Sugar rush baccatum - rullaa lehtiä ja kipristelee ebbissä?

Aloittaja olppa, huhtikuu 04, 2024, 10:32:01 ap

« edellinen - seuraava »

olppa

huhtikuu 04, 2024, 10:32:01 ap Viimeisin muokkaus: huhtikuu 04, 2024, 10:41:01 ap käyttäjältä olppa Syy: valo info
terve.


minulla on kaksi eri Baccatumia ebbissä, toisessa on sugar rush ja toisessa Sugar Rush Stripey x Aji Flor Morado (F2). Ongelma on se että lehdet kipristelee, varsinkin tuossa sugar rush x aji flor kasvissa.

siemenet on kylvetty tammikuun lopussa, eli ovat nyt reilu 2kk vanhoja.
-perus SR(sugar rush) on n. 30-40cm
-F2 chili (sugar rush x aji flor morade f2) on noin 15-25cm
Kuvat ongelma chileistä 2x baccatum ebb

Olen koittanut lukea miksi baccatumit tekee näin, onko liikaa EC lukemaa, ph niin tai näin, valoa liikaa/liian vähän, silikaattia avuksi? vastaavasti mun roxa chinense ja goats weed annuum kasvaa oikeen iloisesti eikä kiukuttele.  >:D

valoa kasvit saavat 2x viparspectra led paneelista, täydenspektrin valoa.  umol lukema chileille nyt 350-450. jossain kohtaa on saanut enemmänkin. mielestäni ei vaikutusta käpristymiseen.  Jännä  kun toiset sanoo ravinne määristä että 1,6-2-2 on  ihan hyvä, jotku sanoo että 1 on jo aivan riittävästi sisäkasvatukseen. anna pienille kasveille sitä ja tätä.  Mä oon aivan sekasin näistä ja tuntuu ettei mikään autoa. enempi tai vähempi niin baccatumit on rypyssä. 

Tässä näkyy f2 kipristelyä hyvin, ja jotenkin tuntuu että lehdissä on kellertäviä alueita?
liian vähän magnesiumia, ja nuoret lehdet käpristelee, liian vähän kalsiumia, mutta kun laitoin tujummat lannat niin sitten mentiin vielä kiharammaksi. tää oli kuulemma erittäin helppo lajike kasvattaa. =)
   
sugar rush  x aji flor f2   

Tässä taaseen on se toinen sugar rush,
Tavis sugar rush
Se on isompi, kasvaa paremmin ja rullaa vähemmän lehtiä. mutta kipristelee sekin. tästä en oo niin huolissaan, vaikka vähän vetää vanhat lehdet kärkeä kohti runkoa ja rullaa alaspäin, uudempi kasvusto taas nostaa reunoja ylöspäin?

lisään lannoitus historiikin tohon alemmaksi. jos siitä jotain apua olisi. että missä mentiin metsään?
ph tahtoo nousta jatkuvasti tuonne reiluun 6.5, lannoitukset pysyy tasaisena, Phn laskuun käytän T.A ph minus powderia.

olppa

sugar rush baccatum  historiikki

3.4 ph 6, ec lasku 0. 7 koska kipristelee yhä
1.4. Ph 6.6 🔜5.9 ec 1
28.3 ph 6.6  - 6.1 ec. 1.1,
25.   ph 6.7 to 6.1, ec 1.1 lehdet ja kasvu hyvän näköistä
23.3 ph 6.7🔜 6.0 ec 1.1
20.3. 🌊🌊Vedenvaihto 🌊🌊 Silicate 4g/10L,  ph. 6.1 ec 1.1?
14.3 ebbi baccatumit 1.6 ➡️ 1.4. Ph 6.1
11.3 chili ec kotona 1.2 - >1.6, ph laskub 6.2 😬
9.3 ph taas n. 7 laskin takas 6.1, Ec 1.2
2.3. Uudet vedet. Ebbi  sugarit ec 1.1 ph6.1
24.2  umol nosto n.270. Ravinne litkua 0.7ec valoa 16h
14.2 chilit bloom+micro, kivivillaan 0.8ec, ph 6.3 120umol
25.1 to, baccatumit ja yksi chinense itämään..

olppa

Sugar rush x aji flor morade F2

3.4 Ph 6.1 ec 0.7
1.4 ph lasku 6.7 n. 5.9. Ec? 1.1
28.3 ph. 6.7🔜 6.0 ec 1.1
25.3 ph lasku 6.6🔜6.1 ec 1.0
Lehdet on vähemmän rypyllä, uuder paremman näkösiä. Silikaatti tai ec lukeman lasku auttaa?
23.3. Ph lasku 6.7 🔜6.0 ec 1.1
20.3 🌊🌊 veden vaihto.🌊🌊 silicate 4g/10L, ec. 1.1 ph. 6.1
19.3 ph 6.0 ec 1.4 ➡️1.0, eli laskettu tähän koska lehdet kipristelee.
14.3 ebbi baccatumit 1.6 ➡️ 1.4. Ph 6.111.3 chili ec kotona 1.2 - >1.6, ph laskub 6.2 😬
9.3 ph taas n. 7 laskin takas 6.1, Ec 1.2
2.3. Uudet vedet. Ebbi  sugarit ec 1.1 ph6.1
24.2  umol nosto n.270. Ravinne litkua 0.7ec valoa 16h
14.2 chilit bloom+micro, kivivillaan 0.8ec, ph 6.3 120umol
25.1 to, baccatumit ja yksi chinense itämään..

Uuge Poni

No syitä vois olla kymmenen, mutta olisko toi se paljon puhuttu ödeema. Ja sitä pahentaa vähän liika kovat valot.

Ödeemaan auttaisi tuulettimet? Ja liikavaloa voisi ehkä testata sulkemalla keskellä valosta aikaa tunniksi, jos se auttaa?
@ugponics

olppa

ödeemasta en tiiä, ei ainakaan näy mitään kiteisyyttä tms lehtien alapinnoilla.  calmag lisää annoin ja nyt on tullut paremman näköistä kasvusto vaikka valon määrä sama.

mikähän on sopiva valon määrä? luxi / umol?

https://chillichump.com/artificial-lights-for-plants-boost-growth/
täältä kun lukee ja tarkastelee taulukoita niin on niin sekavaa ja ristiriitaista puhetta. kaaviot ja tekstit menee ristiin. =(


täällä puhutaan umol luvuista ja luxeista. Photone ohjelmalla olen puhelimella yrittänyt tarkastella.
kun kasvulamppu näyttää 500umol niin luxit on n.19500??

M

µmol ja lux kai tarkoittaa hieman eria asiaa vaikka kumpikin mittaa valon intensiteettä, eikä niitä voi suoraan verrata toisiinsa jos ei tiedä millainen valonlähde on kyseessä.
lux mittaa kuinka paljon valoa saapuu tietylle pinnalle ihmisen silmän näkökulmasta, kun taas µmol mittaa samaa asiaa kasvin näkökulmasta, joka tarkoittaa että paljonko tulee sellaista valoa jota kasvi voi käyttää hyödyksi (fotosynteesissä).
Se miten nämä vertautuu toisiinsa johtuu esim valonlähteen spektristä, tietyllä valolla ihminen voi nähdä paljonkin "kirkkautta" (lux) mutta kasvin on vaikea käyttää sitä hyödyksi (µmol), tai toisinpäin. Näin olen ainakin ymmärtänyt.

miiksuli

Jotkut chilit vaan rullaa herkemmin lehtiä joka voi siis johtua vähän kuivemmasta sisäilmasta ja tehokkaista valoista. Vetää lannoteöverit! Kokeilisin miedompaa lannoitusta ja ehkä pikkusen vielä laskisin valojen tehoja.

olppa

käytän puhelinta mun valo mittarina (photone app)

Onkohan niin että Lux määrään on luottaminen, mutta umol lukemat puhelimella voi olla vähän sinne päin?

14h ajanjaksolla.
seedlings    - n. 2800  lux
1-3 month    - n. 7500  lux
fully mature - n. 11700 lux

vaikuttaako noi sopivilta valonmääriltä 14h valotuksella?

akselsson1

Pidän puhelimen antavaa lux arvoa suuntaa antavana, mutta käytän sitä itsekin. Mainitaan nyt myös, että kerran rullaantuneet lehdet eivät siitä oikein enää suoristu, eli jos uusi kasvu on hyvää niin sitten ongelma on jo ns. korjaantunut :)
Itellä on puhelimella mitattuna ollu pikkutaimilla jotain 4-7000 lux ja sitten kun vähän kasvaneet niin lähennellään tuota 10 tuhatta. Joku on välillä närkästynyt mutta enimmäkseen voineet omalla mittapuulla hyvin :) 10 tuhannella tuntuu jo kukkiakin muodostuvan jopa chinenseihin :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011