Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Quini

helmikuu 07, 2010, 13:22:29 ip #1060 Viimeisin muokkaus: helmikuu 07, 2010, 13:24:44 ip käyttäjältä Quini
Provado:n kanssa varovaisuutta - mulla kuoli pari vuotta sitten ne kasvit joille laitoin provadot.  :-\

Mutta kirvoihin mielellään itsekin otan neuvoja...

Muoks: Annuumit joille en laittanut mitään provadoa tosin selvisivät seuraavaan kesään kirvoista huolimatta - ja baccoista kirvat ei sanottavammin edes kiinnostuneet... Kesällä luonto hoiti kirvat

Filago

Lainaus käyttäjältä: Quini - helmikuu 07, 2010, 13:22:29 ip
Provado:n kanssa varovaisuutta - mulla kuoli pari vuotta sitten ne kasvit joille laitoin provadot.  :-\

Muoks: Annuumit joille en laittanut mitään provadoa tosin selvisivät seuraavaan kesään kirvoista huolimatta - ja baccoista kirvat ei sanottavammin edes kiinnostuneet... Kesällä luonto hoiti kirvat


Eli mitkä kasvit kuoli, siis Chinenset, Pubet? Ja mitä oireita ennen kuin tuoni korjasi? Että tiedän poistaa tabut jos alkaa oireileen. Täällä oireilee vasta kirvat, joita ei enää juuri eläviä näy. Ja on nuo ennenkin aina kesään selvinneet, en vaan jaksa tyytyä selviämiseen, pitäisi olla hyvässä kasvussa jne ennen kesää ja leppiksiä, ja ei saisi tartuttaa taimiosastoa. Siksi nyt kovat konstit.

Filago

Filago
#163

Quini

helmikuu 09, 2010, 00:32:38 ap #1062 Viimeisin muokkaus: helmikuu 09, 2010, 00:35:04 ap käyttäjältä Quini
Onneksi en laittanut kaikille kasveille - suihkutin kaikki ja eristin osan eri paikkoihin. Baccoista kuoli osa ja niistä annuumeista joille laitoin provadot kuoli pari, pubeista osa.

En osaa ennakko- "oireista" sanoa - mikä lie tullut - kuolivat vaan pystyyn - oli ja eli: ei elä enää. Liian tujua, tai liian iso muutos, tai ihan mitä vaan...En viitsi jossitella kun ei ole mitään faktaa tarjolla. Eikä  :-[ ollut kristallipalloa että olisin osannut poistaa provadot ajoissa. Olivathan jo heikentyneitä ennestään.

masaiman

helmikuu 10, 2010, 21:06:50 ip #1063 Viimeisin muokkaus: helmikuu 10, 2010, 21:09:30 ip käyttäjältä mattson
Morjens!

Ajattelin tänne laittaa oikein kymysysryppään kun ei viittis uutta lankaa laittaa joka kerta...

eli:Mikä hitto noita pirun rehuja riivaa?

Mun asetelma:


Kysymys kuuluu lähinnä: onko taimien kasvuvauhti ihan normaali, kun olen saanut sellasen käsityksen, että noitten pitäis kasvaa aika paljon nopeammin...

Vas. Black scorpion tonque, Short Yellow Tabasco, Naga Morich

Kuvassa 2 näkyvät taimet on kylvetty 16.11.09,ja itäneet siinä 2-3 viikkoa myöhemmin,ollen siis n 2,5kk tällä hetkellä. Kuvan 1 laatikossa olevat vastaavasti n. kuukautta jälkeen.
Idätyslaatikoita olen pitänyt kuin -no- kukkaa kämmenellä saunan lattialämmityksen päällä tarkasti 27,4-27,7 asteen lämmössä, josta sitten siirtänyt valon alle heti idettyä.

Muutenkin olen ihmetellyt surkeaa itämistulosta kun lokakuun alussa taimimultaan kylvämästäni 24- luukkuisesta laatasta iti tasan nolla. kuukauden odottelun jälkeen heitin laatalla naapuria ja laitoin uudet siemenet vakoon -tällä kertaa turvemultaan. Tuloksena noi kolme hurjaa...
Kolmas kokeilu nyt on sit jo tuottanut useampaa lajiketta (ainoa mitä siis olen muuttanut on multa) mutta pirun hitaasti tuntuu nuokin itävän. kaikki siemenet on tilattu Fasselta, minkä olen ymmärtänyt olevan laatutavaraa.

Aloin tuossa vaan laskeskelemaan et aika hiljasta oottaa noista mitään satoa tänä vuonna.

Kaksi kertaa olen yrittänyt niitä varovasti lannoittaakin josta ne lähinnä möksähti... pari lehteä muuttui keltaiseksi ja varis veke. Samoin ihmetyttää miks toi Black scorpion tonque työntää tollasta ohutta hujua muttei juuri ollenkaan lehtiä. Valona noilla on 2x 18w kasviputket ja mullan oon pitäny suht kosteana. ton murskan tosin lisäsin vasta äsken ku oli mullan pinta vetäny tosi kovaks...pikkupuhallin valon kanssa ajastimessa jota komppaa iso lattiatuuletin aina kun olen itse kotona. Mietin et minkälaisessa lämpötilassa noi tykkää normaalisti oleilla ja voisko liian kylmä vaikuttaa kasvuun hidastavasti?

On muuten Bolivian Rainbow melko hanakka itämään. Ainoa lajike josta joka ainoa siemen iti. Trinidad Scorpionia ja Bhut jolokiaa en saa lähtemään sitten millään...

ddog

Mulla suorastaan räjähtivät taimet kasvuun kun tajusin lopettaa liikakastelun ja vaihdoin mullat, olin tampannut ilmeisesti ihan liian tiukkaan aluksi, kun tulivat ruukusta melkein kivenomaisena kökkönä. Taimet ovat nyt suunnilleen kuukauden ikäisiä ja pituudet välillä 7-15cm, chineset lyhimpiä. Tuntuu, että mitä enemmän säästelee vettä, sitä nopeammin kasvavat, ja valotkin on nyt päällä 12h entisen 16h sijaan, pimeässähän ne ilmeisesti kasvaa kun ovat valon ajan itseensä virtaa imeneet.

Idätykseen sen verran, että Chilivaarin lautta on erittäin toimiva vekotin, sitä kannattaa kokeilla :)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: mattson - helmikuu 10, 2010, 21:06:50 ip... eli:Mikä hitto noita pirun rehuja riivaa?
Aloin tuossa vaan laskeskelemaan et aika hiljasta oottaa noista mitään satoa tänä vuonna.

Kaksi kertaa olen yrittänyt niitä varovasti lannoittaakin josta ne lähinnä möksähti...


Pieniähän nuo ovat, vaikka jotkut chinenset saattavat odotella kasvupyräystä pitkäänkin.
Noin vähillä tiedoilla ei oikein osaa neuvoakaan.
Mikä lämpötila? Viileys kyllä hidastaa, mutta yli 20 ja alle 30 pitäisi toimia.
Mikä multa? Ei kai se taimimulta?
Millä lannoitat ja paljonko?
Paljonko kastelet? Eivät kai ole koko ajan olleet märkinä? Välillä ruukku pitäisi kuivua melkein höyhenenkeveäksi. Opettele tunnistamaan kastelun tarve. Sitä ei ole usein tuon kokoisilla, ei edes joka viikko.
Läpinäkyviä ruukkuja epäilisin. Valossa juuret mustuvat ja alkavat mädäntyä.
Tuuletusta nuo eivät varmasti kaipaa. Viilennät vain ilmaa, jos se on viileää ennestäänkin.
Ja vielä, lenteleekö kämpässä harsosääskiä, pikkuisia kärpäsiä?

Niin, se helppo ja varma idätystapa löytyy täältä: http://chilivaari.blogspot.com/2008/03/idatysmetodi-kelluva-talouspaperi.html

Linda

Noista muista mulla ei oo kokemusta, mutta onhan toi Naga aika erinäköinen kun mitä omat on. Noilla kahella on tällä hetkellä korkeutta suunnilleen 15cm, mutta leveyttä on saman verran ja isoja lehtiä on mullan pinnasta latvaan saakka. Nyt on alkanu kasvaa taas korkeutta. Tossa oli aika pitkä tauko, mutta veikkaan, että johtui siirrosta aika reilusti isompaan ruukkuun. Ilmeisesti sitten tovin keskittyi kasvattelemaan pelkästään juuria...

Täällä taas iskee kohta paniikki ja pakokauhu noiden kahden Aji cristalin kanssa. Idätin siemenet sellasessa minikasvarissa, jossa tuli mukana 6kpl sellasia kuuden paikan lokerikkoja. Tänään oli pakko siirtää cristalit vähä isompiin muoviruukkuihin, kun alkoi kasvarin korkeus tulla vastaan. Istutin ne aamulla uusiks niin, että vartta jäi vaan noin 1cm mullan pinnalle, kun ajattelin että jos tolla konstilla sais tukevamman varren. Nyt illalla kun tulin kotiin, on cristaleilla n. 2cm varsi mullan pinnan yläpuolella :o Täällä loppuu kyllä huonekorkeus kesken tolla vauhdilla :D

Nii, myös Rocoto Manzanot olivat molemmat itäneet viime yön aikana, kovasti puskee vartta mullan pinnalle. Seuraavaks täytyy kuitenkin Lemon Dropit siirtää uusiin ruukkuihin, kun niilläkin alkaa kohta olla kasvarin katto vastassa :)
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Linda - helmikuu 10, 2010, 23:21:50 ip
Noista muista mulla ei oo kokemusta, mutta onhan toi Naga aika erinäköinen kun mitä omat on. Noilla kahella on tällä hetkellä korkeutta suunnilleen 15cm, mutta leveyttä on saman verran ja isoja lehtiä on mullan pinnasta latvaan saakka. Nyt on alkanu kasvaa taas korkeutta. Tossa oli aika pitkä tauko, mutta veikkaan, että johtui siirrosta aika reilusti isompaan ruukkuun. Ilmeisesti sitten tovin keskittyi kasvattelemaan pelkästään juuria...

Täällä taas iskee kohta paniikki ja pakokauhu noiden kahden Aji cristalin kanssa. Idätin siemenet sellasessa minikasvarissa, jossa tuli mukana 6kpl sellasia kuuden paikan lokerikkoja. Tänään oli pakko siirtää cristalit vähä isompiin muoviruukkuihin, kun alkoi kasvarin korkeus tulla vastaan. Istutin ne aamulla uusiks niin, että vartta jäi vaan noin 1cm mullan pinnalle, kun ajattelin että jos tolla konstilla sais tukevamman varren. Nyt illalla kun tulin kotiin, on cristaleilla n. 2cm varsi mullan pinnan yläpuolella :o Täällä loppuu kyllä huonekorkeus kesken tolla vauhdilla :D
Nii, myös Rocoto Manzanot olivat molemmat itäneet viime yön aikana, kovasti puskee vartta mullan pinnalle. Seuraavaks täytyy kuitenkin Lemon Dropit siirtää uusiin ruukkuihin, kun niilläkin alkaa kohta olla kasvarin katto vastassa :)


Minkälaista kasvualustaa käytät Linda? Olisko siinä taikaa?

chili_maestro

Vastaus ehdotus Mattsonille

1.Mainitsit kasviputket. Itsellä oli joskus myös kasviputket (lila valo), fuora muistaakseni. Itse totesin ettei sillä ollut mitään virkaa.
Tavalliset päivänvalo putket ovat paremmat taimikasvatukseen. (daylight 6500 kelviniä) Biltemasta saa edukkaasti

2. multa pinnalta kovaa. Mahdatko kastella liian paljon? altakastelu parempi vaihtoehto. Tavallinen ruukku käy jossa lautanen alla ja kastelee lautaselle.

3. Mainitsit tuulettimen. Itse en ole todennut minkäänlaista etua tuulettimen käytöstä. Tänä vuonna jätin tuulettimen pois ja lisäsin loisteputkien määrää. Parempi lopputulos vaikka chilit kasvavat pohjoispuolisen ikkunan ääressä.

4. Idätyksessä multa ei saa kuivahtaa kertaakaan, vai oletko liian syvälle multaan laittanut siemenet? multaa vain sen verran että siemenet peittyvät ja pysyvät kosteina.
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

Linda

Lainaus käyttäjältä: MasaT - helmikuu 10, 2010, 23:51:59 ip
Lainaus käyttäjältä: Linda - helmikuu 10, 2010, 23:21:50 ip
Noista muista mulla ei oo kokemusta, mutta onhan toi Naga aika erinäköinen kun mitä omat on. Noilla kahella on tällä hetkellä korkeutta suunnilleen 15cm, mutta leveyttä on saman verran ja isoja lehtiä on mullan pinnasta latvaan saakka. Nyt on alkanu kasvaa taas korkeutta. Tossa oli aika pitkä tauko, mutta veikkaan, että johtui siirrosta aika reilusti isompaan ruukkuun. Ilmeisesti sitten tovin keskittyi kasvattelemaan pelkästään juuria...

Täällä taas iskee kohta paniikki ja pakokauhu noiden kahden Aji cristalin kanssa. Idätin siemenet sellasessa minikasvarissa, jossa tuli mukana 6kpl sellasia kuuden paikan lokerikkoja. Tänään oli pakko siirtää cristalit vähä isompiin muoviruukkuihin, kun alkoi kasvarin korkeus tulla vastaan. Istutin ne aamulla uusiks niin, että vartta jäi vaan noin 1cm mullan pinnalle, kun ajattelin että jos tolla konstilla sais tukevamman varren. Nyt illalla kun tulin kotiin, on cristaleilla n. 2cm varsi mullan pinnan yläpuolella :o Täällä loppuu kyllä huonekorkeus kesken tolla vauhdilla :D
Nii, myös Rocoto Manzanot olivat molemmat itäneet viime yön aikana, kovasti puskee vartta mullan pinnalle. Seuraavaks täytyy kuitenkin Lemon Dropit siirtää uusiin ruukkuihin, kun niilläkin alkaa kohta olla kasvarin katto vastassa :)


Minkälaista kasvualustaa käytät Linda? Olisko siinä taikaa?


No en tiedä mitä siinä on, ihan on vaan Tarjoustalosta (tms.) haettua Aurinkomultaa :) Osittain voi johtua kyllä siitäkin, että tossa oli vähän kylmempi kausi välillä ja nyt on nostettu huoneen lämpötilaa, eli se hetkellinen jumitus on voinut varmasti johtua kyllä siitäkin :) Mutta hyvä kun kasvavat, Vois olla tänä vuonna parempi sato kun kissatkaan ei jostain syystä enää ole olleet kovinkaan kiinnostuneita chileistä ;D
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Linda - helmikuu 11, 2010, 08:23:34 ap... ihan on vaan Tarjoustalosta (tms.) haettua Aurinkomultaa :)

Aurinkomullassa kasvaa hyvin!
Siinä minullakin kasvavat kaikki taimet nyt, kun multasäkki on ulkona jäässä ja tuota kukkamultaa oli lähikaupassa.

Linda

^ Juu ja kun se on halvimpia vaihtoehtoja niin kyllä sitä tulee haettua :) Pihallekin haettiin viime kesäks Aurinkomultaa. En nyt muista montako säkkiä sai hintaan 15€, mutta paljon halvemmaks se tuli kun Biolanit ja kumppanit ja hyvin se tuntui kelpaavan tomaateille, sipuleille ja muillekin kasveille. Sitä tulee varmaan haettua tänäkin vuonna :)
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

MikaK

Mattson,
mulla on pari Black Scorpion Tongueta. 4 siementä laitoin itämään ja kolme iti. Vielä kotona olevat ovat laitettu itämään joulukuun 22. päivä ja parissa viikossa itivät eli ovat nyt noin puolitoistakuukautisia. Kumpikin on pidempi, tuuheampi ja vankempi kuin sinun BST. Tuuletinta minulla ei ole ja viimeiset kolmisen viikkoa ovat olleet kolmen 50W eslin alla. Tai nuo kolme lamppua ovat kaikkien chilieni yllä eli BST:t saavat minkä saavat valoa. Tammikuun lopussa aloitin lannoittamisen Puutarhan kesällä vaihdettuania tammikuun puolessa välissä idätyslaatikosta taimet pääosin puolikkaisiin maitotölkkeihin.

Kuvan perusteella ruukkusi ovat ehkä hiukan isommat kuin minun maitotölkit ja tämä voikin hidastaa aluksi kasvua, kun kasvit ymmärtääkseni kasvattavat ensiksi juuria ja vasta sitten innostuvat kasvamaan maan päällä.

Töissä minulla on vajaalla valolla Short Yellow Tabascoa, mikä laitettu itämään vasta myöhemmin tammikuun 11. päivä. Itivät reilun pari viikkoa eli ovat nyt noin kuukauden ikäisiä.  Kasvit ovat hiukan lyhyempiä kuin sinun ja paras yksilö saanut vasta toiset varsinaiset lehdet nyt tehtyä. Saavat toimistorakennuksen lasiseinästä luonnon valoa ja työpäivän aikana 2X18W loisteputkesta lisävaloa. Otin loisteputken edestä häikäisysuojan pois, mikä sinulla kuvissasi näyttäisi olevan paikoillaan. En tiedä onko vaikutusta, mutta itse ottaisin muovikuoren pois. Ainekin itsellä valo kirkastui huomattavasti.

Kotona lämpötila on 21-22 astetta kasvupöydällä ruukkujen vieressä. Toki lamppuja lähempänä hieman enemmän. Töissä lämpötila jää hieman alemmaksi kauttaaltaan, vaikkakin täälläkin loistaputki lämmittää päälläollessaan.

Itämisprosentiksi ekassa idätyksessä tuli 72%, short yellow tabascot olivat 3/3 ja turvebriketti kokeissa meni sitten huonommin, mutta osin loppui kiinnostuskin kesken, kun kasveja jo alkoi olemaan sekä tuli brikettien toimivuus kokeiltua.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 10, 2010, 23:12:31 ip
Mikä multa? Ei kai se taimimulta?


Mikäs taimimullassa on vikana?  ??? Itse olen käyttänyt Kekkilän taimimultaa ja lähes kaikki on hengissä. Harmi vaan ettei alle 10cm taimet kestä 3½vuotiaan rajumpia leikkejä. Tosin vahinko on aina vahinko.

Nyt tällä kaudella oon kokeillu monia idätys konsteja. Lauttaa, multaa, kivivillaa ja sitten tuota vesilasi konstia. Lautta on ihan ykkönen, mutta kyllä ne jyvät noissa taimimultakipoissakin itää.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - helmikuu 11, 2010, 11:40:30 ap... Mikäs taimimullassa on vikana?  ??? Itse olen käyttänyt Kekkilän taimimultaa ja lähes kaikki on hengissä.


Muistan montakin kyselyä tällä foorumilla, kun ihmetellään, miksi chilit eivät kasva ja sitten paljastuu, että ne ovat hiekkapitoisessa ja heikosti ravinteita sisältävässä kaktus- tai taimimullassa vielä muutaman kuukauden päästäkin, usein ilman lannoitusta.

Se on varmaan ihan hyvää pikkutaimille, mutta ei siinä isoksi kasva ilman lisälannoitusta.

Linda

Oon mäkin joitain idättäny taimimullassa, mutta kun noiden minikasvareiden korkeus on aika olematon niin yleensä oon siirtäny ne Aurinkomultaan ja isompaan purkkiin siinä vaiheessa :) En oo huomannu itävyydessä mitään eroa noiden kahden mullan välillä, mutta tähän mennessä noista taimimultaan jätetyistä taimista on tullut jotenkin kauheen rimpuloita.
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 11, 2010, 11:53:55 ap
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - helmikuu 11, 2010, 11:40:30 ap... Mikäs taimimullassa on vikana?  ??? Itse olen käyttänyt Kekkilän taimimultaa ja lähes kaikki on hengissä.


Muistan montakin kyselyä tällä foorumilla, kun ihmetellään, miksi chilit eivät kasva ja sitten paljastuu, että ne ovat hiekkapitoisessa ja heikosti ravinteita sisältävässä kaktus- tai taimimullassa vielä muutaman kuukauden päästäkin, usein ilman lannoitusta.

Se on varmaan ihan hyvää pikkutaimille, mutta ei siinä isoksi kasva ilman lisälannoitusta.

Niin no.. Se onkin taimimultaa. En mä ole sitä siis laittanu enää isompiin kippoihin.

Burneri

Otanpa itsekin kantaa tuohon "multakysymykseen".

Eli viime vuonna kokeilin kaikenmaailman taimimultia, kaktusmultia, kestomultia, you name it. Chilit tuntuivat kasvavan ihan mukavasti kunhan muisti lannoittaa sopivasti.

Tänä vuonna päätin luottaa halvimpaan lähikaupasta löytyneeseen säkkiin (Pirkka kukkamulta 10l, 2 euroa). Siementen idätyksen hoidin kostealla talouspaperilla ja itäneet siemenet siirsin pieniin idätyskippoihin. Myöhemmin sitten nykyisiin noin 1l kippoihin. Kasvualustana on siis alusta asti ollut tuo Pirkka kukkamulta ja lannoittamisen olen aloittanut vasta muutama päivä sitten.

Tässä kuva tuloksista:



Kuvan kasvit ovat noin 6-8 viikon ikäisiä. Olen tyytyväinen  ;D

... ja luotan tulevaisuudessakin ihan perus kukkamultaan.

biblo

Aurinkomultaa minäkin olen vaan käyttänyt ja omasta mielestä riittävän hyvin siinä kasvanut idätyksen jälkeen.
"Grow food, not lawns"

masaiman

helmikuu 11, 2010, 19:26:15 ip #1079 Viimeisin muokkaus: helmikuu 11, 2010, 19:48:56 ip käyttäjältä mattson
No jopas! kylläpä poiki vastauksia... Tunnustan, jäi vähän torsoksi tuo viesti kun väsyneenä illalla sitä näpyttelin.

Burneri *kade!!!*

Ekana sori typoista. yritän karsia mut koneen prkl jättää näppylöitä ottamatta.

Tuuletin, joka kuvassakin näkyy = Nexus silent 120mm kotelotuuletin joka on tossa lähinnä ilmaa vaihtamassa. tuo hiirenpieru ei jaksa edes heiluttaa kun tota BST:tä. "Kasviputket" on tosiaan juuri nuo hieman lilat osram fluorat. Lämpötila valon alla (hyllyn pinnalla)näyttäis mittarin mukaan viihtyvän tossa 24 asteen tuntumassa. Luulin matalammaksi kun sain vasta tuon saunan lattialämmityksen "kalibroitua" niin toin mittarin sieltä pois... Lannoitteena Substral ekologinen kasviravinne. Kasviperäinen kaikille hyöty - ja koristekasveille. (vaalean keltainen pullo). NPK 3-1-5. Suositus 1/2 korkillista litraan vettä, itse laittanut vähän vähemmän. Liikakasteluun olen ilmeisesti syyllistynyt, kun oli tosiaan tuo multa kovettunut. Välillä oon kyl päästäny mullan ihan kuivaks ja kerran meinasivat jo kuollakin kun unohtu kastelu ennen parin päivän reissua. olivat TOSI rypyssä kaikki kun pääsin kotiin. Välihuomautuksena huomasin tossa äsken tabascon isoimman lehden pinnalla "sokeria", ja koko kasvissa on hieman kellertävä sävy. Mahtaakohan olla ihan terve...
Ruukuissa on alhaalta ylös ensin neljännes ruukkusoraa, sitten 1/2 ja 2/1 suhteessa Turvemulta/sora. päällä pelkkää turvemultaa. Idätysastioista sen verran, että eka munille mennyt satsi oli tosiaan taimimultaan, jonka jälkeen olen käyttänyt turvemultaa. Siemenet olen kylvänyt ihan pintaan, ongelmaksi on lähinnä muodostunut kasvarin kattoon koko ajan tiivistyvä vesi, joka pudotessaan hautaa siemenet syvälle multaan -> liikaa vettä kasvarissa? Kärppäisiä tahi muitakaan sittiäisiä ei valon luona tai muuallakaan kämpässä näin talviaikaan näy, mutta mullan pintaan tuppaa tuon tuosta ilmaantumaan valkoisia pikkutäpliä jonkin sortin hometta -> liikakasteluoire No:2? Viime riihimäen reissulla eksyttiin paikalliseen kukka/puutarhaliikkeeseen ja vastaan tuli tollasia:
Ajattelin kokeilla kun seuraavan kerran tilaan siemeniä. Tarkotitko MikaK. jotain tuon tapaista? eikö toimi? ajattelin et olis suoraan mullassa eikä tarttis paperista repiä, myyjä ainakin sano et noi kiekot turpoo ja pehmiää kun saavat vettä, ja sit idettyä kylvetään koko kiekko multaan. nyt ovat kovuudeltaan luokkaa metalliprikka.

Eli yhteenvetona vähemmän vettä, Lattiatuuletin toistaiseksi pois, suojus veks valosta ja ens viikolla fluorat vaihdetaan daylight- putkiin, ja ruukut läpinäkymättömiin altakasteleviin. Täytyy vaan yrittää etsiä jostain suht pieniä ruukkuja kun tarkoitus olisi pitää noi kasvit aina max. metrisinä ja lähinnä silmänilona. (mahd. ens kesänä rakennan sit ihan kasvihuoneen jos on aikaa...) Tulossa tod. näk myös 3. tai 4. putki. varmaan joutuu 4 laittaan kun jos joutuu 2 kuristinta tonne jollain survomaan niin laittaa sit samaan hintaan tuplat, kun en muista koskaan nähneeni kolmen putken kurria. Saakos niitä daylight putkia ihan marketista kun en ole tullut tutkiskelleeksi. Lähimmät Biltemat Helsinki ja Jyväskylä. Mut salettiin saa jostain päin Lahtea. Ropelli saapi mun puolesta tossa pörrää kun ei se vie sähköä kun 12v/300mA, eikä siitä ääntäkään pääse oikeastaan minkäänlaista.

Kiitokset kaikille! vielä kun sais noi siemenet itämään jollain. täytyy kokeilla rinnakkain noita keksejä ja sitä lauttahommaa.

Pirun turhauttavaa kun mielestään tekee kaiken just oikein ja sit saa tulokseks pari kitukasvuista rimpulaa,
mut niinkun sanotaan, oppia ikä,kaikki...

PS: missäs vaiheessa noita sit kantsis alkaa tuulettaa. Lähinnä oon yrittäny vahvistaa sitä BST:tä silla lattiapotkurilla ja senkin oon pitänyt "skannauksella".

PPS: Taimia ei saa päästää kuivumaan,eikä isompia kastella liikaa ??? Mitä vois pitää "vedenjakajana" missä kohtaa eivät ole enää taimia...?