Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

disturbed833

Hieno OT ;D No ei... Niin on tämäkin. ;D

Huru-ukko

No oikeasti koitin sanoa että jos siellä on reiät alimassa kohtaa, kuten Nizo varmaan tarkoitti, niin kuinka se voi täyttyä vedellä?.

disturbed833

NYT tulee oikein tyhmä kysymys jota olen miettinyt pitkään: Voiko chilit laittaa pihalle nurmikolle ( tietysti ruukuissa) maantasalle? Että sinne ei mene mitään supertappaja ötököitä? On varmasti oikein typerä kysymys ,mutta kuitenkin...

ja tuohon toiseen asiaan... Jos laitan sen ES tölkin tajottimelle muiden ES tölkki chilien kanssa niin miten vesi pääsee pois? Tuossa ERITTÄIN huonoa kuvaa siitä mitä yritän selittää...



Uploaded with ImageShack.us

Siku

Jätä ES:ät ostamatta ja juo maitoa, niinkuin kuuluu. Maitopurkeista saa myös helpolla isommat ruukut.

On tuossa nurmikkokysymyksessäkin pointtinsa.
Pihahiekalla ei ainakaan ollut mitään ongelmaa, kyseessä toki bubbler ja waterfarm. Iloisena sai vaan katsella, kun leppikset ja hämikset söi pahat ötökät pois.

disturbed833


Tiemuh

Jos laitat nurmikolle ruukun koko kesäksi niin nurmikko kuolee sieltä ruukun alta. Jos noin haluat tehdä niin ruukkuja pitää siirrellä pari kertaa viikossa.

sorrii

joulukuu 29, 2011, 22:11:31 ip #4226 Viimeisin muokkaus: joulukuu 30, 2011, 10:59:26 ap käyttäjältä sorrii
Osuipa silmiin tuo kysymys lannoitteen vähentämisestä silloin kun alkaa tulla podeja ?!?

Mä ainakin aloitan lannoituksen silloin! Vältän lannoitusta kukkimiseen asti, koska lannoitus viivästyttää sitä. Hedelmien tuottohan se niitä ravinteita juuri vaatii.
Nutriforten tomaatti/mansikka lannoitteen ohjeessa suurin annos annetaan juuri "pääsato" -vaiheessa: Kasvu - 1/2+1/3 mittaa -> Kukinta & Raakileet - ½+½ -> Pääsato - 2/3+1/3 (suurempi osa typpeä viimeisessä) Mikro-mato -yhdistelmällä olen tulkinnut ohjeen samaan tapaan.

Enpä ole makuvirheitä huomannut. En oo toki millään "paskalla" lannoittanutkaan, vaan Mikro/Mato sekä Nutriforte Tomaatti&Mansikka. Nehän maistuu hyvälle sellaisenaankin jos ei sitten tuukaan satoa ... hah..

EDIT(30/12.2011) Pikkuvirhe tuossa: Typpeä lisätään Nutriforten annostelussa keskivaiheessa, eli kukinnassa kun raakileet alkaa kasvamaan! Viimeisessähän kasvaa tuon 1'sen osuus ja 2'nen, joka koostuu typestä ja kalsiumista vähenee lopussa!!
Taimilla siis typpi aiheuttaa turhan kovaa kasvua ja honteloita pehmeitä varsia, jotka ei jaksa pysyä pystyssä; hedelmien tuotto taas käyttää typen oikein, eli hedelmät kasvaa, eikä lehdet ja varret.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 29, 2011, 22:11:31 ip
Osuipa silmiin tuo kysymys lannoitteen vähentämisestä silloin kun alkaa tulla podeja ?!?

Mä ainakin aloitan lannoituksen silloin! Vältän lannoitusta kukkimiseen asti, koska lannoitus viivästyttää sitä. Hedelmien tuottohan se niitä ravinteita juuri vaatii.
Nutriforten tomaatti/mansikka lannoitteen ohjeessa suurin annos annetaan juuri "pääsato" -vaiheessa: Kasvu - 1/2+1/3 mittaa -> Kukinta & Raakileet - ½+½ -> Pääsato - 2/3+1/3 (suurempi osa typpeä viimeisessä) Mikro-mato -yhdistelmällä olen tulkinnut ohjeen samaan tapaan.

Enpä ole makuvirheitä huomannut. En oo toki millään "paskalla" lannoittanutkaan, vaan Mikro/Mato sekä Nutriforte Tomaatti&Mansikka. Nehän maistuu hyvälle sellaisenaankin jos ei sitten tuukaan satoa ... hah..
Olen miettinyt aivan samaa mutten ole kehdannut kysyä. Itsellä tippui lehdet kun podit alkoi kypsymään. Nyt aloitin lannoituksen uudelleen: podit kasvaa ja lehdet pysyy. Annoksena luokkaa 1ml PK:ta litraan vettä.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - joulukuu 29, 2011, 22:22:26 ip
Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 29, 2011, 22:11:31 ip
Osuipa silmiin tuo kysymys lannoitteen vähentämisestä silloin kun alkaa tulla podeja ?!?

Mä ainakin aloitan lannoituksen silloin! Vältän lannoitusta kukkimiseen asti, koska lannoitus viivästyttää sitä. Hedelmien tuottohan se niitä ravinteita juuri vaatii.
Nutriforten tomaatti/mansikka lannoitteen ohjeessa suurin annos annetaan juuri "pääsato" -vaiheessa: Kasvu - 1/2+1/3 mittaa -> Kukinta & Raakileet - ½+½ -> Pääsato - 2/3+1/3 (suurempi osa typpeä viimeisessä) Mikro-mato -yhdistelmällä olen tulkinnut ohjeen samaan tapaan.

Enpä ole makuvirheitä huomannut. En oo toki millään "paskalla" lannoittanutkaan, vaan Mikro/Mato sekä Nutriforte Tomaatti&Mansikka. Nehän maistuu hyvälle sellaisenaankin jos ei sitten tuukaan satoa ... hah..
Olen miettinyt aivan samaa mutten ole kehdannut kysyä. Itsellä tippui lehdet kun podit alkoi kypsymään. Nyt aloitin lannoituksen uudelleen: podit kasvaa ja lehdet pysyy. Annoksena luokkaa 1ml PK:ta litraan vettä.
Ja tuota lannoitetta viikon-kahden välein, muuten pelkällä vedellä.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

sorrii

Tulipa editoitua Nutriforten annostuksesta kirjoittamaani ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Juups, kyllähän ne kasvit jerkkua tarvii myös podeillessaan.
Oon mennyt samalla lannoituksella koko kasvukauden ajan (PK 1ml/1l vettä)
ja koska ei rehuillani tunnu olevan minkäänlaisia talvehtimishaluja niin samaa rataa mennään eteenpäin.

JaHul

Kärsä, tuolla Chilitarvike sivuilla kun haahuilee niin tuli mieleen olisikohan mitenkään mahdollista saada tuotteisiin isommat kuvat? Itse kuikuilen kuvaa 24" niin hieman pieniä ovat mielestäni nuo kuvat.  ::)
Amatööri mikä amatööri...

Whili

Lainaus käyttäjältä: JaHul - tammikuu 06, 2012, 14:33:56 ip
Kärsä, tuolla Chilitarvike sivuilla kun haahuilee niin tuli mieleen olisikohan mitenkään mahdollista saada tuotteisiin isommat kuvat? Itse kuikuilen kuvaa 24" niin hieman pieniä ovat mielestäni nuo kuvat.  ::)

Oon huomannut saman jutun. Jotkut kuvat jopa pienenevät kun klikkaa "suurenna kuvaa" kohdasta  :D

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Whili - tammikuu 06, 2012, 14:36:49 ip
Lainaus käyttäjältä: JaHul - tammikuu 06, 2012, 14:33:56 ip
Kärsä, tuolla Chilitarvike sivuilla kun haahuilee niin tuli mieleen olisikohan mitenkään mahdollista saada tuotteisiin isommat kuvat? Itse kuikuilen kuvaa 24" niin hieman pieniä ovat mielestäni nuo kuvat.  ::)

Oon huomannut saman jutun. Jotkut kuvat jopa pienenevät kun klikkaa "suurenna kuvaa" kohdasta  :D

Ja kun klikkaa kohdasta "Lue lisää", niin sama teksti siellä on kuin siinäkin.....

Kärsä Babar

Ollaan luultavasti vielä tämän kuun aikana aloittamassa siirtoa toiseen verkkokauppa ohjelmaan.
Se uusi ohjelma pitäisi olla moninkerroin parempi kuin tämä nykyinen.
Katsotaan mitä paranneltavaa olis sitten kun saadaan se käyttöön.
Verkkomaksu hommelit tulee ainakin siihen ja seurantunnuksetkin saadaan lähetettyä helposti joka tilaukseen jne.
Alennuskoodi hommatkin kun tulee käyttöön niin pitää miettiä lisää jotain yhdistys alennuksia.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Quini

PH kysymys: Täkäläinen hanavesi on haitarista. Ph on tänä vuonna vesijohtovedessämme vieläkin huikeampi kuin viime vuonna - aiemmin se oli kahdeksan kantturoissa, mutta tänään mittasin peräti 9.2 lukeman hanavedestä. Tahtoo siis sanoa että jokaisella kastelulla tai vedenlisäyksellä PH nousee. Multakasvatuksista en niin huolissani ole, koska multa kuitenkin edes hieman neutraloi (hope so?) - mutta vesiviljeillyistä ja idätyksistä on huolta enemmänkin. Eli kysymys numero yksi kuuluu: Mikä olisi ideaali idätys PH lauttaidätyksessä? Ja toisekseen pitäisikö nyt sitten joka hiton vesilisäykseen laittaa ensin PH down vai annako normaalit vedet ja sitä mukaa PH:n vähitellen nousta ja vaihdan vedet kun nousu saavuttaa jonkun tietyn tason, ja jos niin minkä maksimitason ... Vesi systeemit on siis drippereitä (Waterfarmeja 3 kpl ja ja pari Zen Growta). Ja kuinka suuren PH muutoksen vedenvaihdon yhteydessä kasvit ylipäätään kestävät?

tomppa,

ehkäpä joku 5.5-6.5 on aika passeli.. ei se niin nuukaa ole mutta aika hullut lukemat on hanavedessä..

sorrii

Katsoin Tampereen vesilaitokselta noita arvoja: Ilmoittavat aika suurpiirteisesti 7.5-9.0 veden Ph'ksi ...
Mä oon itse halpismittarilla saanut arvoksi seisoneelle vedelle selvästi alle 7 lukemia. Koskaan ei ole ollut yli 7.5. Keskiarvona 7.0

Itse kyllä epäilen ensimmäiseksi mittariani jos noi arvot heittää paljon siitä 7.0
Enhän mä ainakaan viitsi sitä mittaria mitenkään huoltaa enkä puhdistella ja tulee varmaan alakanttiin ne Ph't kun on edellisistä mittauksista antureissa kuivunutta lannoitetta ja Ph-downia. Sitten kun annan mittarin liota ämpärin reunalla pidempään niin kummasti nousee se lukema...
Harkinnassa on ollut pidempään jo vähän parempi mittari kun tuo vanha 20€ mittari on jo kohta 3v vanha.

Aika isoja vaihteluita saan liemissä, varsinkin pienissä puolipassiivisemihydroissani joissa pienimmillään on sitä litkua alle ½ litraa ;)
Hyvin vaan näyttävät kaikenkaikkiaan kasvit sopeutuvan. Jotkut kasvit vähän käpristelee lehtiaan. Jotkut enemmän ..

Niinjuu: Pyrin pitämään kasteluveden ja hydroliemet tasan 6.0 säätämällä. On siinä sitten varaa heittoihin. Jostain oon lukenut optimaaliseksi arvoksi 5.8 jossain jopa 5.5.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Mittari mallia Kärsä ( ;)) jonka hiljattain ostin, pystyy kalibroimaan. Ja kun ostaa tätä kalibrointiin tarkoitettua nestettä, niin siitäkin näkee mitä se mittari näyttää. Olipa siinä kalibrointi tai ei, niin jos mittari näytää Ph 7 litkulle arvoa 8, niin siitä pitäisi osata laskea oikea arvo hanavedellekin.

Quini

tammikuu 08, 2012, 13:36:37 ip #4239 Viimeisin muokkaus: tammikuu 08, 2012, 13:44:26 ip käyttäjältä Quini
Kiitti vastauksista. Tarkennuksena vielä, että mittarit näyttää kyllä ihan oikein, eli mittari on täälläkin samaa kalibroitavaa mallia (Kärsä  ;)), ja on myös kalibroitu. Tämä vesi täällä on aidosti se ongelma, on ollut aina. (Vesilaitos ilmoittaa ohjearvoiksi 6,5 - 9,5, en muista että olisi ikinä ollut lähelläkään tuota 6,5:ttä.) Harmittaa vaan kun menee säätämiseksi - olisi niin helppoa jos voisi vain ottaa vettä hanasta ja thats it. Niin että naureskelkaa vaan taas talvemmalla kun aloitan jokavuotisen lumen sulattelu projektini paremman kasvatus-/kasteluveden toivossa  :).