Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.3%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
62 (16.2%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (19.1%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
195 (50.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 381

TurboPuberteth

Nyt oon reilun viikon käyttänyt puutarhan kesää taimille ja viimevuotisille chileille. Kasvavat lähes silmissä. Voi olla tietenkin myös tuo luonnonvalon lisääntyminen syynä tähän kasvuvauhtiin, mutta ei tuo lannos ainakaan huonoa tee..

hyeena

Nyt olis pari taimea lahdossa mailmalle, kohteisiin jossa kasvatteluinnostus on mita on.
Siirran puskat pieniin ampareihin multaan jossa parjaavat aikansa, mutta mita lannoitetta suositella, milla annostuksella, ja kuinka usein?


TurboPuberteth

Tuossa ylempänä just kirjottelin, että tuo puutarhan kesä on ainakin toimiva ja edullinen lannoite juurikin multaan.. Itse olen sitä laittanut 1ml/litra. Jostakin tästä viestiketjusta taisin löytää annostuksen. Joka kastelukerralla olen sitä laittanut yhdessä merileväuutteen kanssa.

Abloy

Kekkilän Perennalannoitetta (NPK 5-5-17) käytän mullassa ja bubblerissa. Bubbler käytössä se huono puoli että liukenee hitaasti veteen.
1577

ari77

minkämoisilla suhteilla olet antanut perennalannoitetta per litra.

laumat

olenko nyt oikein ymmärtänyt että kasvatatte alusta loppuun puutarhan kesällä. Tämähän olisi loistavaa koska kaapista löytyy tollanen purkki!

Maakari

Onko kellään kokemusta siitä että biobizzin litkut homehtuis/menis pilalle?
Mulla näkyy biobloomin pullossa sellasia valkosia "sieniä" tai sellasia kelluvia klimppejä.
Toivossa on hyvä elää...

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: laumat - huhtikuu 18, 2009, 23:38:40 ip
olenko nyt oikein ymmärtänyt että kasvatatte alusta loppuun puutarhan kesällä.


Viime kesän lannoittelin pelkästään Puutarhan Kesällä. Hyvin kasvoi, kukki ja satoakin tuli. En nähnyt mitään syytä erikoislannoitteisiin. Tuo on halpaa ja helppoa.

Tänä keväänä olen kokeillut Kärsän edullisesti välittämää hydrolannos+salpietari yhdistelmää. Mullassa. Vielä en ole havainnut eroja viime kevääseen, kun pidän NPK-koostumuksen suunnilleen samana kuin viime kesänä. Se näyttää olevan monilla lannoitevalmistajilla hyväksi todettu koostumus ja hydrolannoitteenkin suositus.  Kaksiosainen lannoite on tietysti hankalampi käyttää kuin Puutarhan Kesä. Siinä jää mahdollisuus säätää itse koostumusta vaikkapa kasvukauden edetessä, mutta tähän asti näyttää, että tavallinen tallaaja pystyy muunnelmillaan aiheuttamaan enemmän vahinkoa kuin hyötyä. Osaavissa käsissä sillä varmaan voisi puristaa vielä vähän lisää kasveista.

Endalion

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 19, 2009, 09:45:28 ap
Viime kesän lannoittelin pelkästään Puutarhan Kesällä. Hyvin kasvoi, kukki ja satoakin tuli. En nähnyt mitään syytä erikoislannoitteisiin. Tuo on halpaa ja helppoa.


Siis helppoa jos kyseistä sesonkituotetta on ylipäätänsä saatavilla. Puutarhan Kesäähän ei siis ainakaan Järvenpään kaupoissa keväällä näkynyt, mutta ilmeisesti lähempänä kesää sitä tulee sitten kauppoihin. Maaliskuussa kuitenkin oli turha sitä etsiä. Lopulta ostin Kärsältä sitä hydrolannosta (Ketju edistyneemmän chilinkasvatuksen foorumilla), joka siis on helpoin tapa ostaa lannoitetta omasta mielestäni jos tänne foorumille saakka on eksynyt.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Endalion - huhtikuu 19, 2009, 11:02:04 ap... jos kyseistä sesonkituotetta on ylipäätänsä saatavilla. Puutarhan Kesäähän ei siis ainakaan Järvenpään kaupoissa keväällä näkynyt


Kaupat tosiaan tarjoavat mikä mitäkin. Valikoimaa on aivan liikaa.
Tampereella löysin helmikuussa Puutarhan Kesää ainakin Prismasta ja jostakin Koskikeskuksen halpamyymälästä. (Prismassa oli halvempaa). K-kaupoista sitä en bongannut.

Masokisti

Lainaus käyttäjältä: Endalion - huhtikuu 19, 2009, 11:02:04 ap
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 19, 2009, 09:45:28 ap
Viime kesän lannoittelin pelkästään Puutarhan Kesällä. Hyvin kasvoi, kukki ja satoakin tuli. En nähnyt mitään syytä erikoislannoitteisiin. Tuo on halpaa ja helppoa.


Siis helppoa jos kyseistä sesonkituotetta on ylipäätänsä saatavilla.


En tuota sesonkituotteeksi sanoisi, Prismasta tuota löytyi ympäri vuoden hyllystä.

-V-

Lainaus käyttäjältä: Maakari - huhtikuu 18, 2009, 23:51:23 ip
Onko kellään kokemusta siitä että biobizzin litkut homehtuis/menis pilalle?
Mulla näkyy biobloomin pullossa sellasia valkosia "sieniä" tai sellasia kelluvia klimppejä.


  Noinhan nuo näyttävät tekevät. Grow on silmämääräisesti täysin säästynyt tuolta, Alg-A-Mic meni jo aikoja sitten (alle vuodessa kai...) kelvottomaan kuntoon (nyttemmin on vielä separoitunut vihreään ja ruskeaan kerrokseen noiden homelauttojen lisäksi), Bloom tuli sitten perässä. Sitä olen kuitenkin vielä käyttänyt, joten noista pienemmistä homekrämmäleistä ei liene suurempaa vaaraa, ellei sitten onnistu pitämään mullan pintaa jatkuvasti märkänä -> voivat jatkaa kasvuaan siinä.

  Sitä en nyt äkkiseltään muista, oliko noissa joku parasta ennen- päiväys, mutta ainakin omat säilytystilani ovat olleet hieman epäoptimaaliset: pimeässä kyllä ovat, mutta lämmöt ovat suht' kovat koko kämpässä (ja ympäri vuoden), säilytyskaappia myöten. Viileässä ja pimeässähän noita taidettiin ohjeistaa säilyttämään.

  Bloomipurkin pohja alkaakin häämöttämään, mietityttää, kannataisiko hakea lisää vai keksiä jotain paremmin säilyvää. Olen kuitenkin käyttänyt lähinnä fosfori- ja bakteeritoimintaboosterina Nutriforten Hyötykasvilannoitteen rinnalla.

Maakari

Niin vähän tuppaa käymään.
Ei mullakaan missään kovin kylmässä ole, vähän alle 20 vaatehuoneessa.
Ja kun noita ei tule hirveästi käytettyä niin en varmaan kyllä enään osta lisää biobizziä.
Toivossa on hyvä elää...

Abloy

Lainaus käyttäjältä: ari77 - huhtikuu 14, 2009, 22:41:04 ip
minkämoisilla suhteilla olet antanut perennalannoitetta per litra.

noin gramma / litra.
1577

Endalion

Lainaus käyttäjältä: Masokisti - huhtikuu 19, 2009, 11:35:35 ap
En tuota sesonkituotteeksi sanoisi, Prismasta tuota löytyi ympäri vuoden hyllystä.


Sanoivat kaupoissa, että valikoima paranee kesän tullen. Järvenpään Prismasta en tuota löytänyt, vain vihreää ja keltaista Substralia huomasin siellä. Tarjoustalossa oli sitä parempi valikoima, mutta en sieltäkään uskaltanut mitään ottaa (houkuttelevimmalta vaikuttavassa kamassa oli ureatyppeä, jota on chileille huonoksi haukuttu). Citymarketista, Kukkatalosta ja Euromarketista en myöskään Puutarhan kesää löytänyt ja tulin siihen tulokseen, että sitä nyt ei ole tähän aikaan vuodesta tässä kaupungissa saatavilla.

Anttileh

Terve! Täällä olis aloitteleva chilikasvattaja. Tilasin chilimaailmasta muutamaa lajiketta ja laitoin itämään;

-Tabasco, C. Frutescens
- Cumari O Passarinho, C. Chinense
- PI-413669, C. Baccatum
- Chinese Five Color, C. Annuum
- Aji Benito, C. Baccatum
- Chilly chili, C.Annuum
- Orange Thai, C. Annuum

Osa on itänyt ja ovat noin 3-5cm korkuisia 'sirkkoja'. Pitäisikö tässä vaiheessa jo alkaa käyttämään lannoitetta? Suunnittelin ostaa Puutarhan kesää. Olisiko tämä hyvä vaihtoehto ja minkälaisella annostuksella? Multana käytän kaktusmultaa, onko se soveltuva multa chilien koko kasvuajalle?

Jook

Lainaus käyttäjältä: Anttileh - huhtikuu 23, 2009, 12:02:48 ip
Terve! Täällä olis aloitteleva chilikasvattaja. Tilasin chilimaailmasta muutamaa lajiketta ja laitoin itämään;

-Tabasco, C. Frutescens
- Cumari O Passarinho, C. Chinense
- PI-413669, C. Baccatum
- Chinese Five Color, C. Annuum
- Aji Benito, C. Baccatum
- Chilly chili, C.Annuum
- Orange Thai, C. Annuum

Osa on itänyt ja ovat noin 3-5cm korkuisia 'sirkkoja'. Pitäisikö tässä vaiheessa jo alkaa käyttämään lannoitetta? Suunnittelin ostaa Puutarhan kesää. Olisiko tämä hyvä vaihtoehto ja minkälaisella annostuksella? Multana käytän kaktusmultaa, onko se soveltuva multa chilien koko kasvuajalle?


Moi! Tervetuloa foorumille.
Puutarhan kesä on todettu toimivaksi lannoitteeksi chilien kanssa, mutta myös monet muut käyvät lannoitteeksi yhtä hyvin. Annostus puutarhan kesässä n. 1ml/litra. Kaktusmulta on aika ravinteiltaan aika köyhää, mutta se sopii idätykseen ja jonkinlaiseen kasvatukseenkin. Jos sitä aiot käyttää, niin lannoitus pitää aloittaa aiemmin kuin muilla, ravinteikkaammilla, mullilla. Itse käytän kekkilän puutarhamultaa, jossa chilini kasvatat huomattavasti paremmin kuin aiemmin käyttämässäni kukkamullassa. En tiedä onko ero koostumuksessa vai ravinteissa. Ehkä molemmissa. Paljon riippuu siitä, miten itse lannoitat kasvejasi.

Uuteen multaan siirrettyjä taimia ei heti tarvitse alkaa lannoittaa, vaan sen voi alottaa 2-4 viikon päästä siirrosta. Tarkkoja ohjeita ei missään ole, jokainen kasvattaa tavallaan. Itse lannoitan puutarhan kesällä 1-2ml/litra joka kastelukerralla. Pienemmille taimille vähemmän.


MikaK

Täytyy hehkuttaa Puutarhan Kesää. Nyt kolmisen kastelua PK:n kanssa ja reilussa viikossa on tapahtunut erittäin suuri muutos. Aiemmin kuivuneet kukat ovat nyt joukolla muuttuneet palon aluiksi ja palot kasvat varsin hyvää vauhtia.

Watt

Lainaus käyttäjältä: MikaK - toukokuu 01, 2009, 11:18:31 ap
Täytyy hehkuttaa Puutarhan Kesää. Nyt kolmisen kastelua PK:n kanssa ja reilussa viikossa on tapahtunut erittäin suuri muutos. Aiemmin kuivuneet kukat ovat nyt joukolla muuttuneet palon aluiksi ja palot kasvat varsin hyvää vauhtia.
Pystyykö tuota käyttämään Puutarhan Kesää käyttämään vesiviljelyssä?
Mainokset, grafiikka, suunnittelu, logot, bannerit, ulkoasuntoteutus...
watt@gmx.com

fastpete

Kuulin että olutta voi käyttää Ravinteena/lannoitteena.. Lieneekö mitään perää moisessa väitteessä?