huhtikuu 28, 2024, 21:14:51 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Sisäkasvatus ja risteytykset Q4-22/2023

Aloittaja miiksuli, marraskuu 21, 2022, 15:53:51 ip

« edellinen - seuraava »

miiksuli

tammikuu 25, 2023, 18:33:09 ip #20 Viimeisin muokkaus: tammikuu 25, 2023, 18:39:07 ip käyttäjältä miiksuli
Lainaus käyttäjältä: varis - tammikuu 24, 2023, 01:53:11 apKuulemma mullassa käy helpommin jos on siemenet ihan pinnassa. Vastaavasti voit kivivillassa jättää ihan avoimen reiän tai painaa sen kiinni...
Mulla vaihtelevasti jää noita kiinni. En tiiä mistä johtuu. Nyt näyttäis siltä että hitaasti ujuttautuu kuoresta ulos :)  Ei tainnu kuolla joka on hyvä. Jotkut villichilit mulla joskus itäny ja aika nopeasti kasvu tyrähtynyt ja kuollut. Noi on välillä aika arkoja. Ei tolla mun risteytyksellä jääny kuori kiinni vaikka oli mullassa ja pinnalla.

Vielä vissiin 1-2 viikkoa menee että  pääsee maistelemaan Peach Bleederiä. On noi sen verran isoja että luulis että muutamalle halukkaallekin saa siemenii.  8)

Aijoo lueskelin tuossa wikistä päivitettyä tietoa että Carolina Reaper on vaan keskiarvoltaan 1,6M SHU.  Mun Peach Bleederit on noin 1,5M SHU keskiarvolta. Toki virhemarginaalia on kun ei ole riittävän tarkkaa vaakaa.  Oon kyl maistanut Riipperiä ja kyllä se tulisempi on mutta ei mitenkää järkyttävästi. On niitä tulisempia lajeja. Veteraanit tietää.

miiksuli

Lueskelin vanhaa keskustelua WHP:n kanssa niin taitaa olla että tuo Peach Bleeder on uus feno Borg 9 bleederistä. Tätä väitettä myös tukee kun risteytin tuon Tuntemattoman chinense vihreä/sinappi värisen chilin tämän kanssa niin tuli voimmakkaan punaisen värinen chili. Mun mielestä ei pitäisi olla logiikkaa muuten kun että tuolla oli jotain punaista väriä tuottavaa dna:ta "hajalla". Jokin mutaatio voisi olla kyseessä.

miiksuli

Alkaa kypsymään Peach Bleederin marjat. Alkaa vaalean vihreästä kun kasvaa eniten, sitten muuttuu pikkuhiljaa tommoseks vaaleaksi ja lopulta persikan/oranssin väriseksi. Värimuutos alkaa verhiöstä.


HMB F2 A, B, C puskat. Vasemmalta oikealle. Aneemisin on A. B ja C:llä tummemmat lehdet ja lyhkäsemmät varret.


A puskan kukat on samanlaisia kuin F1:llä.


C puskan kukat. Muistuttaa enemmän Peach Bleederiä. B:llä samanlaista mutta jätin kuvat pois kun liikaa kuvia.


miiksuli

Mitähän sekoilen kun kukat auennu nyy paremmin niin HMB B:llä eniten Tuntematon chinensen muistuttavaa kukkaa. Terälehdet pääsee avautumaan kunnolla. Ei toki vielä ole siitepölyä kun liian nuori tekee satoa.


C. eximium. Tuli sitte tommonen ruma ankanpoikanen taas  :-\

miiksuli

Tuli myös huomattua että Tuntemattomalla chinensellä oli viisi terälehteä kukassa. Tällä risteytyksen B:llä on selkeästi laskettavissa kuusi. Täytyy laskea noiden muidenkin puskien kukkien terälehdet kunhan tulee enempi kukkia. Peach Bleederin terälehdet on vaikee laskee kun on niin supussa ja epämuodostuneen oloisia kun eivät pääse aukeamaan kunnolla. Joutus repimään noita kukkia irti ja laskea siitä. Katsotaan jossain kohtaa mitä lukuja saan :)

miiksuli

Tutkin hieman paremmin Peach Bleederien ja HMB:ien kukkia niin näyttäis siltä että tyypillisesti noilla on se viisi terälehteä. Osa terälehdistä on sitten kaksihaaraisia kärjestä niin nopeasti vilastuna näyttää että olis enemmän terälehtiä. Paitsi tolla yhdellä HMB:llä näyttäis selkeästi olevan kuusi terälehtinen kukka. Ja alkaa noi heteetkin hieman aukeamaan niin oli jo ensimmäisiä siitepöly havaintoja. Myös tuli nyt sitte samalla laitettua noi noin 7 L ruukkuihin. Pitäs riittää.

Peach Bleederit ei vielä ihan kypsyneitä ole. Jotenkin hailakkaan värisiä vielä marjat. Tuli sen verran kookkaat muutamat marjat että kypsyminen vie kauemmin ja tulisuuskin sen mukainen.

miiksuli

helmikuu 05, 2023, 13:20:23 ip #26 Viimeisin muokkaus: helmikuu 05, 2023, 13:49:45 ip käyttäjältä miiksuli
Nyt on eka Peach Bleederin marja syönnissä. Onpa jännä polte. Tulee hitaasti, suun etuosaan pääosin ja hieman kurkkuun. Maku on hedelmäinen, kukkainen ja parfyyminen. Marja oli 7,5 grammaa. Kymmeniä hyviä siemeniä ja reilusti öljyä :) Ei oo kun viis marjaa tulossa mutta otan vaan kolmesta chilistä siemenet talteen (ehkä neljästä). Siemenii tulee varmaan se 70. Siitä saa nyt muutaman pussukan myyntiin. Tietty jos Chiliyhdistyksen kauppa ei haluu ottaa noita valikoimiin niin myyn ihan täällä sitten myyntiosastolla.


varis

Kyllä tota pitää varmaan harkita kasvatukseen omissa viljelmissä. Oliko maussa eroa edelliseen sukupolveen?

Kysäisen kaupan pitäjältä millaiset on suunnitelmat liiketoiminnan mahdolliseen laajentamiseen nyt kun taas ehtii/muistaa jossain vaiheessa.

miiksuli

Tää marja oli vähän neutraalimpi. Joskus ollu hieman makeita mutta tää oli hyvä. Ei inhottavia sivumakuja. Maistelen myöhemmin vielä lisää kun ei viitti syödä kokonaan tommosta. Ja mulla on vielä muitakin palkoja tulossa. Joskus ollu huonompia marjoja mutta tää  oli kyl paremmasta päästä.

miiksuli

Viimeiset marjat Peach Bleederien puskista. Toinen teki vaan yhden ja toinen vähän useamman. Mietinnässä että latvoisko hieman ja laittaisin isompiin ruukkuihin niin sais vielä hurjemmin satoa ;D


Hot Melon Bleederit innostu kasvaa kun laitoin isommat ruukut ja pienensin valotehoa alle puoleen. Taitaa olla liian tujut valot käytössä :o


Cap. eximium vähän kasvanut ja hitaasti.


Zen

Melkoiseksi kasvaneet nuo Hot Melon Bleederit :D

Chliina

Oi että! Täällä jo vuoden ensimmäiset chilit kypsiä, hieno homma!!

Tuosta kuorien kiinni jäämisestä vielä sen verran, että minä olen kaikki (siis muistakin kuin chileistä) saanut irtoamaan suihkuttelemalla kuoria pari kertaa päivässä, ja varovaisesti rutistelemalla kuoria ihan sormin. Siinä rutistelussa saa kyllä olla varovainen, ettei murskaa lehtiä samalla, mutta pian sen oppii.

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Zen - helmikuu 12, 2023, 09:38:02 apMelkoiseksi kasvaneet nuo Hot Melon Bleederit :D
Noin 40 cm pituutta. Oisko noi nyt jotain 75 päivän ikäisiä. Ei ihan vielä satoa.

Lainaus käyttäjältä: Chliina - helmikuu 12, 2023, 12:11:30 ipOi että! Täällä jo vuoden ensimmäiset chilit kypsiä, hieno homma!!

Tuosta kuorien kiinni jäämisestä vielä sen verran, että minä olen kaikki (siis muistakin kuin chileistä) saanut irtoamaan suihkuttelemalla kuoria pari kertaa päivässä, ja varovaisesti rutistelemalla kuoria ihan sormin. Siinä rutistelussa saa kyllä olla varovainen, ettei murskaa lehtiä samalla, mutta pian sen oppii.
Ei uskalla rutistella noita veikken mikää rähmäkäsi olekkaa. Joskus leikannu saksilla auki ja nopeuttanu prosessia.

DiscoKai

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - helmikuu 05, 2023, 13:20:23 ipTietty jos Chiliyhdistyksen kauppa ei haluu ottaa noita valikoimiin niin myyn ihan täällä sitten myyntiosastolla.



Yhdistyksen kauppa ottaa mielellään myyntiin erikoiseriä. Osoitteen jo tiedätkin.

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: DiscoKai - helmikuu 12, 2023, 15:43:11 ipYhdistyksen kauppa ottaa mielellään myyntiin erikoiseriä. Osoitteen jo tiedätkin.
Hyvä juttu! :) 10 siementä meni jo Varikselle tästä kuudennen sukupolven PB:stä. Noin 140-150 hyvää siementä olisi. Onko mikä hyvä määrä näin alkuun? Lisää varmaan saan vielä kesää kohden kunhan kerkeen laittaa noi pari litrasista ruukuista hieman isompiin.

varis

helmikuu 12, 2023, 18:59:04 ip #35 Viimeisin muokkaus: helmikuu 12, 2023, 19:06:18 ip käyttäjältä varis
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - helmikuu 12, 2023, 13:07:21 ip
Lainaus käyttäjältä: Zen - helmikuu 12, 2023, 09:38:02 apMelkoiseksi kasvaneet nuo Hot Melon Bleederit :D
Noin 40 cm pituutta. Oisko noi nyt jotain 75 päivän ikäisiä. Ei ihan vielä satoa.

Ei omat chinenset oo vielä ihan tota kokoa. Yksi 3kk vanha annuum on hieman isompi.

Luultavasti vähän liikaa valoa on parempi kuin liian vähän. Luulen että ne Nelsonin 15W LED-kiskot on liian kepoiset sen ensimmäisen kuukauden jälkeen. Tai sitten ongelma se, että samalla valolla kasvatan vähän eri ikäisiä ja kokoisia taimia, ei ole täysin optimiolosuhteet oikein millekään...

miiksuli

Tän HMB F2 kasvu on parempi kuin F1. Paksummat varret ja haaroittuu herkemmin. Se F1 oli ihmeen rimpula. Mutta tuli sieltä lopulta muutama hyvä marja josta sain jatkoksi iloa.

miiksuli

On se Eximium piristyny :) Kasvaa luonnonturpeessa jossa biohiiltä.

Chliina

Onpas tuo Eximium karvainen kaveri chiliksi! :D

miiksuli

On se karvanen :) Laitoin nyt eilen tulemaan Aji Pancaa muutaman ja sit isomman kasan PI 441551 kun on 13 vuotta vanhoi siemenii. Hyvältä näyttää ulkoisesti. Annoin noille reilu 11 tunnin vetyperoksidiliuos käsittelyn.