lokakuu 15, 2024, 09:03:29 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Cayenne ja Cayenne Long Slim

Aloittaja Aketza, elokuu 02, 2010, 15:26:48 ip

« edellinen - seuraava »

Aketza

Inferno ja thechileman sanovat Cayennen olevan n. 30-50.000 SHU. Entä tuo Long Slim? Minulla pitäisi olla kasvamassa Long Slimiä, mutta söin juuri äsken podin tuoreena ja polttelu oli niin vähäistä, että ei edes maitoa tarvita. Omat jalapeñonitkin ovat vahvempia. Eli onko minulla joku muu Cayenne-tyyppinen laji vai onko Long Slim oikeasti todella mieto?

kingsize

Omia Cayenne Long Slimmejä olen popsinut vihreänä päivittäin. Ovat vain mukavan makuisia mutta poltetta ei ole oikeastaan ollenkaan, muutama hivenen polttavampi on tullut vastaan mutta kovin on mietoja. Jahka kypsyyvät niin uskon että tulisuuspuoli korjaantuu.

popcornmaker

Ei tuo long slim kypsänäkään mikään hirveän tulinen ole (ainakaan omat olleet).. Siis edes mun mielestä ja oon tällänen pumpulisuu vielä. Toki itselle ihan ok tulisuus, mutta jos on vähänkään "kokenut käyttäjä" niin lienevät suht mietoja.

Aketza

Raakana en ole maistanut, mutta kypsänä eivät miltään vahvalta tunnu. Ihan podin alussa huomaa jonkinlaista tulisuutta, mutta muualla tulisuutta ei huomaa.

Aji Inferno

Cayenne Long Slim on taas (!) yksi näitä kaupallisesti nimettyjä hämäyksiä, jolla ei ole oikean Cayennen kanssa juuri muuta tekemistä kuin annuum-laji. Täysin eri chili. Voitaneen nimetä "mukacayenneksi" "mukahabanerojen" ja "mukanagojen" sun muun seuraksi.  8)  Voi se ihan hyvää silti olla - tuottaa vain yllärin jos sitä annostelee esim. ruokiin "oikean" Cayennen mittapuilla.

Oikea ja aito Cayenne on vähän epämääräinen käsite, mutta se on tyypillisesti pienessä, pienilehtisessä puskassa kasvava pitkänmallinen, hyvin kapea ja ohutlihainen, hyvin tulinen ja vain muutamien senttien mittainen chili. Pitäisi helpostikin olla 3 kertaa oikean jallun vahvuinen ja suunnilleen Tabascon luokkaa. On tulinen jo vihreänä ja sopii silloin hienosti esim. silputtuna voileivän päälle.

Cayenne muuttuu aasiassa Thai-tyypiksi, joka on keskimäärin pienikokoisempi ja tulisempi, mutta pohjimmiltaan sama kasvi. Thaistakin on toki sitten ziljoona saman nimen alla olevaa mukathaita, joiden alta löytyy jopa makeita suuria paprikoita. Kauppiaat eivät niin välitä ja kansa taas tietää mitä ostaa (niissä maissa), on nimi mikä hyvänsä.

Aketza

Long Slim vaikuttaa tulisemmalta raakana, sen verran kun sitä äsken maistelin. Punainen meni kokonaan, mutta vihreän vain puoliksi. Vihreän maku on ehkä parempi, enemmän vihannesmainen. Punainen taas enemmän paprikan tyyppinen. Ei mikään erikoisen hyvä chili, onneksi on muutakin tulossa.

popcornmaker

Piti oikein tarkistaa ja popsia yksi vihreä.. Saatat olla hyvinkin oikeassa että ovat tulisempia vihreänä.. Poltti huomattavasti enempi kuin punaiset joita viimeksi oon maistanut.

Aketza

Onkokohan näistä tehty SHU-mittaus? Kiinnostaisi kyllä tietää.

Punaiset ovat siitä hyviä, että niitä voi syödä aika paljon ilman maitoa. Vihreässä kyllä tarvitaan jo sitä maitoa.

popcornmaker

Taidan kyllä poimia loput vihreinä kun vaikuttavat olevan tulisempia/ yhtä tulisia kuin punaiset.. En mä tuollaista kokonaista ihan lonkalta edes pysty syömään ainakaan ilman tölkillistä maitoa (aloittelija kun oon), mutta kaupan pakastepitsaan oon noita siivutellut tai kun jotain voileipägrillissä väsännyt niin sinne väliin oon lykännyt.

Aketza

Sopi aika hyvin, kun laitin 2 ison leivän väliin paljon chilitonnikalaa ja siivutin yhden tuollaisen. Tulisuutta ei ollut, mutta kyllä se mielestäni parempi on tuon chilin kanssa, suosittelen joskus kokeilemaan.

Niinkuin olen jo 2 kertaa tällä foorumilla sanonut, älä kokeille hernekeitossa ;)

Aketza

Sorry tuplapostaus (tiedän, että editoidakkin voi, mutta jo viestin lukeneet eivät tuota välttämättä huomaa), mutta:

Googlettamalla löysin sivuston, joka väittää, että Cayenne Long Slimin vahvuus olisi n. 20.000-40.000. Joko siellä tapahtunut virhe tai suomen C Long Slimit ovat väärin nimetty.

popcornmaker

Mulla ei hirveesti oo vertailukohtaa heittää omista kokemuksista, mutta kyllä tuo long slim on ainakin tulisempaa kuin omat jalapenot vihreinä (punaisena omia jalluja en oo vielä maistanut).

Aketza

Olen syönyt yhden vihreän jalapenon omasta puskasta (kaupan jalapenoja onkin sitten mennyt enemmän) ja oli todella paljon tulisempi kuin oma Long Slim.

A-Drop

Joskus pari vuotta sitte kasvattelin läpällä chiliä, kaupassa kävin ja kysyin chilin siemeniä, cayenne long slimejä sain, yhen vihreen podin se kasvatteli, puristin siitä vähän mehua ja maistoin, hemmetin tulinen, ja stupidona keltanokkana vettä sikana päälle... ;) Eli kyllä siitä vähän poltetta irtoaa, tai sitten kyseessä oli joku tulinen yllätyspodi.
Z  z  .

Päiväkirja 2011:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=9077.0

Megamind

Cayenne Long Slim sato syöty. Keräsin ne punaisena. Yksi chili meni kasvisgratiiniin, jossa en sitä itse maistanut mutta muut jotka maistoivat sanoivat siinä olevan potkua. Minä olen erittäin tottunut chilinsyöjä, niin laitoin sitten illalla pitaleivän väliin kokonaisen chilin tuoreeltaan siemenineen. Voin sanoa että kapasiinia löytyi. Ihan kyyneleet valuivat poskella, mutta jälkipoltetta ei ollut. Kyllä tässä chilissä on ainesta vaikka 14 vuotta sitten kokemukset ovatkin olleet erilaisia.