maaliskuu 28, 2024, 10:55:37 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kasvihuoneen rakentelua

Aloittaja Marjis, marraskuu 14, 2011, 12:09:37 ip

« edellinen - seuraava »

Marjis

Montaa eri vaihtoehtoa olen tässä harkinnut ja selaillut foorumia.  Oma vaihtoehtoni olisi rakentaa alumiiniprofiilista sekä kennolevystä kasvihuone,  kokoluokkaa 5x3m  taikka 6x3m   

Alumiiniprofiilin saan melko edullisesti, mutta miten on tuon kennolevyn suhteen.  Mistä sitä nyt saisi edullisesti?

http://www.monexi.com/alku.php?sivu=kennolevyhinnasto
10mm    25,20 €
8mm   21,70 €
6mm   18,40 €


http://www.tuotteet.vink.fi/tuotteet/kennolevyt.html
10mm 27,60€
8mm 24,40€
6mm 20,20€

Tollasia hintoja oon nyt saanu kaivettua.  Eli yksi seinä (2m korkea ja 5m leveä), maksaa halvimmillaan sen 180€, nopeasti laskettuna 5x3m kasvihuoneeseen pelkkä kennolevy tulee maksamaan ~600€.  Eli onko tämä nyt itse rakentaen kuitenkaan järkevää?
Entäs osaako joku sanoa riittääkö tuo 6mm?

SK

Viime keväänä mietin kanssa, että tekisikö itse vai ostaisiko valmiin?

Tulin siihen tulokseen, että jos sen tekee kennolevystä, niin aikalailla sama hinta tulee kun valmiillekkin.

Tietysti itse tehty on tekijänsä näkönen, niin hyvässä kuin pahassakin. ;)

tonttu

Kun näin syksyllä kiertelee noita myyviä laitoksia läpi, niin saattaa saada yli puoleenhintaan jonkun nurkastaan kuluneeseen pahvilaatikkoon pakatun tuliterän huoneen. Omani esim san alle 300egeä. Tosin yhden romahduksen jälkeen olen rakentanut siihen 45x45 painekyllästetystä uuden rungon, eli höylätystä kakkoskakkosesta. Ja näin kun olen tehnyt, niin ihmettelen miksi alunperin piti semmonen alumiinihässäkkä pihalle ottaa. Puu on siistimmän näköistä ja siihen on kivempi kiinnittää ripustuksia, sekä kestää varmasti talven rasitukset, kun ei ole kerrasta poikki se vääntölujuus. Ja hinnaltaan öh :) Noh, laajennusosan teen tässä ja varmasti puusta.

Huru-ukko

marraskuu 14, 2011, 20:09:16 ip #3 Viimeisin muokkaus: marraskuu 14, 2011, 20:14:59 ip käyttäjältä Huru-ukko
Tässä on toinenkin ja taitaa olla myös kolmaskin ketju, jossa kasvihuonetta rakennellaan. Itselläni oli tuossa unelmien kasvihuoneessa
tuolla haaveilua isommasta kasvihuoneesta.
Materiaalihankinnat ajattelin tilata täältä.
Itse tuonkokoinen mistä haaveilen maksaa kuusinkertaisen hinnan ainakin verrattuna itse tehtyyn kennolevystä tehtynä. Runko tulee painekyllästetystä jos joskus tulee.

Marjis

No heitetäänpäs tänne lisää tarinaa.
Eli oma tilanteeni alkaa hahmottumaan ja suunnitelmat etenee - hitaasti mutta varmasti.  :)

Kennolevytarjouksia kyselin parista firmasta,  ja Vink.fi tarjous oli paras - tosin Huru-ukon ehdottama interbauen oli himpun verran halvempi.
Vink.fi:   6mm kennolevy 12€ ja 8mm kennolevy 14€. Hinnat ilman ALVia ja per neliö.
Interbauen: 6mm 13,17€ ja  8mm 14,68€   sisältää ALV:n

Näyttää siltä että teen 8mm kennolevystä tuon kasvihuoneen ja koska hinnaneroa 5x3 kokoiseen ei tule kovinkaan paljoa,  teen 6m x 3m kokoisen.

Kysymyksiä lisää:  kuinka monta tuuletusluukkua tuon kokoinen vaatii kattoon? Riittääkö kolme?
Entäs päätyovi / -ovet? Onko molemmissa päädyissä olevat liukuovet viisaampi ratkaisu jo ihan tuuletuksenkin kannalta? Tai on varmasti, mutta saako kahdesta ovesta merkittävästi hyötyä?


PP

Lainaus käyttäjältä: Marjis - marraskuu 17, 2011, 08:02:09 ap
Kysymyksiä lisää:  kuinka monta tuuletusluukkua tuon kokoinen vaatii kattoon? Riittääkö kolme?
Entäs päätyovi / -ovet? Onko molemmissa päädyissä olevat liukuovet viisaampi ratkaisu jo ihan tuuletuksenkin kannalta? Tai on varmasti, mutta saako kahdesta ovesta merkittävästi hyötyä?


Kahdesta ovesta on hyötyä, mutta kuka jaksaa avata ja sulkea ne pahimmillaan monta kertaa päivässä ja miten homma hoituu poissaollessa? Tuuletusluukut automaattiavaavilla on helppo ja toimiva ratkaisu. Luukkuja kannattaa olla vähintään yksi per viisi neliötä, eikä niitä voi olla liikaa.

Jahvetti

Lainaus käyttäjältä: PP - marraskuu 17, 2011, 11:14:04 ap
Lainaus käyttäjältä: Marjis - marraskuu 17, 2011, 08:02:09 ap
Kysymyksiä lisää:  kuinka monta tuuletusluukkua tuon kokoinen vaatii kattoon? Riittääkö kolme?
Entäs päätyovi / -ovet? Onko molemmissa päädyissä olevat liukuovet viisaampi ratkaisu jo ihan tuuletuksenkin kannalta? Tai on varmasti, mutta saako kahdesta ovesta merkittävästi hyötyä?


Kahdesta ovesta on hyötyä, mutta kuka jaksaa avata ja sulkea ne pahimmillaan monta kertaa päivässä ja miten homma hoituu poissaollessa? Tuuletusluukut automaattiavaavilla on helppo ja toimiva ratkaisu. Luukkuja kannattaa olla vähintään yksi per viisi neliötä, eikä niitä voi olla liikaa.


Vähintään yksi luukku per viisi neliötä.

Meillä kasvari on 6,5 neliötä kahdella luukulla, silti saa päätyovea olla availemassa ja sulkemassa vähän väliä.
Automaattiavaaja ei kuitenkaan paljoa maksa, kannattaa niitä luukkuja tehdä mieluummin liikaa kun liian vähän.

Jälkikäteen tehtynä on kuitenkin kalliimpaa ja hankalampaa, aina voi jättää avaajan pois jos tuntuu että on liikaa läpiä katossa.
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

ingeniero

marraskuu 26, 2011, 15:39:02 ip #7 Viimeisin muokkaus: marraskuu 26, 2011, 15:41:58 ip käyttäjältä ingeniero
Lainaus käyttäjältä: Marjis - marraskuu 14, 2011, 12:09:37 ip
Montaa eri vaihtoehtoa olen tässä harkinnut ja selaillut foorumia.  Oma vaihtoehtoni olisi rakentaa alumiiniprofiilista sekä kennolevystä kasvihuone,  kokoluokkaa 5x3m  taikka 6x3m   

Alumiiniprofiilin saan melko edullisesti, mutta miten on tuon kennolevyn suhteen.  Mistä sitä nyt saisi edullisesti?

http://www.monexi.com/alku.php?sivu=kennolevyhinnasto
10mm    25,20 €
8mm   21,70 €
6mm   18,40 €


http://www.tuotteet.vink.fi/tuotteet/kennolevyt.html
10mm 27,60€
8mm 24,40€
6mm 20,20€

Tollasia hintoja oon nyt saanu kaivettua.  Eli yksi seinä (2m korkea ja 5m leveä), maksaa halvimmillaan sen 180€, nopeasti laskettuna 5x3m kasvihuoneeseen pelkkä kennolevy tulee maksamaan ~600€.  Eli onko tämä nyt itse rakentaen kuitenkaan järkevää?
Entäs osaako joku sanoa riittääkö tuo 6mm?



E: Olikin jo Interbauen keskustelussa mukana. Ei huomannut heti ku ei ollut taulukoituna. Sitä suosittelen itse, kysymällä sai isommista määristä hyvän tarjouksen toimituksineen.

waab

Terve. Olisin kasvihuonetta tuossa ensi kesänä rakentamassa ja olisi jotain muovirullaa hakusessa mikä soveltuisi kasvihuoneeseen. Elikäs onkos täällä jollain kokemuksia?? Byggmaxissa jotain on mutta taitaa olla sinertävää se rakennusmuovi, mikä on uv-suojattu. Olisi tarkoitus siis tehdä noin 6 neliön kasvari puurungolla ja tuplamuoveilla.

ingeniero


waab

Kappas kiitos erittäin informaativisesta vastauksesta. Ihan ajattelin jos olisi jollain käyttökokemuksia joistain k-raudan tai "hieman halvemmista" muoveista ja mistä niitä voisi ostaa. Jos ei mitään ihmeellistä löydy niin pitää varmaan ostaa metritavarana muovia jostain.

ingeniero

Lainaus käyttäjältä: waab - helmikuu 08, 2012, 20:46:11 ip
Kappas kiitos erittäin informaativisesta vastauksesta. Ihan ajattelin jos olisi jollain käyttökokemuksia joistain k-raudan tai "hieman halvemmista" muoveista ja mistä niitä voisi ostaa. Jos ei mitään ihmeellistä löydy niin pitää varmaan ostaa metritavarana muovia jostain.


Tästähän olisit toki voinut mainita, että et halua kunnollista tavaraa.

ölfö

Lainaus käyttäjältä: waab - helmikuu 08, 2012, 20:46:11 ip
Kappas kiitos erittäin informaativisesta vastauksesta. Ihan ajattelin jos olisi jollain käyttökokemuksia joistain k-raudan tai "hieman halvemmista" muoveista ja mistä niitä voisi ostaa. Jos ei mitään ihmeellistä löydy niin pitää varmaan ostaa metritavarana muovia jostain.


Se sininen muovi on höyrynsulkumuovia. Tavallinen rakennusmuovi on normaalisti läpinäkyvää. Kaikista rakennustavaraa myyvistä liikkeistä löytyy jonkinlaista rakennus/suojamuovia. Sitä kannattaa käyttää koska se on halvempaa ja joudut uudet vetämään suhteellisen usein. Isoäidilläni oli vastaava pihallaan ja kyllä sielläkin tomaatit kasvoivat.

ingeniero

Lainaus käyttäjältä: ölfö - helmikuu 08, 2012, 23:31:02 ip
Lainaus käyttäjältä: waab - helmikuu 08, 2012, 20:46:11 ip
Kappas kiitos erittäin informaativisesta vastauksesta. Ihan ajattelin jos olisi jollain käyttökokemuksia joistain k-raudan tai "hieman halvemmista" muoveista ja mistä niitä voisi ostaa. Jos ei mitään ihmeellistä löydy niin pitää varmaan ostaa metritavarana muovia jostain.


Se sininen muovi on höyrynsulkumuovia. Tavallinen rakennusmuovi on normaalisti läpinäkyvää. Kaikista rakennustavaraa myyvistä liikkeistä löytyy jonkinlaista rakennus/suojamuovia. Sitä kannattaa käyttää koska se on halvempaa ja joudut uudet vetämään suhteellisen usein. Isoäidilläni oli vastaava pihallaan ja kyllä sielläkin tomaatit kasvoivat.


Suhteellisen usein on melkoisen laaja käsite. Meillä (sukulaistilalla) kesti muovikasvihuoneessa muovit ehjinä ainakin 15v. Runko petti alta nyt muutama talvi sitten, kun oli vanha ohut puurunko hapertunut vuosien myötä ja jäi lumet pudottamatta.

Että suhteellisen usein pitää ne muovit vaihtaa.

Kärsä Babar

On luultavasti ollut oikeaa kasvihuonemuovia, koska perus rakennusmuovi hajoaa yleensä vuodessa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

ingeniero

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - helmikuu 09, 2012, 10:43:01 ap
On luultavasti ollut oikeaa kasvihuonemuovia, koska perus rakennusmuovi hajoaa yleensä vuodessa.


Tästä päästäänkin siihen, kumpi on se kannattavampi tapa. Ostaa halpaa usein ja askarrella nitojan kanssa parin vuoden välein, vai ostaa "kallista" ja lepuutella hermoja pidempään.

tomppa,

En tiedä miten hyvä kasvihuone tulisi sitten valokatoksesa, halpaa tavaraa ja on kestävää! onhan tuossa huonotkin puolensa mutta esim kiinnitys kakkosneloseen tai lautaan onnistuu hyvin. 8)

wille

Lainaus käyttäjältä: .TOMPPA. - helmikuu 09, 2012, 11:09:34 ap
En tiedä miten hyvä kasvihuone tulisi sitten valokatoksesa, halpaa tavaraa ja on kestävää! onhan tuossa huonotkin puolensa mutta esim kiinnitys kakkosneloseen tai lautaan onnistuu hyvin. 8)


Valokate halpaa??
Missä? Kerro heti.
Kasvihuonemuovi on kuitenkin noin 1€/m2.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

tomppa,

NOh,Nyt herää ikuisuuskysymys mikä on kenellekkin halpaa ja kallista,mihinkä kukin tahtoo sijoittaa ja paljon.. valokatteen hinta on paksuudesta ja laadusta riippuen hieman alle kympistä jopa yli 60€ neliöhintoihin.
Mutta siitä saatava hyöty on aivan toista luokkaa kuin kasvihuonemuovi, minun mielestäni.
Jokainen muovista valmistettu tavara heikkenee auringon paisteessa ajan saatossa mutta mikäli itse olisin rakentamassa kasvihuonetta niin kyllä valokate voittaisi sen kilpailun.


wille

Lainaus käyttäjältä: .TOMPPA. - helmikuu 09, 2012, 11:43:50 ap
NOh,Nyt herää ikuisuuskysymys mikä on kenellekkin halpaa ja kallista,mihinkä kukin tahtoo sijoittaa ja paljon.. valokatteen hinta on paksuudesta ja laadusta riippuen hieman alle kympistä jopa yli 60€ neliöhintoihin.
Mutta siitä saatava hyöty on aivan toista luokkaa kuin kasvihuonemuovi, minun mielestäni.
Jokainen muovista valmistettu tavara heikkenee auringon paisteessa ajan saatossa mutta mikäli itse olisin rakentamassa kasvihuonetta niin kyllä valokate voittaisi sen kilpailun.


Mulla tuli jo pelkästään kasvihuoneen katto maksamaan ihan rittävästi, kun siihen valokatteet laitoin. Runkoon sitten ulkopuolelle kasvihuonemuovi ja sisäpuolelle rakennusmuovi. Kasvihuone siis 3x4m. Valokate pakkasella ja elävät rakenteet tarkoittaa lisäkuluja. Ohut muovi joustaa eri malliin.

Aika pennin saa maksaa, jos tuplaseinän haluaa ja valokatteesta väsäilee.
Ennemmin sitten kennolevyä seiniin, jos ei rahasta ole kiinni.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit