Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Cannedheat

Lainaus käyttäjältä: chili noob - toukokuu 06, 2014, 16:10:05 ip
Sinkki on myrkyllistä suurina pitoisuuksina kaikille eliöille. Sinkitys liukenee veteen helposti ja sitä kautta myös chilin hedelmiin. En suosittele minäkään sinkittyä metallia mihinkään kosketukseen kasviin/elintarvikkeisiin.



Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 06, 2014, 16:10:38 ip
Lannoiteet on syövyttäviä, ja kosteuden kanssa ne myös muodostavat sinkin kanssa sähköparin, joka syö sitä sinkkiä tehokkaasti.
Upposinkitystä ämpäristä sitä syöpymistä ei välttämättä edes ekoina vuosina huomaa.
Sieltä saa sitten syödessä enemmän sinkkiä kuin laki määrää. Toki se syötyihin chilimääriin nähden voi olla minimaallisen vähän.
Toinen asia on että sieltä irronut sinkki on kasvin käytettävissä, ja se voi vaikuttaa kasvin kehitykseen.

Vesiviljelyissä on ainakin kerran tätä epäilty kasvin kehityksen jarruna.



Ruostuminen ja liukeneminen... hmm? Ehkäpä sitten varmuuden vuoksi vuoraan nuo ämpärit jollain muoveilla ja laitan niihin "soraa" vähän pohjalle. Toisaalta on sitten ulkopuolelta sisäpuolelle pyrkiviä "epätoivottuja" kohtaan ns.myrkkysuojaus.
Let's work together!

kenpo

toukokuu 07, 2014, 13:09:59 ip #8041 Viimeisin muokkaus: toukokuu 07, 2014, 13:11:54 ip käyttäjältä kenpo
Lainaus käyttäjältä: chili noob - toukokuu 06, 2014, 16:16:53 ip
Lainaus käyttäjältä: kenpo - toukokuu 06, 2014, 10:04:30 ap
Mikäköhän mahtaa vaivata paria Narangaani...? Kummatkin roikottavat lehtiään ja ovat muutenkin erittäin heiveröisen oloisia. Noillakin on ikää kuitenkin jo yli 1,5 kuukautta ja verraten muihin lajeihini, nuo ovat ehdottomasti pienimpiä/heikoimpia. Olen yrittänyt tarjota niille enemmän/vähemmän valoa kuin muille, ei ole ollut vaikutusta. Olen myös kastellut niitä enemmän/vähemmän kuin muita, ei ole ollut silläkään vaikutusta. Lannoitetta olen antanut vasta kaksi kertaa ja ongelma oli jo ennen lannoituksen aloitusta, joten siitä ongelma ei ole.


Voisiko olla liian tiivis multa kasvualustassa. Jospa juuret eivät saa happea/ravinteita. Mitä käytät kasvualustana?


Jotain taimimultaa se oli. En nyt tarkempaa nimeä muista kun pussi mennyt jo roskiin. Kieltämättä tuo liian tiivis multa voi olla yksi vaihtoehto. Vaihdettuani chilit idätysruukuista hieman isompiin niin painelin multaa hieman saadakseni sitä vähän tiiviimmäksi, kuitenkin melko varovasti. Jokaista chiliä olen kyllä kohdellut tasapuolisesti (jokaisen multaa hieman paineltu tiiviimmäksi), mutta ainoastaan nämä kaksi Narangaani ovat ottaneet siitä nokkiinsa.  Täytyy kokeilla tässä lähipäivinä kun viimeisetkin pitää siirtää isompiin ruukkuihin niin olla painelematta multaa yhtään.

Jaava

Valkonen Eden päästää melkolailla valoa läpi. Voiko sisäpinnan maalata esim. mustaksi vai liukeneeko jotain myrkkyjä? Kaapissa perus mastonin kilikalia, uskaltaako laittaa? Siistiä ulkopintaa ei raaskisi sprayailla...

Eden täynnä vettä ja toimii dripperinä/passiivihydrona.

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk


joseplluissans

Montakos ruukunvaihtoa ootte yleensä käyny läpi? Mulla on taimiruukusta menny jo maitopurkkeihin/pikkuruukkuihin ja alkais olla kohta taas vaihdon paikka. Eli oisko seuraava jo lopullinen, vai kannattaako vielä välivaihe käydä läpi?
Bassoa länkyttävä chilinsyöjä Tampereelta.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: kenpo - toukokuu 07, 2014, 13:09:59 ip
Täytyy kokeilla tässä lähipäivinä kun viimeisetkin pitää siirtää isompiin ruukkuihin niin olla painelematta multaa yhtään.


Juu, juuriki toisinpäin pitää tehdä. Chilit tykkää kun kasvualusta on ilmavaa, painelusta on pelkkää haittaa. Jos mullassa kasvatat niin laita ruukkusoraa mullan sekaan 1/3

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Jaava - toukokuu 07, 2014, 13:35:19 ip
Valkonen Eden päästää melkolailla valoa läpi. Voiko sisäpinnan maalata esim. mustaksi vai liukeneeko jotain myrkkyjä? Kaapissa perus mastonin kilikalia, uskaltaako laittaa? Siistiä ulkopintaa ei raaskisi sprayailla...

Eden täynnä vettä ja toimii dripperinä/passiivihydrona.

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk


Päästäähän se valoa läpi, mutta ainakin itselläni ne on kuitenkin sen verran hyvin chilin lehtien varjossa, ettei levää ole muodostunut koskaan. Tietenkään sivusta päin minulla ei niihin valoa pääse.

Miquel

Lainaus käyttäjältä: Jaava - toukokuu 07, 2014, 13:35:19 ip
Valkonen Eden päästää melkolailla valoa läpi. Voiko sisäpinnan maalata esim. mustaksi vai liukeneeko jotain myrkkyjä? Kaapissa perus mastonin kilikalia, uskaltaako laittaa? Siistiä ulkopintaa ei raaskisi sprayailla...


Mikäli maalaat, niin varmista alkuun että maali pysyy. Jotkut muovit ovat sellaisia että maali ei tartu lainkaan, vaan jää kuivuneeksi kuoreksi pinnan päälle.
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Mörkö_.

Hae puutarhakaupasta musta/valko muovia ja peitä sillä, ei mene valo läpi.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Mörkö_. - toukokuu 07, 2014, 18:39:16 ip
Hae puutarhakaupasta musta/valko muovia ja peitä sillä, ei mene valo läpi.

Käytä tyhjä turvesäkki siihen.

McPunk

Terppa. Hei tuli semmonen et kannattaako mun kastella nyt ku vaihoin kasvit Pauliina itsekastelu ruukkuihi Nii aluks päältä jokusenviikon vai pistänkö säiliöö vettä, pelkään vaa et laittaa liikaa vettä ja sit multa iha mössöö pohjalta ja sit tulee juurimätä.

Sent from my Nokia Lumia 1020 Tapatalk
Jos ei koita niin ei voita.

0lli

Lainaus käyttäjältä: McPunk - toukokuu 07, 2014, 21:18:57 ip
Terppa. Hei tuli semmonen et kannattaako mun kastella nyt ku vaihoin kasvit Pauliina itsekastelu ruukkuihi Nii aluks päältä jokusenviikon vai pistänkö säiliöö vettä, pelkään vaa et laittaa liikaa vettä ja sit multa iha mössöö pohjalta ja sit tulee juurimätä.

Sent from my Nokia Lumia 1020 Tapatalk

Joo juurikin kaksi viikkoa päältä ja sitten vasta säiliöön, että kerkeää kasvi saada juuret kasvatettua säiliöön asti :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: McPunk - toukokuu 07, 2014, 21:18:57 ip
Terppa. Hei tuli semmonen et kannattaako mun kastella nyt ku vaihoin kasvit Pauliina itsekastelu ruukkuihi Nii aluks päältä jokusenviikon vai pistänkö säiliöö vettä, pelkään vaa et laittaa liikaa vettä ja sit multa iha mössöö pohjalta ja sit tulee juurimätä.

Sent from my Nokia Lumia 1020 Tapatalk


Kerran päältä ja jatkossa alta. Muistat, että et kastele niin paljoa, että säiliöön jäis vettä erityisemmin. Säiliöruukut ei toimi varsinaisesti säiliöruukkuina chilien kanssa.

0lli

Lainaus käyttäjältä: Jani M - toukokuu 07, 2014, 22:05:18 ip
Lainaus käyttäjältä: McPunk - toukokuu 07, 2014, 21:18:57 ip
Terppa. Hei tuli semmonen et kannattaako mun kastella nyt ku vaihoin kasvit Pauliina itsekastelu ruukkuihi Nii aluks päältä jokusenviikon vai pistänkö säiliöö vettä, pelkään vaa et laittaa liikaa vettä ja sit multa iha mössöö pohjalta ja sit tulee juurimätä.

Sent from my Nokia Lumia 1020 Tapatalk


Kerran päältä ja jatkossa alta. Muistat, että et kastele niin paljoa, että säiliöön jäis vettä erityisemmin. Säiliöruukut ei toimi varsinaisesti säiliöruukkuina chilien kanssa.

Aaa sieltä taisikin tulla kokeneempaa tietoa, itse olen yleensä ainakin 3-5 kertaa kastellut yläkautta ennenkuin säiliöön heittänyt :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: 0lli - toukokuu 07, 2014, 22:13:48 ip
Lainaus käyttäjältä: Jani M - toukokuu 07, 2014, 22:05:18 ip
Lainaus käyttäjältä: McPunk - toukokuu 07, 2014, 21:18:57 ip
Terppa. Hei tuli semmonen et kannattaako mun kastella nyt ku vaihoin kasvit Pauliina itsekastelu ruukkuihi Nii aluks päältä jokusenviikon vai pistänkö säiliöö vettä, pelkään vaa et laittaa liikaa vettä ja sit multa iha mössöö pohjalta ja sit tulee juurimätä.

Sent from my Nokia Lumia 1020 Tapatalk


Kerran päältä ja jatkossa alta. Muistat, että et kastele niin paljoa, että säiliöön jäis vettä erityisemmin. Säiliöruukut ei toimi varsinaisesti säiliöruukkuina chilien kanssa.

Aaa sieltä taisikin tulla kokeneempaa tietoa, itse olen yleensä ainakin 3-5 kertaa kastellut yläkautta ennenkuin säiliöön heittänyt :)


Juu, hyvin riittää, kun kastelee huolellisesti kerran päältä ja jatkossa alta. Tai näin ainakin, jos juuret ei ole pelkästään pintamullassa.

Cannedheat

Hieman tyhmiä kysymyksia taas kerran.

Minun rakkaat taimenihan ovat:
Lemon Drop
Chocolate Fatalii
Aji Golden
Aji Cristal
El Or de Ecuator

Voisiko joku laittaa kyseiset lajit:
1. Tulisuusjärjestykseen (tulisuus "arvoineen") ?
2. Makeusjärjestykseen?
3. "Herkullisuus" järjestykseen?
4. Johonkin muuhun (järkevämpään?) järjestykseen?

P.S. Ei löytynyt kyliltä "puutarhan kesää", mutta ostin Nutriforten kastelulannoiteen. Tuliko hutiostos, vai menetteleekö?
Let's work together!

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Cannedheat - toukokuu 07, 2014, 22:35:15 ip
Tuliko hutiostos, vai menetteleekö?


Toimii kyllä.

Mitä muihin kysymyksiin tulee, niin aika subjektiivista. Tulisuutta eniten Chocolate Fataliissa, Lemon drop vois olla toisena ja Ajit lie aika tasoissa. El Or de Ecuador on aivan tuntematon lajike mulle.

McPunk

Ookke. Eli pari desii vettä säiliöö oisko liikaa??

Sent from my Nokia Lumia 1020 Tapatalk
Jos ei koita niin ei voita.

Cannedheat

Lainaus käyttäjältä: Jani M - toukokuu 07, 2014, 23:03:03 ip
Lainaus käyttäjältä: Cannedheat - toukokuu 07, 2014, 22:35:15 ip
Tuliko hutiostos, vai menetteleekö?


Toimii kyllä.

Mitä muihin kysymyksiin tulee, niin aika subjektiivista. Tulisuutta eniten Chocolate Fataliissa, Lemon drop vois olla toisena ja Ajit lie aika tasoissa. El Or de Ecuador on aivan tuntematon lajike mulle.


Kiitto!

Ja hemmetti... huomasin, että Aji Cristal tekee jo kaksois Babyja, vaikka on vielä taimiruukussa.  Häiriintyykö raskaus, jos siirrän sen nyt lopulliseen ruukkuunsa?
Let's work together!

Jani M

Lainaus käyttäjältä: McPunk - toukokuu 07, 2014, 23:14:10 ip
Ookke. Eli pari desii vettä säiliöö oisko liikaa??

Sent from my Nokia Lumia 1020 Tapatalk


No voit taskulampun kans kurkkia alkuun, mitä se multa/turve/mikälie imee vettä sieltä säiliöstä, sinne ei kovin paljoa kannata jättää lillumaan.

McPunk

Jos ei koita niin ei voita.