LED kasvivalaisimet

Aloittaja Sihijuoma666, kesäkuu 27, 2013, 19:23:19 ip

« edellinen - seuraava »

PP

Lainaus käyttäjältä: Chiliharri - marraskuu 21, 2016, 17:27:59 ip
Jos kuitenkin kiinnostaa satsata LED lisävalaistukseen, niin mun mielestä tuo täälläkin mainittu Ebay on monipuolisempi kauppapaikka dealextremeen verrattuna. Etuna on mm. se, että sama tuote löytyy usein monelta eri myyjältä. Minäkin olen ostanut sitä kautta kymmeniä kertoja myös esim jenkeistä ja Australiasta.


ebay on edottomasti parempi. Lisäksi se on toimitusten suhteen keskimäärin vähän nopeampi kuin DX.

Chiliharri

Lainaus käyttäjältä: Chiliharri - marraskuu 21, 2016, 17:27:59 ip
..."NOTE: This is only about a 10W LED - I tested it at roughly 700mA at 13V."
Joten (jos pitää paikkaansa) ei kovin runsaasti ilmoitettuun 30W verrattuna.

Lisäys vielä tähän, että onhan tuolla tuotteen esittelyssä mainittu "Rate Voltage 12~80V". Eli kyllähän tuo saattaa ottaa enemmän tehoa, mikäli sitä ohjataan isommalla jännitteellä. Jos kyseessä olisi pelkästään resistiivinen kuorma. Saattaa siis sen takia, kun en tiedä minkälainen elektroniikka tuossa on vastassa.

PP

Lainaus käyttäjältä: Chiliharri - marraskuu 21, 2016, 18:11:29 ip
Lisäys vielä tähän, että onhan tuolla tuotteen esittelyssä mainittu "Rate Voltage 12~80V". Eli kyllähän tuo saattaa ottaa enemmän tehoa, mikäli sitä ohjataan isommalla jännitteellä. Jos kyseessä olisi pelkästään resistiivinen kuorma. Saattaa siis sen takia, kun en tiedä minkälainen elektroniikka tuossa on vastassa.


LEDeissä on käytännössä aina hakkuriteholähde, koska LEDejä pitää ajaa vakiovirralla.

sorrii

Mun linkkini Dx'ään tuli alunperin eBayn haulla! Dx.com myy siis myös eBayn kautta ...
Dx'ltä ei kasvivaloja ole löytynytkään kun olen etsinyt...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

thompson

Kiitokset kaikille asiantuntevista kommenteista. Niin minä vähän arvelinkin että tuollaisen valon valjastaminen muuhun kuin suunniteltuun käyttötarkoitukseen on sellainen projekti johon ei kannata lähteä.

Chiliharri

Lainaus käyttäjältä: PP - marraskuu 21, 2016, 19:11:03 ip
Lainaus käyttäjältä: Chiliharri - marraskuu 21, 2016, 18:11:29 ip
Lisäys vielä tähän, että onhan tuolla tuotteen esittelyssä mainittu "Rate Voltage 12~80V". Eli kyllähän tuo saattaa ottaa enemmän tehoa, mikäli sitä ohjataan isommalla jännitteellä. Jos kyseessä olisi pelkästään resistiivinen kuorma. Saattaa siis sen takia, kun en tiedä minkälainen elektroniikka tuossa on vastassa.


LEDeissä on käytännössä aina hakkuriteholähde, koska LEDejä pitää ajaa vakiovirralla.


Eihän hakkuriteholähteen olemassaolo tarkoita, ettei teho voisi säätyä jänniteen mukaan. Siellä voi periaatteessa olla jotain muutakin elektroniikkaa, vaikkapa suojaamassa akkuja syväpurkaukselta.

Luin tämän aikaisemmin ja sen johdosta heräsi mielenkiinto tehdä pieniä mittauksia ja laittaa tuloksista tännekin. Mittasin tuollaisen pienitehoisella LEDillä varustetun otsavalaisimen, jollaista olen käyttänyt varsinkin tällaiseen vuodenaikaan ulkoillessa jo vuosia. Merkiltään Fenix, ja mallia en muista eikä sitä lue tuossa. Olen nimittäin huomannut valotehon himmenevän ennen kuin valo akut/paristot loppuvat kokonaan. Tällöin kirkkausasetuksia on myös vähemmän kuin täysillä akuilla olevat neljä.

Koeasetelma jossa otsalamppu ei ole päällä:


Pari kuvaa mittauksista eri jännitteillä:


Taulukossa mittaustulokset:


Teho on tuon pienen laboratoriovirtalähteen ulostulon antoteho. Yleismittari on kytketty sarjaan ihan "todistajaksi". Valaistusmittarin anturin ulkopinta on kohtisuoraan 50cm:n päässä itse LEDistä. Mittauksista voi mielestäni päätellä, että tuossa otsalampussa myös ledin ottama teho pienenee jännitteen laskiessa. Tämähän liittyi alunperin tuohon nimimerkin thompson linkittämään mönkijään tvs. tarkoitettuun LED valaisimeen. Siitä en havainnut ilmoitetun varsinaisesti jännitettä, jolle maksimiteho on mitoitettu. Voisihan siinäkin olla, että ilmoitetun jännitealueen minimirajan 12V:n jännitteellä vaikkapa akkuja suojeltaisiin pieneltämällä ottotehoa. Mutta kukapa noista tietää näkemättä.

Mulla on toinenkin (Led Lenser) otsalamppu tuolla mökillä, jossa LED alkaa ensin vilkuttamaan määräajoin, kun virta alkaa olla vähissä. Sitten on myös tuo vuosi sitten lahjaksi saatu kahdella LED polttimolla varustettu "Flashlight", jolle on ilmoitettu peräti 1800 lumenin valoteho. Kapean valokeilan vuoksi se on kyllä kirkas. Käyttäytyy myös samalla tavalla akkujen tyhjetessä, kuin tässä mitattu. Yritin sitäkin mitata, mutta tuossa mun (vaatimattomassa) teholähteessä ei riitä virranantokyky. Jo toinen polttimo näytti ottavan teholähteeltä yli 3A maksimikirkkaudella, ja akuilla (3kpl Li-ion 3,7V) olisi turhan hankala tehdä mittaukset eri jännitteille.

justjust

KUMPI ON PAREMPI? Led vai Natrium valaistus? Viimeksi 400w Ledivalaisin jätti pahasti pulaan. Hirveät myynti puheet näistä Spektreistä,mutta ei edes taimi vaihe onnistunut.Natikalla onnistui heti. Nyt pitäisi osata päättää joko 1000w natikka tai jokin ledi,mutta tuo tarpeeksi tehokas ledi maksaa siinä 1600e ja natikka 300.450e. ::)

Kumpi teistä lopulta on nyt se paras? ;D

sorrii

Kyllähän natikka on varma, tuttu ja turvallinen. Kunhan ei tule ongelmia lämmöstäja korkeista sähkölaskuista. Ledin etu natikkaa vastaan on säästäminen sähkölaskuissa.

Natikalla voi toki myös polttaa kasvin ja koko kämpänkin poroksi jos on varomaton tai ymmärtämätön vaaroista...

Taimivaiheessa on kyllä ihan turha polttaa natikkaa. Pikkutaimet voi kasvatella aika pitkälle loisteputkilla tai esl'llä. 1000w natikalla voisi toki kasvattaa sen tuhannen kpl. taimia alkuun ~20cm mittaan asti ... x-)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

neural_rust

Nythän nuo Kiinalaiset on "keksinyt" suoraan verkkovirralla toimivat Ledi-chipit. Ei tarvii muutakuin siilen ja snadisti lämpötahnaa.
Itse en ole noita vielä kerennyt testaamaan, mutta kaveri noita kehuskeli että toimii niinkuin pitääkin..
Pauttiarallaa 2e/kpl, pistin kymmenkunta noita tilaukseen, eiköhän niille jotain käyttöä keksi  :P

http://www.ebay.co.uk/itm/262759724366?_trksid=p2055119.m1438.l2649&var=561723345425&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
...if you can't have it all, have some more...

sorrii

Joo. Onse mielenkiintoinen viritys tuollainen 50W ledi, joka toimii suoraan verkkovirralla. Mä vaikka olen aika häkääpelkäämätön pellepeloton yleensä, niin epäröisin kyllä hetken noiden kanssa. Lienee olisi syytä olla hyvät vikavirtasuojat, maadoitukset; kotelo muutenkin ja ehkä kanta-asiakkassopimus pelastuslaitoksen kanssa  ???

Juu/ei. Mä kyllä keskustelisin ainakin hetken jonkun sähkökoulun käyneen kanssa ensin.

Ja on ehkä nyt hyvä, ettei ole tarvetta lisävaloille: Liikaakin on ...

[[harkitsen elektronisen 400W natikka/MH/Diamond-setin myymistä, tai MarsHydro Reflector96 [=~200W todellinen] ... Tarjouksia otan vastaan  ;)]]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ezmo

Sanotaan että tieto lisää tuskaa ja tuommonen 220v ledi aiheuttaa niin paljon tuskaa, että kierrän tuollaiset kaukaa.

Käki

Lainaus käyttäjältä: Ezmo - tammikuu 08, 2017, 16:33:48 ip
Sanotaan että tieto lisää tuskaa ja tuommonen 220v ledi aiheuttaa niin paljon tuskaa, että kierrän tuollaiset kaukaa.

Valaise meitä vähän.

PP

Lainaus käyttäjältä: Käki - tammikuu 08, 2017, 17:26:35 ip
Lainaus käyttäjältä: Ezmo - tammikuu 08, 2017, 16:33:48 ip
Sanotaan että tieto lisää tuskaa ja tuommonen 220v ledi aiheuttaa niin paljon tuskaa, että kierrän tuollaiset kaukaa.

Valaise meitä vähän.


Tuossa menee 230 V suoraan piirilevylle, joka on alumiinia, jotta se johtaa lämpöä. En uskaltaisi luottaa ohuen eristyksen laatuun, ja jos eristys pettää, 230 V on jäähdytyslevyssä.

Ezmo

Lainaus käyttäjältä: Käki - tammikuu 08, 2017, 17:26:35 ip
Lainaus käyttäjältä: Ezmo - tammikuu 08, 2017, 16:33:48 ip
Sanotaan että tieto lisää tuskaa ja tuommonen 220v ledi aiheuttaa niin paljon tuskaa, että kierrän tuollaiset kaukaa.

Valaise meitä vähän.

Muuntajan kautta toimivissa on se muuntaja rajoittamassa virran kulukua ongelma tilanteissa. Pienjännitteiset viritelmät on lain mukaisia kenen vain tekemänä, mutta 230v kytkentöjen teko ilman pätevyyttä on laitonta. Ledien ongelmana on ollut tulipalon/sähköiskun vaara, joten en nuittenkaan usko tekevän poikkeusta.

sorrii

Itsellä on nyt ollut kokeilussa syyschilien valoina kolme Valoyan B100 lediä - itseasiassa 3kpl 100W ja yksi joku kokeilumalli 50W. Oon vähän ihmetellyt niissä sitä jännitettä: Virtalähteestä menee 425V valolle, joka on passiivisesti jäähdytetty pitkula, joka tehty paksusta ja painavasta alumiiniprofiilista.
Alkuun vähän jännitti kiinnitellä niitä johtoja vaikka ei ollut edes virrat päällä  ;) ... Kiinnostaisi tietää miksi se jännite on niin korkea. Olisiko jotain tekemistäå hyötysuhteen kanssa. Enpä osaa ajatella että valasimessa taas olisi jotain muuntajia, jos ensin virtalähteessä nostetaan jännitettä ...

Mä olen aika epäileväinen noiden 220V -ledien väreistä myös. Ja onko niillä hyötysuhe minkälainen ... lumen/W ??
Sanotaanhan täällä viidakossa, ettei chileillä ole sen värin kanssa niin nokon nuukaa, ja omakin kokemus on ettei eri väristen valojen eroja näe, ellei tee tarkkaa vertailutestiä. Nyt kuitenkin alkaa jo olla jonkunlainen kokemus ja käsitys noista *)~800€/100W Valoya-valoista, että eivät ne ihan turhia ole! Kylläpä vaan yhden sellaisen 120cm(100W) pitkulan alla aika kivasti on jokunen chilipuska talvehtinut ja alkaa jo uutta raakiletta työntää juuri kun ajattelin että kuitenkin hylkään ne risukasat. Ajatus oli ottaa jokunen pistokas vaan. Samoin pidin yhtä koko kesän kitunutta ilmeisen huonovointista Jalapeno Farmers Market Potatoa syksyn sen 50W/60cm Valoyan alla ja sain siitä pienen sadonkin: 30cm korkea leikattu puska teki parikymmentä podia. Leikkasin sen tuossa reilu viikko sitten tapiksi tarkoituksena hävittää koko kasvi. Muiden kiireiden takia se vaan jäi sinne kaappiin parin yrtin kanssa ja työntää jo nyt muutamaa 4cm pitkää uutta oksaa ....

Kylläpä niillä Valoyan valoilla on varmaan spektrit kohdallaan ja valo näyttää hyvinkin luonnolliselta vaikka on ns. kasvi-spektri niissä; yksi B100 on jollain luonnonvalo-spektrillä ja ehkä silmämääräisesti valkoisempi tai sinisempi kuin nuo muut. Noiden virallinen myyntihinta vaan on sitten sellainen että enpä suosittelisi kuin jättipotin voittajille.

*) Itse ostin onnekkaana ne Chilifoorumin torilta lopulta yhteensä 220€'lla posteineen: 2kpl B100 AP67 [=kasvatus] 1kpl B100 NS1 sekä 60cm pätkä ilmeisesti tuolla kasvatus-spektrillä. Eipä yhtään kaduta nyt  8) 8) Noiden alkuperä on kuulemma tehtaan koevaloina. Parissa lukeekin test light no:XX ... Hyvältä näyttää ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Käki

Lainaus käyttäjältä: Ezmo - tammikuu 08, 2017, 18:24:19 ip
Lainaus käyttäjältä: Käki - tammikuu 08, 2017, 17:26:35 ip
Lainaus käyttäjältä: Ezmo - tammikuu 08, 2017, 16:33:48 ip
Sanotaan että tieto lisää tuskaa ja tuommonen 220v ledi aiheuttaa niin paljon tuskaa, että kierrän tuollaiset kaukaa.

Valaise meitä vähän.

Muuntajan kautta toimivissa on se muuntaja rajoittamassa virran kulukua ongelma tilanteissa. Pienjännitteiset viritelmät on lain mukaisia kenen vain tekemänä, mutta 230v kytkentöjen teko ilman pätevyyttä on laitonta. Ledien ongelmana on ollut tulipalon/sähköiskun vaara, joten en nuittenkaan usko tekevän poikkeusta.

Mulla olisi muutama kasvatusledi (toistakymmentä) ja draiveri kaapissa, mutta en saa kytkeä sitä draiveria 230v (?)
Miten on? Eikö pistotulppia saa kytkeä tavan tollokin?

Voin tietty kierrättää sen akun kautta niin, että akku on ylläpitolatauksessa ja virta tulee sieltä, mutta ylimääräistä pelleilyähän se olisi ..

sorrii

Ei saa, mutta voi jos osaa, tai uskaltaa vaikkei niin osaamista olisikaan  ;D

Mä olen asennellut ja rakennellut vaikka mitä, ja sitten on tuttu ammattimies käynyt tarkistamassa. Ja tottakai etukäteenkin oon kysellyt ja ottanut selvää. Laillista se ei silti ole ...

Enpä tiedä miten juttu menisi esim. mulla kotonani, kun oon vetänyt johdon ja asennellut tiskikoneen virrat alakaappiin. Sitten on ammattimies kuitannut niistä paperit eli jonkun luovutustodistuksen tai-mikä-se-oli. Jospa tulisi tulipalo ja joku kateellinen chilifuurumilainen vasikoisi vakuutusyhtiölle, että Sorrii on asentanut ne itse ...
.. vituv valesähkömieskiv vielä  >:D ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Käki

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 08, 2017, 18:59:10 ip
Ei saa, mutta voi jos osaa, tai uskaltaa vaikkei niin osaamista olisikaan  ;D

Mä olen asennellut ja rakennellut vaikka mitä, ja sitten on tuttu ammattimies käynyt tarkistamassa. Ja tottakai etukäteenkin oon kysellyt ja ottanut selvää. Laillista se ei silti ole ...

Enpä tiedä miten juttu menisi esim. mulla kotonani, kun oon vetänyt johdon ja asennellut tiskikoneen virrat alakaappiin. Sitten on ammattimies kuitannut niistä paperit eli jonkun luovutustodistuksen tai-mikä-se-oli. Jospa tulisi tulipalo ja joku kateellinen chilifuurumilainen vasikoisi vakuutusyhtiölle, että Sorrii on asentanut ne itse ...
.. vituv valesähkömieskiv vielä  >:D ...

Niinno. Riski tulipaloon on aika olematon jos pitää valoa päällä vain kun on itse paikalla. Nää kaupasta ostetut mä jätän päälle kauppareissunkin ajaksi.
Ilmeisesti sitten akulta virtojen ottaminen on ok, kyllä on typerää touhua..

Ezmo

Älä huoli, ei tuollaisia hyväksymättömiä ledejä/sähkölaitteita saa ammattilainenkaan kytkeä. Ennen tuo oli sallittua, että ite teki ja joku pätevä tarkisti, muttei se nykyään onnistu, kun pitää olla turvallisuuskortti. Tosin ammattilainen saa melkolailla luottaa tekijään, jos omalle vastuulle ne suostuu ottamaan. 

sorrii

Joo. Tuli puhuttua vähän aiheen vierestä. Tavallisia pistorasioita ja johtimia on tuttut itse asenneltua. Isännöitsijälle on sitten ilmoitettu uusista asennuksista ammattimiehen kanssa. Nää lamppurakennelmat on vähän eri juttu. Niitä en olisi kehdannut edes näyttää ammattimiehelle ...X-)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`