huhtikuu 28, 2024, 16:16:06 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chili-artikkeli bongattu

Aloittaja snu, joulukuu 15, 2007, 12:37:49 ip

« edellinen - seuraava »

ottulo

Eipä varsinaisesti artikkeli eikä ehkä edes liity aiheeseen, mutta tuli vaan :chili: mieleen...

http://www.katsomo.fi/#!/jakso/615156&alkaen=0h14m23s

Whili


Whili

Pistipä muuten silmään tuolla "FAKTA"-osastolla tuo ME-tulos.
Pitäisköhän tuon 240g tilalla olla vuoden 2012 ennätystulos 203,22g   ???

Eipä ole ensimmäinen kerta kun media hieman vääristelee faktoja  8)

Whili

Tällästä tänään paikallislehdessä:





Hienoa mainosta tulevalle viikollopulle  :D

jussa

Lainaus käyttäjältä: Whili - elokuu 11, 2016, 10:38:11 ap
Tällästä tänään paikallislehdessä:





Hienoa mainosta tulevalle viikollopulle  :D


Haha, nimi lehdessä!  ;D ;D ;D
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020



Trioniska

Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Whili


sorrii

On alkanut tuo AL vaatia ostamista/tilausta eikä näytä noita linkkejä vaan tilauskaavakkeen ...

[[näyttää kuitenkin toimivan sama kikka, kuin HS'n sivuilla: Ingognito-ikkuna [ainakin Chromessa]  ;) ]]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Aamulehden etusivulta..



..ja varsinainen juttu


Aji Inferno

Kunnia voittajille! Silti, en haluaisi edelleenkään chilin olevan mediassa ja ihmisten mielissä mikään äijäilyn äärimmäinen esimerkki, vaan vahvistuva osa ruokakulttuuriamme ja elämäntapaamme. Se ei vahvistu sillä imagolla, että chili tarkoittaa oksentelevia ennätyksentekijöitä ja kauppojen hyllyillä yhä näkyviä aivan käyttökelvottoman väkeviä sooseja. Niitäkin toki saa olla, koska moni meistä niitä kaipaa. Mutta chiliharrastuksen imagolle niistäkään ei ole ainakaan hyötyä.

Mitä toivoisin ainakin ensi vuoden chilifestin julkisuuteen, olisi esim. haastatteluja ihmisistä, jotka eivät vedä 100 nagaa kerralla kupuun ja oksenna niitä saman tien pois, vaan jotka käyttävät esim. juuri nagaa ja muita superherkkuja ihan arkiseen ruoanlaittoonsa. Siinä ei ole edes mitään äijäilyä: tulisimmat tuntemani chilikokit ovat nuoria tai nuorenpuoleisia naisia. Jotka vain aivan "sivumennen" pystyvät syömään ja laittamaan ruokaa, joka saa taviksia edustavan pariskunnan Tauno ja Tyyne Tampion raivokohtaukseen. :)

PP

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 18, 2016, 01:53:41 ap
Mitä toivoisin ainakin ensi vuoden chilifestin julkisuuteen, olisi esim. haastatteluja ihmisistä, jotka eivät vedä 100 nagaa kerralla kupuun ja oksenna niitä saman tien pois, vaan jotka käyttävät esim. juuri nagaa ja muita superherkkuja ihan arkiseen ruoanlaittoonsa. Siinä ei ole edes mitään äijäilyä: tulisimmat tuntemani chilikokit ovat nuoria tai nuorenpuoleisia naisia. Jotka vain aivan "sivumennen" pystyvät syömään ja laittamaan ruokaa, joka saa taviksia edustavan pariskunnan Tauno ja Tyyne Tampion raivokohtaukseen. :)


Mediaa on vaikea kontrolloida varsinkin nykyään, kun se on vain klikkien perässä.

Ainakin yhdistys toitotti festeillä chilin järkevää ruokakäyttöä, ei äijäilyä. Näytöskeittiössä tehtiin joka päivä maukkaita tulisia mutta järkeviä chiliruokia ja niitä tarjoiltiin kansalle varmasti yli 500 maisteluannosta. Reseptit tulee esille tänään. Maitoa ja jugurttia toki myytiin, muttei sitä, minkä takia niitä piti ostaa. :)

Whili

Kyllä ainakin Tampereen lehdet ovat huomioineet chilien koko kirjon, eikä pelkästään äijäilyä.
Ja onhan tuo todella hienoa että Nagakisa pääsi kuvien kera etusivulle !!!

jewe

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 18, 2016, 01:53:41 ap
Kunnia voittajille! Silti, en haluaisi edelleenkään chilin olevan mediassa ja ihmisten mielissä mikään äijäilyn äärimmäinen esimerkki, vaan vahvistuva osa ruokakulttuuriamme ja elämäntapaamme. Se ei vahvistu sillä imagolla, että chili tarkoittaa oksentelevia ennätyksentekijöitä ja kauppojen hyllyillä yhä näkyviä aivan käyttökelvottoman väkeviä sooseja. Niitäkin toki saa olla, koska moni meistä niitä kaipaa. Mutta chiliharrastuksen imagolle niistäkään ei ole ainakaan hyötyä.

Mitä toivoisin ainakin ensi vuoden chilifestin julkisuuteen, olisi esim. haastatteluja ihmisistä, jotka eivät vedä 100 nagaa kerralla kupuun ja oksenna niitä saman tien pois, vaan jotka käyttävät esim. juuri nagaa ja muita superherkkuja ihan arkiseen ruoanlaittoonsa. Siinä ei ole edes mitään äijäilyä: tulisimmat tuntemani chilikokit ovat nuoria tai nuorenpuoleisia naisia. Jotka vain aivan "sivumennen" pystyvät syömään ja laittamaan ruokaa, joka saa taviksia edustavan pariskunnan Tauno ja Tyyne Tampion raivokohtaukseen. :)


Tässä olen kyllä täysin samaa mieltä Aji Infernon kanssa ja hyvä että sen nyt joku otti esille. Jos halutaan antaa sirkushuveja kansalle niin ne ovat kyllä ensimmäisenä otsikoissa. Olen samaa mieltä että nämä "sirkushuvit" eivät edistä chilin käyttöä ja mitä mukavinta harrastusta. Itse olen antanut parikin haastattelua paikallislehtiin omasta harrastuksestani ja olen aina painottanut toimittajalle että nämä "oksennuskisat tai -syömiset" eivät ole ainakaan minun juttuni. Vaikka itsekin kasvatan tulisia lajikkeita niin tuoreeltaan käytän vain muutamia harvoja hyväksi havaittuja varsin mietoja lajikkeita. Ovatpa jotkut "tutut" ihmetelleetkin miksi kasvatan tuollaista kasvia jonka marjaa ei pysty syömään, vaan oksennetaan pois, näinhän televisiossa ja lehdissä on näytetty ja ne tapaukset jää päällimmäisenä mieliin ihmisille jotka ei chilistä mitään ymmärrä.
En voi sanoa että tämän takia en ole osallistunut kuin yksille chilifesteille, mutta ainakaan tätä nagakisaa katsomaan en festeille lähtisi vaikka yhden oksennuskisan olen joskus paikanpäällä nähnytkin.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 18, 2016, 01:53:41 ap
Mitä toivoisin ainakin ensi vuoden chilifestin julkisuuteen, olisi esim. haastatteluja ihmisistä, jotka eivät vedä 100 nagaa kerralla kupuun ja oksenna niitä saman tien pois, vaan jotka käyttävät esim. juuri nagaa ja muita superherkkuja ihan arkiseen ruoanlaittoonsa.


Chilifesteillä oli tänäkin vuonna n. 30 tuntia lavaohjelmaa (plus Chilirock), josta 0,5h oli nagakisaa ja loput jotain aivan muuta. Festit myös kestivät 3 päivää ja kisa oli vain sunnuntaina.
Kuten PP sanoi, ei mediaa voi kontrolloida. :(

Yhdistyksellä oli kolme tunninmittaista lavavuoroa, joissa tehtiin eteläamerikkalaisia ruokia sekä hilloa ja salsaa. -Reseptit-
Kokkailun lomassa kerroimme chililajien ja -lajikkeiden eroista, kasvatuksesta, yms. Mukana oli muuten myös yksi loistava supertulisten käyttövinkki, eli naga-siika-cheviche. Yllätyspyllätys näissä ei ollut sadoittain hurraavia katsojia ja mediaa paikalla.
Jos joku keksii, miten chilien kasvatus- ja ruokakäyttövinkeillä pääsee valtamediaan, niin kättä pystyyn.

Itse pidän nagakisaa hyvinkin viihdyttävänä urheilulajina ja mielestäni se sopii hyvin chilifestien ohjelmistoon. Nagakisaa tulee katsomaan suuri joukko ihmisiä, jotka eivät chilin ilosanomaa vielä tunne. Kisan lomassa he pakostakin tutustuvat myös festien muuhun tarjontaan ja toimintaan, kuten Chiliyhdistykseen.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Hubert - elokuu 18, 2016, 14:42:36 ip
Jos joku keksii, miten chilien kasvatus- ja ruokakäyttövinkeillä pääsee valtamediaan, niin kättä pystyyn.


Minähän olen tätä koittanut jo reilun puolen vuoden ajan, kun tuota omaa youtube-kanavaa pidän. Tällä hetkellä 132 tilaajaa, joten ei ihan päätä huimaa :D

PP

Lainaus käyttäjältä: Hubert - elokuu 18, 2016, 14:42:36 ip
Jos joku keksii, miten chilien kasvatus- ja ruokakäyttövinkeillä pääsee valtamediaan, niin kättä pystyyn.


Käsi on alhaalla, koska ei sillä pääse näkyvästi esille. Hesarissa ja muissa valtalehdissä on sentään kerran vuodessa tai kahdessa chilien käyttöä ja kasvatusta käsittelevä juttu puutarha- tai ruokapuolella. Sinne meidän pitää pyrkiä ja isot nimet kuten fatalii pääsee onneksi helpommin esiin.

Toisaalta harrastajat ja porukat, siinä mukana chiliyhdistys, ovat tehneet pitkään hyvää työtä eikä chili tai sen kasvatus ole enää marginaalijuttu. Messuilla ja tapahtumissa tulee enää harvemmin vastaan ihmisiä, jotka eivät ole kuulleet chilin kasvatuksesta. Siinä on vielä paljon tekemistä, että ymmärrettäisiin chilin tuovan muutakin kuin tulisuutta ja että tulisuuden ja maun suhteen kaupan bulkkichilit ovat juuri niitä tylyimpiä ja mauttomimpia. Niin kauan kuin kansan ja teollisuuden käsitys on että chili = kaupan annuum tai "habanero", meillä riittää töitä.

Omasta puolestani voin sanoa, että supertuliset chilit ja tuotteet ja yli keskitulisten sellaisenaan syöminen ei ole ollenkaan minun juttu. Välillä sitä ihmetellään, kun pitkään harrastaneelle ei maistukaan mikä tahansa.

Trioniska

elokuu 18, 2016, 17:44:14 ip #958 Viimeisin muokkaus: elokuu 18, 2016, 18:41:33 ip käyttäjältä Trioniska
Lainaus käyttäjältä: jewe - elokuu 18, 2016, 13:50:48 ip
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 18, 2016, 01:53:41 ap
Kunnia voittajille! Silti, en haluaisi edelleenkään chilin olevan mediassa ja ihmisten mielissä mikään äijäilyn äärimmäinen esimerkki, vaan vahvistuva osa ruokakulttuuriamme ja elämäntapaamme. Se ei vahvistu sillä imagolla, että chili tarkoittaa oksentelevia ennätyksentekijöitä ja kauppojen hyllyillä yhä näkyviä aivan käyttökelvottoman väkeviä sooseja. Niitäkin toki saa olla, koska moni meistä niitä kaipaa. Mutta chiliharrastuksen imagolle niistäkään ei ole ainakaan hyötyä.

Mitä toivoisin ainakin ensi vuoden chilifestin julkisuuteen, olisi esim. haastatteluja ihmisistä, jotka eivät vedä 100 nagaa kerralla kupuun ja oksenna niitä saman tien pois, vaan jotka käyttävät esim. juuri nagaa ja muita superherkkuja ihan arkiseen ruoanlaittoonsa. Siinä ei ole edes mitään äijäilyä: tulisimmat tuntemani chilikokit ovat nuoria tai nuorenpuoleisia naisia. Jotka vain aivan "sivumennen" pystyvät syömään ja laittamaan ruokaa, joka saa taviksia edustavan pariskunnan Tauno ja Tyyne Tampion raivokohtaukseen. :)


Tässä olen kyllä täysin samaa mieltä Aji Infernon kanssa ja hyvä että sen nyt joku otti esille. Jos halutaan antaa sirkushuveja kansalle niin ne ovat kyllä ensimmäisenä otsikoissa. Olen samaa mieltä että nämä "sirkushuvit" eivät edistä chilin käyttöä ja mitä mukavinta harrastusta. Itse olen antanut parikin haastattelua paikallislehtiin omasta harrastuksestani ja olen aina painottanut toimittajalle että nämä "oksennuskisat tai -syömiset" eivät ole ainakaan minun juttuni. Vaikka itsekin kasvatan tulisia lajikkeita niin tuoreeltaan käytän vain muutamia harvoja hyväksi havaittuja varsin mietoja lajikkeita. Ovatpa jotkut "tutut" ihmetelleetkin miksi kasvatan tuollaista kasvia jonka marjaa ei pysty syömään, vaan oksennetaan pois, näinhän televisiossa ja lehdissä on näytetty ja ne tapaukset jää päällimmäisenä mieliin ihmisille jotka ei chilistä mitään ymmärrä.
En voi sanoa että tämän takia en ole osallistunut kuin yksille chilifesteille, mutta ainakaan tätä nagakisaa katsomaan en festeille lähtisi vaikka yhden oksennuskisan olen joskus paikanpäällä nähnytkin.


Lähden minäkin mukaan huutelemaan ;)

Polttariporukoille turha muuta kuin "elämyksiä luomaan" mutta tuskan aikana voi jutella niitä näitä noiden tulisuuksien sekä helpotuksen osalta...

Tosin yhdelle kaveriporukalle kertoilin yhtä jos toista chilien euforia osastosta ja muusta käytöstä kun habanero siivuistaan tokenivat  ::)

Pääosin tietämättömät "äijät" -sukupuoleen katsomatta  :P ovat supertulisten fiilisten perässä. Mutta toki töitä sain itsekin tehdä mitä kaikkea muuta chilien kanssa voi säätää. Annuumi käyttäjille pyrin avaamaan myös muiden lajikkeiden polttoalueita kuinka saa ruuan maistumaan ihan erilaiselta kun käyttää eri lajikkeita hyödykseen.

Niin ja noista väkevistä sooseista... chinensen käyttäjänä normi Felix ketsupin saa maistumaan ihan erilaiselta kun sekoittaa kunnon jöötimaustetta kehiin. Sellaisenaan hieman hiinä ja hiinä ruuan kanssa. + Duunikaverit eivät käy omalla pullolla  >:D

Rauno taisi tosin päästä muissa merkeissä kertoilemaan chileistä yhdessä tuon 100 lajikkeen kasvattelijan kanssa... linkit löytyy tästäkin osastosta.

EDIT:
http://areena.yle.fi/1-3142338 Rauno 22:00 eteenpäin

http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-2000000898070.html se olikin tuo 144 lajiketta

Kun kuitenkin asiallisetkin artikkelit ovat polte edellä... (Alunperin Minbaarin postaama bongaus)
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

MiM

Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-