joulukuu 07, 2024, 07:41:41 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilejä ja muita eläimiä 2014

Aloittaja Caide, lokakuu 16, 2013, 18:20:34 ip

« edellinen - seuraava »

Caide

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - marraskuu 06, 2013, 11:23:05 ap
Lainaus käyttäjältä: Caide - marraskuu 06, 2013, 08:12:15 ap... millä nimellä kutsuisimme tuota Perusta saamaani Rocotoa.

Rocoto Santa Natalia.
Kuulostaa ihan hyvältä ja on hyvin perusteltu Caiden Perusta tuodulle rocotolle. Aletaanpa käyttää sitä. Minulla ne itivät juuri ja ihan 100% noin viikossa. Mainitsit sen tuliseksi. No, katsotaan syksymmällä. Jos tuo viihtyy Suomen kesässä.

Niin kai se tulisuus riippuu myös kasvatusolosuhteista ja täällähän ne on ihan erilaiset. Tosiaan olin vielä niin urpo, että kun söin noita täytettynä  niin siellä oli sisällä myös Aji Charapitaa ja tuli aika hieno ilme, kun avopuoliso haukkasi sitä :D Enhän kuitenkaan itse uskonut ja haukkasin vielä isoman palan. Maistoin sitä myös raakana ja  silloin se ehkä ei ollut niin vaffa kaffe.  Voipi olla  että ei ihan toleransitkaan ollut kohdallaan? Mutta odotellaan innolla mitä sieltä kasvaa :)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Caide - marraskuu 06, 2013, 12:10:07 ipNiin kai se tulisuus riippuu myös kasvatusolosuhteista ja täällähän ne on ihan erilaiset.

Vuosia sitten luin (Google-kääntäjällä) jonkun perulaisen ravintolan ohjeen Rocoto Rellenosille ja siellä rocotot ensin kiehautettiin kahdesti vedessä ja vedet heitettiin välillä pois. Sitten vasta täytettiin riisillä, lihalla ja juustolla. Tuo saattoi olla turistiversio, mutta kyllä he selvästi yrittivät poltetta vähentää.
Jos kanta on vielä vihreä, tämäkään ei auta kaikilla rocotoilla, vaan sinne jää kitkerä polte, vaikka muu osa on herkullista. Tämä on ihan oma kokemus ensimmäisistä täytetyistä rocotoistani.

Caide

marraskuu 07, 2013, 17:08:41 ip #42 Viimeisin muokkaus: marraskuu 07, 2013, 17:14:29 ip käyttäjältä Caide
Haluutteko ensin hyvät vai huonot uutiset? Selvä, hyvät ensin:

Rhombo ei ollut moksiskaan leikkauksista, juurien huuhtomisesta, multien vaihdosta ja myrkytyksistä. Kasvaa heti hulluna...

Huonot uutiset, punkit tuskin kuolleet, kun päivänselviä punkin jälkiä? Vai mitä sanoo viisaammat?

Annoin vaihteeksi noille kaikille kasveille sprutzit-suihkutukset.

Sihijuoma666

Tuollaiset samat tuhot löytyy mullakin parista alas leikatusta. Mutta vartta pitkin on näkynyt kiipeilevän joku valkoinen toukan muotoinen millin tai pari pitkä olento jolla saattaa olla jalat.  :-\  Syylliset ei ole selvillä mutta Sprutzittia olen niille syöttänyt.

Caide

Hyvin on tänne työpaikalle tuomani chilinsiemenet kadonneet ilmoitustaululta. Tein sellaisia 10 lajikkeeen pussukoita 16 kpl ja näkyisi olevan enää kaksi jäljellä. Saas nähdä millaisia chilipäitä täältä sikiää :) Sikäli toin ne hyvään aikaan, että meni samalla vaalityöstä ja voitin työsuojeluvaltuutetun vaalit tolla tempulla, vaikka ei tosiaan ollut tarkoitus :D

Caide

Odottaminen ei tosiaan ole mun juttu. Viime vuonna laitoin pubet itämään 17.11 ja se oli liian aikaisin minun kasvatusolosuhteisiin ja jouduin niitä hiukan leikkaamaan. Nyt sitten laitoin loput pubet itämään 9.11  ::)

Tuli samalla kokeiluun tuo joskus viime kesänä halvalla ostamani minikasvari. Tuossa on kastelumatto ja sellainen iso vesitila? Pitäisi varmaan jotenkin kastella itse itsensä, kun täyttää vesitilan? Heti ekana paketin aukaistuani heitin ohjeet hitoille, niin en oikein ole varma  8)

Caide

Eka bonchi on jo melkein valmis. Juuret ja kaikki...

SK

Idätysvaihe on niin jännää... ehkäpä hauskinta chilinkasvatuksessa.
**ttu teidän kanssa, miten voin olla kylvämättä siemeniäni, kun muutkin jo...

Caide

Lainaus käyttäjältä: SK - marraskuu 10, 2013, 11:58:28 ap
Idätysvaihe on niin jännää... ehkäpä hauskinta chilinkasvatuksessa.
**ttu teidän kanssa, miten voin olla kylvämättä siemeniäni, kun muutkin jo...

On toi kyllä. Vähän kuin joulukalenteri muksuna :D Mä olen tyttären kieltänyt idättämästä vielä äitinsä luona noita, mutta sitten täällä isin luona ihaillaan, kun urpo on jo kylvänyt puolet chileistään  ::)

Caide

Matkalta tuli kotiuduttua eilen. Kaikki muut olivat kunnossa, mutta jostain syystä idätyslautalla oli kaikki melkein kaatunut. Sinne oli päässyt home iskemään ja ehkä se oli syynä. Ehkä sain kuitenkin riittävän määrän kavereita pelastettua, katotaan.

Ainiin se minikasvari toimii hyvin ja kastelee itse itseään, mutta oli ollut niin huonossa valossa, että kaikki idut on kauheita hujoppeja.

Pitää huomenna jaksaa laittaa vähän kuvia, mutta niitä odotellessa, jos jotakin kiinnostaa kuvia Madeiralta, niin tuossa on pieni setti:
http://matkakuva.wordpress.com/2013/11/

Caide

Ainiin, käytiin Madeiralla kauppahallissa ja meille lyötiin väkisin kassillinen hedelmiä käteen ja lompakko tyhjennettiin. Suunnilleen ainakin näin kävi.

Viisi erilaista passion-hedelmää oli mukana ja olen kolmea jo syönyt ja kaksi tuli mukaan kotiin ja avataan ne varmaan tänään. Toi yksi on jo tälläkin foorumilla esiintynyt passiflora mollissima, eli baanaanin näköinen otus. Muista ei olekaan mitään hajua, noita tuntuu olevan satoja erilaisia olemassa ja ota niistä nyt selvää. En tiiä saanko noita kyllä minnekään kasvamaan, vähän tekisi mieli kyllä kokeilla jos saisi kukkimaan, nuo kukat tuntuvat olevan todella kauniita.

passiflora mollissima

Normi passionhedelmä? Ainakin maku oli lähellä sitä, mitä Suomessa myydään..

Oranssin värinen möllykkä, ei ole tullut vielä maistettua...

Punainen, hiukan luumumainen olemus ja hedelmän sisäpinnan ulkokuori oli syötävää ja paksumpaa, mitä yleensä. Useinhan noissa syödään vain siemenet ja siemenpussit  :o ja se neste mikä valuu sisältä.

Keltainen iso pallero. Vielä avaamatta.

Tiedä sitten pitäisikö jotain noita kokeilla kasvattaa?

Feint

Laita kaikkia itämään, ehdottomasti. Miltä banaanipassion maistui?

Mulla on kolmea eri passionia itämässä tällä hetkellä, kuukaudessa ei ole yksikään itänyt. Tuoreista hedelmistä otetut siemenet saattaisivat lähteä paremmin kasvamaan. Viilaamista ja liottamistakin kannattaa kokeilla. Banaanipassion ainakin on jossain päin maailmaa lähes rikkaruoho, joka peittää alleen muun kasvillisuuden, vaikka onkin satoa tuottava ja todella upea hedelmä.

Caide

Lainaus käyttäjältä: Feint - marraskuu 27, 2013, 12:39:04 ip
Laita kaikkia itämään, ehdottomasti. Miltä banaanipassion maistui?

Mulla on kolmea eri passionia itämässä tällä hetkellä, kuukaudessa ei ole yksikään itänyt. Tuoreista hedelmistä otetut siemenet saattaisivat lähteä paremmin kasvamaan. Viilaamista ja liottamistakin kannattaa kokeilla. Banaanipassion ainakin on jossain päin maailmaa lähes rikkaruoho, joka peittää alleen muun kasvillisuuden, vaikka onkin satoa tuottava ja todella upea hedelmä.

Kyllä paras on tähän mennessä ollut toi, mitä sanoin normiksi. Banaani ei ollut niin maukas, eikä makea. Toi luumun näköinen, jos edes passiflora on, oli selkeesti mauttomin. Ja tosiaan kahta olisi tarkoitus maistaa tänään, jos ovat vielä kunnossa.

Caide

Täytyy enemmän ottaa noita hedelmien siemeniä mukaan ensi kerralla ulkomailta. Se punainen, mistä oli aikaisemminkin kuva on myös tässä kuvassa ja ei taida ollakaan kyllä passiflora. Ananazbanana on peikonlehden hedelmä ja vie lähemmäs vuoden kypsyä. Sellainenkin oli meillä mukana, mutta oli mennyt huonoksi. Otin muutaman siidun talteen, vaikka ei tuota saa kyllä kotona kukkimaan.

Feint

Aivan törkeen hienoa tollanen :D En tykkää matkustelusta(en edes ajatuksesta), mutta toi ois niin mahtavaa. Mä varmaan möisin matkaliputkin, että saisin ostaa kaikkea eksoottista enemmän kuin jaksan kantaa. Eksoottisten kasvien kasvattelu on äärettömän turhaa, mutta sitäkin hauskempaa. Passioneja on jo kukkiensa puolesta pakko saada onnistumaan edes yksi!

jewe

Tutunnäköisiä hedelmätarjottimia Funchalin kauppahallista. Me ei noita ostettu ja kauppiaiden maistiaisetkin jäivät väliin kun oli niin epähygienistä touhua...silti sain vatsataudin loman viimeisenä iltana. :(

bluesman

Passionit ovat Madeiralla melko tärkeä tuotantolaji mutteivät lajikkeet välttämättä sovellu kotosuomeen. Aina voi kokeilla. Kolumbiassa tuotetut ovat 4x suurempia ja olen juuri idättämässä tusinaa siementä. Itävät vaan todella epätasaisesti, yksi viikon kuluttua ja seuraava 2kk kuluttua. Jos ollenkaan.

Caide

Lainaus käyttäjältä: bluesman - marraskuu 27, 2013, 19:41:45 ip
Passionit ovat Madeiralla melko tärkeä tuotantolaji mutteivät lajikkeet välttämättä sovellu kotosuomeen. Aina voi kokeilla. Kolumbiassa tuotetut ovat 4x suurempia ja olen juuri idättämässä tusinaa siementä. Itävät vaan todella epätasaisesti, yksi viikon kuluttua ja seuraava 2kk kuluttua. Jos ollenkaan.

Jahas, hyvä tietää. Voisihan sitä huvikseen kokeilla. Tosiaan olen sun päiväkirjoja sun muita lukenut ja huomannut kuinka haastavaa on saada tuosta mollisimastakin kukkaa. Ja mulla ei ole edes kasvihuonetta, eikä NFT-virityksiä.

Tuli juuri muuten syötyä tuo yksi keltainen maracuja kinuskijäätelön kanssa ja oli taivaallista.

Tuli muuten mieleen, että Madeirallahan on aina siinä 20 asteen tuntumassa lämpötila ja siellä ei pahasti vuodenaikojen mukaan vaihtele lämpötila, niin siinä mielessä voisi soveltua sisäkasvatukseen, mutta tuleeko ongelma sitten ilmankosteuden kanssa? Etelä-Amerikan kasvateilla varmaan on korkeammat päivälämmöt ja jos on vuoriston hedelmiä, niin sitten on kylmät yöt?

Caide

Lainaus käyttäjältä: bluesman - marraskuu 27, 2013, 19:41:45 ip

Mä en ole ikinä pelännyt epähygienia hirveesti. Olen työmaaoloissa paljon syönyt ja pas..likaisilla käsillä työkaluilla. Kahvit keitetty niin ruskeella keittimellä, että ei pannusta näe läpi ja juotu ne likaisesta kojerasiasta. Joskus ollut ihmisen tuhkatkin käsissä, kun olen syönyt jotain tortillaa  :o

Ja harvoin on pakki sekaisin, saanut kokea niin paljon kaikkea  ::)

bluesman

Juu. P.mollissima on vuortenrinteiden kasvi ja mullakin alkoi kukkia vasta kun yölämmöt laskivat alle kymmeneen asteeseen.
Lajeja on satoja ja useimmat tropiikista.

http://www.tropicalpermaculture.com/growing-passionfruit.html