toukokuu 23, 2024, 14:04:15 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ankan hydroilut sun muut

Aloittaja Aku-Ankka, lokakuu 16, 2008, 23:41:40 ip

« edellinen - seuraava »

Aku-Ankka

Päiväkirjaa aloittelen eli olen kasvattanut chilejä jo reilun vuoden verran ja ebbikin löytyy missä kasvaa aji benito ja champion(baccatumeja) on satoakin tullut ja tänään rakensin uuden ämpärihydron johon laitoin pikkuisen Naga morichin taimen 10 litran ämpäri resona ja 5 litran pienempi ämpäri jossa kasvi ja sorat.  

Eli tuollaisen minä tein eli tuolla alemmassa on 5 litraa vettä jossa on 10 millilitraa one part total gro ravinnetta. Ja läpivientien suojina tuolla ylemmän astian pohjassa on muovista hyttysverkkoa ettei sorat mene alempaan astiaan.  [todella tyhmä kysymys] Haittaako muuten jos tuo pumppu vain kelluu tai sojottaa siellä pohjassa niinkuin kuvassa vai täytyykö sen olla pohjassa kiinni lähteekö jotenkin pois paikaltaan tjsp.. [/todella tyhmä kysymys]

Kuvia laitan kellaristani huomenna

Wesa

Tota noin,äkkiseltään katottuna tuo näyttäis toimintaperiaatteeltaan Ebb&Flood järjestelmältä missä on jatkuva kierto päällä,ellet sitten ole laittanut siihen ajastinta ohjaamaan pumpun toimintaa jaksottaisesti?
Ja sitten vielä tämmönen,sulla on 5l nestettä resossa joka pumpataan 5l tilavuudeltaan olevaan ämpäriin? menikö oikein?
Vaikka se kasvatus-astia on täynnä soraa niin veikkaisin sinne mahtuvan monta litraa nestettä mikä haihtuu suht nopeaan,saat olla tarkkana sen nestepinnan kanssa siellä resossa ettei pumppu karahda kuiville.
Olettaisin tuon toimivan parhaiten Ebbinä eli ajastimella päräyttää liemet ylös muutamia kertoja päivässä jolloin nestettä ei haihdu niin paljon.
Joku nyrkkisääntö siihen muistaakseni oli Ebbeissä että 3xsoratilan vetoinen reso toimisi ok?
E:niin kysyit tuota pumpun roikottamista,en mä usko siitä mitään haittaa olevan jos se sentin on irti pohjasta.jotkuthan tekee sitä ihan tarkoituksella jos se pumppu resonoi ämpärin sisällä jolloin ei pidä niin kovaa mekkalaa.Kunhan se on veden alla.kuivana niitä ei saa käyttää ja jos se kuivaks pääsee niin sit on kaks murhetta,pazaks mennyt pumppu ja kuollut kasvi :lol:
Ei se ole väärin jahdata perhosia joita muut ei näe.

Xbow

Hmm... Juuritila on aikas korkean oloinen ( tuskin tästä sanottavasti haittaa ole). Ajastin kannattanee tosiaan hankkia. Matalemmallakin juuritlalla riittää kolme minuutin pumppaus sessiota / päivä ( kenties vähempikin ). Minulla chilin juuret ovat ajan mittaan pakkautuneet matoksi astian pohjaan. Tiedä sitten onko tämä normaali juttu? Kuitenkin letkusta vesi pääsee juuritilaan ja jotain kautta sieltä pois.

Kun ei koko ajan pumppaa, niin chilin juuret saavat lähes ihanteellisen määrän happea, mitä ne kaipaavat toimiakseen hyvin. Pumppu ei nin helposti sano poks, eikä koko ajan tarvitse kuunnella surinaa.

Toinen juttu, että onhan tuo letku kunnolla kiinni tuossa juuriämpärissä? Katastrooffi voi seurata jos letku pääsee irtoamaan omia aikojaan joko pumpusta tai ämpäristä.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Aku-Ankka

Joo kyllä mulla on kaks digitaalista ajastinta elikkä mun molemmissa ebbeissä ne pumppuuaa neljä kertaa päivässä 2 minuutin jaksoina

Wesa

Niin oliko sulla tuossa uusimmassa "ämpärihydrossa" ajastin?
Kun muutenhan tuo on oikeastaan Ebb&Flood jatkuvalla kierrolla.
Ei se ole väärin jahdata perhosia joita muut ei näe.

Aku-Ankka

Siis on tossa ämpäriebbissä ajastin 4.00-4.02 ja 10.00-10.02 ja 16.00-16.02 ja 22.00-22.02 on ne ajat ämpäriebbissäni eli neljä kertaa kahden minuutin jaksoina ja on myös toisessa ja nyt teen tänään vielä uuden ebb&flood :D  
eli tulloo olemaan kolmisen ebb:tä kuvia postailen luultavasti tänään myöhemmin illalla

Aku-Ankka

eli kuvia.... rakensin tänään taas uuden hydron ku oli pakko :D 8)


Yleiskuvaa kellarista


Ämpärihydroebbi




Naga hydrossa




Uutta ebbiä rakentamassa: kuvassa ylivuotoputki ja pumpun putki


Loimutin päällä ja sorat hydrossa


Kuva lampuista eli perus loistarit ja joku megaman "kasvilamppu" 15wattinen violetin värinen ja sit kaks 400watin nattia


Lähen sit syyslomaks mökille et en päivittele sinä aikana morjens!

Wesa

Heh,eikös noi oo "helle" merkkisiä? näyttää samalta kuin mun 400w hellenatianen...
toimiva peli,ainut miinus tulee vaan siitä painosta.pitää olla tukevasti pultattu/kettinkii.
Ei se ole väärin jahdata perhosia joita muut ei näe.

Aku-Ankka

Ei kyllä taida olla mikään Helle ku ei oo peukustakaa ostettu vaan Finnparttiasta nimellä kotimainen kasvihuone valaisin 400w suurpainenatriumlamppu maksaa tuo valaisin 84€ ja polttimo siihen 15€

Wesa

Oho,ei paha hinta sitten.Peukusta kun oman natikan ostin niin maksoin siitä muistaakseni 135€+postit.
kaippa noi on kaikki samannäköisiä.
Ei se ole väärin jahdata perhosia joita muut ei näe.

Aku-Ankka

Iltaa infernolaisille... Hydrokärpänen on päässyt puremaan viimeaikoina moneen otteeseen ja tässä sitä taas ollaan, eli rakensin tänään valmiiksi eilen aloittamani tuplapaikkaisen EBB&Flow systeemin




Eli resona toimii hammarplastin mainio umpimusta 31-litranen laatikko, jossa on kansi päällä johon leikattu mattoveitsellä (oli rankkaa puuhaa :shock: ) paikat kahdelle 8-litraiselle kasvatusastialle. Ja ylivuotoputket löytyy myös :D. Pumppuna VP:een resun sp-880 josta letku haaroituskappaleeseen josta sitten letkut molempiin astioihin. Eli meinaan laittaa tuohon tsydeemiin baccatum -lajin kasveja (aji cristal, inca red drop, pi 260567 ja lemon droppia) eli molempiin kaksi kasvia eli jää 4 litraa juuritillaa kullekin kasville (ei kai niin paljon kun on soratkin siellä mut iha sama :? :roll:)

Ja meinaan viedä tuon härvelin omaan huoneeseeni toisin kuin muut mitkä on kellarissa (kuvassa) laitan ton ebbin hyllyyn johon sitte valoksi  ajattelin tommosta




Eli Megaman liliput 30W ESL, lumeneja 1900 ja värilämpötila 4000K cold white onko hyvä? on muuten pirun kirkas



Ja tuon valon lisäksi sinne hyllyyn vielä ajattelin 4x15W eli 60W  airaliten eslejä lumeneita 800 kussakin eli yhteensä 3200 plus toi 1900 olis 5100 lumenia ja 90Wattia onko tarpeeksi tolle hydrolle? on varmaan jos baccatumeja.... ja heijastimet kans sinne hyllyyn valoille. Tarviiko noita kasvatusastioita vuorata foliolla kun on läpinäkyviä?

Aku-Ankka

Iltaa infernoon taas kerran eli kun sanoin edellisessä postauksessani että vien tuon uusimman ebbin huoneeseeni , niin olen nyt laitellut hyllyä valmiiksi sille eli on vuorattu foliolla sisältäpäin että valo heijastuisi paremmin...




Eli valoiksi tulee 3 tai 4 kappaletta tuollaisia airaliten 15 wattisia 2700K warm white eslejä (onko hyvä?) eli 45-60wattia plus sitten vielä se megaman liliput WL130 30wattinen 1900 lumenin 4000Kelvinin cool white lESLi  eli kannat laitetaan noihin välilautoihin porattuihin reikiin ( ei ole vielä porattu :lol:) joista sitten jokaisesta piuha jakorasiaan josta sitten 1 pistoke seinään eli melekone viritys mutta tulee halvaksi ja halvemmaksi ku joku valmis valaisin missä on joku 75-90wattinen esli ja niipoispäi...

...Kommentoijkaa!

janne80

Luulisin että tuollaisella pistemäisellä valolla kasvit kasvaisivat valoa kohden eli yhteen jolloin niitä saa olla jatkuvasti pyörittelemässä. Jos toi hylly on tarkoitus olla avoin niin saattaa hienoista valo haittaa tulla jossainkohtaa. Jos taas se on tarkoitus vielä peittää jollain nousee sisällä helposti lämmöt. Jostain foorumin syövereistä muistaisin myös että kasvit olisi hieman sekaisin jokasuunnasta tulevasta valosta joten mahtaako foliolla vuoraaminen olla hyvä idea.

Aku-Ankka

Elikkäs päivitystä...



On kirkas joo

elikkä nykyinen kokoonpano tuossa on 3x15wattisia airaliten 2700K warm white eslejä plus yks megaman 30wattinen 4000K coolwhite esli.

On tohon vielä yks tommone 15watin esli tulossa kuhan ehdin käydä ostamassa honkkarista vielä yhden kannan e27




elikkä sitten tuo tuolla takana näkyvä 30wattinen esli siirtyy tohon keskelle mis on toi reikä ja se 15 wattinen tulee sen tilalle että tulis "symmetrisen" ja muutenkin hienomman näkönen

Noi eslit on oikeesti PAALJON kirkkaamat kun tuossa toisessa lähikuvassa

Saa laittaa kommenttia  :)

Aku-Ankka

Kävin ostamassa tarjoustalosta e27 kantaan sopivan 25wattisen 6400K eslin maksoi vain 6 euroa on muuten halpa ja hyvä!
Tollane


Vaihdoin tuon sen edellisen 15w warm whiten tilalle



Elikkä nykyinen kokoonpano on 2 kpl airaliten 15W 2700K warmwhite ESLejä tuossa edessä. Sitten takaata löytyy se 30W megaman 4000K coolwhite ESL ja sitten tuo uusi 25W 6400K ESL coolwhite vai mikä luonnonvalo onkaan on muuten aika sinertävä varsinkin ku noihin muihin vertaa :D



Laitoin jo tuollaisen pikkuisen PI 260567 tuonne se on pienen kivivillan sisässä ja sitten se on parocin kivillan sisässä

Kommenttia!

Chilivaari

Piti jo tuolla aikaisemmin kysymäni, mutta tehdään se nyt: Paljonko nuo mahtuvat kasvamaan ylöspäin?

Nyt idätetyt chilit ovat jo helmikuussa puolimetrisiä ja tarvitsevat edelleen keinovaloa. Maalis- tai huhtikuulla voisi ikkunasta jo olla apua, mutta silloin noilla saattaa olla mittaa lähemmäs metri.  :wink:

Aku-Ankka

Tuossa hyllyssä mahtuu kasvamaan vain noin 50 cm korkeaksi  :oops:

No , sittenku on liian isoja niin voihan mä viedä ne kellariin mis on kaks natikkaa :D sais paremman sadonki varmaa niillä

harvester

Löysit sitten tarjoustalosta nuita 25W valoja.. oon niitä koittanu hehkuttaa täällä. (itse ostin vuos sitten robin hoodista) On pelannu ainakin mulla kaapissa loistavasti, ja vieläkin palaa, että hintaansa nähden vaikuttais päteviltä kapistuksilta. Haba teki ilman luonnon valoa parikymmentä podia (about puolessa vuodessa.. siemenestä laitetu), ja kaks tollasta on siis ollut kaapissa palamassa.. about 10h/päivässä.

Eli uskoisin että tuut noilla valoilla pärjään hyvin tuossa pömpelissäs. Seurailen mielenkiinnolla edesottamuksia.. muista postailla kuvia jatkossa..

Aku-Ankka

Juu oikeastaan niitä löytyykin jo 3 kappaletta eli 2 kävin ostamassa lisää tänään  8)



Eli 3 nuita 25W 6400K eslejä, sekä se 30 wattinen 4000K ja yks 15W 2700K esli aion ostaa vielä yhden tuollaisen 6400K eslin eli niitä olis silloin 4 kappaletta ja tuo warm white lähtee pois .
Eli keskelle tulee se 30W 4000K ja sen ympärille 4x 25W 6400K eslejä eli watteja yhteensä tulee olemaan 130w (nyt  120w)


Ja PI 260567 baccatum/microcarpum pärjäilee hyvin eli oikea lehtipari on ilmestynyt esille tuolta sirkkalehtien välistä



Resossa siis 10litraa vettä johon (keskiviikkonakos se oli) laitoin one part total grota 10ml eli 1ml/litra vettä


Tuli aika sekava viesti.. toivottavasti saatte selkoa
:)

cola

Hello hello. Onko sulla niitä kasveja kellarissa vielä? Olis kiva nähdä kuvia.

Ai noita lamppuja löytyi taas Tarjoustalosta? Minä ostin aikoja sitten samanlaisen mut 18w makso muistaakseni alle 3e Onko siellä viel niitä 25w vai rohmusitko jo kaikki ;) minä tarvisisin kans.

Kun sinun kasvit vielä on noin pieniä niin minun mielestä et tarvii noin paljoo valoa. Menee ihan turhaa sähköä. Laita vaik puolet lampuista n 10cm päähän kasveista ja sit kun kasvavat ja rupevat haaroittumaan niin laita kaikki valot päälle.