Ensimmäinen sato kypsyy...

Aloittaja Ruuhkis, syyskuu 10, 2021, 16:35:50 ip

« edellinen - seuraava »

Ruuhkis

No niin, kaikkien aikojen ensimmäinen chilisatoni kypsyy hyvää vauhtia ja seuraavat asiat mietityttävät. Mitä tehdä sadon suhteen? Osa menee tietysti suoraan käyttöön mutta (toivottavasti) jotain jää myös varastoon, haulla koitin etsiä erilaisia vinkkejä joita kyllä löytyi kiitettävä määrä mutta silti kaipaisin vähän vinkkiä kokeneemmilta.

- Miten kannattaa kuivattaa siemeniä jatkoa ajatellen, ilmeisesti ei vaadi mitään erikoisempaa? Kirjekuoreen ja jemmaan?

- Pakastaminen? Podit halki tai vielä pienemmiksi ja purkkiin ja purkki pakkaseen? Dippaus haaleaan veteen ennen pakastusta?

- Kuivatus ja jauhaminen, tämä oli ehkä kaikkein epäselvin vaihtoehto. Podit halki/pienemmiksi palasiksi ja uunissa miedolla lämmöllä, 40-50 astetta, kunnes ovat kuivia?

Lajikkeina Lemon drop, Starfish ja Numex twilight, tarkoituksena kokeilla itsetehty chilijauhe, mahdollisesti soosi jos löytyy miellyttävä resepti ja ihan palasina ruuanlaitossa.

Bonuskyssärinä: onko kukaan kokeillut kuivattaa chilejä airfryerillä?

Huru-ukko

Minä olen kuivannut siemenet talouspaperin välissä, kuivat siemenet sitten pieneen minigrippussiin.

Pakastaa voi palasina tai kokonaisina tai soseena.

Uunin käyttöä kuivaukseen ei voi suositella, jo pelkästään uunien erilaisuuden vuoksi. Eikä airfryerillä.

Kuivatuslämpötilat pitäisi liikkua reilusti 50 asteen alapuolella. Vihanneskuivrit on yksi vaihtoehto, mutta en ole kokeillut. Täällä on jossain ketju niistä.

Kuivaus onnistuu jos hiukan podeja jossain korissa/verkossa, tai sitten pujotettuna/sidottuna naruun.

Vain todella kuivat menee jauheeksi, pienekin kosteus niin saat rouhetta. Kuivatkin chilit kerää ilmasta kosteutta kuivaamisen jälkeen. Riippuen millä jauhat. Tehosekoitin on hyvä siihen.

Ostin kerran täältä Nagajauhetta. Se oli Nagarouhetta. Mutta kumminkin Nagaa ;)

marek

Viime vuonna oli iso sato ja koitin kuivailla/tehdä jauhoksi/rouheeksi osan. Teinkin, mutta ne ovat jääneet tässä keittiössä koskemattomiksi.

Käyttöön on päätyneet useimmin pakastetut. En ole niitä mitenkään käsitellyt ennen pakastimeen laittamista. Ihan sellaisenaan. Pölyt toki huuhdellut pois. Jäisiä ja kohmeisia palkoja on helppo leikata ruuanlaiton ohessa. Ei käy niin kovin käsillekään.

Erilaisia säilykkeitä olen tehnyt - etikkapohjaiseen liemeen tai hilloksi. Ne tekevät kauppansa. Omat ohjeeni löytyy profiilin linkistä. Hakusanaksi chili, niin tulevat esiin.
Instagram #parvekepuutarhurinonneavuodesta2018
Blogi Chilin kosketus https://chilinkosketus.blogspot.com/

Inis

Sekä uunissa että airfryerissä olen kuivattanut, itse koin airfryerin huomattavasti nopeammaksi ja helpommaksi,mutta toki uuniin mahtuu sitten isompi satsi 🤔 meillä on ihan joululahjoihin mennyt kuivattua chiliä esim. Lasten opettajille.
🌶️

akselsson1

Olen kuivannut kasvikuivurissa chilit. pienet halki, isommat useampaan osaan ja tietty kannat pois valmiiksi. Ihan alimmalla tasolla saattavat vähän olla liian kuumassakin, mutta kuivureissa on eroja. Kuivauksen jälkeen hillopurkkiin tai jauhan ja sitten purkkiin. Jauhe on meillä suosituin, pakkaseen unohtuvat :)
Siementen keräys toiminut vuosia samalla tavalla kuin mitä Huru-ukko ohjeisti.
Chilihulluutta jo vuodesta 2011