huhtikuu 19, 2024, 22:46:15 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


MareKoon Chilivuosi 2024

Aloittaja marek, tammikuu 28, 2021, 19:42:06 ip

« edellinen - seuraava »

marek

maaliskuu 29, 2021, 15:41:28 ip #20 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 29, 2021, 15:49:38 ip käyttäjältä marek
Kiitos Sorrii  :)

Inspiraatio iskikin samantien. Ulkona oli kylmää ja tuulista, joten ulkoilu ei innostanut



Taimet pääsivät uusiin tiloihin. Osa jää itselle ja osa päätyy adoptoitavaksi. Koti on jo melkein kaikille löytynyt.
Hieman tarkempi kuvaus seikkailusta täällä https://tuuma.blogaaja.fi  Itselle jäi nyt kuitenkin ainakin viisi lajiketta enemmän, joita en suunnitellut jättäväni. Nälkä kasvaa syödessä. Tai taimien kasvaessa :D

Oli taas jotenkin voimaannuttavaa työntää sormet multaan, vaikka kyseessä olikin vain kasvualtaan multa. Menen siis perinteisillä menetelmillä eteenpäin. Kovasti tutkin vaihtoehtoisia kasvualustoja. Ehkä joskus, ei vielä tänä vuonna.
Instagram #parvekepuutarhurinonneavuodesta2018
Blogi Chilin kosketus https://chilinkosketus.blogspot.com/

sorrii

Ihan mielenkiintoinen ploki sulla ...

Kookoskuitu on kyllä varteenotettava vaihtoehto mullalle. Mä siirryin kookokseen ja osin hydrosoraan sekä passiivisiin hydroihin heti ekan kauden jälkeen, enkä ole katunut. Toki hydroilussa soran pesemisen rutiini kestää hetken hyväksyä ja kookoksen uusiokäyttö seulomisen ja huuhtomisen jälkeen on oma vaivansa. Kasvuteho vaan on aika ylivoimainen. Lannoittaminen on niin helppoa kuin itse valitsee. Ötököistä vastaavasti ei sitten ole ainakaan yhtä paljon huolta. Kookoksen kanssa kastelukin on hövelimpää: Mä pidän ruukut kokoajan märkinä ja voin jättää kasvit viikoksi keskenään, kun laitan alustalle pari senttiä vettä reserviin: Eipä käy mullalla ..ei ..

Inkiväärishotti osui silmiini ... hmm. Mun yksi tyttöystävä aikanaan harrasti noita omatekoisia inkiväärijuomia ja opin minäkin. Nyt käytän säännöllisesti Rynkebyn valmista: Niitä on kolme makua: Pelkkä inkivääri (omenamehu), Inkivääri + kurkuma sekä Inkivääri + Chili ... Näissä kaikissa on puhdasta inkivääriä yli 30% !!! Ja ½ litran pullo maksaa ~5€ .. Eli pitäisi itse survoa 160g inkiväärin juurta ½ litraan ja pystyä vielä juomaan se ... Vertasin muuten samassa hyllyssä oleviin valmiisiin shotteihin pikkupulloissa, niin niissä ei ollut inkivääriä kuin ~10% ja hinta 2½€ ... Tuo Rynkebyn inkivääri-kurkuma-shotti on siis mun aamushotti ollut jo ½ vuotta ja tuntuu oikeesti vaikuttavan: Eipä ole niska- selkä-kipuja ollut
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

marek

Kiitos Sorrii  :)

Kookosta kokeilin joskus kauan sitten. Silloin ei ollut osaamista ja tietoa saatavilla niin paljon kuin nyt. Oli vahvassa harkinnassa sekin.
Kasteluapuna minulla on Blumat ja 40 litran vesisaavit. Nyt en varmaan tarvitse, kun ollaan sisällä. Parvekkeella kaksi sarjaa on ollut käytössä. Hyvin voi silloin jättää pariksi viikoksi. Ja paltessa ihan hirmuiden viidakko odottamassa. Joutuu ihan ihmettelemään kuinka parvekepuutarha villiintyy kun ei ole päivittäin hypistelemässä.

Blokissa on etupäässä ruokaa. Vähän seassa chili ja muita parvekepuutarhajuttuja.
Inkivääriä olen vetänyt viime syksystä säännöllisesti. Olen ne kaikki tehnyt vastaavalla ohjella mitä huomasit. Uskon vahvasti, että vaikuttaa olotilaan ja vaivoihin.
Kerran koitin kasvattaa inkivääriä. Ei sillä kertaa onnistunut. Blogissa taltioituna sekin yritys. Haulla saa esiin.
Instagram #parvekepuutarhurinonneavuodesta2018
Blogi Chilin kosketus https://chilinkosketus.blogspot.com/

marek

Ensimmäiset adoptiochilit on toimitettu uuteen kotiin odottamaan parvekekautta. Pääsiäisen aikaan vielä muutama saatetaan lähtövalmiiksi ja toimitetaan eteenpäin. Kiva kun löytävät jatkopaikan. Taimisto on tänä vuonna hyvälaatuista kaikin puolin. Pysyköön sellaisena koko kasvukauden.
Instagram #parvekepuutarhurinonneavuodesta2018
Blogi Chilin kosketus https://chilinkosketus.blogspot.com/

marek

Hyvässä kasvussa kaikki. Aamusateen/suihkutuksen jälkeen kuvattuna.
Uutterimmat koittavat jo tuottaa hedelmää. Tuo kasvaa hyvää vauhtia ja toinen vieressä. Ehkä jalapeno jo jaksaa tuottaa. Katsellaan. Viime vuonna kävi niin että liian pienenä aloitti, eikä sitten kahteen kuukauteen muuta tehnytkään kuin sen yhden podin. Kiri toki elokuussa sitten kovaa kyytiä kiinni muita.

Instagram #parvekepuutarhurinonneavuodesta2018
Blogi Chilin kosketus https://chilinkosketus.blogspot.com/

sorrii

Hyvältähän näyttää  :thumbup:

Se taitaa olla sisäkasvatusten ongelma tuo "liian aikaisin": Facen puolellla on ollut kova väittely pitääkö kukkia tai raakileita nypppiä pienistä kasveista. Aika tasan jakkautuu (jyrkästi!) mielipiteet puolesta ja vastaan. Munkin kokemus on ettei ole mitään järkeä estää kasvia tekemästä niiitä ensimmäisiä podeja sisällä (paino viimeisellä sanalla) Minäkin kun kasvattelen kotona vain taimia, jotka siirrän kesäkksi lasiparvekkeelle ja mökille kasvariin. On siis ihan kiva jos/kun saa joitain varhais-podeja huhti-toukokuussa. Sitten jokatapauksessa toukokuussa siirrän kaikki isompiin astioihin tai vesiviljelyyn; kuskailen mökille jossa autopotteja sekä aurinkokenno-lirutin-systeemeitä. Niillä alkaa raju kasvuspurtti kesän alussa kun kaikki olot paranee dramaattisesti: Ei siiinä voi edes havaita mitään eroa taimilla, jotka on tehnyt raakileita tai jopa kypsiä ... Kotona sisällähän mä en ole koskaan saanut mitään mainittavaa satoa lukuunottamatta kasveja jotka olen siirtänyt isoina takaisin sisään ja on ollut natikka valona ... Niin se varmaan on: Sisäkasvatuksissa pitää olla huolellisempi!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

marek

huhtikuu 11, 2021, 13:52:01 ip #26 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 11, 2021, 14:01:10 ip käyttäjältä marek
Kiitos  :D
En ole juuri nyppinyt kukkia tai alkuja. Jotenkin olen ollut myös huomaavinaan, että chili on melko älykäs yleensä ja pudottaa kukat ja raakileet, jos ei niitä jaksa kasvattaa. Liian aikaisin lähteneet pysäyttävät koko kasvin kehittymisen siksi aikaa kun saavat vahinkolapset kasvatettua. Niin käy varmaan tuollakin rohkelikolla.

Minulle tämä on harrastusta. Ei niinkään sadon kerryttämistä. Viime kesä tuotti kasvattajalleenkin yllätyksenä runsaasti satoa. Parvekkeelta tuli monta kiloa ja sitä satoa riittää vielä useammaksi vuodeksi tarvittaessa.
Ja tosiaan, nuo joutuvat todennäköisesti elämään lähes koko kesän sisällä. Kunhan on jotakin näperrettävää julkisivuremontista huolimatta.
Kokeilu se on tämäkin. Aikaisemmin kasvatus piskuisella pihalla, kattoterassilla ja nyt viime vuodet lasitetulla erittäin aurinkoisella parvekkeella.
Instagram #parvekepuutarhurinonneavuodesta2018
Blogi Chilin kosketus https://chilinkosketus.blogspot.com/

marek

Sen verta hieno keli että kannattaa lähteä ulkoilemaan ihan porukalla


Kaikille sitä ei nyt suotu, mutta laatikko tuli käännettyä. Pientä kasvijumppaa siitäkin.


Hyvin ovat kasvaneet. Uusi adoptioporukkakin pääsi avoimemmille kasvupaikoille varttumaan ja kesää odottamaan.
Instagram #parvekepuutarhurinonneavuodesta2018
Blogi Chilin kosketus https://chilinkosketus.blogspot.com/

marek

Täällä on kasvu hyvässä vauhdissa  :chili:  :chili:  :chili:
Adoptiochileillä sama tilanne. Eivät suuttuneet paikan vaihtamisesta. Melkein päin vastoin. Pääsivät luontaisesti valoisimpiin tiloihin.
Tänään ohjelmassa lamppujen uudelleen säätämistä. Isoimmat kasvit ovat tavoittaneet nykyisen valokorkeuden ja pari lehteä on kerennyt palamaan. Viikolla ei isompiin säätöihin ole ehtinyt paneutua.
Instagram #parvekepuutarhurinonneavuodesta2018
Blogi Chilin kosketus https://chilinkosketus.blogspot.com/

marek

Chiliviidakossa asustaa myös muita yrttejä. Laitoin rosmariinin oksan keittiöön vesilasiin, kun jäi yli. On ollut siinä pari viikkoa. Pitänee varmaan laittaa uusia oksia juurtumaan ja lopulta multaan.
Mietinnässä ja tutkinnassa on että voiko pistokkaat haaroittua kasvaessaan?

Instagram #parvekepuutarhurinonneavuodesta2018
Blogi Chilin kosketus https://chilinkosketus.blogspot.com/

sorrii

 :o  ... Mun kokemukseni mukaan rosmariini on törkeän vaikea idättää siemenistä. Vaikea on saada kaupasta ostettua puskaakaan pysymään hengissä. Toi on joku mutantti  ???

JOS saat sen juurtumaan multaankin ja pysymään hengissä, niin haarautuuhan se. Jos ei muuuten, niin napsaisemalla pätkä latvasta. Mulla oli joskus hieno puumainen rosmariini [kaupasta] joka oli kuin pieni mänty. En vaan saanut elämään talven yli vaikka hommasin hienon erikoisruukunkin: IKEA'ssa oli sellaisia neliskulmaisia saviruukkuja, jonka sisällä oli irrallinen savesta tehty kannellinen vesisäiliö, josta kosteus tihkuu sopivasti läpi ... Näin siis piti toimia. Enpä tiedä olisiko pitänyt pitää se yrtti vielä kuivampana. Se vaan tiputtti lehdet ja kuivui pystyyn. Multa tuntui ihan asiallisen kuivan-kostealta ...  :-\  .. Jäi käsitys että rosmariini on vaikea! ((onhan mä niitä kaupan puskia kasvatellut monta kertaa, mutta aina kuollut muutamassa kuukaudessa))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

marek

Tuo alkuperäinen on ihan kaupan hevi-osastolta ja on talvehtinut kolme kertaa. Olen ihmetellyt sitä itsekin. Kylmimmäksi ajaksi olen ottanut sisälle, mutta pienillä pakkasilla on saanut olla rauhassa parvekkeella.

Jos instagramin linkki näkyy, niin saa kuvan siitä viimeisestä oksasta joka on säilynyt. On siis kuivuttanut yhden ison oksan vuodessa ja olen ne sitten poistanut. Jäljellä on yksi ja mietin että loppuuko sen tarina siihen sitten vuoden lopulla.

Laitoin nyt useampia latvoja juurtumaan. Katsotaan mitä tapahtuu. Kokeilu tämäkin.

https://www.instagram.com/p/CMchxrih4AF/
Instagram #parvekepuutarhurinonneavuodesta2018
Blogi Chilin kosketus https://chilinkosketus.blogspot.com/

marek

Viikolla tuli ihan mahtavia uutisia.
Talon remontointisuunnitelma ja sen mukaan oma parveke säästyy huputtamiselta ja on käytössä kesän. Remontti kestää silti neljä kuukautta ja tuo jos jotakin haittaa. Parin vuoden takaa kokemus asiasta ja samasta talosta.
Tänään menikin sitten kurkun siemenet multaan. Jos lähtevät hyvin itämään niin saa sitten satoa niistä. Persiljan siemenet peittyivät myös multaan.
Eli hyvä Vappu on ollut  ^-^
Instagram #parvekepuutarhurinonneavuodesta2018
Blogi Chilin kosketus https://chilinkosketus.blogspot.com/

sorrii

Joopa. Mun eka kauteni -taisi olla 2009- oli talossa julkisivuremppa. Julkkarit kuorrutettiin villalla ja ohutrappaus. Parvekkeet vaihdettiin kokonaan: Huput tuli huhtikuussa koska oli epäily, että on asbestimaalia. Hupaisaa niuhotusta oli että parvekkeet irroitettiin kokonaisina ja vietiin ongelmajätelaitokselle, kun kuuulemma halvempaa niin .. ?!? 400000€ tuli hintaa lisää sen asbestiEPÄILYN takia [eihän sitä näytteistä lopulta löytynyt...] ... jne
Mä tilasin silloin keväällä ekat chilisiemenet Fataliilta. Hyvä setti aloittelijalle: Aji Cristal, Lemondrop, Omnicolor, Inca Red Drop, Bolivian Rainbow, cascabel ja villi annuum PI-joku taisi olla kaupanpäälle ... Meni monta vuotta ennekuin löysin yhtään parempia suosikkeja! ((Ei AC'ta ja LD'tä ole vieläkään mikään korvannut)) Ainiin: Aji Brown eli Panca edusti Chinenseperhettä ...
OStelin Pauliina-ruukkuja kevään mittaan; aina isompia kun taimet kasvoivat. Fataliin suosituksesta BioBizzin lannoitteet ja boosterit. Kirppareilta loisteputkivaloja urakalla ... Laskin että rahaa paloi ekana vuotena 600€ kun mukana sähköt. Satoa tuli 300g ... Mutta kyllä oli komeita kasveja  :D  :D  :D  ... Aji Panca kasvoi 30cm/20l ruukussa eikä meinannut syksyllä mahtua 3-putken loistevalo katon ja kasvin väliin ...
Jepjep. Oli vähä eri lähtökohdat jo seuraavana vuotena kun sain käyttöön lasitetun parvekkeen ja ostin ekan natikan...

Tässä kun on yli 10v sekoillut enimmäkseen noiden pellepeloton-viritysten kanssa, niin oppii arvostamaan luonnonvaloa. Jos vielä menisi talo huppuihin, niin jättäisin melkein chilit väliin. ((paitsiettä nykyään kasvatan mökillä kasvarissa: kotona vain taimet. Ehkä nippanappa taimet viitsisin kasvattaa kokonaan keinovalolla ....

Kokeileppa persiljaa vesiviljelyllä  ;)  .. Mä laitoin pari vuotta sitten kaupan ruukkkupersiljan ZenGrow-hun huhtikuussa. Kun se alkoi tuntua vähä isolta, vein mökille ja laitoin sellaiseen 15l ruukkuun jossa hydrosora ja aurinkokennovesipumppu. Parinkymmenen litran reso alla ... Oli meninaan kiva persiljapallo, jonka halkaisija parhaimmillaan reilu ½ metriä. Siitä riitti ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

marek

toukokuu 02, 2021, 16:49:38 ip #34 Viimeisin muokkaus: toukokuu 02, 2021, 16:51:34 ip käyttäjältä marek
Kiitos sorrii  :)

Persiljaa olen onnistunut aina kasvattamaan. Muita yrttejä en niinkään - ainakaan siemenistä. Salaattia en koskaan  :D

Vesiviljely kiinnostaa ja olen siitä paljon jo lukenut. Lopullinen kipinä toteutukseen vielä puuttuu. Katsotaan, koska intoutuu kokeilemaan tositarkoituksella.

Lasitettu parveke on ollut hyvä tässä harrastuksessani. Parhaimmat tulokset on toki täällä tullut. Aurinko paistaa puolesta päivästä iltaan, jos on paistaakseen. Välillä vähän turhan kuumakin. Onneksi niitä laseja saa auki. Yleensä onkin kasvukaudella muutama koko ajan auki. Pääsee pörriäisetkin kulkemaan paremmin.
Pauliina-ruukuissa minulla nyt on puolet taimista, kun valmistauduin sisäkauteen. Ehkä saavat ollakin niissä ja keksin sitten muuta noihin normialtaisiin.
Instagram #parvekepuutarhurinonneavuodesta2018
Blogi Chilin kosketus https://chilinkosketus.blogspot.com/

sorrii

Mä aloitin vesiviljelyn heti toisena vuotena, tai oikeestaan jo ensimmäisenä syksyllä, kun huomasin kuinka helposti kasvavat chilit jo valeistutettuina sora-ämpärissä. Tein kokeiluja passiivihydroilla ja kaikki onnistui taitamattoman hyvin! Siinä opettelussa meni monta vuotta, että saa pidettyä kasvit tarpeeksi pieninä kesään asti, että niitä pystyy siirtämään parvekkeelle, ja myöhemmin mökille kasvariin.

Mä siis kasvatan puolet taimista aina kivivilloissa ja soran kanssa passiivisesti kesään asti. Kesällä on parvekkeella yksi ebbi ja kaksi nft-viritystä: IKEA'n laatikoista. Nyt on jo mökillä 13 kasville paikka vesiviljelyssä, joissa vedenkierto toimii aurinkovoimalla: Hyvin riittää hydrosorassa että vesi lirisee ~8 tuntia päivässä. Muuten vesiviljely on helpompaakin kuin multaviljely, mutta pitää vaan opetella perusasiat lannoitteista ja olla mittarit Ph'n ja EC'n seuraamiseen. Nekin kyllä menee aika oikein jos sekoittelee lannoitteet ohjeitten mukaan. Kerran pari kun kokeilee vaikka tippatestillä miten Ph asettuu vesijohtovedellä, niin sen mukaan vaan aina. Ja vaihtaa sitten vedet kokonaan parin - kolmen viikon välein ... Mun mieleeni oli kotioloissa ehdottomasti ebbi, kun se on hiljaa suurimman osan aikaa: Ei tarvitse pumpun käydä kuin pari kertaa päivässä muutaman minuutin. Soran peseminen sitten kauden lopuksi on se vittumaisin homma .... ((Siksi mä laiskana siirryin NFT-systeemeihin, mutta saatan vielä palata pelkään ebbiin))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

marek

 :D  Kiinnostavia huomioita.
Tämä kesä menee näillä perinteisimmillä menetelmillä. Jotenkin tykkään tyrkätä käsiä multaan. Varmaan joku esihistoriallinen jäänne jostakin.

Jalapeno kasvaa hyvin ja jaksaa tuottaa jo maistiaisia



Joko jaoin tänne oman ilouutiseni. Ehkä, ehkä en, mutta jokatapauksessa saan pitää parvekkeeni tämän kesän käytössä. Siispä siitä ilahtuneena piilottelin myös kurkun siemeniä multaan. Nehän itävät nopeasti, joten jo hyvin sirkkalehdillä.
Lämpimiä kelejä odotellessa.

Instagram #parvekepuutarhurinonneavuodesta2018
Blogi Chilin kosketus https://chilinkosketus.blogspot.com/

sorrii

Kurkku (=kasvihuonekurkku?) on ihan hauska kasvatettava kun ei tarvitse niin odotella. Hiton herkkä palamaan! Mä olen saanut lasiparvekkeella kurkuntaimet palamaan monta kertaa. Pitäis ehkä idättääkin ne parvekkeella ..

Nyt viime vuosina oon ostanut valmiin taimen Honkkarista [Rusta] tai Bauhausista: Yksi taimi on edullisempi kuin siemenet ... Yhdestä kasvista on myös tullut satoa juuuri sopivasti meidän kulutukseen ja ovat kyllä paljon paremman makuisia kuin kaupan kurkut! Mulla kasvaa aina loppukesästä sellainen 5m pitkä köynnäs kasvihuoneen ylätukien varassa ja 3-4kpl kurkkuja aina kasvamassa poimittujen tilalle ...  ;D

Mä vein eilen 3kpl perunaruukkkuja mökille: Kasvihuoneeseen vielä kun on tilaa. Kuukaudessa on se isoin kasvanut yli 70cm korkeaksi ...  ???  ... 2 pottua per ruukku.


https://www.biltema.fi/vapaa-aika/puutarha/istuttaminen/ruukut/perunaruukku-12-l-2000043480

Sitten istutin vielä 33kpl Colomba siemenperunaa jotka kerrankin oli ajoissaa idätetty ajoissa ja oikein. Saattaa olla että meillä syyään omaa uutta perunaa jo jopa toukokuussa ...

((kaappasinkohan nyt toisen kasvatuspäiväkirjan  :D  :D  :D ))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

marek

Jännä ruukku. En ole tavannutkaan aikaisemmin.

Chilit ovat päässeet ulos. Päällisin puolin ovat viihtyneet hyvin vaikka tuli jo koleitakin kelejä. Ovat ihan virkeitä ja kukkiminen on voimistunut. Taitavat ylipäätään viihtyä ulkona paremmin kuin sisällä-



Vaan jokin on nyt päässyt iskemään  >:( porukkaan.
Aamulla huomasin että lehtiä on syöty tms. Mikähän nyt tällä kertaa on asialla. En ole vielä saanut tehtyä diagnoosia. Saa ehdottaa. Foorumin vitjoja olen tutkinut, mutta niin paljon kuvia on kadoksissa, vaikka tekstistä voisi päätellä että puhutaan samanlaisesta ongelmasta.


Ketään ei näy missään, vaikka vaihdoin jo tarkemmat lasitkin päähän.

Kurkun taimi nauttii sisällä olosta ja varttuu rauhalliseen tahtiin. Ja saa pysyäkin sisällä kesäkuuhun. 

Instagram #parvekepuutarhurinonneavuodesta2018
Blogi Chilin kosketus https://chilinkosketus.blogspot.com/

marek

toukokuu 22, 2021, 22:03:01 ip #39 Viimeisin muokkaus: toukokuu 23, 2021, 09:04:10 ap käyttäjältä marek
Päivä tutkailtu lehtivaurioita. Silmälaseja vaihdeltu aina vaan vahvempiin. Ketään ei näy. Piti ottaa digitaalinen luuppi käyttöön ja rupesi näkymään. Oletukseni on vihannespunkki tai vastaava. Seittiä ei kuitenkaan ole löydettävissä. Suopakylvyillä mennään toistaiseksi.
Ei arvaa nyt vielä mitään muuta laittaa pihalle ennenkuin näistä on päästy. Ehdotuksia otetaan vastaan. Ja lajimäärityksiä, jos arvailuni on ihan metsässä.



Muoks. aamulla ei havaittavissa uusia vaurioita
Instagram #parvekepuutarhurinonneavuodesta2018
Blogi Chilin kosketus https://chilinkosketus.blogspot.com/