marraskuu 19, 2025, 03:00:43 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Seilorin chilit 2025, ensimmäinen vuosi

Aloittaja ReiluSeilori, syyskuu 13, 2025, 03:35:28 ap

« edellinen - seuraava »

ReiluSeilori

Heipsun moiksu, innostuin jostain syystä chilien kasvatuksesta ja puutarhahommista viime talvena, joten päätin aloittaa kyseisen harrastuksen.

Tähän projektiin on vaikuttanut paljon mielenkiintoisia, olosuhteista johtuvia muuttujia, jotka saavat kyllä ihmettelemään miten edes onnistuin tässä sekoilussa yllättävän hyvin.

Tähän alkuun selostan mikä oli ns. lähtötilanne ja mitä kaikkea piti ottaa huomioon projektissa.

Olen opiskelija ja asun kimppakämpässä. Oma huoneeni on pieni, mutta yhteisiä tiloja oli käytettävänä jonkin verran. Ennen tätä projektia olin vain viime kesänä yrittänyt perustaa mansikkamaata valmiista taimista (paskasti) itserakennettuun viljelylaatikkoon ja pariin biolan kasvualtaaseen, jota äitini antoi lainata. Mansikat joko kuolivat tai linnut söi marjat, olivat myös liian ahtaasti. En ennen tätä ollut omistanut edes yhtä viherkasvia. Talvella ennen tätä taimiprojektia olin hankkinut pari viherkasvia ja ne voivat super hyvin hoivani alla, joten rohkaistuin laajentamaan meininkejä hyötykasveihin.

Ongelmat, jotka piti ottaa huomioon heti alusta olivat nämä:
  • Taimien lopullinen sijoituspaikka tulisi olemaan mökillä saaressa, johon on yli 400 km automatka kotoa ja saarelle pitää mennä veneellä
  • Tulisin olemaan paljon poissa kotoa
  • Saaressa ei ollut valmiina kasvihuonetta tai istutuslaatikoita kasveille
  • Tieto-taito itsellä ja lähipiirillä tasan 0 hyötykasvien kasvattamisen suhteen
  • Rahaa ei ihan hirveesti ollut laittaa tähän talvella
  • Kätevää paikkaa vaihdella multia ja siirrellä taimia ei oikein ollut ja sotkun, sekä tilan viennin minimointi kämppisten vuoksi oli aika oleellista
  • Lasitettu parveke oli täynnä random kamaa ja aikaa, eikä resursseja ei ollut taimien kasvaessa tehdä asialle jotain

Suunnitelmat oli laajemalle määrälle eri kasveja, mutta päädyin lopulta istuttamaan habaneroa, suippopaprikaa ja useimpia eri kirsikkatomaattilajikkeita. Lisäksi istutin myös sipulia ja lehtikaalia kotona, mutta ne kuolivat taimivaiheessa.
Seuraavaksi laitan postauksia eri vaiheista tätä matkaa.

ReiluSeilori

Istutin siemenet pienoiskasvihuoneisiin ja annoin niiden itäå kylpyhuoneen lattialla. Yllätykseni kaikki chilin/paprikan ja tomaatin siement taisivat itää. Laitoin perus taimimultaan ilman mitään sekotteita kaikki. Muistaakseni 20.3 hoodeilla istutin suurimman osan siemenistä. Toukokuun aikana osan isommista taimista siirsin suurempiin ruukkuihin, osa jäi roikkumaan, mutta kämppikseni yllärinä istutti monet jutut kesäkuun alussa minulle. Parasta!

Muistaakseni laitoin vaan ruukkusoraa pohjalle ja sitten puutarhamultaa, ei mitään sekoituksia