huhtikuu 28, 2024, 14:22:18 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bluesmanin kausi 2012

Aloittaja bluesman, joulukuu 06, 2011, 20:12:52 ip

« edellinen - seuraava »

Lillen

Täytyy pistää tyhmä kysymys tähän väliin:
Ei kai suolakurkkuja voi kasvattaa? Eikös ne ole periaatteessa "tavallisia"kurkkuja suola-etikka liemessä?

Komean näköisiä ovat, mitä ne sitten ovatkaan :)

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Lillen - syyskuu 22, 2012, 22:02:53 ip
Täytyy pistää tyhmä kysymys tähän väliin:
Ei kai suolakurkkuja voi kasvattaa? Eikös ne ole periaatteessa "tavallisia"kurkkuja suola-etikka liemessä?

Komean näköisiä ovat, mitä ne sitten ovatkaan :)


Nyt Lillen mun täytyy vähän sinua kouluttaa. Ns. etikkasäilykkeet mukaanlukien etikkakurkku ovat etikalla saatu happamaksi jotta säilyvät. Klassinen venäläinen suolakurkku ei ole etikkaa koskaan nähnytkään. Se on maitohappokäymisellä tuotettu kuten esim. hapankaali ja on siksi paljon terveellisempää ja maukkaampaa kuin kemiantuote. Suolaa on 5% koska muutoin pääsevät homeet ja haitalliset mikrobit ensin hommiin. Suolakurkkujen käymisaika on mulla ollut 4 vrk luokkaa jonka jälkeen siirretään kylmään jääkaappilämpötilaan. Hieman hankalaa jos kuten mulla on 8 ämpäriä jo täynnä kurkkuja. Maakellarit rivät ihan vielä ole riittävän kylmiä.
Jos on mahdollisuuksia niin kannattaa ehdottomasti kokeilla.

Lillen

syyskuu 22, 2012, 22:56:42 ip #803 Viimeisin muokkaus: syyskuu 22, 2012, 23:01:04 ip käyttäjältä Lillen
Hyvä vaan tuollainen valistus, ei ne kuitenkaan vastaavaa koulussa opeta.

Itse olen suolakurkun suurkuluttaja, tuo kuullostaa varsin mielenkiintoiselta puuhalta, sitten vaan pitäisi vielä repäistä ne kurkut.
Minkälaisista kurkuista teit omasi? Täällä oli tänävuonna kasvamassa avomaan-kurkkuja ja ilmeisesti aasialaisia-kurkkuja, ne on kuitenkin syöty jo pitkää aikaa sitten, satoa ei tullut hirveästi mutta leivänpäälle ei koko kesänä tarvinnut kurkkuja ostaa.

Täällä tosiaan myös varsin kylmä maakellari, että sekin hoituisi...

Mutta tuohon alkuperäiseen tyhmään kysymykseen.
Eli tuo Siperianjättisuolakurkku ei maistu suolaiselta noin vain maistettuna, vai?

*me smart*

JaloPena

Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 22, 2012, 21:39:28 ip

Vai olikohan sittenkin jättikesäkurpitsa?


Jessus mikä jööti! Tuon kun grilliin heittää, hoituu isompikin miitti ;)
Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

#1581

bluesman

 Tilasin siemenet Seemnemaailmasta. Sieltä löytyy sata lajiketta mistä valita. Avomaalla harson alla tänäkin kesänä tuottivat ihan mukavasti. 8 tai 10 tainta, en nyt muista tarkkaan. Sitten pitää olla myös kruunutilliä ja chiliä. Chileinä olen käyttänyt mm Omnicoloria, Nagaa, Inca Red Droppia ja Aji escabechea. Naga on melko raju mutta baccat sopivat varsin hyvin pippuriksi. Ohjeessa mainitaan mustaherukanlehdet, kirsikan- ja tammenlehdet toimivat vähintään yhtä hyvin. Käytetään 10 litran ämpärissä ja hyvää tulee.

Lillen

Kiitoksia neuvoista, pidän mielessä ensi kauden siemenhankitoja miettiessäni.
Jos ensi vuonna kokeilisi pienellä satsilla jotta oppisi hallitsemaan tuon ja sitten seuraavina vuosina aloittaa suuruudenhulluus ::).

Kalakukko

Lainaus käyttäjältä: Lillen - syyskuu 22, 2012, 23:24:56 ip
Kiitoksia neuvoista, pidän mielessä ensi kauden siemenhankitoja miettiessäni.
Jos ensi vuonna kokeilisi pienellä satsilla jotta oppisi hallitsemaan tuon ja sitten seuraavina vuosina aloittaa suuruudenhulluus ::).


Kaupasta saatat vielä ehtiä hakemaan avomaankurkkuja ja tekemään koe-erän. Helpompi lähteä ensi kautta kohti jos treenattu :)
Suolakurkut on sit ihan eri asia, kuin nuo kauppojen maustekurkut. Kunnon "ryssänkurkku" kyllä maistuu varmasti tottumattoman suussa kovin erikoiselle.

Wonka

No jopas on taas bluesmiehellä meiningit 8) mahtavia möllyköitä oot saanut aikaiseksi näinkin kylmänä kesänä.
Mitenkäs tepinit kasvoi? tuleeko boncheja talven iloksi?

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Willy Wonka - syyskuu 25, 2012, 20:27:59 ip
No jopas on taas bluesmiehellä meiningit 8) mahtavia möllyköitä oot saanut aikaiseksi näinkin kylmänä kesänä.
Mitenkäs tepinit kasvoi? tuleeko boncheja talven iloksi?


Punkit ja kirvat pitivät huolen etteivät Tepinit saaneet kasvaa rauhassa. Kaksi on vielä hengissä mutta pieniä ja surkeita ja todennäköisesti kaikki mahdolliset ötökät ovat munineet kasveihin joten en niitä uskalla säästää. Kaksi kautta perseelleen on minusta ihan tarpeeksi. Antamiasi siemeniä on vielä jäljellä joten otan kaudella 2013 uusiksi bonchiyrityksen.

Jahvetti

syyskuu 25, 2012, 21:24:08 ip #810 Viimeisin muokkaus: syyskuu 25, 2012, 21:26:53 ip käyttäjältä Jahvetti
Sulla on taas aikamoiset sadot vastoinkäymisistä huolimatta!
Niin chileissä kuin kurpitsoissakin (ym), ainakin näin meikäläisen näkökulmasta katsottuna.

Toivottavasti jenkkien sääennusteet pitävät tällä kertaa paikkansa, ett tulisi erittäin kylmä talvi.
Tätä tosin toivon vain tuholaisten tulevaisuuden suhteen, itse en niin pakkasista välitä.
Tosin puuliiteri on täynnä.

Eli toivotaan ötökkävapaata tulevaa kautta!

edit. Kirjoitin tämän ennen kuin vastasit Willy Wonkan kommenttiin
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

bluesman

 Ei ole kuitenkaan kehumista, jättikurpitsa ei pölyttynyt, maisseja on tullut yksi lähes kypsä tähkä (vrt. viime kauden yli 200kpl). Jotain positiivista;  avomaankurkkuja (niitä pieniä) olen säilönyt 8 ämpärillistä venäläisittäin suolakurkuiksi. Jotain samaa luokkaa viime kaudellakin. Kesäkurpitsa lopetti satoilun ensimmäisen kylmän yön jälkeen. Purjot unohtuivat lannoittaa, ovat  ruohosipulinpaksuisia.
Valkosipulit ovat aina ok. Itävallan vieraat söivät perunat, ei siinä mitään. Tomaatteja tullut sekä avomaalta että kasvarista ihan riittävästi.
Chilit. Prkl. Ei ole vielä edes 25 kg rikki. Muutama kilo saattaa vielä lopuista jäljelläolevista tulla. Lämmitystä en aio laittaa päälle. Eli chilisato jää jälkeen n.10kg viime kaudesta ja 135kg kaudesta 2010.
Kurpitsoista olen hiukan yllättynyt koska suurimman osan ajasta juhannuksesta alkaen ei mitään harsoa ole ollut suojana.
Auringonkukat hipovat neljää metriä ja yksi jättimaissiyksilö lienee 4,5m. Katkon sen huomenna jotta saan mitan. Samalla teen banana splitin. Bansku on vielä ulkona ja hengissä.

bluesman



Kasvari alkaa olla tyhjä kasveista. Kun vielä jaksaisi kuskata paljut ulos niin saisi tilaa kunnolliseen desinfiointiin.
Kuvassa chinenselajike josta mulla ei ole mitään hajua mikä lienee. Ei kovin kaksinen tapaus mutta kuivattuna jauheena sekoituksissa menettelee. Tunnistaako kukaan mikä on?





C.baccatum CAP220 oli positiivinen yllätys sekä punkkihyökkäyksestä toipumisessa sekä tuotoksessaan. Ihan ok maultaankin.



Lemon droppia en kerinnyt vielä perata. Kypsyy hiljalleen vaikkei kasvarissa ole ollut edes lämmitystä. Ulkona ollut on myös vielä hengissä. Olen ihan tyytyväinen tämänkin lajikkeen suhteen, aikaisempina kausina en montaa podia saanut. Nyt ihan riittävästi.

Keräsin eilen 8,5kg satoa ja kun perkaan loputkin niin päästään samoille luvuille viime kauden kanssa. Karvan vaille 30kg tällä hetkellä kerätty. Ei siis kehumista. Toisaalta onpahan vähemmän säilömistä ja podien putsailua.
Tänä vuonna ei mitään spesiaaliyllätystä ole, flexusandwich on kyllä syöty ja siemeniä ensi kaudeksi on tarpeeksi. Loppuyhteenvetoakaan kaudesta ei huvita tehdä sillä useimpien starttilistan lajikkeiden kohdalle voi laittaa ruksin, kuollut.
Ehkä positiivinen ylläri oli bacca Dulce dolor joka ensihaukkumisen jälkeen vasta rupesi kypsymään ja onkin varsin oiva isoja ja maukkaita vaikkei kovin tulisia podeja runsaasti tuottava lajike. Muistuttaa Aji amarilloa, oman makuni mukaan maukkaampi tapaus.
Saa nähdä saanko kasvarin desinfioitua riittävästi ja millainen tulee talvi olemaan. Tappaisiko pakkanen vihdoinkin öttiäisiä, erityisesti toivon peltoludepopulaatioon runsasta harvennusta.

Huru-ukko

Niistä öttiäisten selviämisestä Suomen talvessa on kyllä itselläni vahva usko, että kun ne ovat luonossa tainneet olla pitempään kuin homo sapiensit, niin ei se kovinkaan paljoa eroa tuo, jäätyykö maa vai ei. Muna asteellahan ne ne siellä talvehtii kirvat sun muut koppiaiset ja kuoriaiset. Ja luminhan luo suojaavan kerroksen. Kasvihuoneessahan tuota lunta ei tietysti sisällä ole, eli siellä selviämisestä ei tietoa.
Osa perhosistahan talvehtii ihan jossain kuivassa ja suojaisassa paikassa, esim. suruvaippoja ja nokkosperhosia olen tavannut ihan varastonikin suojissa...
Tulokaslajikkeet tietysti ovat herkempiä jäätymään, liekkö begoniapunkki niitä sitten. Eikös se ole aika tuore tapaus.
Myös kompostiin kanto luo hyvät olosuhteet uuden kannan "itämiselle" seuraavana vuonna.
Toimivassa kompostissa munat ja toukat ovat kuin herran kukkarossa.
Itselläni olevaan kirvaongelmaan kyllä taitaa olla sama, miten ne kasvit hävittää. Kirvat munii myöskin myöhään syksyllä multaan kannan, joka selviä talven yli. Myös ne jättikirvavainokaiset taisi olla selviytyjien listalla....
Oman onnistumisen näkökulmasta, olet saanut satoa huomattavasti enemmän, eli onnistuit hyvin vaikeissakin olosuhteissa. Onnittelut siitä.

Ryhis

Kommentoidaan sen verran, että tuo cap220 on aivan loistava tuote. Jos näin loppukaudella voidaan todeta, että maukas ja satoisa lajike on vielä helposti kasvatettava ja toipuu hyönteisinvaasioista, niin valinta ensi vuoden kasvatuslistalle on varma.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - lokakuu 14, 2012, 08:59:35 ap
Ehkä positiivinen ylläri oli bacca Dulce dolor joka ensihaukkumisen jälkeen vasta rupesi kypsymään ja onkin varsin oiva isoja ja maukkaita vaikkei kovin tulisia podeja runsaasti tuottava lajike. Muistuttaa Aji amarilloa, oman makuni mukaan maukkaampi tapaus.


Jos noin on niin menee ensi kauden listalle vaikka onkin jo tupaten täynnä.

bluesman

 Juu, luteiden lisäksi tuo begoniapirulainen olisi hyvä hävittää jatkamasta sukuaan. En osaa sanoa kuoleeko pakkaseen mutta toivotaan ainakin niin.
Mitä tulee onnistumiseen niin työmäärä/sato on huono. Sinänsä määrällisesti tavaraa on yli tarpeen ja koska Naga epäonnistui lähes täydellisesti oli kiva havaita että rouhittua savunagaa on litran verran viime kaudesta jäljellä niin pärjään seuraavaan kauteen. Pakkasessa on Nagasalsoja muutamia litroja jne.
Dulce dolor tulee myös minun ensi vuoden kasvatuslistalleni. Ehkä myös CAP220.

Jahvetti

Huru-ukon juttuihin pitää vähän kommentoida.
Kaikki roskakasvit ja saastuneet hyötykasvit jätesäkkiin, joka tiukasti kiinni, on hyvää kompostia seuraavana vuonna.

P.S. Palauta Bluesman mun hattu jos löydät sen jostain kuusen latvasta...
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

Huru-ukko

Tuo Jahvetin systeemin on käytössä kukkimattomien rikka ruohojen osalta itsellänikin. Hyvässä kompostissahan lämpötilat nousee aika ylös, mutta riittääkö sekään rikkaruohojen siemeniä tuhoamaan. Tai luteiden, kirvojen tai punkkien munia. Ja kuinka monella on niin hyvä komposti. Lisäksi kun syksyllä punkkien saastuttat kasvit laitetaan jätesäkkiin, niin eipä se aurinko ole enää niin hyvin auttamassa riittävän lämpötilan luomiseksi. Tietysti jos sitä jätesäkki kompostia säilyttää vuoden pitempään niin se voi muuttaa tilanetta.
Ja Bluesmaninhan kasvarissa ei ole osaa kasvarin lattiasta suoraan multapohjalla, kuten omassani on kolmannes.
Eli sinne öttiäiset tulevat (mutua) joko ovesta tai luukuista lentämällä, tai kasvien mukana. Ja ovat todennäköisesti juuri sieltä mullasta kotoisin.
     Toivottavasti ei tule tulevana vuonna sinne. Sori myös päiväkirjan lainaamisesta tähän....

bluesman



Piti tsekata kotipihan Pimenta da Neyden podien kypsyys. Koko kesän aina toukokuulta saakka ollut podeja ja kun kokosin ne ja halkaisin niin eipä ole kuin yksi kypsä. Mielenkiinnosta aion koeidättää siemeniä lupaavimmannäköisistä raaoista, siis niistä joissa on vihreä sisus josko tapahtuisi jotain. Ruokalistalle tämä muuten hieno lajike ei minulla päädy. Koristeena todella upea jos on vaalea seinä taustalla.
Kyseinen yksilö on edelleenkin ulkona hyvävointisen näköisenä.