Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.3%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
62 (16.2%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (19.1%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
195 (50.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 381

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Chiliseppo - helmikuu 20, 2010, 22:33:19 ip
Voiko chileille antaa PK-lannoitetta?  8)

Käy esim. Nutriforten sivustolla ja katso lannoitusohjeita paprikalle. Näin äkkiseltään en osaa paremmin neuvoa. Ymmärsin kyllä mitä tarkoitit.

Chiliseppo

kiitos ohjeestasi, selvitellään asiaa :D

cortezz

Itse käytän GHE:n flora-sarjaa, ja annan litkuja joka kastelukerralla vähän ohjeistettua enemmän. Chilit eivät ainakaan ole ylilannoituksesta nokkiinsa ottaneet ja ihan hyvin voineet tähänkin asti. Paha kuitenkaan verrata mihinkään, kun kaikki kasvatettu samalla systeemillä.

Harri1980

Tarkoitus olisi välttää turhaa hifistelyä. Ketjun perusteella aion päätyä seuraavaan:

Kasvupaikkana lasitettu eteläparveke, valoisa ja todella kuuma aurinkoisina päivinä.

Kekkilän puutarhan turvetta mullaksi. Soraa ruukkujen pohjalle ja oma altakasteluviritelmä. Ruukun pinnalle haketta, kun juuret ovat menneet niin syvälle, että pelkällä altakastelulla pärjää.

Lannoiteeksi growhow:n puutarhan kesää.

Miltä kuulostaa? Nyt voi vielä antaa hyviä ideoita, kun lannoite on ostamatta.

chili_maestro


Sanoit (Harri1980) suunnittelevasi kekkilän puutarhan turvetta kasvualustaksi, itse laittaisin sekaan multaa sekä hieman lecasoraa, ehkä ripaus kanankakkaa pohjalle.
Itsellä huonoja kokemuksia pelkässä kekkilän turpeessa kasvamisesta, katso linkki->

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7111.0
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Harri1980 - helmikuu 23, 2010, 10:21:12 ap... Kekkilän puutarhan turvetta mullaksi. Soraa ruukkujen pohjalle ja oma altakasteluviritelmä.


Parvekkeesi vaikuttaa ihanteelliselta habanerojen kasvatukseen.
Suosittelen kyllä mieluummin puutarhamultaa kuin turvetta multatestieni perusteella. http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg42949#msg42949

Sora ruukun pohjalla haittaa altakastelua, vesi ei imeydy multaan yhtä tehokkaasti. Laita vaikka turvetta pohjalle. Juuret menevät kyllä nopsaan sinne, missä on kosteutta ja ravinteita, joten totuta ne vain heti alhaalta tulevaan kosteuteen.

manmanman

helmikuu 23, 2010, 10:58:58 ap #486 Viimeisin muokkaus: helmikuu 23, 2010, 11:19:37 ap käyttäjältä manmanman
Minulla on nimenomaan tuossa Kekkilän Puutarhaturpeessa (kuva alla) kasvanut aivan loistavasti. Sulla Chilimaestro taisi olla jotain muuta Kekkilän turvetta?


chili_maestro

helmikuu 23, 2010, 11:09:57 ap #487 Viimeisin muokkaus: helmikuu 23, 2010, 11:11:45 ap käyttäjältä chili_maestro
Oli nimenomaan kekkilän turvetta, mutta ei juuri tuo kyseinen turve. Minulla on Kekkilän Viljelyturve nimellä, joka on todella huonoa.

Laitan vielä kertaalleen tuon saman linkin, jossa multatesti kuvan kera Biolanin taimimulta vastaan kekkilän Viljelyturve. Eroa on kuin päivällä ja yöllä.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg42949#msg42949
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

Larski

Oliskohan kellään havaintoja missä tuota puutarhaturvetta myitäis Helsingin suunnalla? Prismoista ym. ei oo tavaraa löytyny.

manmanman

Lainaus käyttäjältä: Larski - helmikuu 23, 2010, 11:14:51 ap
Oliskohan kellään havaintoja missä tuota puutarhaturvetta myitäis Helsingin suunnalla? Prismoista ym. ei oo tavaraa löytyny.


En nyt aivan helsingissä olevia paikkoja tiedä, mutta jos jeesaa niin vantaan tammistossa Bauhaus tai Plantagen ainakin myy. Hinta oli joku 5-6e säkki.

Harri1980

Lainaus käyttäjältä: manmanman - helmikuu 23, 2010, 11:23:30 ap
Lainaus käyttäjältä: Larski - helmikuu 23, 2010, 11:14:51 ap
Oliskohan kellään havaintoja missä tuota puutarhaturvetta myitäis Helsingin suunnalla? Prismoista ym. ei oo tavaraa löytyny.


En nyt aivan helsingissä olevia paikkoja tiedä, mutta jos jeesaa niin vantaan tammistossa Bauhaus tai Plantagen ainakin myy. Hinta oli joku 5-6e säkki.


Itäkeskuksen lähistöllä on plantagenissa isoja säkkejä kohtuuhintaan.

Harri1980

Lainaus käyttäjältä: manmanman - helmikuu 23, 2010, 10:58:58 ap
Minulla on nimenomaan tuossa Kekkilän Puutarhaturpeessa (kuva alla) kasvanut aivan loistavasti. Sulla Chilimaestro taisi olla jotain muuta Kekkilän turvetta?




Tuollainen säkki löytyy joo. Pitänee sitten sitä varalta vähän tuunata ja taidan laittaa kompostoitua kanankakkaa 20% ruukun pohjaosiin sekaan ja vähän lecasoraa kauttaaltaan seokseen.

Harri1980

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 23, 2010, 10:57:33 ap
Lainaus käyttäjältä: Harri1980 - helmikuu 23, 2010, 10:21:12 ap... Kekkilän puutarhan turvetta mullaksi. Soraa ruukkujen pohjalle ja oma altakasteluviritelmä.


Parvekkeesi vaikuttaa ihanteelliselta habanerojen kasvatukseen.
Suosittelen kyllä mieluummin puutarhamultaa kuin turvetta multatestieni perusteella. http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg42949#msg42949

Sora ruukun pohjalla haittaa altakastelua, vesi ei imeydy multaan yhtä tehokkaasti. Laita vaikka turvetta pohjalle. Juuret menevät kyllä nopsaan sinne, missä on kosteutta ja ravinteita, joten totuta ne vain heti alhaalta tulevaan kosteuteen.


Mites, kun ruukut ovat normaaleja ruukkuja, eikä varsinaisia altakasteluruukkuja? Jokis salaojistushan sinne pitää tehdä, ettei alin turvekerros ole kokoajan veden peitossa. Vai saako pojimmaiset 5cm olla jatkuvasti veden vallassa? Altakastelun hoidan leveällä puutarhaletkun pätkällä, joka kulkeen ruukun seinämää pitkin pohjaan (oma viritys, toimivuus testataan kesällä). On niin paljon erimuotoisia ruukkuja, kun hallitus haluaa kaikkia kivan näköisiä. Tästä syystä ei ole kuin muutama altakasteluruukku ja kaikkiin ei voi kaupan valmisaltakastelusettejä kuitenkaan virittää.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Harri1980 - helmikuu 23, 2010, 11:55:00 ap... Mites, kun ruukut ovat normaaleja ruukkuja, eikä varsinaisia altakasteluruukkuja? Jokis salaojistushan sinne pitää tehdä...

Sori, että sotkeennuin sinulle selvään asiaan.
Tässä on tämä termien sekaannus taas. Minä en puhunut varsinaisista altakasteluruukuista, kun en juuri sellaisia käytä. Pari isoa on parvekkeella ja ne ovat toimineet huonosti.

Alta voi kastella myös ruukuissa, joissa on reikä pohjassa laittamalla lautaselle vettä ja antamalla kasvin hörpätä siitä. Melkein ryystäminen kuuluu, kun ne imevät.  ;D Hommaa voi helpottaa laittamalla useita ruukkuja samaan kastelualtaaseen. http://chilivaari.blogspot.com/2010/02/esittelyssa-lastentarha.html

Harri1980

Niin mulla ei ruukuissa ole reikiä pohjissa, eikä altakastelujärjestelmää kuin muutamassa. Eli tällöin varmaan kannattaa salaojitus tehdä?

Siis ruukkuun salaojitus ja vesi letkun avulla pohjan kautta kasville. Viime kesän kastelin päältä ja nyt pitäisi parempia tapoja keksiä. Sanokaan vaan suoraan, jos tuo ei toimi.

chili_maestro

Olen chilivaarin ehdotuksen kannalla, itse olen kasvatellut samalla tavalla.
Mielestäni parempi että ruukunpohjassa on reikiä(hengittää) ja kastelee lautaselle ettei multa mene tiiviiksi.
Muoviruukkuun on helppo porata reikiä. Hong Kong ja muista halpaliikkeistä löytää muovilautasia ruukun alle.
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

Harri1980

Lainaus käyttäjältä: chili_maestro - helmikuu 23, 2010, 12:41:03 ip
Olen chilivaarin ehdotuksen kannalla, itse olen kasvatellut samalla tavalla.
Mielestäni parempi että ruukunpohjassa on reikiä(hengittää) ja kastelee lautaselle ettei multa mene tiiviiksi.
Muoviruukkuun on helppo porata reikiä. Hong Kong ja muista halpaliikkeistä löytää muovilautasia ruukun alle.


Edelleen tuo "hallitus" haluaa parvekeelle sopivan näköisiä ruukkuja, joten ei ole muovisia ruukkuja kuin kolme ja ne ovat jo valmiiksi altakastelumalleja. Viime kesänä sain satoa päältäkastelemalla ja salaojituksella. Tänä kesänä kokeillaan tuota omaa altakastelupatenttia. Jos se ei näytä toimivan ja salaojitukset ruukuissa on valmiina niin siirryn lennosta päältäkasteluun, joka tuotti kyllä satoa viime kesänä..

Viime kesänä tuli satoa ihan liian pienissä ruukuissa, täysin väärällä kastelulla ja lannoituksella sekä liian myöhäisellä kylvöllä. Annoin chileille viherkasvilannoitetta ja viherkasveille tarkoitettuja ravinnepuikkoja reilulla kädellä (=liikaa typpeä kaiken järjen mukaan). Lisäksi kastelin chilejä pintakastelulla jopa kaksi kertaa päivässä, kun ympäristö oli kuuma ja ruukut pieniä. Silti satoa tuli n. 30 podia per kasvi, johtuen lämmöstä ja valosta. Lajikkeesta ei hajaukaan, joku plantagenin siemenpussi vaan.

Tänä kesänä edes jonkunlaisen ajatuksen kanssa ollaan liikkeellä ja kuuden lajikkeen sekä kymmenen kasvin kera. Toki pari noista kymmenestä joutuu taas pieniin ruukkuihin, mutta vertaillaan sitten miten sama lajike kasvaa erikokoisessa ruukussa.

Kaltsu

Onkohan kellään tietoa mistä saisi Kanta-Hämeen alueella ostettua Nutriforten tuotteita? Lähinnä kiinnostaisi tuo mansikka&tomattiravinne. Laitoin myös Nutrifortelle mailia jälleenmyyjistä, mutta ei ole ainakaan vielä sieltä suunnalta kuulunut mitään.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Chillix

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - helmikuu 26, 2010, 13:29:21 ip
Onkohan kellään tietoa mistä saisi Kanta-Hämeen alueella ostettua Nutriforten tuotteita? Lähinnä kiinnostaisi tuo mansikka&tomattiravinne. Laitoin myös Nutrifortelle mailia jälleenmyyjistä, mutta ei ole ainakaan vielä sieltä suunnalta kuulunut mitään.


http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6930.15
∞ Deus est vis mea ∞

cortezz

Aika ärsyttäväks alkaa käydä tää uusi muoti, että kysymykseen vastataan, tai muuten vaan viitataan, johonkin toiseen keskusteluun foorumilinkillä. Onko niin vaikea oikeasti vähän kirjoittaa itse tai vaikka copy/pasteta suoraan sieltä. Kohta foorumikeskustelu käydään varmaan pelkillä linkeillä eri nettisivuille.