Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

vilei

Sellanen kysymys tälläkertaa että minulla on kuvassa näkyviä altakasteluruukkuja odottamassa sitä että chilit kasvavat isommiksi, ajattelin että siirrän chilin taimet (isossa kivivillakuutiossa) tuohon altakasteluruukun pohjalle.  Kivivillakuution päälle ajattelin laittaa hydrosoraa tukemaan taimea.



Kysymys kuuluukin että, tuossa altakasteluruukussa on tuollainen syvennys tuonne vesitilaan, laittaisinko siihen syvennykseen kivivillakuution imemään vettä ylemmäs vai modaisinko tuota jotenkin että iso kivivillakuutio saisi veden sieltä vesitilasta?

masaiman

Jonkinsortin passiivihydro siis...? Joku oli erikoistunut näihin... Sorrii?

Itse laittaisin imupalikan sinne kuppiin, käytännön kokemusta ei ole...

sorrii

tammikuu 27, 2012, 12:28:20 ip #4362 Viimeisin muokkaus: tammikuu 27, 2012, 12:30:48 ip käyttäjältä sorrii
Mä laittaisin pohjalle ensin muutaman sentin hydrosoraa. Tollaisessa arvatenkin 17cm pauliinassa riittäis ehkä 2cm. Sitten se kuutio -tai vaikka kasvi ilman kuutiota, jiffy, ym- siihen. Vettä täyttää sitten niin että tulee reilusti vaan yli sen välipohjan. Hydrosora itsessään nostaa vettä kapillaarisesti aika hyvin ja juuret kasvaa äkkiä tuonne vesitilaan: ei siellä mitään villaa tarvita.

Mä oon noita passiivihydroja tehnyt paljonkin extemporee suunnittelematta kun olen esmes ebbiä purkaessa halunnut säästää vanhan kasvin leikattuna. Ihmeesti nuo pysyy hengissä jopa ämpärissä lojuen ilman soraakin viikkoja, kunhan juuret saa välillä vettä, eivätkä toisaalta loju kokonaan vedessä. Viime talven oli yksi Ubatuba Campuci ranka pienessä 5l sangossa jossa sitä soraa tilkkeenä. Se jäi lojumaan sankoonsa kun en sitä viitsinyt mihinkään kunnolla istuttaa, enkä viitsinyt tappaakaan. Keväällä alkoi tulla hedelmää, ja koko kesän se tasaisesti tuotti podeja; ei paljon, mutta koko ajan muutama tulollaan.

Tollaisessa pasiivihydrossa vaikkapa Pauliina-ruukkuun tehtynä on sen välipohjan idea vain, että mahtuu enemmän vettä, kun ei sora vie tilaa. Oon sellaisikin askarrellut, että on joku kertakäyttö kukkaruukku siellä pohjalla ylösalaisin: ontossa tilassa mahtuu olemaan puolet enemmän vettä kuin soralla täytetyssä. Sellainen ruukku siellä pitää kätevästi kasvin pääjuurakon vedenpinnan yläpuolella. 17cm Pauliinaan saa mahtumaan n. 1l vettä, kun antaa pinnan tulla korkeammalle. Siksi ei kannata ihan pohjalle sitä kasvia/kuutiota istuttaa. Vedenpinnan tarkkailuun oon noihin muihinkin astioihin pätkäissyt jonkun putken pohjalle asti, josta voi kepillä koittaa ...

Itsellä on nytkin useita kasveja passiivihydroissa joita kastelen vesiviljelyravinteilla samoilla vahvuuksilla kuin isommissa systeemeissä. Lemondrop, joka on 20cm korkea tekee kokoajan muutamaa hedelmää; sitämukaa lisää raakileita kun poimin kypsiä. Rocotot tuntuu viihtyvän tosi hyvin. Baccatumit yleensä viihtyy. Chinensetkit pärjäilee, mutten ole satoa niistä saanut. Mun käsittääkseni ainoastaan annuumit on hankalia .. Niin, eikä tiet nuo rocotot mitään ole tuottaneet vielä! Nyt näyttää aika hyvältä yksi Red Peruvian, joka kasvaa Annas piparipurkissa toista talvea: se näyttäisi alkavan kukkia. [=led-valossa, jossa mun kasvit ei juuri ole kukkineet tai tahneet hedelmää, vaan eläneet vaan rauhassa talven yli ...]

Mulla on tässä useana vuotena ollut pasiivikasvatuksessa taven yli -toki hyvässä valossa- pistokkaita Inca Red Dropi, Omnicolor, Lemondrop jotka on tuottanut kokoonsa nähden hyvinkin hedelmää mun tarpeisiin ja yli. Nytkin pärjäisin parilla tollaisessa pikku pemondropilla, kun en oo mikään loppasuu.

Näissä passiivihydroissa suosittelisin Liquid Oxygeniä!
http://www.pavunvarsi.fi/product_info.php?cPath=21_36&products_id=287
http://www.growthtechnology.com/downloads/instructions/Liquid-Oxygen-instructions.pdf
http://www.puutarhurinverstas.com/uploads/media/Liquid_Oxygen_Kayttoohje.txt

Samoilla ohjeilla voi mennä apteekin vetyperoksidin kanssa, kun osaa laskea prosentteja ...

PS!!! Mä en kyllä olisi vakuuttunut, että kannattaa mitään isoa kasvia yrittää näin, ellei sitten ole aika iso myös astia; samaa kokoluokkaa kuin mullassa. Mun kaikki hyvät kokomukset on pistokkaista ja vanhoista "bonchi" -rangoista.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Wonka

Kysymys rocotojen ja baccojen tuholaisten sietokyvystä?
Eli sain vanhemmiltani luvan laittaa heidän lasitetulle parvekkeelleen muutaman chilin. Eteläinen parveke olisi muuten varmaan aika ihanteellinen kasvupaikka, mutta äitini mukaan pihalla kasvavista lehmuksista on joka kesä tullut laumoittain kirvoja hänen kukkiinsa. Puu-tolu ruiskutuksista ei kuulemma ole paljoa apua ollut kun uudet kirva-kokelaat ovat valmiina pihapuissa väijymässä tilaisuutta tihutöilleen.
Onko siis olemassa jotain kirvojen mielestä pahanmakuisia tai kirvoja hyvin sietäviä lajikkeita? Rocotot ja baccat kiinnostaisivat erityisesti.


PP

Lainaus käyttäjältä: Willy Wonka - tammikuu 27, 2012, 13:53:20 ip
Onko siis olemassa jotain kirvojen mielestä pahanmakuisia tai kirvoja hyvin sietäviä lajikkeita? Rocotot ja baccat kiinnostaisivat erityisesti.


Käytännössä ei. Laji- tai lajikekohtaisia eroja voi olla, mutta kirvoille kelpaa kaikki chilit. Pieni toivo on, että puissa ja kukissa viihtyvä kirvatyyppi ei käy chilien kimppuun. Omalla pihalla on ollut omenapuissa ja kukissa paljon tummia kirvoja, mutta pihalla ja kasvarissa olleissa chileissä oli erilaisia vaaleita kirvoja.

Tyttii

Kekkilän Yrttimulta+Chilit? Jos, niin missä vaiheessa tarvitsee lisälannoitusta (etc. chilivaarin varastolannoitus, joka toimi), olettaen, että n. kolme ruukun vaihtoa kaudessa? Viime vuosi meni puutarhamullalla, -yleislannoitteella ja -Kesällä

Voiko ZenGrown pumpun sammuttaa välillä, vaikka juuret eivät ole veteen asti kasvaneet, esim. yön ajaksi? Voisiko kultakala elää ZenGrown vesitilassa?

Maku sormessa ja sormi syvällä siellä, siis suussa. Kiitti.
Päiväkirja: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10978.0
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

vilei

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 27, 2012, 12:28:20 ip
Mä laittaisin pohjalle ensin muutaman sentin hydrosoraa. Tollaisessa arvatenkin 17cm pauliinassa riittäis ehkä 2cm. Sitten se kuutio -tai vaikka kasvi ilman kuutiota, jiffy, ym- siihen. Vettä täyttää sitten niin että tulee reilusti vaan yli sen välipohjan. Hydrosora itsessään nostaa vettä kapillaarisesti aika hyvin ja juuret kasvaa äkkiä tuonne vesitilaan: ei siellä mitään villaa tarvita.


Eli käytännössä vesi tulisi välipohjan yli ja siitä kastelisi villan/hydrosoran ja sitämyöten kasvin ja sitä syvennystä ei tarvittaisi.. Mitäs virkaa sillä välipohjalla ja syvennyksellä sitten enää on, sama olisi melkein kasvin olla siellä pohjalla jos vesisäiliöllä ei enää niin virkaa.   ???

Wonka

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 27, 2012, 14:34:39 ip
Lainaus käyttäjältä: Willy Wonka - tammikuu 27, 2012, 13:53:20 ip
Onko siis olemassa jotain kirvojen mielestä pahanmakuisia tai kirvoja hyvin sietäviä lajikkeita? Rocotot ja baccat kiinnostaisivat erityisesti.


Käytännössä ei. Laji- tai lajikekohtaisia eroja voi olla, mutta kirvoille kelpaa kaikki chilit. Pieni toivo on, että puissa ja kukissa viihtyvä kirvatyyppi ei käy chilien kimppuun. Omalla pihalla on ollut omenapuissa ja kukissa paljon tummia kirvoja, mutta pihalla ja kasvarissa olleissa chileissä oli erilaisia vaaleita kirvoja.


No täytyy vaan kokeilla ja pitää silmät auki jos vaikka löytäis leppäkerttuja. ;D
Kiitos pikaisesta vastauksesta.

Wonka

Lainaus käyttäjältä: Tyttii - tammikuu 27, 2012, 14:47:50 ip


Voiko ZenGrown pumpun sammuttaa välillä, vaikka juuret eivät ole veteen asti kasvaneet, esim. yön ajaksi? Voisiko kultakala elää ZenGrown vesitilassa?




Kyllä kai se villakuutio pysyy yön kosteana ilman pumppuakin.
Miksi ihmeessä laittaisit kalan ZenGrown vesitilaan?

CyberDog

Lainaus käyttäjältä: Willy Wonka - tammikuu 27, 2012, 13:53:20 ip
Kysymys rocotojen ja baccojen tuholaisten sietokyvystä?
Eli sain vanhemmiltani luvan laittaa heidän lasitetulle parvekkeelleen muutaman chilin. Eteläinen parveke olisi muuten varmaan aika ihanteellinen kasvupaikka, mutta äitini mukaan pihalla kasvavista lehmuksista on joka kesä tullut laumoittain kirvoja hänen kukkiinsa. Puu-tolu ruiskutuksista ei kuulemma ole paljoa apua ollut kun uudet kirva-kokelaat ovat valmiina pihapuissa väijymässä tilaisuutta tihutöilleen.
Onko siis olemassa jotain kirvojen mielestä pahanmakuisia tai kirvoja hyvin sietäviä lajikkeita? Rocotot ja baccat kiinnostaisivat erityisesti.


Rocotot voi mun mielestä unohtaa tuossa jos toi parveke on tosiaan etelään. Tuppaa ne olemaan niin paahteisia paikkoja että ei Rocotot viihdy. Ainakin mulla on tällaisia kokemuksia. Paitsi tietenkin jos kesä on kylmä ja sateinen.

CyberDog

Lainaus käyttäjältä: Willy Wonka - tammikuu 27, 2012, 15:49:14 ip
Lainaus käyttäjältä: Tyttii - tammikuu 27, 2012, 14:47:50 ip


Voiko ZenGrown pumpun sammuttaa välillä, vaikka juuret eivät ole veteen asti kasvaneet, esim. yön ajaksi? Voisiko kultakala elää ZenGrown vesitilassa?




Kyllä kai se villakuutio pysyy yön kosteana ilman pumppuakin.
Miksi ihmeessä laittaisit kalan ZenGrown vesitilaan?


Voisit kurkata vaikka aquawebistä noita suosituksia minkä kokoisiin altaisiin noita kaloja olisi hyvä laittaa... Mutta voin tiivistää. Voi se siellä elää mutta ei todellakaan voi hyvin.

sorrii

LainausEli käytännössä vesi tulisi välipohjan yli ja siitä kastelisi villan/hydrosoran ja sitämyöten kasvin ja sitä syvennystä ei tarvittaisi.. Mitäs virkaa sillä välipohjalla ja syvennyksellä sitten enää on, sama olisi melkein kasvin olla siellä pohjalla jos vesisäiliöllä ei enää niin virkaa.   Huh?


Juurikin noin, paitsiettä ei se vesitila turha ole kun sinne mahtuu paljon enemmän vettä ja juuria kuin jos olisi vaan soraa. Passiivihydrossa ei kannata istuttaa kasvia syvälle vaan niin pintaan kun voi ilman että kaatuu. Se kasvin tyvi, josta juuret lähtee täytyy ilman muuta olla vedenpinnan yläpuolella. Mä olen kokeillut senkin, että asensin sen välipohjan ylösalaisin, jolloin syvennys onkin koroke, joka varmistaa ettei juurakko mene liian syvälle. Sen täyttöputken kiinnittäminen vaan vaati sitten viilailua. Ja on tollaisissa isommissa ruukuissa pitänyt ilmakiveäkin, jolloin se onkin sorabubleri, jos joku nimi pitää aina olla ;) .. Kyllä noi kasvit sopeutuu monenlaiseen.

Oonpa muuten suunnitellut sellaistakin, että korvaisi sen välipohjan jollain siivilällä, rst-verkolla tms, jolloin juuret pääsisi vapaammin vesitilaan. Pauliinaruukuissa on aika tiukat ne rakoset, ja niitä oon suurennellut ja porannut ylimääräisiä reikiäkin ym.

Yksinkertaisin passiivihydrohan on vaan ämpäri jossa on hydrosoraa: toimii oikein hyvin, mutta pitää vaan muistaa että vedenpinta nousee 2 kertaa korkeammalle sorassa ja helposti hukuttaa sen kasvin jos liikaa kastelee.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

InkRose

Lainaus käyttäjältä: Willy Wonka - tammikuu 27, 2012, 13:53:20 ip
Onko siis olemassa jotain kirvojen mielestä pahanmakuisia tai kirvoja hyvin sietäviä lajikkeita? Rocotot ja baccat kiinnostaisivat erityisesti.


Neem-öljyä kehiin ennaltaehkäisevästi jossain vaiheessa keväällä, tai ainakin ennen siirtoa. Taitaa melkein kaikki sitä käyttäneet olla säästyneet ainakin isommilta ötökkävaivoilta.

Julkkari

Mikähän tätä Bolivian Rainbowia vaivaa?
Oisko liian vähän valoo saanu?

calm

Lainaus käyttäjältä: Julkkari - tammikuu 28, 2012, 13:54:50 ip
Mikähän tätä Bolivian Rainbowia vaivaa? Oisko liian vähän valoo saanu?


Selvästi ihan liian vähän valoa, kun on noin vihreät lehdet. Eipä tuolla muuta hätää näytä tuon kuvan perusteella olevan.

Julkkari

Kiitos paljon, täytyy hommailla lamppuja lisää.

Rel1990

Onko chililajikkeilla erilaisia vaatimuksia ravinteiden määrän/laadun tms suhteen?

InkRose

Saman lajin sisällä eri lajikkeilla ei juuri ole eroja tarpeissa. Eikä lajien välilläkään hirmusti. Optimiolosuhteilla sitten on enemmän eroja, jotka menevät ainakin tiettyyn pisteeseen asti lajikkeen kotiseutujen mukaan ja siis etupäässä valon ja lämmön suhteen. Esim. Infernochilistä (linkki mm. tuossa foorumin logon alareunan listassa) löytyy hirmu hyvin tietoa lajien yhtäläisyyksistä ja eroista, kannattaa sieltä lueskella. Myös Chiliwikistä löytyy paljon sekä lajikekohtaista että yleisempää tietoa.

Muli

tammikuu 29, 2012, 23:23:35 ip #4378 Viimeisin muokkaus: tammikuu 30, 2012, 13:51:16 ip käyttäjältä Muli
Kahden 45w eslin alla kasvaa Cherry bomb, Short yellow tabasco, Bolivian bonsai, Pimenta da neyde, Caribbean red habanero sekä Lemon drop. Takana voi huomata vilauksen Trinidad scorpion morouga blendin pistokkaan, joka on alkanut tehdä hyvään malliin juuria. Kyseessä siis ekat omat chilit.

Hiukan specsejä:

-Kekkilän yrttimulta
-Salaojitettu soralla
-Kastelun yhteydessä Havu- ja rodolannoite purkin ohjeen mukaan
-Polttimot n. 25cm päässä kasveista
-Ruukkujen pinnan tasolla n. 30c lämpöä

Sit pari kysymystä

Caribbean red habanero voisi mielestäni näyttää terveemmältä, lehdet käpristelevät selvästi kuten kuvissa näkyy. Mistähän vois johtua? Pienimuotoista käpristystä voi huomata myös vas. puol. pimentan lehdessä. Chilien kasvukin vois olla hiukan nopeampaa. Kyllä niissä päivä päivältä jonkin verran kasvua huomaa, mutta ei kuitenkaan niin nopeasti, kun olen chileiltä odottanut. Miltä noi ylipäätään näyttää? Voisko syynä olla toi ravinneköyhä yrttimulta? Red haban oletin myös kasvavan paljon leveämmmin ja tuuheammin alusta lähtien. Pimentan vaihdoin hiukan isompaan ruukkuun muutamia päiviä sitten, jonka jälkeen on ilmeisesti keskittynyt kasvattamaan isompia juuria, sillä latvassa ei paljoa ole sen jälkeen tapahtunut kasvua. Pimenta ja Red haba ovat olleet ruukuissa n. 3vk, muut n. 1.5vk. Kastelun olen suorittanut alta.




exa

Vois nuo tekoauringot olla lähempänäkin. Tosin 30°C on jo melko paljon kasvulämpötilaksi. Tuuletusta peliin, joka voi sitten osaltaan lämmön kanssa johtaa kuivuuteen sillä haihtuvuus on suurta. Käpristelevät lehdet viittaisivat myös ehkä turhan lämpimään ja/tai kuivaan ilmaan. Todettakoon, että lehvästö elää päivän aika melkoisesti, eikä turhaa stressiä pienistä muutoksista kannata ottaa.

Havu- ja rodolannoite on happaman maan kasveille joita chilit eivät oikeastaan ole. Jos meinaat tuota vakituiseen käyttää, niin voi olla että alustan pH laskee liikaa. Oikeampi peruslannoite voisi olla esimerkiksi Puutarhan Kesä.

Huuhtelitko käyttämäsi soran? Huuhtelematon lecasora voi nostaa kasvualustan pH-arvoja, jolloin kasvit eivät pysty hyödyntämään maaperän ravinteita eli ne kärsivät puutostiloista ja kasvu taukoaa. Myönnettäköön, että soraa on luultavasti niin vähän suhteessa multaan, ettei se vaikuta paljoa.

Ei chilit päivässä kasva kauheasti. Kärsivällisyyttä peliin!

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!