maaliskuu 29, 2024, 13:58:11 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Reetan 2020 kasvihuoneessa

Aloittaja Rähinä-Reetta, maaliskuu 02, 2020, 13:36:42 ip

« edellinen - seuraava »

Rähinä-Reetta

maaliskuu 02, 2020, 13:36:42 ip Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2020, 17:02:38 ip käyttäjältä Rähinä-Reetta
2.3.2020

Charapón Amarillo 0/11
Aji Cachucha 0/11     
Aji Charapita 0/11 
El Oro de Ecuador 0/11
Machu Picchu 0/11
Hungarian Hot Wax 0/12
Orange Sun 0/11
Diamond White 0/11
Chocolate Beauty  0/12

-- Muistuttelin mieleeni mitä kaikkea tuli tilattua loppusyksystä ja tulihan noita näemmä. Pitäisi kai karsia hiukan, ainakin jotain semmoista tuntumaa oli viimekauden jälkeen, mutta miten se onnistuu on aina vähän niin ja näin kun innokkaana aletaan keväällä siemenvarastoja penkomaan.

En nyt taaskaan talvilomailun puolesta pystynyt kovin aikaiseen aloitukseen. Tänään tai huomenna kylvöt, kunhan kuviot selkenee ja saa jaksaneeksi. 

**
Karsin vähän, 9 lajiketta jäi. Kylvin ne myöskin, joten kausi starttaa tällä päivämäärällä sekalaisissa kevätflunssaisissa tunnelmissa. Muutama paprikakin mukana.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Rähinä-Reetta - maaliskuu 02, 2020, 13:36:42 ip... kausi starttaa tällä päivämäärällä sekalaisissa kevätflunssaisissa tunnelmissa.
Hienoa, että olet "herännyt" kevääseen - ja varmaankin ilman koronaa.  ;)
Suuri osa lajikkeistasi on minulle tuntemattomia, mutta Cachucha oli viime kesänä hyvin usein käytetty mauste erilaisissa ruoissa. Se on yllättävän mieto chinenseksi.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 03, 2020, 11:38:03 apHienoa, että olet "herännyt" kevääseen - ja varmaankin ilman koronaa.  ;)
Suuri osa lajikkeistasi on minulle tuntemattomia, mutta Cachucha oli viime kesänä hyvin usein käytetty mauste erilaisissa ruoissa. Se on yllättävän mieto chinenseksi.

Tokkopa sentään koronaa on, jokin tavallisempi laatuaan. :D
Miedompi chinense kuulostaa hyvältä. Kesää ja maistiaisia odotellessa.
Kiitos kommentoinnista. :)

Rähinä-Reetta

5.3.

Charapón Amarillo 0/11
Aji Cachucha 0/11     
Aji Charapita 0/11
El Oro de Ecuador 0/11
Machu Picchu 0/11
Hungarian Hot Wax 0/12
Orange Sun 0/11
Diamond White 0/11
Chocolate Beauty  0/12

Suippopaprika punainen 0/12
Suippopaprika keltainen 0/12

-- Kylvin tänään vielä punaista ja keltaista suippopaprikaa, joiden siemenet otin joskus talteen kaupan paprikoista.

Rähinä-Reetta

maaliskuu 08, 2020, 11:27:05 ap #4 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 12, 2020, 12:24:23 ip käyttäjältä Rähinä-Reetta
8.3.

Charapón Amarillo 9/11
Aji Cachucha 2/11     
Aji Charapita 1/11
El Oro de Ecuador 7/11
Machu Picchu 10/11
Hungarian Hot Wax 0/12
Orange Sun 0/11
Diamond White 2/11
Chocolate Beauty  2/12

Suippopaprika punainen 0/12
Suippopaprika keltainen 0/12

-- Itämistä tapahtuu; osa alkaa nousta jo sirkkalehdille, joten tänään laittelin kasvivalaisimen paikoilleen ja siirsin enimmät suihkuhuoneen lattialämmityksen päältä paistattelemaan sen alle. Aurinkoinen sunnuntai ilman kotiaurinkoakin.


10.3.

-- Reilu viikko idätystä ja suurin osa on jo noussut sirkkataimelle. Ainoastaan Hungarian Hot Waxilla tilanne on puhdas nolla (sekä myöhemmin laittamillani suippopaprkoilla vielä tässä vaiheessa) ja Aji Charapitaa näyttäisi tässä vaiheessa olevan vain yksi taimi. Odotellaan...

12.3.

-- Kaivelin Hungarian Hot Waxien multia enkä löytänyt elonmerkkejä, joten heitin tuon epäonnen lajikkeen kylvöt menemään. Aji Charapitaa saatan saada 2 kpl, tapasin sen mullista yhden itävän siemenen ja avitin sitä hiukan lähemmäs pintaa, on nyt nostamassa varsilenkkiä normaalin näköisesti, mutta jos siitä ei saa kelvollista tainta on mentävä yhdellä. Kaikki jäljellä olevat lajikkeet ovat nyt sirkkataimella, mukaan lukien ostopaprikan siemenistä kylvetyt suippopaprikat.

Rähinä-Reetta

17.3. Kevät tämäkin. Taimien kasvua voi sentään seurailla. Yhtäkkiä Aji Charapitaa onkin 9 kpl tulossa, mietin olinko liian hätäinen heittämään HHW:t menemään.

Purkittelin jo suurimman osan taimista isompiin purkkeihin, se näyttää antavan vauhtia kasvulle, vaan pieniä nuo ovat vieläkin. En ole vielä inspiroitunut kuvien ottamiseen, hyvin samannäköistä tämä touhu kuin aiempinakin vuosina.

Rähinä-Reetta

26.3. Taimia. Aloin tänään antaa niille hitusen Puutarhan Kesää.

Chilit2020a1 by chilejä ja muuta, on Flickr

Siika

Pontevia taimia sulla on.....mie olen taas pikkusen eessä taimien kanssa mutta kuten ennenkin porhallat varmaan ohi taas.....puutarhan kesää mieki olen nuille jakanut ihan alusta lähtien ;D
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Siika - maaliskuu 27, 2020, 09:11:53 apPontevia taimia sulla on.....mie olen taas pikkusen eessä taimien kanssa mutta kuten ennenkin porhallat varmaan ohi taas.....puutarhan kesää mieki olen nuille jakanut ihan alusta lähtien ;D

Kiitos. :) Huono ollut Puutarhan Kesää mihinkään vaihtamaan, sitä olen itsekin kaikki kaudet käyttänyt pääasiassa. :) Toivotaan hyvää kesää!

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Rähinä-Reetta - maaliskuu 27, 2020, 10:46:33 apPuutarhan Kesää mihinkään vaihtamaan, sitä olen itsekin kaikki kaudet käyttänyt pääasiassa. :)
Kun taidan olla vähän syyllinen tuon yhden lannoitemerkin suosioon täällä, kerron, että on niitä muitakin yhtä helppoja kastelulannoitteita. Jos Puutarhan Kesää ei vaikka löydy paikallisista myymälöistä, muutkin kelpaavat:
https://chilivaari.blogspot.com/2019/07/samaa-lannoitetta-eri-purkeissa.html

Saattaa olla, että myymälät menevät kiinni lähiaikoina, kannattaa ehkä varautua jo nyt. Itse olen karanteenissa, mutta onnistuin nettikaupasta tilaamaan kasvatustarvikkeita. Toivottavasti tulevat kotiovelle. Siellä ei kyllä ollut noita lannoitteita, mutta minulla purkki on vielä lähes täynnä.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 27, 2020, 11:01:30 apKun taidan olla vähän syyllinen tuon yhden lannoitemerkin suosioon täällä, kerron, että on niitä muitakin yhtä helppoja kastelulannoitteita. Jos Puutarhan Kesää ei vaikka löydy paikallisista myymälöistä, muutkin kelpaavat:
https://chilivaari.blogspot.com/2019/07/samaa-lannoitetta-eri-purkeissa.html

Saattaa olla, että myymälät menevät kiinni lähiaikoina, kannattaa ehkä varautua jo nyt. Itse olen karanteenissa, mutta onnistuin nettikaupasta tilaamaan kasvatustarvikkeita. Toivottavasti tulevat kotiovelle. Siellä ei kyllä ollut noita lannoitteita, mutta minulla purkki on vielä lähes täynnä.

Kiitos valistuksesta. Tahtoo tuo tapoihini pinttyminen olla välillä semmoista laput silmillä menoa. :D

Rähinä-Reetta

huhtikuu 02, 2020, 14:49:44 ip #11 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 02, 2020, 15:11:31 ip käyttäjältä Rähinä-Reetta
2.4. Kasvua tapahtuu viikossakin huomattavasti.



Puutarhan Kesää ovat saaneet joka toinen kastelu.

Rähinä-Reetta

16.4. Kasvua edelleen. Tekisi jo mieli siirtyä kasvihuoneeseen vaan ei nuo säät ole kovin kummoisia olleet.



Joillain annuumeilla ollut ödeemaa, harvensin lannoitusväliä ensiavuksi, vaikka voi syy olla jokin muukin epäkuranttius kuin liikakastelu. Vaiva paranee yleensä kasvihuoneeseen siirryttäessä.

Siika

Juups,jo vain ovatten kasvaneet ja paljon ;D ....samoin olen joutunut harventamaan pkn käyttöä sekä myös   saksille löytyi käyttöä ;D
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Siika - huhtikuu 16, 2020, 16:26:25 ipJuups,jo vain ovatten kasvaneet ja paljon ;D ....samoin olen joutunut harventamaan pkn käyttöä sekä myös   saksille löytyi käyttöä ;D

Minä en ole saksia tavannut käyttää noilla ollenkaan, kunhan nyt eivät ihan hirmuisesti alkaisi venymään. :D

Chilivaari

Sinulla ne ovatkin vuodenaikaan nähden hyvässä kuosissa.
Minulla kyllä sakset ovat viuhuneet muutamien liian aikaisin idätettyjen kohdalla. Kun taimi kasvaa ohi ikkunan ylälaidan tai valon, jota ei voi nostaa, on pimeässä nopeasti kasvava osa aivan turha. Saksilla pois vain. Siihen ei tule satoa myöhemminkään, on sekin koettu.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 17, 2020, 12:02:29 ipSinulla ne ovatkin vuodenaikaan nähden hyvässä kuosissa.
Minulla kyllä sakset ovat viuhuneet muutamien liian aikaisin idätettyjen kohdalla. Kun taimi kasvaa ohi ikkunan ylälaidan tai valon, jota ei voi nostaa, on pimeässä nopeasti kasvava osa aivan turha. Saksilla pois vain. Siihen ei tule satoa myöhemminkään, on sekin koettu.

Niin varmasti onkin valon alla kasvatuksessa. Minulla sekin asia korjaantuu kasvihuoneeseen siirtymällä. Kun nyt nuo säät paranisivat. :)

Rähinä-Reetta

huhtikuu 17, 2020, 12:11:48 ip #17 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 23, 2020, 12:13:51 ip käyttäjältä Rähinä-Reetta
17.4.  -- Jäät lähtivät tänään, pian saa siis vedet tulemaan kasvihuoneeseen ja pääsee pesuhommiin. Tuossa jo raivasin ja rapsuttelin nurkat aikaisemmin.

21.4.  -- Kasvihuoneen pesua tänä mukavana aurinkoisena päivänä, lpt ulkona jopa 9 astetta. Vähän jo katselisin muuttopäivää chileille, lähiaikoina tapahtunee. Pitää vielä toluttaa laatikot, mullat jo odottaa lämpimään pääsyä.

23.4. -- Tylsää, minulla on kasvihuoneessa kaikki valmiina odottamassa chilejä, mutta ainakin tuo kylmäksi ennustettu lauantainvastainen yö täytyy odotella pois. Ensiviikolla sitten, toivottavasti alkaisi yötkin siitä lämpiämään.

Rähinä-Reetta

4.5. -- Eilen oli sitten se päivä, kun kannoin chilit kasvihuoneeseen. Siellä ovat nyt yhden yön viettäneet rakennuslämmittimen kanssa.


Rähinä-Reetta

13.5. Lämmittimellä mennään öitä. Muutama kuva:


Diamond White. Annuumeissa on jo podeja.


Orange Sun


Chocolate Beauty


Aji Chachuchan ekstriimiä viherrystä.