Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

Huru-ukko

Se voi olla ihan harmitonta levääkin, sitä syntyy valon, kosteuden ja ravinnon yhtälöllä. Ravintonsa se voi saada siemenen kuoresta.

Redfox

Nyt tammikuussa laitoin ensimmäistä kertaa chilin siemeniä itämään ja  tosiaankin tuntuu sietämättömän hitaalta tuo itäminen. Eihän ne siemenet ole olleet itämässä vielä edes kahta viikkoa mutta odottavan aika on hyyyvin pitkä.  ;D
Oh no of course not, after all if I were me then you would have to be you and we just can't have that.

Redfox

Tänään ehkä näkyi jotain edistystä, minusta mullan pinta näyttää vähän nousseen siitä kohti mihin istutin siemenen, ehkä se kohta jo puskee mullasta esille. Toivoahan aina saa. :)
Oh no of course not, after all if I were me then you would have to be you and we just can't have that.

Redfox

Jee!  Tänään mullan alta pilkisti, ensimmäinen taimi! Se itää sittenkin  ;D Nyt jos itäisi enemmän kuin tuo yksi niin... No kärsivällisyys on hyve, pitänee yrittää malttaa odotella.  :)
Oh no of course not, after all if I were me then you would have to be you and we just can't have that.

sorrii

Malttamattomalle idätyslautta on ehdoton. Helppo ja nopea. Yleensä itäminen kestää 1-7 vuorokautta siihen, että sirkat ovat auki.

Itselläni nykyinen versio on 2cm styrofoam-levy minikasvarissa -pakasterasia, salaattirasia tms käy hyvin myös; kansi raollaan tai rei'itetty kelmu päällä....
Levyn päälle olen laittanut palan kastelumattoa, jonka reunat teipannut kiinni alapuolelle roudariteipillä. Matto ei välttämätön - paperin kanssa oltava huolellisempi..
Maton päällä kahvisuodatinpaperi johon vedenkestävällä tussilla ruudut eri lajikkeille.. ..
Nykyisessä on lisäksi joka lajille laitettu kaksinkerroin pala ko. paperia, niin että siemenet välissä. Ne idut osaavat aika hyvin nousta paperin alta, ja kuoret irtoavat helpommin, kuin ilman paperia päällä. Väliin voi kurkkia niin usein kuin huvittaa ... ..
Alusastiassa sitten tietysti [keitettyä] vettä. Itse olen säätänyt Ph'n 5.5 kieppeille ...
Laatikko sijoitettu jääkaapin yläkomeroon, jossa lämpöä ~27 C ja yli .. ...
Jo useana vuotena oon pitänyt kaapissa myös lamppua: Aikaisemmin Megamanin 15W kasvi-esl - tänä vuonna IKEA'n 13W 5000K Ledare LED-lamppu, ajastettuna 12t/vrk. Uskon lampun ehkäisevän vähän hometta; valo ei ainakaan tunnu haittaavan itämistä; lamppu suljetussa pikku-kaapissa nostaa lämpöä päivisin - öisin vähän viileämpää ....

Ekassa satsissa tänä talvena idätin erilaisia rocotoja sekä villejä. Nopein oli Rocoto Red Peruvian 3vrk. Ensimmäinen Montufar tuli vasta 8. päivänä. C. Chacoense'sta yksi iti 5 päivässä. Muut sekä Flexuosum ja Lanceolatum eivät ole itäneet vielä 2 viikossakaan. Paperit olen vaihtanut kerran ...

Muita tavallisempia lajeja idätellessä on parikin kertaa itänyt joku chinense ja annuum jopa alle vuorokaudessa. Hitaimmatkin yleensä alle viikossa. Se 28-30 asteen lämpö tuntuu toimivan: Yli 30 ei kait ole enää hyvä.

Itänyt pikkutaimi irtoaa suodatinpaperista aika helposti ja sen istuttaminen ainakin kuutioon tai Jiffyyn on onnistunut 99%'sesti

Käy se toki näinkin  ;D :


Tässä liruttimessa vuoden vanha Biquinho jonka hedelmiä tipahteli pöydälle ja lattialle jatkuvasti. Kun huomasin nuo taimet, oli veden EC=4 ... (Ph 5,8)
En usko että sinne muita siemeniä on tippunut ... Ei pitänyt Biquinhoa tänä vuonna kyllä idättää  ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Redfox

Oooh... tota idätyslauttaa on kyllä pakko kokeilla! Taidanpa alkaa heti kyhäämään semmoisen.  :)
Oh no of course not, after all if I were me then you would have to be you and we just can't have that.

sorrii

Hyvää vinkkiä: http://chilivaari.blogspot.fi/

Chilivaarilta tämä lauttaidea tietääkseni on lähtenyt leviämään ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Redfox

Kiitos linkistä  :) Upeita nuo Chilivaarin jutut.
Oh no of course not, after all if I were me then you would have to be you and we just can't have that.

Redfox

Nyt siellä lautalla ovat ensimmäiset jo nostamassa niskalenkkiään!  :thumbup:
Oh no of course not, after all if I were me then you would have to be you and we just can't have that.

HraSiiliRva

helmikuu 09, 2016, 17:53:57 ip #1229 Viimeisin muokkaus: helmikuu 10, 2016, 19:19:29 ip käyttäjältä HraSiiliRva
Lemon Drop ja Bulgarian Carrot tekevät reilun viikon vanhoina tainta, kukkamultaan pudottelin siemenet ja muutama milli multaa päälle, ikkunalaudalla länteen päin 23 tasalämmössä. Suihkepullolla kastellut ja välillä reippaamminkin kun multa on kuivunut. Nyt luonnonvaloa ja vettä, katsotaan mitä tulee. Muut 12 lajiketta em. metodein uinuvat vielä.
Edit: Naga Morich liittyy itävien joukkioon kahdella taimella.

Catnippi

Olisiko hölmö idea käyttää idätyslautan tilalla vesiastiassa esim. pesusientä, ja sen päälle sitten suodatinpaperit? Tuleeko plussia/miinuksia mieleen vrt. styrox-lautta?

PP

Lainaus käyttäjältä: Catnippi - helmikuu 13, 2016, 17:55:24 ip
Olisiko hölmö idea käyttää idätyslautan tilalla vesiastiassa esim. pesusientä, ja sen päälle sitten suodatinpaperit? Tuleeko plussia/miinuksia mieleen vrt. styrox-lautta?


Materiaalilla ei ole väliä kunhan siitä ei irtoa tai liukene mitään.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Catnippi - helmikuu 13, 2016, 17:55:24 ip
Olisiko hölmö idea käyttää idätyslautan tilalla vesiastiassa esim. pesusientä, ja sen päälle sitten suodatinpaperit? Tuleeko plussia/miinuksia mieleen vrt. styrox-lautta?

Olen idätellyt myös parin desin viili purkissa jossa laskutettu talouspaperi kosteana.
Pari tippaa 3% vetyperoksidia pitää lautan puhtaana homeista yms.
Päällä läpinäkyvä kansi hiukan reiettynä.

unenkuva


Pesusienet ja tiskirätit yms ovat melkoisia bakteeripesäkkeitä. Itsellä kävi mielessä, että saattaa pesusienessä kertyä bakteerit. Yksinään ilman mitään, jos käyttää kivivillakuution tapaan,  pesusieni ei (kuulemma) sovellu idättämiseen

Catnippi

helmikuu 14, 2016, 03:59:50 ap #1234 Viimeisin muokkaus: helmikuu 14, 2016, 05:16:17 ap käyttäjältä Catnippi
Onko puhdas pesusieni bakteeripesäke? Sehän on jotain synteettistä vaahtomuovia, toisin kuin vaikka orgaaninen suodatinpaperi. Pointti oli siis se, että jos tekisi astiaan "saaren" jostain huokoisesta materiaalista, jota pitkin kosteus nousee kapillaarisesti astian pohjalla olevasta vesivarastosta ja pitää siemenet kosteana. Olisi ehkä tukevampi ratkaisu kuin kiikkerä lautta?

Jame

En usko, että puhdas pesusieni on mikään bakteeripesäke. Minulla on käytössä perinteinen styrox-levy + kahvinsuodatin. Sekään ei ole kiikkerä jos levy on sopivan kokoinen (=riittävän iso) verrattuna astiaan, jossa se kelluu. Eikä sitä vettä tarvitse olla kuin esim. sentti siellä astian pohjalla.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Huru-ukko

Huomiona noista "bakteeripesistä".
Itselläni on kauimmaiset idätysajat olleet puolikin vuotta, minigripp pussissa jossa taiteltu kostea talouspaperi. Ei olleet chilejä.
Eikä koskaan homeongelmia.

Joillakin se on taas ollut päiväkirjojen mukaan tavallistakin, vähemmistö.
Enemmistön päiväkirjoista merkintää siitä ei löydy, mutta se ei tietysti todista mitään, jos niitä ei ole vain mainittu.

Selluloosakeitteestä joka menee mustalipeän/happivalkaisun läpi ei löydy kovinkaan paljoa orgaanista ainetta ellei ole niistänyt nokkaansa siihen  ;).

unenkuva

Ei siis käyttämätön pesusieni ole bakteerinen, mutta itse pesusieni on hyvä kasvualusta bakteereille, sitä meinasin :)

sorrii

LainausItselläni on kauimmaiset idätysajat olleet puolikin vuotta, minigripp pussissa jossa taiteltu kostea talouspaperi. Ei olleet chilejä.
Eikä koskaan homeongelmia.


Minä en ole malttanut juuri koskaan odottaa yli viikkoa  8)
(paitsi ekakerralla, kun idätin mullassa mielestäni nerokkaassa munakennovirityksessä. Silloin oli kyllä hometta, mutta ihan kohtuullisesti sain taimia ekalle kaudelleni)

Olen idätellyt suodatinpaperin päällä jääkaapion yläpuolella komerossa. Valoakin käyttänyt aina ja käsitellyt peroksidilitkulla jne.
Tuolla yläkomerossa ovat lämmöt 27-28 ja lampun [15W] kanssa on tahtonut nousta 30 asteeseenkin päivisin, jos ei pidä ovea auki. Lähes joka kerta on jonkunnäköistä hometta tullut ja viikon jälkeen ovat paperit alkaneet mädäntyä ja muuttua tummanruskeaksi limaksi ...

Niillä lämmöillä siis on itäminen ollut tosi nopeaa eikä ole tarvinnut juuri yrittääkään yli sen viikon.

Tänä vuonna en käyttänyt vetyperoksidia ollenkaan vaikkakin keitettyä vettä käytin. Ph'ta oon säätänyt 5.5 kieppeille. Lamppuna on nyt IKEA'n 13W 5000K ledi. Siitä ei ainakaan näytä haittaa olevan!
Nyt ekat idätykset olivat pubeja ja 3 villiä: C.Flexuosum, C. Lanceolatum ja C. Chacoense.
Pubet itivät 90% alle viikossa; nopein Red Peruvian iti 4 päivässä. Yksi Chacoense alle viikossa; toinen 2 viikon jälkeen. Muut villit eivät ole tehneet mitään! Paperit vaihdoin tällä kertaa viikon jälkeen, vaikka en ole huomannut hometta tai mätänemistä. Mistä lie sekin nyt johtuu ... ?!?

Itse oon "lautassani" käyttänyt styrofoamia siksi, että sitä sattuu olemaan ja se on helppoa leikata sopiviksi paloiksi. 2cm levystä oon leikannut minikasvihuoneen kokoisen palan. Parina vuotena nyt oon teipannut sen päälle kastelumattoa jonka liepeet menevät levyn alle veteen. Päällä kavisuodatinta paloina.
Eihän se lautan tarvitse varsinaisesti kellua, kunhan paperit jotenkin pysyvät märkänä siinä päällä. Alusta voi olla mikä vaan mätänemätön koroke.
Ikävin ongelma on että suodatinpaperikin voi kuivahtaa, jos jotkut reunat esim ovat koholla. Toinen ongelma on se, jos pienen idun juuri kaivautuu siihen paperiin: sitä ei sitkeästä suodatinpaperista voi vetää voimalla irti. Viime viikolla tuhosin juuri ainoan itäneen Montufarin kun vedin pinseteillä kypärästä ja juuri pani vastaan: Jäi kypärä käteen ja paperiin jäi psystyyn päätön taimi ...

Jostain syystä olivat mun Montufarit huonoja itämään tällä kertaa. Onneksi kuitenkin noita rocotoja ym. on ihan tarpeeksi kuitenkin. Ja yksi viimekesän Montufar on elossa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

AirMan

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - helmikuu 14, 2016, 09:22:56 ap
Eikä koskaan homeongelmia.

Oletettavasti siementen laatu vaikuttaa paljon. Esimerkiksi minulla auringonkukan siemenet alkoivat parissa päivässä kasvamaan rihmaa, kun laitoin muutaman kokeeksi tuohon idätyslautalle. Ei siis mikään ihme, ettei niistä viime vuonna mullassa itänyt yksikään. Saa nähdä lähtevätkö nyt kasvamaan, kun heitin itäneet siemenet multaan ja loput roskikseen pois saastuttamasta muita lautalla kelluvia siemeniä.
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.