondrop. Nehän kyllä tekivät koko syksyn vielä ihan uutta satoa ja odottelin kärsivällisesti kypsymistä. Olin sitten joulunpyhinä pois kotoa muutaman päivän ja kotiin palatessa tapaninpäivänä, oli ulkona reilu 20 astetta pakkasella  ???  ???  ???  Oven olin jättänyt auki 10cm verran. Asunnon lämmöt oli laskenut vähän alle 20 ja parvekkeella rinnan korkeudella ~10 astetta. Toisen ebbin reso oli lattialla ja siellä oli veden pinnassa reilu 1cm jäätä. Pumppu toimi edelleen ja kasvi näytti ihan terveeltä!
Korjasin sitten kiireesti sen sadon kun olivat suurimmaksi osaksi punaista ja keltaista. Mutta maku oli ihan järkyttävä: Kitkerä ja pistävän tulinen. Ei niin mitään hyvää voinut keksiä niistä, eli biojätettä 3kg ...

Mainittakoon, että tuossa Matossa, eli Perma Bloomissa kehutaan, että se nimenomaan parantaa makua. Ja nuo Ripen-lannoiteetkin yleensä lisätään tavallisen lannoituksen päälle.
Hankalaa näiden ohjeiden tulkinnassa vaan on, että valitettavasti suurin osa näistä "kaupunkilaisten lannoitteista" on suunnattu hampunkasvattajille, luulen. Harvoin lannoiteohjeissa mainitaan mille kasveille ne on ajateltu ... Micro+Mato -yhdistelmää kyllä muistaisin mainostetun "hedelmää tuottaville" ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`