maaliskuu 29, 2024, 17:06:37 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jussan kausi 2016 (ensimmäinen)

Aloittaja jussa, marraskuu 10, 2016, 19:09:21 ip

« edellinen - seuraava »

jussa

Pidän tätä päiväkirjan pitämistä varsin hyvänä käytäntönä. Itse en kuitenkaan alkuun sellaista lähtenyt tänne kirjoittelemaan, vaikkakin toisaalla itse kirjailin ylös kasvatustapahtumia. Päiväkirjani on hakenut muotoaan ja alkuun kirjasin asioita ylös hyvinkin tarkkaan. Pidemmän päälle se kuitenkin osoittautui mahdottomaksi ja koko homma kaatui käsiin. Varmaankin etsin vielä tapaa kirjata kaikki tärkeimmät kasvatustapahtumat ylös niin, että voin jälkikäteen etsiä yksilöityä tietoa chileistäni ja kokeilemieni kasvatusmetodien vaikutuksesta. Ehkä.

Joka tapauksessa koitan jatkossa kirjoitella tännekin jotain tapahtumista seuraavan kauden aikana. Ihan ensi alkuun kirjoitan tähän alle tiivistelmän tästä kaudesta.

Jussan kausi 2016

Kasvatetut lajikkeet:

  • Aji Fantasy (C. Baccatum)

  • Aji Norteno (C. Baccatum)

  • Bolivian Rainbow (C. Annuum)

  • Cayenne Long Slim (C. Annuum)

  • Leek (C. Annuum)



Tämä oli ensimmäinen chilinkasvatuskauteni. Kaikki alkoi siitä kun satuin avaamaan suuni sattumalta oikeassa paikassa. Oli nimittäin joulun aika vuonna 2015 ja istuin vanhempieni keittiössä juomassa kahvia tai nauttimassa jotain muuta. Samaan aikaan äitini ja veljeni vaimo juttelivat jotain puutarhan hoidosta, johon liittyen heillä oli käsissään joitain chilin siemeniä pussukassaan. Chili kiinnitti huomiotani ja totesinkin että olen toisinaan ajatellut että voisin ehkä kasvattaa itsekin chilejä. No hetken kuluttua minulla oli siemenpussi kourassani.

Myöhemmin kotiin päästyäni aloin tutustua tarkemmin chilin kasvatukseen. Googlasin kaikkea mitä aiheeseen liittyen mieleeni juolahti. Lisäsin selaimen kirjanmerkkeihin mielenkiintoiseksi kokemiani sivustoja. Chilifoorumi löytyi myös ja sehän osoittautui oikeaksi aarteeksi. Lopulta olin löytänyt riittävästi informaatiota chilin kasvatuksen aloituksesta, eli idätykseen tarvittavista asioista, kuten aloitusajankohdasta.

Sitten kiertelin kauppoja. Täytyy tässä kohtaa ottaa huomioon, että työttömänä rahat ovat tiukalla. Tammikuun alkupuolella pakkasta oli kovasti, mutta aikani kauppoja kierreltyäni sain hankittua aloitukseen sopivat tarvikkeet. Päädyin lopulta idättämään chilini minikasvihuoneessa turvebriketeissä.



Siemenet laitoin briketteihin tammikuun puolenvälin tienoilla. Silloin en vielä osannut arvioida kuinka paljon kasveja tarvitsen ja kylvin kaikki siemenet. Pussissa oli n. 35 Cayenne Long Slim ‑siementä. Kun cayennet lähtivät kasvamaan, huomasin joutuneeni viidakkoon. Aluksi käytin valona tavallista työpöydän lukuvaloa (taitaa olla 8 tai 11W loisteputki), myöhemmin ostin toisen samanlaisen. Vaikkakin tuplaus oli selvä parannus tilanteeseen, oli  valoa silti huomattavan vähän.

Helmikuussa sitten liityin Suomen chiliyhdistykseen ja maaliskuussa saatuani liittymisetuna lajitelman siemeniä laitoin nekin itämään. Tässä vaiheessa oli toki jo aika myöhäistä, mutta kyllä nekin satoa ehtivät tuottamaan. Lajikkeina Aji Fantasy, Aji Norteno, Leek sekä Bolivian Rainbow. Näistä bolivian rainbow on ollut lähinnä sisätiloissa, kaikki muut lajikkeet olivat kesän parvekkeella.

Cayennet alkoivat tuottaa satoa kesäkuun puolenvälin paikkeilla. Sitä tulikin ihan mukavasti, mutta muutamilla kasvatusmuutoksilla varmasti paljon enemmän. Ongelma oli lähinnä se, että kasvit olivat aika pieniä "risuja" ei oikein tuuheita puskia, niinkuin pitäisi. Ainoastaan yhdestä cayennesta tuli kunnon puska, johtuen ehkä siitä, että se oli pitkään liian pienessä ruukussa josta sen lopulta siirsin 9,5l ruukkuun. Heti isoon ruukkuun päästyään alkoi kova kasvuvaihe, jonka lopuksi sai kerätä runsaan sadon oksilta.

Muut lajikkeet alkoivat hiljalleen kypsytellä satoaan vasta elokuun loppupuolella ja silloinkin tuskallisen hitaasti. Lopulta satoa niistäkin sai ihan kohtuullisesti, aji fantasyt tuli syötyä melkein kerralla kaikki, mutta nortenoita ja leekejä jäi säilöönkin.

Tärkein säilöntämenetelmä minulla on ollut pakastus. Pakastimessa on yksi kori täynnä chilejä pakastepusseihin pakattuina. Lajikkeina siis cayenne ja aji norteno. Jonkin verran kuivasin ja jauhoinkin, mutta se on kovin vaivallista puuhaa. Leekit ovat vielä pääasiassa jääkaapissa odottamassa etikkaliemeen pääsyä.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

NPhoBiaz

Parempi myöhään kuin ei silloinkaan. :) Ensi kautta odotellessa!