maaliskuu 28, 2024, 10:46:48 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Padron - tämän talven suosikkimausteeni

Aloittaja Chilivaari, tammikuu 17, 2020, 13:09:10 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari


Kylmältä parvekkeelta pelastin Pimiento de Padronin (C. annuum) sisätiloihin kypsyttelemään viimeisiä raakileitaan, kun ihastuin sen makuun ja väriin jouluisessa kinkkukastikkeessa. Nyt siitä on tullut suosikkimausteeni. Ensin silppusin pari punaista tavalliseen spagettikastikkeeseen ja eilen siskonmakkarakeittoon. Hienoja makuja. Polttavaa se ei varsinaisesti ole, mutta suuhun jää pistely joka puolelle. Täst mie tykkään.

Valitettavasti kaikki Padronina myytävät eivät ole samaa laatua, pettymyksiä on monelle tullut markettien tarjouksista.

Ei se sisään siirto aivan ongelmitta ole sujunut. Lehtiä putoilee paljon, ödeemaakin esiintyy ja latvan uudet lehdet ovat rypyssä.


Tämä kuva on tältä päivältä. Padron kukkii tammikuussa.

Chilivaari

tammikuu 18, 2020, 14:27:51 ip #1 Viimeisin muokkaus: tammikuu 18, 2020, 14:29:40 ip käyttäjältä Chilivaari
Pimiento vai Pimientos de Padrón?

Ei kai sillä mitään väliä ole, samaa chiliä sillä tarkoitetaan.
Espanjankielisen Wikipedian mukaan lajikkeen nimi kirjoitetaan Pimiento, mutta jos kuvassa on useampia chilejä, kuvatekstissä lukee pimientos. Se siis lienee yksinkertaisesti monikkomuoto? Varsinainen alkuperä on Galiciassa ja siellä se kirjoitetaan Pemento.

Minulle siemenet tulivat vuosia sitten Semillas La Palmasta ja siellä nimi oli yksikkömuodossa. Luulisi heidän tietävän. Minulle käyvät molemmat, mutta ilman loppuässää olen sitä tottunut käyttämään.

Whili

Heinän Penalta ostin punaisia Padroneita, olivat reilun kokoisia. Kaupan mauttomiin ja joskus itse kasvattamiin tottuneena iloisena yllätyksenä tuli reipas polte. Maku oli annuumimainen, mutta paremmasta päästä. Voisin jopa harkita kasvatusta joskus tulevaisuudessa.. 
Sulta (Chilivaari) sain joskus siemeniä ja vaatimattoman sadon söin vihreänä, tulettomoa oli kaikki. Olisi pitänyt kasvattaa pari punaiseksi asti. Ehkä tulevaisuudessa koitetaan uudelleen.

Mutta "Ei huono chili"  ;D

ottulo

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - tammikuu 18, 2020, 14:27:51 ipPimiento vai Pimientos de Padrón?

Ei kai sillä mitään väliä ole, samaa chiliä sillä tarkoitetaan.
Espanjankielisen Wikipedian mukaan lajikkeen nimi kirjoitetaan Pimiento, mutta jos kuvassa on useampia chilejä, kuvatekstissä lukee pimientos. Se siis lienee yksinkertaisesti monikkomuoto? Varsinainen alkuperä on Galiciassa ja siellä se kirjoitetaan Pemento.

Minulle siemenet tulivat vuosia sitten Semillas La Palmasta ja siellä nimi oli yksikkömuodossa. Luulisi heidän tietävän. Minulle käyvät molemmat, mutta ilman loppuässää olen sitä tottunut käyttämään.

Aika yleisesti latinalaisissa kielissä taitaa tuo loppu-s tarkoittaa monikkoa. Käytössä ero todennäköisesti tulee siitä tarkoitetaanko kuvassa lajiketta/yksittäistä kasvia (vrt. habanero, kuva kasvista jossa ehkä podeja) vai yksittäistä hedelmää (habaneroja, kuvassa useita podeja kasvissa tai kerättynä). Lajikkeen nimenä luulisi siis olevan yksikkömuodossa ilman s-kirjainta.