marraskuu 19, 2025, 04:28:21 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Pienen tilan monsteri.

Aloittaja Henrikson, heinäkuu 25, 2025, 19:25:39 ip

« edellinen - seuraava »

Henrikson

heinäkuu 25, 2025, 19:25:39 ip Viimeisin muokkaus: elokuu 08, 2025, 09:16:56 ap käyttäjältä Henrikson
# 🌶️ 50×50: Pienen teltan suuri ego 
### Yhden kasvin chilirojekti (2025) - *"Söpö mutta sissihenkinen"*

**📍 Kasvatuspaikka:** 50×50×120 cm viljelyteltta 
**🪴 Kasvi laitoin juuri suemenet itämään, ja sueltä tulee 50/50 joko orange habanero tai lemon drop. Eli *Lemon Drop* tai *Orange Habanero* 
**📦 Järjestelmä:** GreenMan Single Pot - Combi-moodi (dripper + ilmakivi) 
**🌊 Vedenkierto:** Wave Maker 3000 x1 + ilmakivi lisähapetukseen 
**🪨 Kasvualusta:** Leca-sora 
**💡 Valaistus:** (lisätään kun viritetty) 
**🕸️ Scrog-rakenne:** 
- Alempi 2-3cm x 3 cm kanaverkko 25 cm korkeudessa  ja ylempi scrogi vähän  tilavampi ja  joustava verkko ohjailuun.

---

## 🎯 Tavoite: 
Yksi kasvi. Yksi ruukku. Yksi kapean teltan valtias. 
Muotoillaan kasvi tyylillä, ohjataan se kahden verkon läpi, latvotaan pari kertaa ja ehkä lollipopataan pohja puhtaaksi. 
**Pienen tilan sisäinen monsteri.** 🌿

---

## 📅 Kasvun aikajana:

| Päivämäärä | Tapahtuma                     
| 25.7.2025  | Siemen lautalle                |p*"Alussa oli vain kosteaa paperia....* Tästä se lähtee!

**📸 Kuvia, pohdintaa, onnistumisia ja mahdollisia epätoivon hetkiä seuraa, kunhan kasvi herää eloon.  Btw, minullla sekä ph:n, että lämpötilan ynnä ec:n yhteismittari, tosi näppärä.** 
Kaikki vinkit, ehdotukset ja hifistely on tervetullutta - tämä on se paikka missä pieni tila kohtaa suuret unelmat.

Tämän projektin jälkeen siirryn 60x120 telttaan jossa nft gt404 ja yksi iso monsteri koko arealle scrogitettuna.  Semmosta. Mun tyyli on aina ollut vain yksi kasvi koko arealle teltassa kuin teltassa.

Btw, olen aloittelija chilien kanssa, mutta aika pitkän linjan omaan tietoutta käytännöstä/teoriasta. Silti, neuvot yms ovat aina tervetulleita.

Stay tuned! 🌶️🤘

miiksuli

GreenMan Single Pot vaikuttaa asialliselta. Tulee kasvaa sitte hermottoman kokoiseksi :D En tiiä riittääkö telttasi tilavuus.

Lannoite mikä? Valaistus?

Henrikson

elokuu 01, 2025, 11:26:31 ap #2 Viimeisin muokkaus: elokuu 01, 2025, 12:19:59 ip käyttäjältä Henrikson
Joo, itse olen enemmän kyllä väliaineettoman  kasvatuksen miehiä(odotan jo
60x120 telttaa), mutta viedään tämä projekti ensin maaliin. :)

Lannoitteena toimivat esmerald harvest grow micro bloom ja king cola sekä sturdy stalk. Lisäksi X-Cel sekä T.A. Tricologic.

mutta sitä ei tän kokoisessa teltassa oikein.. Ja olet oikeassa, pelkään että kasvaa liiankin isoksi. Mitä ehdottaisit sopivaksi vegeksi suhteessa teltan kokoon yms?  Ja valaisin on
Mars Hydro FC1500-EVO 150W Dimmable LED Grow Light.

Mun oli tarkoitus vuorata tuo yläastia nft-kankaallla, mutta perkele unohdin ja nyt on lecasorat kaukalossa.. :D

https://www.dropbox.com/scl/fi/kiu0wc2wwiqz5e0g9k9n6/IMG_8486.HEIC?rlkey=1q3t0a9vfwxveso4k177pstmh&st=kcvpjidk&dl=0

Opettelen jatkossa tuon kuvien laiton.

Siemenet eivät vielä ole tulleet ulos kuoristaan.

miiksuli

Aika melkoset koktailit. Varmaa onnistuu hyvin. Ei ole kokemusta noista erikoismausteista. Mutta 80x80 cm olis vähintään hyvä olla. Tässä olis suositus: https://www.cropper.fi/products/blackbox-silver-bbs-v2-80x80x180cm

Pikkusen korkeutta liikaa mut sitähän valoa voi säätää alemmaksi.

Henrikson

elokuu 01, 2025, 18:45:41 ip #4 Viimeisin muokkaus: elokuu 02, 2025, 12:54:49 ip käyttäjältä Henrikson
Mitä tarkoitat coctaileilla? Viittaatko mun lannoitteisiin vai? Onhan nuo ok lannat :)

Kiitos telttaehdotuksesta, mutta kuten jo mainitsin seuraavaksi on. Tulossa 60cm x 120cm teltta, nft:llä, ja tarkoituksena tehdä yhden kasvin monsteri sinnekin. Mutta tehdään tämä projekti ensin ja katsotaan miten tämä chileily lähtee käyntiin. Siementen itämistä odotellessa. :)

Ja hei, liika korkeus ei todellakaan haittaa, tän 120cm korkean kanssa painiminen, Ähtärissä, vähän vaivalloista tulee varmasti olemaan.

Henrikson

elokuu 02, 2025, 13:10:03 ip #5 Viimeisin muokkaus: elokuu 02, 2025, 13:34:31 ip käyttäjältä Henrikson
Toivotaan todella että onnistuukin.. sillä ekaa kertaa chileilen. Onneksi on foorumi täynnä pa*kaa krhm TIETOA. Mutta toivotaan, että tulee onnistunut projekti, mutta virheistä sitäksi oppii. Mutta oppisi edes tuon kuvien lisäyksen, ei se voi niin rakettitiedettä olla. [img]https://www.flickr.com/photos/upload/ [img] Ei tää kuvan lataus vain onnistu.

miiksuli

LainausMitä tarkoitat coctaileilla? Viittaatko mun lannoitteisiin vai? Onhan nuo ok lannat :)

Kiitos telttaehdotuksesta, mutta kuten jo mainitsin seuraavaksi on. Tulossa 60cm x 120cm teltta, nft:llä, ja tarkoituksena tehdä yhden kasvin monsteri sinnekin. Mutta tehdään tämä projekti ensin ja katsotaan miten tämä chileily lähtee käyntiin. Siementen itämistä odotellessa. :)

Ja hei, liika korkeus ei todellakaan haittaa, tän 120cm korkean kanssa painiminen, Ähtärissä, vähän vaivalloista tulee varmasti olemaan.
Joo meinaan noita lannotteita. Ei ole kokemusta noista buustereista. Kuvan pitää olla muodossa [ IMG ]KUVAN OSOITE [ /IMG] tai [ URL=LINKKI][ IMG ] KUVAN OSOITE [ /IMG ] [ /URL ]. Tosiaan ilman välejä :) Mulla toi 120 cm korkeus tulee aika nopiaan vastaan ja leveyttä/syvyyttä on vaan 80x50 cm.