huhtikuu 28, 2024, 17:00:05 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Uusi chiliharrastaja - Alder

Aloittaja Alder, maaliskuu 27, 2022, 16:47:19 ip

« edellinen - seuraava »

Alder

Hei,

Uusi chiliharrastaja liittyy ilolla joukkoonne  :)  Olen vähitellen hullaantunut uudelleen chileistä (nuorena söin paljon tulista ruokaa). Vuosikymmen sitten refluksitautini paheni ja vältin pitkään tulisia ruokia kunnes Helsingin Punavuoressa asuessani löysin läheltä hyvän Thaimaalaisen ravintolan, (Kaow Thip). Rakastuin heidän chilikastikkeeseen ja aloin taas tottua syömään tulisia ruokia, oikeastaan hullaannuin niihin täysin. Lisäksi huomasin että refluksioireet alkoivat jopa vähentyä tulisen ruuan myötä (oikeasti! varmaan vahventaa limakalvoja).

Pikkuhiljaa aloin lisäämään melkein jokaiseen ruokaan tuoretta tavallista punaista chiliä. Sitten toleranssin noustessa ja mielenkiinnon kasvaessa olen jo kokeillut syödä vaikka minkälaista chiliä (mitä nyt vaan olen kaupasta löytänyt tuoreena), suosikkina ehdottomasti Habanero hedelmäisen makunsa takia. Chileihin enemmän perehtyessä halu alkaa kasvattaa niitä otti yliotteen ja lopulta päätin ostaa siemeniä (Red Habanero, Lemon drop, Aji Cristal), Biolan turvenappi pienoiskasvihuoneet, lämpömaton ja lamppuja. Laitoin siemenet tammikuussa itämään ja nyt taimet ovat noin 5-10cm mittaisia, Lemon Dropit isoimpia.

Olen siirtänyt taimet isompiin 1litran ruukkuihin kookosmultaan jota ostin bricketteinä Bauhauksesta. Olen ajatellut kohta siirtää ne multaan jota ostin Plantagenista (tomaatti- ja chilimulta) koska luulen että taimet ei saa tarpeeksi ravinteita kookosmullassa vaikka annan niille joka toisella kerralla lannoitetta (Puutarhan kesä (0,5tl/5litraa). Kasvit ei näytä kärsineeltä mutta jotkut niistä ei tunnu kasvavan sitten millään. Yhteensä kasveja on 8kpl.

Ostin myös kasviskuivurin. Olen kuivattanut sillä kaupasta ostamiani tuoreita chilejä (Habanero / Rawi / Carolina Reaper) ja jauhanut ne Tokmannilta ostamallani sähköisellä kahvimyllyllä (Braun/20egee) jauhoksi jota sitten tungen joka ruokaan  :D

Innolla odotan jos saisin omat kasvit tuottamaan hedelmää ja maistamaan miltä Lemon Drop maistuu :P

Otan mielelläni vastaan vinkkejä miten kasvattaa chilejä, tietoa eri lajikkeista (pidän tulisista mutta yli miljoonan scovillen chilit taitaa olla minulle liikaa) ja ihan kuinka tätä foorumia käytetään.


Alder

Koitin lisätä kuvan taimista mutta se ei näkynyt niin laitan tähän vaan linkin:
https://imgur.com/cekojcJ

marek

Tervetuloa!
Oma sato on kyllä palkitsevaa.
Tuosta Lemon Dropista olen ilahtunut joka vuosi. Siinä on kyllä potkuakin, mutta sellaisessa muodossa, että hekin, jotka eivät chilistä niin välitä, syövät mielellään ruokaa jossa sitä on mukana. Helppo lajike käyttää :)
Kasvattaminen on myös koukuttavaa. Sinänsä toki helppoa, mutta haasteita saa kohdata matkan varrella.
Instagram #parvekepuutarhurinonneavuodesta2018
Blogi Chilin kosketus https://chilinkosketus.blogspot.com/

Alder

Noniin, chilit alkaa olla jo yli metrin mittaisia ja hedelmääkin alkaa tulla. Kasvupyrähdys alkoi kun siirsin ne ennen kesää kookosmullasta kekkilän chili- ja tomaattimultaan. Osa lemon dropeista on jo keltaisia ja osa aji cristaleista on punaisia, ne ilmeisesti lukemani perusteella voi jo poimia. Punainen habanero on tehnyt vain yhden pienen hedelmän, luin kyllä että jos hedelmiä poimii niin kasvi alkaa tekemään lisää? Taidanpa ainakin nuo kypsässä värissä olevat poimia ja maistaa :P